Raja Koduri: "Intels första grafikkort för konsumenter hamnar i mellanklassen"

Permalänk
Medlem

Det enda som saknas nu är att Nvidia börjar tillverka x86 CPU'er.

Permalänk
Medlem

200$ i dagens läge är instegsklass, om något. Såvida de inte släpper något som matchar typ 2060/RX 5700 för 200$ så är det inte mellanklass, oavsett vad tillverkarna vill att vi ska tro.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Blev visst fel i översättningen

"No, Raja Koduri Didn't Say Intel's Discrete GPUs Will Debut at $200"

https://www.tomshardware.com/news/intel-discrete-gpu-xe-debut...

Ett svar som gavs på engelska, dubbades till ryska och översattes därefter till engelska leder nog lätt till felaktigheter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite passande så kommer vi ha ett rött, grönt och blått läger på grafikkortsmarknaden.
RGB.

I framtiden kommer vi se artikelrubriker såsom RGB rustar stort inför computex.
RGB storsatsar på CES 😸

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Frågan är om de kommer leverera ett bra kort eller om det bara är prestandan som matchar priset. Inte bara ett strömslukande kort med högljudd kylare som prismatchas att leverera 2% mer än konkurrenterna till samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Ge mig ett Intel Voodoo 4

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Lite passande så kommer vi ha ett rött, grönt och blått läger på grafikkortsmarknaden.
RGB.

Man skulle kunna rendera varje färgkomponent på var sitt grafikkort!
SLI - släng dig i väggen! :-þ

Skrivet av dr904:

Det enda som saknas nu är att Nvidia börjar tillverka x86 CPU'er.

De har tillverkat SoC med ARM-processorer: Tegra.
Varje NVidia GPU innehåller också en inbyggd styrprocessor. Tidigare har det varit NVidias egna design, men de ska/har gått över till RISC-V som är en öppen standard.

Skrivet av Tea42BBS:

Ge mig ett Intel Voodoo 4

Intel har ju redan återanvänt varumärket IRIS för några av sina egna integrerade GPU:er, så varför inte?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av stais:

"No, Raja Koduri Didn't Say Intel's Discrete GPUs Will Debut at $200"

https://www.tomshardware.com/news/intel-discrete-gpu-xe-debut...

Ett svar som gavs på engelska, dubbades till ryska och översattes därefter till engelska leder nog lätt till felaktigheter

Skickades från m.sweclockers.com

En uppdaterad del har nu lagts till i artikeln! Tack för uppmärksammandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Intel har ju redan återanvänt varumärket IRIS för några av sina egna integrerade GPU:er, så varför inte?

För många är sen köpte Nvidia upp 3Dfx. Så det kanske fortfarande har något varumärkesrättigheter/skydd för Voodoo.

Skrivet av Findecanor:

De har tillverkat SoC med ARM-processorer: Tegra.
Varje NVidia GPU innehåller också en inbyggd styrprocessor. Tidigare har det varit NVidias egna design, men de ska/har gått över till RISC-V som är en öppen standard.

Jag tycker RISC-V låter spännande. Undrar om de kan växa till att bli en riktig konkurrent till ARM och x86.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Frågan är om de kommer leverera ett bra kort eller om det bara är prestandan som matchar priset. Inte bara ett strömslukande kort med högljudd kylare som prismatchas att leverera 2% mer än konkurrenterna till samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller om de är smarta och lanserar ny teknik som Kyro/Power VR när det begav sig. Ett kort med teoretiskt sämre prestanda kan då smiska ett vassare kort.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av The Kristoffer:

Kommer säkert konkurrera i nivå med 5700xt och 2070 super i mellansegmentet om ett år då. Kan bli fint!

Skickades från m.sweclockers.com

2070 Super är ju prestandaklass. Mellanklass pratar vi 2060.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

2070 Super är ju prestandaklass. Mellanklass pratar vi 2060.

Nej, 2080 och över är prestanda, allt under är mellan och lägre klass. Sedan skiter jag i hur de prissätter. 2070 är fortfarande mellanklass. Såsom 1070, 970 osv. Det enda som hänt är att de börjat ta betalt för prestandaklass på mellanklasskort och sedan infört en "ännu" högre klass till ännu mer pengar. Det gör dock inte 2070 till något annat än mellanklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Nej, 2080 och över är prestanda, allt under är mellan och lägre klass. Sedan skiter jag i hur de prissätter. 2070 är fortfarande mellanklass. Såsom 1070, 970 osv. Det enda som hänt är att de börjat ta betalt för prestandaklass på mellanklasskort och sedan infört en "ännu" högre klass till ännu mer pengar. Det gör dock inte 2070 till något annat än mellanklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom det inte finns nån exakt definition av begreppet "mellanklass" så blir diskussionen rätt löjlig men, men...även det löjliga kan vara kul ibland.

Skulle påstå att både 2060 och "gamla" 2070 är mellanklass. Båda är baserade på den, inom nvidias utbud, MELLANstora GPU-kretsen TU106. Högre klasser använder större chip, lägre klasser använder mindre chip.

Med dagens line-up är således 2060 och 2060Super mellanklassen. 2070Super ett snäpp över.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av The Kristoffer:

Nej, 2080 och över är prestanda, allt under är mellan och lägre klass. Sedan skiter jag i hur de prissätter. 2070 är fortfarande mellanklass. Såsom 1070, 970 osv. Det enda som hänt är att de börjat ta betalt för prestandaklass på mellanklasskort och sedan infört en "ännu" högre klass till ännu mer pengar. Det gör dock inte 2070 till något annat än mellanklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ipac:

Eftersom det inte finns nån exakt definition av begreppet "mellanklass" så blir diskussionen rätt löjlig men, men...även den löjliga kan vara kul ibland.

Skulle påstå att både 2060 och "gamla" 2070 är mellanklass. Båda är baserade på den, inom nvidias utbud, MELLANstora GPU-kretsen TU106. Högre klasser använder större chip, lägre klasser använder mindre chip.

Med dagens line-up är således 2060 och 2060Super mellanklassen. 2070Super ett snäpp över.

Jag fick för mig att (år 2011 då) det var så här:
GTX 560: Mellanklass
GTX 570: Prestandaklass
GTX 580: Entusiastklass
Titan: Superentusiastklass (lr va de nu kallades).

Tror ja får be SweC skapa en omröstning om detta.....då alla har så vitt skilda åsikter om detta.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt att se det är att 2060 och 2060S är mellan/mittenklass eftersom de har 3 produkter under sig (1650,1660,1660Ti) och 3 produkter över sig (2070S, 2080S, 2080Ti).

Så ordna en omröstning vettja, så får vi se hur många som röstar fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan inte vänta...Mitt i740 AGP behover uppgraderas....