IKEA Symfonisk, nya Wifi-högtalare i samarbete med Sonos

Permalänk

Tycker hela denna satsningen är spännande och jag gillar Ikeas satsning inom det smarta hemmet. Tyvärr går Symfonisk bort för mig då mitt multiroom-system är uppbyggt kring chromecast. I min värld så finns det två standarder att hålla sig till. Airplay 2 och Chromecast. Jag har valt Chromecast även om jag egentligen föredrar Airplay 2. Jag har 6 stycken CC-audio i min lägenhet till olika typer av högtalare. Högtalarna är valda för att passa in i rummet både ljudmässigt och estetiskt sätt. Jag kan själv välja prislapp.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

lyssnade på dessa.. inte alls imponerad, men visst vill man bara ha ljud och struntar i kvaliten på ljudet så är det ju billigt, men all som älskar ljud,musik,filmer vet ju att inget slår riktiga högtalare med en riktig förstärkare

Issuet jag har med såna här kommentarer är att det finns verkligen ingen som ens påstått att Sonos är bättre än ett par 'riktiga högtalare med riktig förstärkare'. Ja, det finns bättre högtalare i världen, vad är din poäng?
Sonos säljer en jäkligt smidig produkt och den produkten är i huvudsak en sjukt smidig multiroom upplevelse.
När jag är ute efter att bara ha bra ljud oavsett om jag är i hallen, gästrummet, kontoret, köket, altanen eller vardagsrummet så struntar jag fullkomligt om det finns högtalare som hade låtit bättre med mig sittandes still i vardagsrummet. Sonossystemet låter bra nog över hela huset. Äger man en bra setup redan finns det inget som hindrar dig från att skaffa en Amp, om du vill få in den i resterande sonos system
Sedan lyssnar jag mest på spotify så redan där blir väl en audiofil tjurig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumbullen:

Issuet jag har med såna här kommentarer är att det finns verkligen ingen som ens påstått att Sonos är bättre än ett par 'riktiga högtalare med riktig förstärkare'. Ja, det finns bättre högtalare i världen, vad är din poäng?
Sonos säljer en jäkligt smidig produkt och den produkten är i huvudsak en sjukt smidig multiroom upplevelse.
När jag är ute efter att bara ha bra ljud oavsett om jag är i hallen, gästrummet, kontoret, köket, altanen eller vardagsrummet så struntar jag fullkomligt om det finns högtalare som hade låtit bättre med mig sittandes still i vardagsrummet. Sonossystemet låter bra nog över hela huset. Äger man en bra setup redan finns det inget som hindrar dig från att skaffa en Amp, om du vill få in den i resterande sonos system
Sedan lyssnar jag mest på spotify så redan där blir väl en audiofil tjurig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är absolut inget fel att jämföra ljudkvalité på olika system!
Musik är en stor del av människors liv men långt från alla är teknikintresserade och kan ha väldigt svårt att välja en produkt som passar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Issuet jag har med såna här kommentarer är att det finns verkligen ingen som ens påstått att Sonos är bättre än ett par 'riktiga högtalare med riktig förstärkare'. Ja, det finns bättre högtalare i världen, vad är din poäng?
Sonos säljer en jäkligt smidig produkt och den produkten är i huvudsak en sjukt smidig multiroom upplevelse.
När jag är ute efter att bara ha bra ljud oavsett om jag är i hallen, gästrummet, kontoret, köket, altanen eller vardagsrummet så struntar jag fullkomligt om det finns högtalare som hade låtit bättre med mig sittandes still i vardagsrummet. Sonossystemet låter bra nog över hela huset. Äger man en bra setup redan finns det inget som hindrar dig från att skaffa en Amp, om du vill få in den i resterande sonos system
Sedan lyssnar jag mest på spotify så redan där blir väl en audiofil tjurig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det säger väl om inte annat vad du har för referenser på vad som är "bra ljud".

En ChromeCast Audio är smidigare, fungerar utan du skall ha en nya app utan du väljer bara att du skall kasta dit du vill ha musiken direkt från Spotify utan några omvägar via andra appar.

Sonos verkar vara ett ljudsystem för de som aldrig lyssnat på musik via en anläggning och som inte har nått hemma öht, men den är varken bra eller smidig då och den har en inlåsningseffekt som heter duga. Som äldre vet jag att det alltid blir både sämre och dyrare i längden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det säger väl om inte annat vad du har för referenser på vad som är "bra ljud".

En ChromeCast Audio är smidigare, fungerar utan du skall ha en nya app utan du väljer bara att du skall kasta dit du vill ha musiken direkt från Spotify utan några omvägar via andra appar.

Sonos verkar vara ett ljudsystem för de som aldrig lyssnat på musik via en anläggning och som inte har nått hemma öht, men den är varken bra eller smidig då och den har en inlåsningseffekt som heter duga. Som äldre vet jag att det alltid blir både sämre och dyrare i längden.

Jag håller med dig om ljudkvalitét, men däremot så är Sonos faktiskt väldigt smidigt.
Det man måste förstå är att målgruppen öht inte hade lyckats köpa in och mecka ihop ett ”egenplockat” system.

Sen så har jag själv haft en chromecastlösning, som jag ledsnade på. Förmodligen på okunskap, men jag förstår inte hur en CCA ska ”säga åt” en stereo att gå i ”sleep”? Då måste man alltså hålla sig till en stärkare som både kan ”vakna” och ”gå i sleep” baserat på input? Hur styr man volumen på stärkaren från CCA? Man får väl sätta en nivå på stärkaren och sen kommer 0-100% på CCA motsvara det man satt stärkaren på? Hur driver man en CCA? USB-ström? Vad händer om stärkaren inte har någon usbport? Då får man en kabelfest.

Problemet är ju att man inte kan jämföra en CCA-setup med en Sonos/Symfonisk som bara är att ställa ut & plugga i en strömkabel.

Det som min kritik mot Symfonisk är, är att produkterna är märkliga jämfört med renodlade Sonos-grejor. Jag var själv och lyssnade på Symfonisk idag, dock i butik, så blev nog inte 100% bra, men gillade varken limpan (som för övrigt lät så burkigt att jag aldrig skulle använda den någon stans), eller lampan, som jag inte heller tyckte motsvarade en renodlat sonos-högtalare.

Det jag tänker mig är att jag hade kunnat smyga på en Lampa istället för en Sonos:One, men då hade den behövt var minst 500:- billigare.
Edit: För att förtydliga, lampan är ändå en lampa. Passar den bra så gör den väl det, men den är betydligt mer svårplacerad än ”bara” en högtalare. Så den dagen man möblerar om eller flyttar är den kanske inte alls lika bra.

Det jag även är ledsen över är att ”limpan” blev en kompromiss, hade hellre sett den prissatt 1500-1800:- men med ett ljud som motsvarar ”standard” Sonos. Men det vill dom väl inte, för det skulle ju konkurrera ut deras egna prylar.

Helt enkelt, pris/prestanda på Symfonisk känns inte rimligt mot Sonos vanliga ”sortiment”.

Från olika håll har jag även sett att folk säger att det är ett bra sätt för Sonos att marknadsföra, att ”få in” folk i ekosystemet som sen börjar köpa renodlade Sonos.
Jag säger tvärtom, jag ser en risk att folk tänker ”jaha, är inte Sonos bättre än såhär”?
Såg flera personer som stod i kö för att returnera Symfonisk idag.

Kortfattat: Jag är en snålis som hade hoppats på att kunna ”köpa loss” nått som motsvarade iaf Sonos:One fast med ”nackdelen” att det var paketerat som Ikea-produkt, men till uppsidan ett lägre pris. Jag ser nu ingen mening med att stå ut med ett sämre ljud/en lampa för att spara dom småpengar som det kostar att istället köpa en Sonos One.

Permalänk
Medlem

urk jäkla ful lampa, ser ut som något från 60-70-talet. fast det är klart det är väl modärn just nu.
högtalarna ser nice ut även om den påminner om samma era, jag tror dock jag kommer hålla mig till mina harman kardon och kef med chromecast. Tycker det är väldigt bra att ikea börjat integrera mer och mer smarta produkter och hoppas detta kommer utvecklas och fortsätta på samma sätt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt tycker jag både chromecast och sonos fungerar bra som lösning. Men man kan inte ha deras egna högtalare i alla rum, man vill gärna ha lite bättre ljud i de rum som man lyssnar längre tid. Jag jämför då att man placerar ut googles home högtalare. Tänk att man vill ha lite musik på toan, sovrummet eller i tvättstugan där man inte sätter ett riktigt system.

Det finns ju Sonos connect och chromecast audio, men till skillnad från de integrerade högtalarna så kan man där inte styra själva högtalarsystemet. Vilket jag tycker är en stor nackdel, men i de rum man värdesätter bra ljud är det värt kompromissen.

Ikeas högtalare kostar hälften av vad en Sonos play kostar, så man borde inte förvänta sig samma klass. Det är också bra att ikea inte har hittat på något eget protokoll eller system för sina grejor

Jag köpte en hemmabio-förstärkare från yamaha som bygger på deras inlåsta system music-cast system. De har med högtalare likt Sonos play. Eftersom jag inte kör någon av de kompatibla tjänsterna, eller att de lagt in chromecast stöd så har jag tyvärr ingen nytta av det. Löste det istället med en separat chromecast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det säger väl om inte annat vad du har för referenser på vad som är "bra ljud".

En ChromeCast Audio är smidigare, fungerar utan du skall ha en nya app utan du väljer bara att du skall kasta dit du vill ha musiken direkt från Spotify utan några omvägar via andra appar.

Sonos verkar vara ett ljudsystem för de som aldrig lyssnat på musik via en anläggning och som inte har nått hemma öht, men den är varken bra eller smidig då och den har en inlåsningseffekt som heter duga. Som äldre vet jag att det alltid blir både sämre och dyrare i längden.

För det första säljs inte CCA längre väl.
Sen är Sonos uppenbarligen bra nog både för mig, min familj och alla mina vänner så vem skadas av att vi inte kräver 'riktig hårdvara'? Jag klankar inte ner på någon som faktiskt väljer att investera i ett riktigt musikrum, tvärtom så imponeras jag av det. Men det är inte för mig eller majoriteten av konsumenter.

I Sonos kan jag söka efter musiken från min lokala dator, spotify, tidal, deezer och alla andra tjänster samtidigt med en enda sökning vilket i mina ögon är oerhört smidigt.

Sonos är som en konsol. Ja, du kan skaffa bättre prylar men konsolen gör det den ska på ett smidigt sätt utan att du behöver köpa något annat.

Varför ska alltid retoriken handla om att produkt X är för människor som inte kan någonting.
Ikea är möbler för människor som inte upplevt kvalitativa möbler i massiv trä. Eller så är det för folk som vill ha en smidig och gångbar lösning för en rimlig peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nej, allt som har med smarta hem att göra är idiotiskt.
Gå till lampknappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Nej, allt som har med smarta hem att göra är idiotiskt.
Gå till lampknappen.

Skickades från m.sweclockers.com

nja nog snarare att personer inte klarat integrera sakerna på rätt sätt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

För det första säljs inte CCA längre väl.
Sen är Sonos uppenbarligen bra nog både för mig, min familj och alla mina vänner så vem skadas av att vi inte kräver 'riktig hårdvara'? Jag klankar inte ner på någon som faktiskt väljer att investera i ett riktigt musikrum, tvärtom så imponeras jag av det. Men det är inte för mig eller majoriteten av konsumenter.

I Sonos kan jag söka efter musiken från min lokala dator, spotify, tidal, deezer och alla andra tjänster samtidigt med en enda sökning vilket i mina ögon är oerhört smidigt.

Sonos är som en konsol. Ja, du kan skaffa bättre prylar men konsolen gör det den ska på ett smidigt sätt utan att du behöver köpa något annat.

Varför ska alltid retoriken handla om att produkt X är för människor som inte kan någonting.
Ikea är möbler för människor som inte upplevt kvalitativa möbler i massiv trä. Eller så är det för folk som vill ha en smidig och gångbar lösning för en rimlig peng.

Skickades från m.sweclockers.com

jag köpte Chromecast audio förra veckan då det gör den visst dessutom jäkligt billigt. att söka av flera musikällor samtidigt för uppspelning på chromecast med är inget problem. antingen via dator,telefon, alexa , valfri Google cast spelare osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag köpte Chromecast audio förra veckan då det gör den visst dessutom jäkligt billigt. att söka av flera musikällor samtidigt för uppspelning på chromecast med är inget problem. antingen via dator,telefon, alexa , valfri Google cast spelare osv

Google har bestämt sig för att inte göra fler CCA.
https://techcrunch.com/2019/01/11/google-cans-the-chromecast-...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Google har bestämt sig för att inte göra fler CCA.
https://techcrunch.com/2019/01/11/google-cans-the-chromecast-...

absolut, lagerna lär dock räcka rätt länge och funktionerna kommer finnas kvar.
kan man vara säker på tex sonos kommer ha kvar funktionerna? tänker då på att andra tillverkare tagit bort funktioner som spotify eller deezer utan varning

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Det säger väl om inte annat vad du har för referenser på vad som är "bra ljud".

En ChromeCast Audio är smidigare, fungerar utan du skall ha en nya app utan du väljer bara att du skall kasta dit du vill ha musiken direkt från Spotify utan några omvägar via andra appar.

Sonos verkar vara ett ljudsystem för de som aldrig lyssnat på musik via en anläggning och som inte har nått hemma öht, men den är varken bra eller smidig då och den har en inlåsningseffekt som heter duga. Som äldre vet jag att det alltid blir både sämre och dyrare i längden.

Du kanske inte vet det men använder du en Connect från Sonos så kan du använda din älskade stereo men ändå få alla andra funktioner som Sonos erbjuder. Deras digitala radio är ruskigt trevlig.
Vill du ha Sonos men med egna högtalare så finns Connect Amp, har själv en där jag kör B&W högtalare till.

Sen finns det alltid människor som hatar eller gillar det ena eller det andra. Det är väl samma sak gällande Bose, vissa älskar deras högtalare och vissa anser att det är dyrt skit.

Jag tycker iallafall att Sonos spelar tillräckligt bra för mig och jag gillar smidigheten med att kunna köra samma musik i hela huset eller olika från varje högtalare. Vill man istället ha en rackstereo i varje rum så är det ok för vissa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Ska denna bara användas som ensam högtalare eller funkar dom bra att kombinera som sterio ljud?

Jag behöver ett par högtalare till min HTPC, hade dessa funkat bra? Kollat anslutningarna och denna har bara nätverkskabel, hur ansluter jag till högtalarna från datorn? Det går inte att koppla dom till TV/förstärkare?

Permalänk
Medlem

@Tempel:
Dom har stöd för Airplay 2, måla in sig i ett hörn.
Är du orolig för att Apple ska gå i konkurs?

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av galenmyra:

Ska denna bara användas som ensam högtalare eller funkar dom bra att kombinera som sterio ljud?

Jag behöver ett par högtalare till min HTPC, hade dessa funkat bra? Kollat anslutningarna och denna har bara nätverkskabel, hur ansluter jag till högtalarna från datorn? Det går inte att koppla dom till TV/förstärkare?

Du kommer inte kunna koppla den "rakt in" i HTPCn. Då behöver du först och främst en Connect, Amp eller en av deras Playbar.

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tycker hela denna satsningen är spännande och jag gillar Ikeas satsning inom det smarta hemmet. Tyvärr går Symfonisk bort för mig då mitt multiroom-system är uppbyggt kring chromecast. I min värld så finns det två standarder att hålla sig till. Airplay 2 och Chromecast. Jag har valt Chromecast även om jag egentligen föredrar Airplay 2. Jag har 6 stycken CC-audio i min lägenhet till olika typer av högtalare. Högtalarna är valda för att passa in i rummet både ljudmässigt och estetiskt sätt. Jag kan själv välja prislapp.

Airplay är helt värdelöst då det förlitar sig på en sändare i form av mobil eller padda som strömmar allt musik vidare
Till mottagande enheter. Sonos går via wifi direkt till källan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Det säger väl om inte annat vad du har för referenser på vad som är "bra ljud".

En ChromeCast Audio är smidigare, fungerar utan du skall ha en nya app utan du väljer bara att du skall kasta dit du vill ha musiken direkt från Spotify utan några omvägar via andra appar.

Sonos verkar vara ett ljudsystem för de som aldrig lyssnat på musik via en anläggning och som inte har nått hemma öht, men den är varken bra eller smidig då och den har en inlåsningseffekt som heter duga. Som äldre vet jag att det alltid blir både sämre och dyrare i längden.

Vad är du för stolle? Du verkar ha extremt dåligt koll och ljuger dessutom. En Chromecast audio är INTE smidigare. Du kan köra Spotify Connect via Sonos också, alltså Casta direkt via Spotify appen. Utan en ful dongel vid varje högtalare.

Sluta sprid lögner tack. Du har dessutom låst in dig i ett dött system då Google lagt ner Chromecast Audio. Så du har gjort bort dig. Trots att du är så gammal och vet bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag tror de flesta någorlunda intresserade (ej entusiaster, ej svensson) förväntar sig att de duger för att ha bakgrundsljud framförallt i rummen som inte är värda att investera flera tusenlappar för.
Jag köpte 2st bokhyllor för hallen och gästrummet och är mer än nöjd, kommer köpa 3 till framöver -stereopar till altan och en i kontoret.
I övrigt har jag 2 play:1, 2 play:3, 1 play:5 samt beam och sub.
Jag är väl medveten om att det finns bättre högtalare och det är väldigt sällan du ser någon som påstår att Sonos är bäst i världen på allt. Men det ger mig bra och framförallt bra nog ljud i hela mitt hus

Skrivet av gabriel15:

Tycker denna lösning är bra om man vill ha något smidigt när man inte har råd med något som också låter bra.

Det går att köpa en Ps Audio Sprout100+ mindre högtalare och få bättre ljud men man får helt enkelt anpassa efter budget sedan kanske folk verkligen vill ha en högtalare som ser ut som en lampa..

Ja alltså jag dömer inte dessa produkters existens för jag vet att folk gillar dom men jag som är finkänslig när det kommer till ljud har ju svårt att förstå varför någon skulle nöja sig med dessa. Aja

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av Niclas:

Ja alltså jag dömer inte dessa produkters existens för jag vet att folk gillar dom men jag som är finkänslig när det kommer till ljud har ju svårt att förstå varför någon skulle nöja sig med dessa. Aja

Vad har du själv hemma? Folk som säger att sonos är sådan skit så de börjar blöda i öronen är svårt att ta på allvar. Du är säkert en sådan person som köpt dyra suprakablar i tron om att det ska bli bättre ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Vad har du själv hemma? Folk som säger att sonos är sådan skit så de börjar blöda i öronen är svårt att ta på allvar. Du är säkert en sådan person som köpt dyra suprakablar i tron om att det ska bli bättre ljud.

Jag har inget som är speciellt dyrt, jag har köpt komponenter och satt ihop egna förstärkare och högtalare. Det är faktiskt riktigt kul att bygga egna hifi prylar.

Angående kablar så använder jag flerkarderlig silikonkabel. Inte dyrt alls.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara lite hur deras app fungerar för mig. Lite småintresserad av att köra den som man kan använda som hylla.

Ser att den kopplar till andra appar och man kan spela från Spotify etc. Men om jag vill ha ljudet från datorn eller tvn? Går det?

Lite sorgligt hur tråden har urartat i en diskussion kring att de inte är världens bästa högtalare någonsin. De är ju för tusan billiga, de kan för vanligt folk ersätta billiga skitbluetoothhögtalare. Det är ingen som säger att de är tänkt att ersätta nåt påkostad ljudsystem. Och är inte riktade mot audiofiler. Det är IKEA, tänkt att nå ut till "folket". Ni andra har redan era leksaker så schas

Permalänk
Skrivet av phedd:

Kan nån förklara lite hur deras app fungerar för mig. Lite småintresserad av att köra den som man kan använda som hylla.

Ser att den kopplar till andra appar och man kan spela från Spotify etc. Men om jag vill ha ljudet från datorn eller tvn? Går det?

Lite sorgligt hur tråden har urartat i en diskussion kring att de inte är världens bästa högtalare någonsin. De är ju för tusan billiga, de kan för vanligt folk ersätta billiga skitbluetoothhögtalare. Det är ingen som säger att de är tänkt att ersätta nåt påkostad ljudsystem. Och är inte riktade mot audiofiler. Det är IKEA, tänkt att nå ut till "folket". Ni andra har redan era leksaker så schas

Den fungerar kanon. Det går att få ljud via datorn via någon tredjepartsplugin har jag för mig. Vill du ha ljud från teven måste du ha en av deras tre produkter för teven. Jag har en drös sonosar och tycker de är klockrena. Kanonbra ljud. Små och snygga. Lätt att få godkända av frugan. Inga fula sladdar som måste dras eller chromecast donglar. Extremt lätt att sätta upp.

Jag gillar att jag kan få tevens ljud i hela huset.

Du kommer inte ångra dig. Men du måste ha rätt förväntningar på vilka högtalare som gör vad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Barilla08: Tack Jadå, kör hörlurar 99,5% av tiden. De här tänker jag mig när jag har besök nån gång och vill ha lite bakgrundsmusik i typ hallen. Och så tyckte jag att hyllvarianten var riktigt snygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Den fungerar kanon. Det går att få ljud via datorn via någon tredjepartsplugin har jag för mig. Vill du ha ljud från teven måste du ha en av deras tre produkter för teven. Jag har en drös sonosar och tycker de är klockrena. Kanonbra ljud. Små och snygga. Lätt att få godkända av frugan. Inga fula sladdar som måste dras eller chromecast donglar. Extremt lätt att sätta upp.

Jag gillar att jag kan få tevens ljud i hela huset.

Du kommer inte ångra dig. Men du måste ha rätt förväntningar på vilka högtalare som gör vad.

Skickades från m.sweclockers.com

Att få tevens ljud i hela huset är ju det bästa med det hela.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Vad är du för stolle? Du verkar ha extremt dåligt koll och ljuger dessutom. En Chromecast audio är INTE smidigare. Du kan köra Spotify Connect via Sonos också, alltså Casta direkt via Spotify appen. Utan en ful dongel vid varje högtalare.

Sluta sprid lögner tack. Du har dessutom låst in dig i ett dött system då Google lagt ner Chromecast Audio. Så du har gjort bort dig. Trots att du är så gammal och vet bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du tycker att det är snyggare att ha Sonos connect (som också är mycket dyrare) vid varje högtalarsystem än en liten dongel bakom? För kör man egna högtalare gör man ju det för att man inte gillar kvalité eller ljudbild på de högtalarna som är kombinerade typ Sonos play. Eller för att man har ett par befintliga högtalare som duger. Har man ett högtalarsystem för femsiffrigt belopp är det inget konstigt att kosta på sig Sonos connect.

Även om google har sagt att de inte ska överge chromecast audio-dongeln, men vi vet av erfarenhet från andra bolag att de kommer ge upp supporten mycket tidigare än om den fortfarande varit vid liv. Google home och chromecast är inte ett renodlat musiksystem till skillnad från Sonos, vilket gör att det lätt blir lite spretigare. Nu har det gått ett halvår sedan de annonserade det och de har inte någon ersättningsprodukt likt typ Amazon echo input.

Vissa Sonos har om jag förstått det både Google assistant och Alexa, så det behöver man heller inte ge upp

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Så du tycker att det är snyggare att ha Sonos connect (som också är mycket dyrare) vid varje högtalarsystem än en liten dongel bakom? För kör man egna högtalare gör man ju det för att man inte gillar kvalité eller ljudbild på de högtalarna som är kombinerade typ Sonos play. Eller för att man har ett par befintliga högtalare som duger. Har man ett högtalarsystem för femsiffrigt belopp är det inget konstigt att kosta på sig Sonos connect.

Även om google har sagt att de inte ska överge chromecast audio-dongeln, men vi vet av erfarenhet från andra bolag att de kommer ge upp supporten mycket tidigare än om den fortfarande varit vid liv. Google home och chromecast är inte ett renodlat musiksystem till skillnad från Sonos, vilket gör att det lätt blir lite spretigare. Nu har det gått ett halvår sedan de annonserade det och de har inte någon ersättningsprodukt likt typ Amazon echo input.

Vissa Sonos har om jag förstått det både Google assistant och Alexa, så det behöver man heller inte ge upp

Jag jämför givetvis med en ren sonos lösning. Du får snygga högtalare som låter kanon, samt att du kan använda Sonos app eller Spotifyappen. Beroende på vad du gillar. Finns nog inget enklare sätt eller installation än Sonos och det är också en del av charmen.

Jag spelar sällan högt utan har mest bakgrundsmusik. Där är sonos i en klass för sig om man slår ihop allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av phedd:

@Barilla08: Tack Jadå, kör hörlurar 99,5% av tiden. De här tänker jag mig när jag har besök nån gång och vill ha lite bakgrundsmusik i typ hallen. Och så tyckte jag att hyllvarianten var riktigt snygg.

Då är sonos kung. Och blir du frälst är det lätt att lägga till fler och utöka osv. Slå till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jag jämför givetvis med en ren sonos lösning. Du får snygga högtalare som låter kanon, samt att du kan använda Sonos app eller Spotifyappen. Beroende på vad du gillar. Finns nog inget enklare sätt eller installation än Sonos och det är också en del av charmen.

Jag spelar sällan högt utan har mest bakgrundsmusik. Där är sonos i en klass för sig om man slår ihop allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om man vill ha något mindre och helintegrerat. Men i garaged har vi tex. en bilstereo från en skrotad bil eftersom det var synd och kasta. Där passar en billig enhet som chromecast audio var (eller är). Alternativet där är ju att köpa Ikeas högtalare för att få ner priset och skrota den anläggningen.

Beroende på vilka musikvanor man har kan man också mixa enheterna, men då kan de inte interagera med varandra.