Tips på stationär dator för programmering

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12691192

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Datavetare
Skrivet av aep65:

Tack! Det är vettiga råd du kommer med. Dock känns det lite i underkant för att överhuvudtaget vara lönt att byta ut laptopen för.

Skickades från m.sweclockers.com

Min gissning är ändå att din flaskhals är endera CPU i form av enkeltrådprestanda,

UI är i princip helt beroende av hur snabbt CPU kan nå maximal frekvens och hur bra den presterar på en enda tråd. Skylake fick Speedshift som gör att det går betydligt snabbare att gå från "idle" till full-tilt och i7-8559U har en maximal frekvens på 4,5 GHz (den kan hållas ~10 s om man kör "performance governor" i Linux, finns väl någon liknande inställning i Windows).

Andra alternativet är att det "laggar" p.g.a. att något i det läget plockas in från disk. Kan vara så att mer RAM löser det, men kan kräva en snabbare disk (och kan kräva en disk som är så snabb att den inte finns idag, kan inte säga givet detaljerna).

Så i korthet: vilken generation CPU är din laptop och vad är maximal frekvens? Om hoppet upp till 4,5 GHz Skylake är stort nog kanske din upplevelse blir "tillräckligt" bra.

Har du råd med i9-9900K/3900X är det också något som kommer hjälpa. i9-9900K har ju ännu högre enkeltrådprestanda och även där finns Speedshift. Zen2 serien har fått "Collaborative Power Performance Control 2" som i praktiken är samma sak som Speedshift.

Men gissar att just detta specifika fall med "lagget" kommer vara rätt snarlikt vare sig du kör med i7-8559U eller i9-9900K/3900X och det senare ger ett klart dyrare system (och större / mer högljutt vilket är en stor orsak jag fördrar laptop/NUC för att knappa in koden).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Min gissning är ändå att din flaskhals är endera CPU i form av enkeltrådprestanda,

UI är i princip helt beroende av hur snabbt CPU kan nå maximal frekvens och hur bra den presterar på en enda tråd. Skylake fick Speedshift som gör att det går betydligt snabbare att gå från "idle" till full-tilt och i7-8559U har en maximal frekvens på 4,5 GHz (den kan hållas ~10 s om man kör "performance governor" i Linux, finns väl någon liknande inställning i Windows).

Andra alternativet är att det "laggar" p.g.a. att något i det läget plockas in från disk. Kan vara så att mer RAM löser det, men kan kräva en snabbare disk (och kan kräva en disk som är så snabb att den inte finns idag, kan inte säga givet detaljerna).

Så i korthet: vilken generation CPU är din laptop och vad är maximal frekvens? Om hoppet upp till 4,5 GHz Skylake är stort nog kanske din upplevelse blir "tillräckligt" bra.

Har du råd med i9-9900K/3900X är det också något som kommer hjälpa. i9-9900K har ju ännu högre enkeltrådprestanda och även där finns Speedshift. Zen2 serien har fått "Collaborative Power Performance Control 2" som i praktiken är samma sak som Speedshift.

Men gissar att just detta specifika fall med "lagget" kommer vara rätt snarlikt vare sig du kör med i7-8559U eller i9-9900K/3900X och det senare ger ett klart dyrare system (och större / mer högljutt vilket är en stor orsak jag fördrar laptop/NUC för att knappa in koden).

Det där med ljudnivån känner jag med en oro över. Har ingen aning om hur mycket väsen en sådan maskin för. Kommentarerna hävdar att den är tyst men det är ju relativt. Jag tycker min laptop väsnas en del med.
Har idag en i5-6200U, 2,3GHz, 2400MHz, 2 kärnor. Verkar vara 2,8GHz max på den. 16GB minne och en SanDisk SSD på 256GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@aep65
Åh vad jag inte håller med så otroligt många av de länkade datorbyggena.

1. Ska du använda datorn till programmering är AMD's senaste Ryzen 3 ett måste om du vill ha mest prestanda för pengarna.
2. Vattenkylning är totalt onödigt om datorn inte ska klockas som en tok.
3. Värstingprocessor och extra lagring samt bättre GPU - https://www.inet.se/kundvagn/visa/12691814

4. Billigare alternativ, något klenare men framförallt mer prisvärt:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12692114

Inets datorbyggare är inte smart nog att fatta att B450 visst har stöd för Ryzen 3, det behöver bara en biosuppdatering först. Det kräver tillgång till en äldre ryzenprocessor, något inte borde vara omöjligt för inet att fixa.

Vill du ha en billigare dator går det att snåla in på lagringen, det beror helt på var du vill spara dina filer. Det går även att slänga in fler gamla tjockisdiskar om du vill ha det, och det går att skippa M2-lagring och bara köra på SSD'er, skillnaden är knappt märkbar om man inte gör stora tunga skrivningar/läsningar till o från disken.

Om du vill spara några tusenlappar går det även att gå ner till Ryzen 3700x istället för 3900x, men då tappar man ju såklart lite prestanda.
Nätagget är även lite overkill, men då det endast skiljer några hundralappar så kan det vara lika bra att ha lite extra kräm, då har du alltid möjlighet att skaffa ett grafikkort i efterhand om du skulle ändra dig.

AMD sopar banan med Intel för en lägre summa:
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Edit: insåg precis att 3900x inte har inbyggd GPU så fick slänga med en GPU.

Du kan köpa din windowslicens mycket billigare helt lagligt via t.ex cdkey.se.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3309596

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Det där med ljudnivån känner jag med en oro över. Har ingen aning om hur mycket väsen en sådan maskin för. Kommentarerna hävdar att den är tyst men det är ju relativt. Jag tycker min laptop väsnas en del med.
Har idag en i5-6200U, 2,3GHz, 2400MHz, 2 kärnor. Verkar vara 2,8GHz max på den. 16GB minne och en SanDisk SSD på 256GB.

Jag har inget förslag på exakt dator, många har haft bra förslag redan, men vill iaf lägga till några saker som jag skulle prioritera vid en sådant datorköp. Min dator i signaturen är knäpptyst förutom det gamla agget som går upp i varv ibland.

1. Stor kylare som är knäpptyst, tornkylare.
2. Semi-Passiv drift på PSU.
3. Semi-Passiv om du ska ha dedikerad GPU.
4. Stor M2 disk. T.ex. 1TB Samsung 970 Plus. När du köper nytt så är det väl bäst att köpa den nyaste tekniken.
5. Mindre viktigt: Kanske gå ner till m-atx eller m-itx, man behöver ju inte ofta så stor nu för tiden.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Om du trots allt skulle gå på en ny bärbar så kan man faktiskt komma någorlunda billigt undan om man går på en mer gaming-betonad burk i stället för de mer professionellt orienterade maskinerna från Dell, Lenovo etc.

Se den här exempelvis:
https://www.inet.se/produkt/1963322/acer-nitro-5-i7-16gb-512g...

6-kärnig i7 processor, 16 GB RAM och 512 GB NVME SSD för 13000. Dessutom med hyfsad GTX1060 grafik. Den har en RAM-plats ledig så kan byggas ut till 32GB och har plats för en 2.5 tums SATA SSD om jag förstår det rätt.

Nackdelen är att man får stå ut med lite "gamig"-design - det kan ju vara en fördel också beroende på smak. Den lär också bullra en hel del när CPU:n går för fullt, men verkar tyst vid normal drift av döma av testet nedan. Har till och med hyfsad batteritid tack var Nvidia Optimus som switchar mellan Intel integrerade grafiken och 1060-kretsen.

https://www.notebookcheck.net/Acer-Nitro-5-i7-8750H-GTX-1050-...

Testet är för modell med GTX1050TI, men verkar annars identisk.

Motsvarande modell från Dells proffslinje (7530) gå väl på en 10000 mer.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Felpost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Min gissning är ändå att din flaskhals är endera CPU i form av enkeltrådprestanda,

UI är i princip helt beroende av hur snabbt CPU kan nå maximal frekvens och hur bra den presterar på en enda tråd. Skylake fick Speedshift som gör att det går betydligt snabbare att gå från "idle" till full-tilt och i7-8559U har en maximal frekvens på 4,5 GHz (den kan hållas ~10 s om man kör "performance governor" i Linux, finns väl någon liknande inställning i Windows).

Andra alternativet är att det "laggar" p.g.a. att något i det läget plockas in från disk. Kan vara så att mer RAM löser det, men kan kräva en snabbare disk (och kan kräva en disk som är så snabb att den inte finns idag, kan inte säga givet detaljerna).

Så i korthet: vilken generation CPU är din laptop och vad är maximal frekvens? Om hoppet upp till 4,5 GHz Skylake är stort nog kanske din upplevelse blir "tillräckligt" bra.

Har du råd med i9-9900K/3900X är det också något som kommer hjälpa. i9-9900K har ju ännu högre enkeltrådprestanda och även där finns Speedshift. Zen2 serien har fått "Collaborative Power Performance Control 2" som i praktiken är samma sak som Speedshift.

Men gissar att just detta specifika fall med "lagget" kommer vara rätt snarlikt vare sig du kör med i7-8559U eller i9-9900K/3900X och det senare ger ett klart dyrare system (och större / mer högljutt vilket är en stor orsak jag fördrar laptop/NUC för att knappa in koden).

Tror du det skulle bli stor skillnad mot min laptop? Har några veckor på mig att bestämma mig. funderar på om jag ska ta NUC och skulle jag tröttna så får den hamna vid TVn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag har inget förslag på exakt dator, många har haft bra förslag redan, men vill iaf lägga till några saker som jag skulle prioritera vid en sådant datorköp. Min dator i signaturen är knäpptyst förutom det gamla agget som går upp i varv ibland.

1. Stor kylare som är knäpptyst, tornkylare.
2. Semi-Passiv drift på PSU.
3. Semi-Passiv om du ska ha dedikerad GPU.
4. Stor M2 disk. T.ex. 1TB Samsung 970 Plus. När du köper nytt så är det väl bäst att köpa den nyaste tekniken.
5. Mindre viktigt: Kanske gå ner till m-atx eller m-itx, man behöver ju inte ofta så stor nu för tiden.

Vad tror du om denna? Vad kan man mer göra för att tysta ned den ytterligare?

https://www.inet.se/datorbygge/b1094594/nulitetystare

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

@aep65
Åh vad jag inte håller med så otroligt många av de länkade datorbyggena.

1. Ska du använda datorn till programmering är AMD's senaste Ryzen 3 ett måste om du vill ha mest prestanda för pengarna.
2. Vattenkylning är totalt onödigt om datorn inte ska klockas som en tok.
3. Värstingprocessor och extra lagring samt bättre GPU - https://www.inet.se/kundvagn/visa/12691814https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12691814
4. Billigare alternativ, något klenare men framförallt mer prisvärt:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12692114https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12692114

Inets datorbyggare är inte smart nog att fatta att B450 visst har stöd för Ryzen 3, det behöver bara en biosuppdatering först. Det kräver tillgång till en äldre ryzenprocessor, något inte borde vara omöjligt för inet att fixa.

Vill du ha en billigare dator går det att snåla in på lagringen, det beror helt på var du vill spara dina filer. Det går även att slänga in fler gamla tjockisdiskar om du vill ha det, och det går att skippa M2-lagring och bara köra på SSD'er, skillnaden är knappt märkbar om man inte gör stora tunga skrivningar/läsningar till o från disken.

Om du vill spara några tusenlappar går det även att gå ner till Ryzen 3700x istället för 3900x, men då tappar man ju såklart lite prestanda.
Nätagget är även lite overkill, men då det endast skiljer några hundralappar så kan det vara lika bra att ha lite extra kräm, då har du alltid möjlighet att skaffa ett grafikkort i efterhand om du skulle ändra dig.

AMD sopar banan med Intel för en lägre summa:
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Edit: insåg precis att 3900x inte har inbyggd GPU så fick slänga med en GPU.

Du kan köpa din windowslicens mycket billigare helt lagligt via t.ex cdkey.se.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3309596

Tack för tipsen ang Windows licens. Kan verkligen detta vara lagligt?
Föredrar Intel pga inbyggd grafik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att du skulle dra ner på chassit till ett Define C eller ett m-atx med ljuddämpning, eftersom du inte ska ha något värsting grafikkort så kan man minska på lådan, bara stor CPU-kylare får plats på höjden.
Moderkortet borde du kunna köpa ett billigare, CPU-kylaren gå upp till en Noctua 12 eller Noctua 15 och minnen köpa några snabbare. Jag har 3000mhz och köpte vanliga minnen.

Vågar mig inte göra en kundkorg för jag vet inte exakt vilka minnen som passar bra till en I9 och moderkortet.
Hoppas det är någon som är mer kunnig vad som passar bäst till vad kan plocka ihop en korg till dig. Annars kan jag försöka lista ut det när jag har lite mer tid över.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag tror att du skulle dra ner på chassit till ett Define C eller ett m-atx med ljuddämpning, eftersom du inte ska ha något värsting grafikkort så kan man minska på lådan, bara stor CPU-kylare får plats på höjden.
Moderkortet borde du kunna köpa ett billigare, CPU-kylaren gå upp till en Noctua 12 eller Noctua 15 och minnen köpa några snabbare. Jag har 3000mhz och köpte vanliga minnen.

Vågar mig inte göra en kundkorg för jag vet inte exakt vilka minnen som passar bra till en I9 och moderkortet.
Hoppas det är någon som är mer kunnig vad som passar bäst till vad kan plocka ihop en korg till dig. Annars kan jag försöka lista ut det när jag har lite mer tid över.

Tack för svaret!
Alltid schysst med mindre burk men jag var rädd för sämre kylning eller högre ljudnivå. Jag har plats för en atx men kan man få en mindre lika tyst och tillräckligt kall så väljer jag hellre det helt klart, men inte om ljudnivån går upp.
Anledningen till att jag inte valde Noctua 12 är att Inet ej monterar tyngre än x gram. Då måsta jag montera den själv. Antar att det har med risk för problem under frakten att göra.
Ang minnen så tillåter inte datorbyggaren att man väljer tex 3200MHz. Vet inte hur någon lyckades med det tidigare i tråden. Har man någon nytta av det? Måste man överklocka det då på något sätt? Värmeutveckling?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Ang minnen så tillåter inte datorbyggaren att man väljer tex 3200MHz. Vet inte hur någon lyckades med det tidigare i tråden. Har man någon nytta av det? Måste man överklocka det då på något sätt? Värmeutveckling?
Skickades från m.sweclockers.com

Finns en funktion (Tillåtna RAM-hastigheter) i datorbyggaren där du kan välja "standardhastigheter" eller "alla hastigheter."

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Finns en funktion (Tillåtna RAM-hastigheter) i datorbyggaren där du kan välja "standardhastigheter" eller "alla hastigheter."

Tack, hittade det nu. Verkar vara en djungel och lite osäkert om det fungerar till det moderkortet. Verkar också vara mest AMD som drar nytta av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Tack för svaret!
Alltid schysst med mindre burk men jag var rädd för sämre kylning eller högre ljudnivå. Jag har plats för en atx men kan man få en mindre lika tyst och tillräckligt kall så väljer jag hellre det helt klart, men inte om ljudnivån går upp.
Anledningen till att jag inte valde Noctua 12 är att Inet ej monterar tyngre än x gram. Då måsta jag montera den själv. Antar att det har med risk för problem under frakten att göra.
Ang minnen så tillåter inte datorbyggaren att man väljer tex 3200MHz. Vet inte hur någon lyckades med det tidigare i tråden. Har man någon nytta av det? Måste man överklocka det då på något sätt? Värmeutveckling?

Om du tar en Define C så blir den bara mindre på djupet. Tänkte inte på det att den ska fraktas med kylaren, en noctua är ju bra ändå. I värsta fall så kan du köpa till en större kylare i efterhand och byta själv eller be någon snäll SweC person byta åt dig om det behövs. Men den kommer ju inte väsnas som gamla gamingdatorer, långt ifrån.
Mina minnen var klassade som 3000mhz och jag ställde in XMS i bios så går de i 3000mhz istället för 2666mhz.

Värmeutvecklingen på minnen i de här hastigheterna är inget man behöver bry sig om i vanlig burk.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Om du tar en Define C så blir den bara mindre på djupet. Tänkte inte på det att den ska fraktas med kylaren, en noctua är ju bra ändå. I värsta fall så kan du köpa till en större kylare i efterhand och byta själv eller be någon snäll SweC person byta åt dig om det behövs. Men den kommer ju inte väsnas som gamla gamingdatorer, långt ifrån.
Mina minnen var klassade som 3000mhz och jag ställde in XMS i bios så går de i 3000mhz istället för 2666mhz.

Värmeutvecklingen på minnen i de här hastigheterna är inget man behöver bry sig om i vanlig burk.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ut som slutlig konfiguration kommer vara så här. Några sista kommentarer någon?

https://www.inet.se/datorbygge/b1095325/slutligkonfig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av aep65:

Xeon processorn, gör den något till eller ifrån jämfört med en i7 generation 9 typ samma frekvens för det här ändamålet? Ecc minne samma fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att svara på denna, även om det inte är relevant för ditt maskinval för närvarande:
Xeon och ECC gör i sig inget positivt för hastigheten - ofta tvärt om (åtminstone räknat per kärna). Däremot gör det skillnad i datorns tillförlitlighet. Du offrar lite maxprestanda för en mer konsekvent (och möjligen mer långlivad) datorupplevelse.

Permalänk
Medlem

Tror du bör ha en bättre kylare, 9900K blir lätt varm.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bara för att svara på denna, även om det inte är relevant för ditt maskinval för närvarande:
Xeon och ECC gör i sig inget positivt för hastigheten - ofta tvärt om (åtminstone räknat per kärna). Däremot gör det skillnad i datorns tillförlitlighet. Du offrar lite maxprestanda för en mer konsekvent (och möjligen mer långlivad) datorupplevelse.

Misstänkte det. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan ju spara en 600 spänn på Nätagget om du vill, ett 400ish watts borde nog räcka, gissar jag mig helt till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Du kan ju spara en 600 spänn på Nätagget om du vill, ett 400ish watts borde nog räcka, gissar jag mig helt till

Japp. Jag har inte pallat sätta mig in i aggregaten också. Vill bara ha ett tyst aggregat som klarar av vad den ska.
Min tanke förutom latheten var att ett större aggregat kanske tillåter fläkten att gå långsammare eller mer sällan. Hur det verkligen ligger till med den saken vet jag ej säkert. Har du ett förslag på ett riktigt tyst aggregat för en mindre prislapp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Tror du bör ha en bättre kylare, 9900K blir lätt varm.

De monterar inte tyngre än den jag valt. Isf måste jag köpa det löst och montera själv. Tänker att jag testar med denna och köper till om det visar sig behövas.
Är du säker på att den här är för dålig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Japp. Jag har inte pallat sätta mig in i aggregaten också. Vill bara ha ett tyst aggregat som klarar av vad den ska.
Min tanke förutom latheten var att ett större aggregat kanske tillåter fläkten att gå långsammare eller mer sällan. Hur det verkligen ligger till med den saken vet jag ej säkert. Har du ett förslag på ett riktigt tyst aggregat för en mindre prislapp?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag köper alltid skitdyra överdimensionerade hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Nej, jag köper alltid skitdyra överdimensionerade hehe.

Kollade precis på lite grafikkort. Funderade ett ögonblick på att lägga till ett kort för några tusen men ångrade mig. Men det kan nog vara lika bra att ha aggregatet som faktiskt gör det möjligt att lägga till ett senare om jag skulle bli sugen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har fått alla svar jag sökte.

Tack så mycket allihopa för er hjälp och era råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här blev det om någon är intresserad.

https://www.inet.se/datorbygge/b1095469/datorbygge

Skickades från m.sweclockers.com