IKEA Symfonisk, nya Wifi-högtalare i samarbete med Sonos

Permalänk
Skäggig legend

Jag var iväg och lyssnade. Tyvärr är ju alla satta på för hög bas och “loudness”. Önskade man kunde ställa in lite mer på plats. Men, för 1000:- är det faktiskt ett kap att komma inne Sonos systemet. Jag har redan 4 hemma i min lägenhet på 60 kvadrat. När jag och frugan flyttar ihop till hus blir det lätt fyra av den lilla från Ikea. Perfekt i barnens rum och en i garaget!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Så glad över mina Google Cromecast Audio som är kopplade till mina befintliga stereos.

Ikea är bra på mycket, älskar deras USB-laddare, deras kablar är riktigt trevliga och till ett utmärkt pris. Men det här är produkter som kan tappa stöd, Sonos har ju tidigare slutat stödja produkter som över en dag blev värdelösa. Mina stereos fungerar oavsett om CCA:n funkar eller inte. Jag har valmöjligheter. Med Ikeas/Sonos lösning bygger man in sig till en hög kostnad. En lampa kostar med än mina CCA:r och då har jag ljud och bra sådant i alla rum här hemma.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Var i örebro idag, bara en halv pall med vita kvar :I
Ville ha 2 svarta symfonisk lampor att para med en sonos beam

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Folk snackar mycket om den här Sonos Beam som verkar vara en toppenprodukt om man läser va folk skriver. Jag kollade och blir förvirrad. Det är en enda lång högtalare som man lägger under sin TV, och så påstås det enligt prisjakt att man med den här enda högtalaren (kanske fem element men det kvittar ju om det är i ett paket under TVn) får 5.1-ljud!
Hur går det till?
Och om man nu köper till två av dessa som kan connectar, blir det då äkta 7.1?
Och vart är ens sub med bas som rullar och får hela lägenheten att vibrera när en explosion sker i värsta actionrullen?
Hur är det möjligt?
Eller är det fejk5.1?

Min gamla Onkyo NR515 är stor och klumpig under TVn och en "soundbar" hade varit fint, men man vill ju ha 5.1 som verkligen ger dig den omfamnande känslan när du ser en härlig sci-fi eller action.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hur fungerar det med stereoljud ? Köper man 2st och så konfigurerar man ljiudet i någon app?

Du ställer in högtalarna i Sonosappen, är högtalarna i samma rum så kan man ha dom som stereo.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tintinj:

Folk snackar mycket om den här Sonos Beam som verkar vara en toppenprodukt om man läser va folk skriver. Jag kollade och blir förvirrad. Det är en enda lång högtalare som man lägger under sin TV, och så påstås det enligt prisjakt att man med den här enda högtalaren (kanske fem element men det kvittar ju om det är i ett paket under TVn) får 5.1-ljud!
Hur går det till?
Och om man nu köper till två av dessa som kan connectar, blir det då äkta 7.1?
Och vart är ens sub med bas som rullar och får hela lägenheten att vibrera när en explosion sker i värsta actionrullen?
Hur är det möjligt?
Eller är det fejk5.1?

Min gamla Onkyo NR515 är stor och klumpig under TVn och en "soundbar" hade varit fint, men man vill ju ha 5.1 som verkligen ger dig den omfamnande känslan när du ser en härlig sci-fi eller action.

Det fungerar helt enkelt inte särskilt bra. Soundbars i alla dess former är för de som inte bryr sig särskilt mycket om ljudet utan främst söker nått som är litet men som låter lite bättre än en platt-tv. Fysikens lagar gäller och hörselsinnet har inte ändrats nått dramatiskt de sista 30 -40 åren så det är bara att konstatera att medelsvensson hade högre krav på ljudkvalitet på 70 och 80 talet än de har idag om man ser på hur medelljudanläggningen presterar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Någon som köpt någon av högtalarna som skulle kunna testa om SoCo (Python plugin för Sonos högtalare) och se om det fungerar för dessa? Blir helt klart ett köp for mig i så fall.

Länk: https://github.com/SoCo/SoCo

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det fungerar helt enkelt inte särskilt bra. Soundbars i alla dess former är för de som inte bryr sig särskilt mycket om ljudet utan främst söker nått som är litet men som låter lite bättre än en platt-tv. Fysikens lagar gäller och hörselsinnet har inte ändrats nått dramatiskt de sista 30 -40 åren så det är bara att konstatera att medelsvensson hade högre krav på ljudkvalitet på 70 och 80 talet än de har idag om man ser på hur medelljudanläggningen presterar.

Så man kan på sin absoluta höjd säga att det kunde ersätta front- och centerhögtalarna i så fall? Om jag har en aktiv sub som jag är nöjd med, och skaffar två av dessa IKEA som satelliter då?

Permalänk
Medlem

Om man förväntar sig bra ljud så kommer man bli besviken. Men uppenbarligen så nöjer sig de flesta med halvdant ljud.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Jag har köpt lampmodellen i svart färg. Tyvärr inte hunnit testa den än då jag inte hade några e14 hue-lampor hemma. Men ska köpa detta på måndag. Ska användas i köksfönstret som högtalare när man lagar mat. Tror det kommer bli utmärkt. En mycket snygg pjäs iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Om man förväntar sig bra ljud så kommer man bli besviken. Men uppenbarligen så nöjer sig de flesta med halvdant ljud.

Jag tror de flesta någorlunda intresserade (ej entusiaster, ej svensson) förväntar sig att de duger för att ha bakgrundsljud framförallt i rummen som inte är värda att investera flera tusenlappar för.
Jag köpte 2st bokhyllor för hallen och gästrummet och är mer än nöjd, kommer köpa 3 till framöver -stereopar till altan och en i kontoret.
I övrigt har jag 2 play:1, 2 play:3, 1 play:5 samt beam och sub.
Jag är väl medveten om att det finns bättre högtalare och det är väldigt sällan du ser någon som påstår att Sonos är bäst i världen på allt. Men det ger mig bra och framförallt bra nog ljud i hela mitt hus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara några nya SONOS användare så delar med mig lite av småsaker man kanske missar

Använder ni IOS så gör en Trueplay-justering
https://support.sonos.com/s/article/3251?language=sv

Tycker man att volymkontrollen är lite för känslig så ändra "skalan" för volymkontroll
https://support.sonos.com/s/article/3118?language=sv

Gillar ni Podcast så funkar Pocket Casts.
https://www.pocketcasts.com/

Vill ni att SONOS börja spela musik när ni kommer hem och inte vill fibbla med Tasker så är Macronos ett alternativ
https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.youtec.andro...

Ni kan använda Spotify appen direkt om ni inte vill spela från SONOS app
https://www.spotify.com/se/sonos/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niclas:

Om man förväntar sig bra ljud så kommer man bli besviken. Men uppenbarligen så nöjer sig de flesta med halvdant ljud.

Tycker denna lösning är bra om man vill ha något smidigt när man inte har råd med något som också låter bra.

Det går att köpa en Ps Audio Sprout100+ mindre högtalare och få bättre ljud men man får helt enkelt anpassa efter budget sedan kanske folk verkligen vill ha en högtalare som ser ut som en lampa..

Permalänk
Medlem

Förstår inte storheten eller hypen kring Sonos. För biorum och musikrum kör jag med riktiga förstärkare och högtalare som får Sonos att låta skit. För dator och musikrum kör jag med studiomonitorer från KRK och Yamaha. För övriga rum och pooldäcket så kör jag med AudioPro som kopplas skitenkelt och smidigt via vanlig blåtand.

Förstår inte varför man skall krångla till det och låsa in sig med specialprotokoll och specialappar med proprietära system hos en enda tillverkare. Korkat att låsa in sig på det sättet. Tycker dessutom (har inte hört dessa IKEA dock) att man får ganska dålig ljudkvalitet för mycket pengar med Sonos (dyrt i förhållande till att man får låg kvalitet).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det fungerar helt enkelt inte särskilt bra. Soundbars i alla dess former är för de som inte bryr sig särskilt mycket om ljudet utan främst söker nått som är litet men som låter lite bättre än en platt-tv. Fysikens lagar gäller och hörselsinnet har inte ändrats nått dramatiskt de sista 30 -40 åren så det är bara att konstatera att medelsvensson hade högre krav på ljudkvalitet på 70 och 80 talet än de har idag om man ser på hur medelljudanläggningen presterar.

Såklart gäller fysikens lagar och jag har hatat mycket på Sonos och gnällt lite grann på de som hyllat dem men köpte en Beam i somras och ta mig tusan så tycker jag att den är helt briljant. Visst, i musik där det händer mycket så hänger den inte riktigt med och det blir ju inte alls samma tryck som i en riktigt stereo men för film och tvljud är den helt briljant. Fantastiskt bra ljud för att vara så liten och bra mycket bättre stereoseparation än tv-högtalarna. Jag är i alla fall mycket nöjd och smidigheten är svår att slå.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Tycker denna lösning är bra om man vill ha något smidigt när man inte har råd med något som också låter bra.

Det går att köpa en Ps Audio Sprout100+ mindre högtalare och få bättre ljud men man får helt enkelt anpassa efter budget sedan kanske folk verkligen vill ha en högtalare som ser ut som en lampa..

..eller så vill man verkligen komplettera eller komma in i sonos-systemet på ett prisvärt sätt.

Sonos är sjukt bra på sitt område. Går inte att komma ifrån.
Ljud är mycket, men inte allt.
Har själv ett par sonos'ar, men också en bra hembio för film/musik.
Gissa vilken som används mest?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Så man kan på sin absoluta höjd säga att det kunde ersätta front- och centerhögtalarna i så fall? Om jag har en aktiv sub som jag är nöjd med, och skaffar två av dessa IKEA som satelliter då?

Den enda sub som funkar med Sonos är deras egen sub. Om du har en Playbase/Playbar/Beam kommer de agera LF/C/RF och kan du använda ex 2 st Symfonisk som surrondkanaler. Som jag förstått det kan du inte köra mer än 5.1 med Sonos och då förutsatt att du nöjer dig med en playbar för LF/C/RF.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

..eller så vill man verkligen komplettera eller komma in i sonos-systemet på ett prisvärt sätt.

Sonos är sjukt bra på sitt område. Går inte att komma ifrån.
Ljud är mycket, men inte allt.
Har själv ett par sonos'ar, men också en bra hembio för film/musik.
Gissa vilken som används mest?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja de är smidiga och billiga men låter inte så bra.

Klart denna lösning är fantastisk för väldigt många men kan vara värt att informera om att det finns andra alternativ också för de personer som inte är så kunniga inom ljud.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Ja de är smidiga och billiga men låter inte så bra.

Klart denna lösning är fantastisk för väldigt många men kan vara värt att informera om att det finns andra alternativ också för de personer som inte är så kunniga inom ljud.

Absolut, bara man får med att det är just multirumsystem man pratar om.
Finns ju fler alternativ även där, men att t.ex. använda Chromecast audio kopplad till en bättre stereo känns inte som ett alternativ tycker jag.
Fördelen med Sonos och andra multirum är ju att man kan placera en högtalare där man vill ha tillräckligt bra ljud. Alternativet är ju att flytta runt på en bluetooth högtalare vart man än går, eller höja volymen på stereon i vardagsrummet.
Det är systemet som gör Sonos starkt, inte varje enskild högtalare.

Sen beror det helt på vad för känsla man vill ha på en plats/i ett rum. Är det hifilyssning så är såklart ren stereo att föredra.

Men, är man mycket i rörelse kan en ensam högtalare fungera bättre, alternativt flera stycken i ett rum. Istället för att placeras för stereolyssning kanske dom kan monteras för att ge ett jämnt ljud i hela rummet.

Det går alltså att skapa flera olika system i ett för den som vill, och dessa går att använda parallellt genom enkla grupperingar.
Vill du kan du spela en musikstil i köket och en annan på balkongen. Från samma spotifykonto.

Det är flexibelt.

Men som sagt, har man inte det behovet eller intresset kan man absolut få bättre ljud per krona genom att köpa traditionella system. Bara man inte sen försöker få det till att fungera lika bra genom Chromecast, bluetoothdonglar osv. För det blir inte lika bra.

Observera att jag syftar på Sonos vs traditionell tvåkanal. Har ingen koll på hur t.ex. heos, bluesound osv står sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag lyssnade på dessa och det är inte i närheten av samma ljud. Har 4st play 1 gen 1 och en play 5 gen 1.

Mycket bättre dynamik och kraft. Skulle tänka mig Ikeas till ljudböcker och radioprat men inte till musik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Kan någon förkla för mig varför Sonos ekosystem är så tilltalande när det finns Chromecast audio...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tintinj:

Så man kan på sin absoluta höjd säga att det kunde ersätta front- och centerhögtalarna i så fall? Om jag har en aktiv sub som jag är nöjd med, och skaffar två av dessa IKEA som satelliter då?

Det är frontarna som är svårast att ersätta, de måste vara bra och klara bas och dynamik om det ska vara roligt att lyssna på film.

Skrivet av NoArmsButCookies:

Såklart gäller fysikens lagar och jag har hatat mycket på Sonos och gnällt lite grann på de som hyllat dem men köpte en Beam i somras och ta mig tusan så tycker jag att den är helt briljant. Visst, i musik där det händer mycket så hänger den inte riktigt med och det blir ju inte alls samma tryck som i en riktigt stereo men för film och tvljud är den helt briljant. Fantastiskt bra ljud för att vara så liten och bra mycket bättre stereoseparation än tv-högtalarna. Jag är i alla fall mycket nöjd och smidigheten är svår att slå.

Dagens småsystem är inte bra på nått sätt för de presterar faktisk avsevärt sämre än det som fanns för 35 år sedan.
Audio pro A2.2 var en pytteliten högtalare som faktisk lät bra på riktigt och spelade bas på ett sätt som vida översked det man kan förvänta sig i den storleken, troligen mer djupbas i den än i de flesta så kallade basmoduler som kommer med soundbars och integrerade hembiosystem idag. Utvecklingen har inte gått framåt och konsumenterna verkar helt ha sluta ställa krav på att prylarna ska prestera bra ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Bara man inte sen försöker få det till att fungera lika bra genom Chromecast, bluetoothdonglar osv. För det blir inte lika bra.
Skickades från m.sweclockers.com

Hur så?
Jag tänker tvärtom, att det funkar bättre men kanske har jag missat nått.
Själv kör jag med chromecast audio kombinerat med bla Dali Zensor 1 Ax och det fungerar som Sonos fast jag slipper deras app och kan köra direkt från Spotify. Dessutom med snyggare högtalare (enligt mig) och mer ljud per krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Den enda sub som funkar med Sonos är deras egen sub. Om du har en Playbase/Playbar/Beam kommer de agera LF/C/RF och kan du använda ex 2 st Symfonisk som surrondkanaler. Som jag förstått det kan du inte köra mer än 5.1 med Sonos och då förutsatt att du nöjer dig med en playbar för LF/C/RF.

Tack då är jag med
Då är det här från IKEA och Sonos inget för mig helt enkelt. Att köpa snordyrt för att bara stängas in i ett enda system där all annan kringutrustning är snordyr slutade jag med för många år sedan.

Permalänk
Skrivet av WIRN:

Hur så?
Jag tänker tvärtom, att det funkar bättre men kanske har jag missat nått.
Själv kör jag med chromecast audio kombinerat med bla Dali Zensor 1 Ax och det fungerar som Sonos fast jag slipper deras app och kan köra direkt från Spotify. Dessutom med snyggare högtalare (enligt mig) och mer ljud per krona.

Rent tekniskt håller jag med om att du kan få bättre ljud per krona gällande högtalarna, men där tar väl fördelarna slut.

Om du vill spela upp musik från hårddisken, hur gör du med din Chromecast då? Kan du använda samma app (dvs Spotify)?
Kan du göra spellistor som blandar musik från hårddisk med musik från spotify eller tidal (osv)?

Hur stabil upplever du att chromecasten är? Själv tycker jag den är sådär, men det tror jag har en del med nätverk att göra. Sonosen upplever jag dock otroligt sällan problem med.

Och så en sak till som säkert bara är mitt eget fel - jag har nog bara inte fått det att fungera - mellanrum mellan låtarna. Hur får man låtarna att spelas upp utan en kort paus? Liveskivor låter ju "bedrövligt" på chromecasten.

Chromecasten är billig, och kopplad till en ok högtalare blir det en ok lösning. Alt. Kopplad till en bra stereo för en bra lösning, baserat på att det som strömmas håller bra kvalitet.

Men, även där finns bra lösningar hos sonos. Dom har connect som är en streamer som ska kopplas till en stereo eller aktiva högtalare.
Onödigt dyr dock, men öppnar för att ge dig exakt det ljud du vill ha.

Sonos spelar som sagt musik från utdelade mappar på dator eller Nas, och klarar flac, wav, mp3 osv men däremot inte högupplösta format.
Men det är väldigt bra för den som ägnat en del tid åt att kopiera sin gamla skivsamling.

Allt sånt här går säkert att lösa med t.ex. Chromecast. Men då ska man ofta blanda in någon form av transcoding eller andra omvägar.

Nu låter det ju som att jag säljer Sonos, men det är bara så att Sonos funkar grymt bra.

Man behöver inte välja, man kan ha både bra ljud via connect, och en smidig lösning via play-högtalarna.
Nu har man dessutom en billig lösning via symfonisk.

Tror dessutom det finns en nyare förstärkare nu som är kraftigare än den förra som ska klara av att driva ett par frontar, med möjlighet att använda antingen en till likadan för bakhögtalare alt playhögtalare bak. Där har jag mindre koll dock, och prismässigt känns inte den lösningen fördelaktig.
Däremot kan jag se ett syfte i sig eftersom den tydligen ska gå att rackmontera och dessutom har kylning anpassad efter det.

Summerat så blir ett redan bra system mer och mer flexibelt.

Edit: du kan väl spela på Sonos direkt från spotify också om jag inte tar fel, ifall man nu ogillar appen. (Förstår såklart att hela idén faller lite i så fall)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det fungerar helt enkelt inte särskilt bra. Soundbars i alla dess former är för de som inte bryr sig särskilt mycket om ljudet utan främst söker nått som är litet men som låter lite bättre än en platt-tv. Fysikens lagar gäller och hörselsinnet har inte ändrats nått dramatiskt de sista 30 -40 åren så det är bara att konstatera att medelsvensson hade högre krav på ljudkvalitet på 70 och 80 talet än de har idag om man ser på hur medelljudanläggningen presterar.

Soundbars är för folk som vill ha det bekvämt och ljud som "låter högt" trots att det varken låter bra (dock bättre än TV-inbyggda "högtalare") eller representativt av ljudkällan.

Vill man ha riktigt ljud så kör man med riktiga golvhögtalare+vettig DAC, alternativt upphöjda studiomonitorer med lämplig DAC som exempelvis från RME.

Allt annat är att bara vilja "ha högt ljud i ett ergonomiskt format". Ljudmässig kvalité smakar till priset som sagt. Sedan är det också viktigt med bra ljudkällor.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av WIRN:

Kan någon förkla för mig varför Sonos ekosystem är så tilltalande när det finns Chromecast audio...?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kopplar själv upp mot nätet. Vilket innebär att din enhet som du styr med inte behöver ha alla apparna eller inlogg. T.ex. Spotify har ett konto som är inloggad så alla som har Sonosappen och är på samma WiFi kan styra musiken. Samma gäller alla appar som är synkade med appen. Ljudet är bra, självklart inget Hifi-system eftersom fysikens lagar fortfarande gäller.

Sedan tycker jag det är härligt att ha ljud i hela huset. Lyssnar jag på en pod eller radio så spelar det ingen roll vad jag gör i huset eftersom jag nu har högtalare i majoriteten av alla rum. Det är en rätt.mäktig upplevelse.

Jag tycker många göra misstaget att jämföra multiroom med high-end HiFi anläggningar som kostar minst lika mycket eller mer. Många verkar bortse från det faktum att det krävs riktigt bra förstärkare för att kunna dra nytta av alla dessa fantastiska högtalare som finns på marknaden.

Sonos handlar om convenience och ok ljud till bra beroende på vad kraven är. Det finns alldeles för många snobbar därute som är självutnämnda experter på ljud som troligtvis inte ens lyssna in på Sonos utan avfärdar det på grund av dess beskaffenhet enbart.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

lyssnade på dessa.. inte alls imponerad, men visst vill man bara ha ljud och struntar i kvaliten på ljudet så är det ju billigt, men all som älskar ljud,musik,filmer vet ju att inget slår riktiga högtalare med en riktig förstärkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

lyssnade på dessa.. inte alls imponerad, men visst vill man bara ha ljud och struntar i kvaliten på ljudet så är det ju billigt, men all som älskar ljud,musik,filmer vet ju att inget slår riktiga högtalare med en riktig förstärkare

Kan du utveckla mer? Vad ser du för brister?

Jag tror inte att en ikea somfonisk är tänkt att ersätta ett stort system utan är väl snarare tänkt som komplement till ett befintligt sonos system?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Rent tekniskt håller jag med om att du kan få bättre ljud per krona gällande högtalarna, men där tar väl fördelarna slut.

Om du vill spela upp musik från hårddisken, hur gör du med din Chromecast då? Kan du använda samma app (dvs Spotify)?
Kan du göra spellistor som blandar musik från hårddisk med musik från spotify eller tidal (osv)?

Hur stabil upplever du att chromecasten är? Själv tycker jag den är sådär, men det tror jag har en del med nätverk att göra. Sonosen upplever jag dock otroligt sällan problem med.

Och så en sak till som säkert bara är mitt eget fel - jag har nog bara inte fått det att fungera - mellanrum mellan låtarna. Hur får man låtarna att spelas upp utan en kort paus? Liveskivor låter ju "bedrövligt" på chromecasten.

Chromecasten är billig, och kopplad till en ok högtalare blir det en ok lösning. Alt. Kopplad till en bra stereo för en bra lösning, baserat på att det som strömmas håller bra kvalitet.

Men, även där finns bra lösningar hos sonos. Dom har connect som är en streamer som ska kopplas till en stereo eller aktiva högtalare.
Onödigt dyr dock, men öppnar för att ge dig exakt det ljud du vill ha.

Sonos spelar som sagt musik från utdelade mappar på dator eller Nas, och klarar flac, wav, mp3 osv men däremot inte högupplösta format.
Men det är väldigt bra för den som ägnat en del tid åt att kopiera sin gamla skivsamling.

Allt sånt här går säkert att lösa med t.ex. Chromecast. Men då ska man ofta blanda in någon form av transcoding eller andra omvägar.

Nu låter det ju som att jag säljer Sonos, men det är bara så att Sonos funkar grymt bra.

Man behöver inte välja, man kan ha både bra ljud via connect, och en smidig lösning via play-högtalarna.
Nu har man dessutom en billig lösning via symfonisk.

Tror dessutom det finns en nyare förstärkare nu som är kraftigare än den förra som ska klara av att driva ett par frontar, med möjlighet att använda antingen en till likadan för bakhögtalare alt playhögtalare bak. Där har jag mindre koll dock, och prismässigt känns inte den lösningen fördelaktig.
Däremot kan jag se ett syfte i sig eftersom den tydligen ska gå att rackmontera och dessutom har kylning anpassad efter det.

Summerat så blir ett redan bra system mer och mer flexibelt.

Edit: du kan väl spela på Sonos direkt från spotify också om jag inte tar fel, ifall man nu ogillar appen. (Förstår såklart att hela idén faller lite i så fall)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår. Dock använder jag bara spotify för musik så för mig (och troligen de flesta andra) är det ingen fördel att även kunna köra från hårddisk.
Ang stabiliteten kan iof Sonos ev ha en fördel. Det var hänt nån gång att chromecasten har krånglat, men det är dock väldigt ovanligt och ingen en omstart inte rår på.
Jag tycker dock chromecasts stora fördel att man kan para det med precis vad man vill slår Sonos. Även att man slipper en extra app gillar jag.