Kom igång med övervakning av hemmet – smarta övervakningskameror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kollar man prisjakt verkar Arlo vara extremt buggigt. Behöver bara en kamera men hittar inte så jättemycket omdöme om Nest cam.

Skickades från m.sweclockers.com

Läser man forum så verkar det vara mkt batteristrul med Arlo2, det var det som fick mig att köpa Eufy.
Nest ha väl inte ett sådan bra trackrecord rörande integritet vad jag minns, eller så blandar jag ihop dom med något annat bolag där personal satt och kollade in folk.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Läser man forum så verkar det vara mkt batteristrul med Arlo2, det var det som fick mig att köpa Eufy.
Nest ha väl inte ett sådan bra trackrecord rörande integritet vad jag minns, eller så blandar jag ihop dom med något annat bolag där personal satt och kollade in folk.

Kommer köra med kabel men det viktigaste en stabil app och självklart bra bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag hade Arlo (2 generation tillbaka) och blev så grymt besviken så jag lämnade tillbaka det.
Hade hoppats att en "Review" skulle iaf testa och berätta hur bra produkten fungerar men här är det rena reklamen utan någon som helst verklighet.

Min upplevelse var att det tog ca 20-30sek och ibland längre innan jag kunde få live feed. Inspelningar började också lite sent så jag missade kanske 10-20 sek av händelsen.
Det hela kändes som en beta produkt och fungerade ruskigt dålig. Helt opålitlig var systemet så jag gav upp. Kör just nu med Logica som jag är lite mer nöjd med. Det är också ganska slö innan bilden visar sig och wifi på kameran är också ganska kass. Har skapat en Asus mesh precis bredvid kameran och ändå har det dålig nät.
Så min jakt på en vettig alternativ fortsätter.

@Dhanjel Wyze ser trevligt ut men de är inte för utomhus tyvärr. Men tack för info. Kanske köper och testar inomhus. De är jätte billiga.

Permalänk
Skrivet av reza666:

Jag hade Arlo (2 generation tillbaka) och blev så grymt besviken så jag lämnade tillbaka det.
Hade hoppats att en "Review" skulle iaf testa och berätta hur bra produkten fungerar men här är det rena reklamen utan någon som helst verklighet.

Min upplevelse var att det tog ca 20-30sek och ibland längre innan jag kunde få live feed. Inspelningar började också lite sent så jag missade kanske 10-20 sek av händelsen.
Det hela kändes som en beta produkt och fungerade ruskigt dålig. Helt opålitlig var systemet så jag gav upp. Kör just nu med Logica som jag är lite mer nöjd med. Det är också ganska slö innan bilden visar sig och wifi på kameran är också ganska kass. Har skapat en Asus mesh precis bredvid kameran och ändå har det dålig nät.
Så min jakt på en vettig alternativ fortsätter.

@Dhanjel Wyze ser trevligt ut men de är inte för utomhus tyvärr. Men tack för info. Kanske köper och testar inomhus. De är jätte billiga.

Lite samma problem dom tar upp på Prisjakt. Får väl köpa grisen i säcken och skaffa Nest cam IQ outdoor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv

Kan inte vara kul för Arlo att spana in i denna tråd. Då andra alternativ diskuteras än just deras sponsrade produkt. Som jag för övrigt inte förstår vad i helsike den gör på Swec

Permalänk
Medlem

Frågan är ur ofta man behöver springa runt och byta batteriet i sina kameror och hur mycket solpanelen hjälper. Men det är smidigt att man inte behöver dra fram ström.

Nackdelen är att de bara går via Arlos egen hubb och inte på wifi där man ofta har bra täckning över hela huset, men antar att det har att göra med att de ska vara strömsnåla och inte störas av annan nätverkstrafik.

Har de onvif eller annat protokoll för att plocka ut videoströmmen? Om man vill koppla ihop det med en befintlig kameraserver/NVR?

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Kan inte vara kul för Arlo att spana in i denna tråd. Då andra alternativ diskuteras än just deras sponsrade produkt. Som jag för övrigt inte förstår vad i helsike den gör på Swec

Det är väl lite det forum är till för. Ta upp problem/fördelar med en produkt. Vore jag utvecklare skulle jag vilja veta problemen med produkten man säljer. Spelar ingen roll hur bra kameran är, är appen buggig faller allt. Ingen som kör eller någon som känner någon som kör Nest cam på IOS?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@Dhanjel Wyze ser trevligt ut men de är inte för utomhus tyvärr. Men tack för info. Kanske köper och testar inomhus. De är jätte billiga.

Jag kör en ute (under tak förvisso). Finns 3:e parts skal för det.

https://www.amazon.com/gp/product/B07G72SQXB/ref=ppx_yo_dt_b_...

Permalänk

Är appen stabil? Snabb på att upptäcka rörelse och livefunktionen stabil?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag använt den så mycket än, ska integreras med Homey framöver är tanken. Men hittils inga bekymmer iaf.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Kan inte påstå att jag använt den så mycket än, ska integreras med Homey framöver är tanken. Men hittils inga bekymmer iaf.

Var köpte du den? Nest cam är ju lite halvdyr men själva hårdvaran verkar ju vara i toppklass men är det delay under live eller buggig app spelar det ingen roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Amazon.com

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ok. Men du kan inte svara på om appen är stabil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte använt den så mycket så kan inte gå i god för den. Men jag har inte märkt något konstigt det lilla jag använt den.

Permalänk
Medlem

@Knotvillage
Från allt jag läst så verkar Nest vara det som har fått bäst kritik. Funderade själv på att köpa en och testa. Det jag stör mig mest på är att det är så sjukt långa fördröjningar på allt jag testat hittils.
@Dhanjel
Tack för bilderna. Jag kan visserligen installera under tak också men frågan är hur det klarar sig under vintern när det är minus grader. Har du haft det under vintern och klarat sig?
Om du startar appen (inte säker vilken/vilka du testat med), hur långt tid tar det innan du ser live feeden i genomsnitt? Tar det typ 5sec, 10sec eller mer?

Permalänk
Skrivet av reza666:

@Knotvillage
Från allt jag läst så verkar Nest vara det som har fått bäst kritik. Funderade själv på att köpa en och testa. Det jag stör mig mest på är att det är så sjukt långa fördröjningar på allt jag testat hittils.
@Dhanjel
Tack för bilderna. Jag kan visserligen installera under tak också men frågan är hur det klarar sig under vintern när det är minus grader. Har du haft det under vintern och klarat sig?
Om du startar appen (inte säker vilken/vilka du testat med), hur långt tid tar det innan du ser live feeden i genomsnitt? Tar det typ 5sec, 10sec eller mer?

Sen måste man nog väga in abonnemanget oxå. 3h sparat material är ju inte jättemycket. Får väl snällt punga ut 100us per år. Har dock inte bestämt mig än då jag inte hittat något om själva appen. Kameran verkar vara kanon men appen väger tyngst.

Vad menar du med delay. Att föremålet hinner försvinna ut bild eller att kameran skickar iväg bilden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: hmmm de har ändrat villkoren, minns att 24h kostade inget men nu är det 3h vilket är uselt. De har däremot sänkt priset lite men jag som behöver 3 kamera behöver betala 50kr för första kameran och 25kr för varje extra kamera så 100kr i månaden (om jag förstår deras prismodell korrekt för 5 dagars historik:
https://nest.com/se/cameras/nest-aware/?hl=sv-SE

Så visst är det en slant men OM det fungerar bra så kan det vara värt det.

Med fördröjning menar jag 2 saker.
1) det du säger ---> att föremålet hinner försvinna ut bild eller att kameran skickar iväg bilden?
2) att det tar långt tid innan man ser livefeed från kameran när du startar appen. På min logitec (som fungerar mycket bättre än Arlo) som jag precis testade tog det nästan 1 minut innan det visade bilden (live feed). Testade koppla mig på 4G och startade logitec appen. Startar jag om appen så går det fort. Typ några sekunder. Tror när kameran går i sleep så är det jätte trög att gå liv i det första gången.

Permalänk
Medlem

Kan inte Nest eller Arlo lagra lokalt så att man slipper ha ett löpande cloud abbonemang som kostar?

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Kan inte Nest eller Arlo lagra lokalt så att man slipper ha ett löpande cloud abbonemang som kostar?

Arlo har iallafall 7 dagars lagring gratis. Det kommer man ganska långt på.

Faller ju ganska ordentligt om föremålet hinner försvinna ur bild samt att det tar 1 min att starta live.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Polisen skrattar (eller skrattade) rätt mkt åt folks bevis så den tidigare kameralagen inte tillät att man filmade utan tillstånd.
Ett annat problem som även det nu är löst (precis som den nya kameralagen som kom q3 2018) är att dagens kameror har någon form av vettig kvalitet.

Nu säger de mer eller mindre utan undantag "o så bra med filmer på brottslingar". Och i nästa sekund "nedlagt i brist på utredningsuppslag".
Polisen har i princip inga resurser om det inte är våld inblandat. Eller om du har piratkopierat.

Permalänk
Skrivet av AppendixSE:

Nu säger de mer eller mindre utan undantag "o så bra med filmer på brottslingar". Och i nästa sekund "nedlagt i brist på utredningsuppslag".
Polisen har i princip inga resurser om det inte är våld inblandat. Eller om du har piratkopierat.

Har inte jättekoll men sätter man upp en kamera och får ett eventuellt inbrott på film, kan man då bli dömd för otillåten filmning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@AppendixSE: hehe så sant.

För min del vill jag hinna hem och slå sönder deras knäskålar grrrr

Och Ju Arlo kan lagra lokalt men samma problem där. Det börjar för det mesta spela in för sent. Och det hjälper inte när man vill se vad kameran ser. Tar sååå långt tid innan det visar något.
Nu pratar jag om 2 generation tillbaka så det kan ha blivit bättre även om jag tvivlar på det. Ni får gärna testa och berätta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@AppendixSE: hehe så sant.

För min del vill jag hinna hem och slå sönder deras knäskålar grrrr

Och Ju Arlo kan lagra lokalt men samma problem där. Det börjar för det mesta spela in för sent. Och det hjälper inte när man vill se vad kameran ser. Tar sååå långt tid innan det visar något.
Nu pratar jag om 2 generation tillbaka så det kan ha blivit bättre även om jag tvivlar på det. Ni får gärna testa och berätta mer.

Arlo 2 löser detta OM du den är kopplad till ström (solcell eller direkt till nät). Men känns som hela tanken med batteri går förlorad då.
Sen har solcellsfunktionen fått rätt mixad kritik, den verkar inte riktigt alltid orka driva kameran.

Permalänk
Medlem

@reverend benny: ah precis, jag läste att man kan få "riktig" live recording på el-kabel. Men frågan kvarstår. Som ex så går min Logica el just nu men det är fortfarande trög. Det spelar alltid in ca 3-5 sekunder innan händelser så man missar inget vilket är jätte bra men när man startar appen och vill se kamerans live feed så tar det ibland en evighet. Det är super störig.
Och ska jag nu köpa en som är kopplad till strömmen så tar jag lätt Nest.

Permalänk
Medlem

@reza666

Jag har precis bytt från en enklare d-link som gick på wifi och ström men som hade precis det problemet du beskriver, en oerhört trög app.
DÅ spelades ändå saker in lokalt på kameran och den sitter på samma nät, men ändå är det sirap.

Det nya Eufysystemet jag har känns väldigt mycket modernare ur alla perspektiv, bild, vidvinkel, app och användarvänlighet.
Däremot så har det inte funktionen Arlo har att spela in 3 sekunder innan saker upptäckts, det kompenserar något av en snabb start då den upptäckt saker i området man markerat att den ska övervaka.
Men hade ändå velat ha en halvsekund till en sekund tidigare emellanåt för att se vad som hänt.

Får se om Eufy fixar något liknande arlos lösning i framtida uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har inte jättekoll men sätter man upp en kamera och får ett eventuellt inbrott på film, kan man då bli dömd för otillåten filmning?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, så länge kameran inte filmar utanför din tomt, och inomhus får du filma också så länge den inte pekar ut på typ vägen/gatan/stigen etc

Permalänk
Medlem

@reverend benny: kollade upp eufylife och det verkar helt ok. Läste lite review och det är inte för många negativa review på amazon. Enda är att man kan inte spela in fler än 2 kameror på sin NAS utöver nätverksproblem och dålig mottagning.
https://www.amazon.co.uk/Security-Wireless-Compatible-Detecti...

Få se om jag köper eller väntar på något bättre kommer ut....

Permalänk
Medlem

Arlo-användare sedan flera år

Har 2 st Arlo uppsatta utomhus sedan flera år (alltså ursprungliga Arlo 1 med 4 batterier vardera) samt Arlo-dekaler i fönstren som upplyser om detta.

Fördelar:
+ enkla att sätta upp och sen bara funkar dem
+ enkla att aktivera/avaktivera i appen eller ha geofence med mobilen
+ enkelt att se bild just nu i appen och webben (test: från klick på Play-ikonen tog det 7s innan bild från entrén visas i mobilen)
+ molnlagring av inspelningar en vecka (ingår) med enkel nedladdning av intressanta klipp

Nackdelar:
+ batteribyte uppåt 2 ggr per år (beror på hur mycket de filmar), 4 st CR123 per kamera...
+ slutet system inte gjort för egna grejjer om det är det man vill

Något inlägg hävdade att cloud är osäkert - men ehum, kameran öppnar ingen enkel väg in på mitt nätverk utan har ett proprietärt protokoll för att styra kameran från Arlo-servrarna och inte så mycket mer - det kan svårligen missbrukas av elaka hackers för att ta sig in bakom routerns brandvägg eller få Arlo-kameran att ingå i ett massivt botnät.

Jag uppskattar systemet för dess enkelhet och funktion med bra möjligheter att kika hur det ser ut hemmavid och vakta mot rörelser. Har fått diverse filmsnuttar med fåglar och insekter, men även besökare som knackat på, bilar inne på min gårdsplan med mer (inkl. i mörker). Just den "styrda enkelheten" är väl både bra och dålig beroende på vad man vill ha för system - och senare modeller med laddbara batterier (eller sladd då, fast krånglar till installationen) löser den största nackdelen med batteribytena.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa hela tråden så följande om nedan kameror kan nog redan sagts.
jag kör 8 wyze kameror inne och just nu 6st hikvision via poe, samt ring pro som dörrklocka.
wyze och hikvision funkar utmärkt med home assistant och tar bara några minuter att sätta upp även för nybörjare då det finns mycket bra guider. (rekommenderar att man använder en nuc med en 2,5" ssd)
ring funkar också med home assistant dock är det en lång fördröjning innan man ser det i home assistant.
wyze har människo och ansiktsigenkänning sedan sista mjukvaruuppdateringen samt officiellt beta stöd för rtsp.

jag har satt det så ring är alltid aktiv och kameran i server utrymmet är alltid aktiv,
dvs är det rörelse så blir jag och frugan notifierade, övriga kameror blir aktiva om ingen är hemma, naturligtvis kan man tex manuellt aktivera kameran ute om ungarna är hemma själva.
kamerorna och huset är samkört med alexa som finns i varje rum, så är man tex i köket och hör något ute eller inne, kan man be alexa visa den kameran på tex alexa show eller spot
Alexa används också flitigt som intercom, tex så kan frugan säga till dotter att hon behöver gå upp och inte sova bort hela dagen när hon är på jobbet, det går naturligtvis göra med wyze kamerorna med dock använder vi alexa för detta då det ger en varning att denna aktiveras och har en lång fördröjning innan bild visas. blir lite som att man knackar på dörren innan man öppnar. gillar alexa just för det ger så otroligt mycket mer funktioner med home assistant. vi styr i stort sätt allt med röststyrning nu, enda gången som det inte var skit kul var när man hade satt alexas väckord till computer och man tittade på star trek

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Med alla dessa "flashiga" kameror så kanske det är dem som blir målet att sno?