Flytta mappen Google Drive till en annan hårddisk än systemdisken

Permalänk

Flytta mappen Google Drive till en annan hårddisk än systemdisken

Jag har börjat använda Google Drive och har runt 70 Gb där. På min jobbdator har jag en SSD-disk på 120 Gb som systemdisk och två diskar på 2 Tb för lagring av filer, när jag installerar syncappen för Drive så lägger den Drive-mappen på systemdisken och jag hittar ingen möjlighet att lägga den på någon annan disk.

Går det att fixa på nåt sätt?

Permalänk
Medlem

@johanbakke:
Med alla program som inte har möjlighet att ändra på var mappar ligger, använder jag mig av NTFS symbolic link.

Denna typ av genväg använder Microsoft sig flitigt av i Windows.

Nu är det rätt länk, blandar alltid ihop dessa

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Drog från Google Drive till OneDrive med Fall Creators Update när File on Demand var tillbaka, så jävla klockrent sedan får man ju 1TB gratis med Office 365 även om man inte vill använda World Execl etc så är även Office 365 billigare än köpa 1TB hos Google Drive.

Har drygt 600GB på min OneDrive och den ligger på C disken på 256GB men syncar bara typ dokument och vissa grejer och andra backup grejer ser jag men den finns bara i molnet vilket håller C disken Clean och gott om utrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Drog från Google Drive till OneDrive med Fall Creators Update när File on Demand var tillbaka, så jävla klockrent sedan får man ju 1TB gratis med Office 365 även om man inte vill använda World Execl etc så är även Office 365 billigare än köpa 1TB hos Google Drive.

Har drygt 600GB på min OneDrive och den ligger på C disken på 256GB men syncar bara typ dokument och vissa grejer och andra backup grejer ser jag men den finns bara i molnet vilket håller C disken Clean och gott om utrymme

Nice! Tack för infot, kollade lite på vad för alternativ som fanns för när man passerar över 100gb på Google drive

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Byt till programet Backup and Sync så finns valet att byta sökväg.
https://www.blog.google/products/photos/introducing-backup-an...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man får koppla ifrån sitt konto, sedan logga in igen och då kan man välja vart man vill ha sin Google Drive mapp. Tyvärr måste disken vara fysiskt kopplat till datorn så nätverksdisk kan man glömma. (Gick att fixa förr med symlinks men inte nu längre).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]