Vad censureras av Google för svenskar

Permalänk
Medlem

Vad censureras av Google för svenskar

Att google censurera sökresultaten för kineserna är ju känt för det flesta.
Däremot så vet nog inte de flesta om att Google gör det samma för svenska myndigheter, om än i liten skala.
Här är Googles statistik för sverige:
https://transparencyreport.google.com/government-removals/by-...

Man kan se kategorierna, dock så kan jag inte hitta exakta vad det är man har tagit bort.
Det går se att förra året så togs det bort något från youtube, tex.
Någon som har en aning om vad vi svenskar hindras att hitta på google?

Permalänk
Medlem

@mattoys:

Spännande. I den detaljerade rapporten om man söker på Sweden e de hundratals requests iaf. Men som du säger är det lite kryptiskt. Står inte vad som faktiskt tagits bort bara någon slags kod och anledning typ Privacy, Copyright, Hate Speech osv.

Permalänk

Jag lånar den här tråden då mitt problem kan vara relaterat. Jag har märkt att Google har betett sig väldigt märkligt den senaste tiden. Historik i Google Chrome som bara är några veckor gammal har försvunnit. När jag går in på Myactivity och söker på t.ex. Aftonbladet så hoppar den över flera datum där jag vet att jag har besökt Aftonbladet. Söker jag efter Aftonbladet i historiken så ser jag att jag besökt Aftonbladet ett visst datum men det döljs när jag söker via Myactivity. Hela sökalgoritmen verkar helt buggad. Även bildsökningsresultat jag har sparat i "Samlingar" i Google har försvunnit. Kan det vara någon censur på g? Någon som har märkt samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Att google censurera sökresultaten för kineserna är ju känt för det flesta.
Däremot så vet nog inte de flesta om att Google gör det samma för svenska myndigheter, om än i liten skala.
Här är Googles statistik för sverige:
https://transparencyreport.google.com/government-removals/by-...

Man kan se kategorierna, dock så kan jag inte hitta exakta vad det är man har tagit bort.
Det går se att förra året så togs det bort något från youtube, tex.
Någon som har en aning om vad vi svenskar hindras att hitta på google?

Osäker, men borde man inte kunna se detta på t.ex. https://www.lumendatabase.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag sökte på broken sword mac torrent igår och det blev censurerat. Det står längst ner på sidan när sökresultat har sållats bort av olika skäl. I det här fallet var det något om amerikansk upphovsrätt.

Vill hitta orginalet men det ville inte google att jag skulle göra. Risken är väl att den här tråden också låses eftersom det handlar om att diskutera piratkopiering?! X)

Det var ju positivt att man såg att träffar hade plockats bort.

Jag vill inte uppmana till brott, men har börjat jämföra träffarna man får på google med duckduckgo.com
De två sökmotorerna värdera ju även träffarna lite olika.

Skrivet av Naki:

Osäker, men borde man inte kunna se detta på t.ex. https://www.lumendatabase.org/

Det förutsätter att man vet vad som tagits bort för att kunna hitta det dock.
Dock verkar den databasen ta upp DMCA-ärenden. Det är politiskt innehåll som jag tycker är intressantast, men det är ju ett slutande plan kan man börja plocka bort med hänsyn till copyright hur som helst så kommer man någonstans ha en gråzon som gör att man kan plocka bort annat innehåll som man inte anser är önskvärt. Så även DMCA-ärenden är ju bra att kunna ha insikt i för att undvika ändamålsglidning.

Skrivet av Stevesmom:

Jag lånar den här tråden då mitt problem kan vara relaterat. Jag har märkt att Google har betett sig väldigt märkligt den senaste tiden. Historik i Google Chrome som bara är några veckor gammal har försvunnit. När jag går in på Myactivity och söker på t.ex. Aftonbladet så hoppar den över flera datum där jag vet att jag har besökt Aftonbladet. Söker jag efter Aftonbladet i historiken så ser jag att jag besökt Aftonbladet ett visst datum men det döljs när jag söker via Myactivity. Hela sökalgoritmen verkar helt buggad. Även bildsökningsresultat jag har sparat i "Samlingar" i Google har försvunnit. Kan det vara någon censur på g? Någon som har märkt samma sak?

Har du testat duckduckgo.com, även om det inte är censur i strikt mening med hur algoritmen jobbar.

Nyhetskällor kan te.x välja att bara presentera nyheter som passar deras narrativ och välja bort nyheter som inte passar den världsbild man vill förmedla, utan det är tala om fakenews. Har tillräckligt många nyhetskällor liknande narrativ så framstår det som verkligheten.

På samma vis kan en sökmotor ta med alla träffar, men det man inte gillar politiskt kan man välja att visa på sida 10+ av sökträffarna fast de träffarna passar bättre med söktermerna än de tidigare visade träffarna.

Jämför te.x inför valet 2018 då Socialdemokraterna köpte plats på google för att visa överst om man sökte på sverigedemokraterna. Nu hamnar den bästa träffen på första sidan iallafall men skall sånt här vara en godkänd metod i ett demokratiskt samhälle, vart går gränsen hur långt ner för var man får placera den "bästa" träffen?

Permalänk
Medlem

Det skulle inte typ kunna vara propaganda, t.ex. IS som SÄPO vill ha bort osv ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Duckduckgo har ju nu även domänen duck.com så är ännu enklare nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dakkie:

Det skulle inte typ kunna vara propaganda, t.ex. IS som SÄPO vill ha bort osv ?

Ja det skulle inte förvåna mig om man spenderade skattemiljoner på sådant.

Det fanns en svensk is-krigare som numera är död.

Permalänk
Inaktiv

@mattoys: Det skulle inte förvåna mig om det censureras här i Sverige, speciellt till nästkommande val eftersom dom planerar att göra det i USA.

Visselblåsare avslöjade i projectveritas hur google ska manipulera sökresultaten till nästa val i USA.

En dold inspelning finns, där Jen Gennai från google uttrycker "Manipulera sökresultaten till nästa val så inte 2016 situationen uppstår igen".

Ted Cruz frågar ut Google https://www.youtube.com/watch?v=q1YENAvOveE

källa: https://www.projectveritas.com/2019/06/24/insider-blows-whist...

Detta var nån månad sen, men det har varit uppe på nyheterna i USA en del och många har pratat om det sen dess.
Så absolut tror jag dom censurerar det dom vill att vi inte ska se, speciellt om dom har politiska motiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

@mattoys: Det skulle inte förvåna mig om det censureras här i Sverige, speciellt till nästkommande val eftersom dom planerar att göra det i USA.

Visselblåsare avslöjade i projectveritas hur google ska manipulera sökresultaten till nästa val i USA.

En dold inspelning finns med där högt uppsatt Jen Gennai från google uttrycker "Manipulera sökresultaten till nästa val så inte 2016 situationen uppstår igen".

Ted Cruz frågar ut Google https://www.youtube.com/watch?v=q1YENAvOveE

källa: https://www.projectveritas.com/2019/06/24/insider-blows-whist...

Detta var nån månad sen, men det har varit uppe på nyheterna i USA en del och många har pratat om det sen dess.
Så absolut tror jag dom censurerar det dom vill att vi inte ska se, speciellt om dom har politiska motiv.

Nu har jag inte läst eller hört men manipulera har ju en kontextuell mening här gissar jag. Med att manipulera betyder det att algoritmerna inte längre är lika styrande utan det sker påverkan från annan, det är ju inget konstigt. Det är ett sätt att begränsa aktörer som själva försöker manipulera systemet och därmed valet genom att spela på hur algoritmerna fungerar och sprida osanningar etc.

Detta känns inte direkt som ett scoop, bara standard foliehat "they are out to get us".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

youtube tog bort swebbtv´s konto och alla filmer utan varning i går, så censuren tycks spårat ut rätt ordentligt. kanalen har till och med en ansvarig utgivare.
dom har postat mycke intressanta diskussioner om tex klimat och kost.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

youtube tog bort swebbtv´s konto och alla filmer utan varning i går, så censuren tycks spårat ut rätt ordentligt. kanalen har till och med en ansvarig utgivare.
dom har postat mycke intressanta diskussioner om tex klimat och kost.

Det är inte censur när ett privatägt bolag inte tillhandahåller en tjänst, censur är när en stat granskar media stoppar material från att publiceras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Nu har jag inte läst eller hört men manipulera har ju en kontextuell mening här gissar jag. Med att manipulera betyder det att algoritmerna inte längre är lika styrande utan det sker påverkan från annan, det är ju inget konstigt. Det är ett sätt att begränsa aktörer som själva försöker manipulera systemet och därmed valet genom att spela på hur algoritmerna fungerar och sprida osanningar etc.

Detta känns inte direkt som ett scoop, bara standard foliehat "they are out to get us".

Skickades från m.sweclockers.com

så här beskriver dom sökresultaten:

Permalänk
Medlem

@Ferrat: beror ju på om det är staten gör påtryckningar mot bolaget så dom tar bort materialet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ja? De säger att i vissa fall kan man behöva manipulera sökresultat för att inte ha en negativ inverkan men att det kan även bero på hur det presenteras samt varför någon söker på det mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Ferrat: beror ju på om det är staten gör påtryckningar mot bolaget så dom tar bort materialet.

Om man ska vara ordagrant petig så nej, men även om man skulle räkna det som censur så antar jag att det är spekulationer i detta fallet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Duckduckgo har ju nu även domänen duck.com så är ännu enklare nu

Skickades från m.sweclockers.com

Även domänen ddg.gg leder dit.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Rödpillrare vet att det handlar om allas vårt favoritsamtalsämne - sanningen om integration och invandring.

Skämt åsido kanske det rör sig om saker som är eller gränsar till olagliga. BP, sjöröveri eller förintelseförnekning ?

Hmm..

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem

Vilket hål i huvudet-argument. Om manliga VD är många gånger flera är det väl inget fel att sökresultaten också speglar detta? Det är ju verkligheten än så länge? Allt annat är ju falskt.

Permalänk
Medlem

Det är väl alla selfies folk tar inne på skyddsobjekt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Vilket hål i huvudet-argument. Om manliga VD är många gånger flera är det väl inget fel att sökresultaten också speglar detta? Det är ju verkligheten än så länge? Allt annat är ju falskt.

Beror ju på, om du söker efter fördelningen mellan män och kvinnor ja då är det falskt. Om du bara söker generellt efter vad en CEO är så är könsfördelningen orelevant, då blir det bara en förstärkning av stereotyper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det är krav på att köra denna bakgrundsmusiken medans man läser i tåden.

Min gissning är precis som många andra att det framförallt är extrema åsikter eller terror-relaterat som blockeras trots att det är lite suddigt vad gäller free speech och så.

Permalänk
Medlem

Jag märkte häromveckan att Google som jag förövrigt har kört genom Ixquick.com som nu har blivit Startpage.com plockar bort saker som kan relateras till piratkopiering.
Och ersätter resultaten med betalalternativ, vilket kan verka rimligt men någon har troligtvis förflyttat en stor sedelbunt åt något håll för att det ska bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Jag märkte häromveckan att Google som jag förövrigt har kört genom Ixquick.com som nu har blivit Startpage.com plockar bort saker som kan relateras till piratkopiering.
Och ersätter resultaten med betalalternativ, vilket kan verka rimligt men någon har troligtvis förflyttat en stor sedelbunt åt något håll för att det ska bli så.

Skulle snarare gissa på att det är alla hot från film, musik, spelbolag och så vidare att de vill göra Google och andra sökmotorer ansvarig för all piratkopiering. Billigare att ändra i resultaten än att bli stämda och få betala miljarders miljarder.

Permalänk
Medlem

@Ferrat: tja för vår del är det ju spekulationer att Kina och Nordkorea censurere med. eller har du sett några bevis från opartiska källor på det?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Ja? De säger att i vissa fall kan man behöva manipulera sökresultat för att inte ha en negativ inverkan men att det kan även bero på hur det presenteras samt varför någon söker på det mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa fall behöver manipulera sökresultaten för att inte ha en negativ inverkan? Vadå i vissa fall, vem avgör det?

Då kan dom tycka att en negativ inverkan på folk är att visa Hillary clinton's emails i sökresultaten, för google tycker att det skulle ha en negativ inverkan på invånarna.

Som du kan läsa, även fast nånting är sant, så kan det uppfattas som orättvist och då ska inte sanningen presenteras.

"If a representation is factually accurate, can it still be algorithmic unfairness?
Yes.

In some cases, it may be appropriate to take no action if the system is accurately affects current reality, while in other cases, it may be desirable to consider how we might help society reach a more fair and equitable state.

Dom tar alltså på sig rollen att bestämma vad som är rättvist för att "hjälpa" samhället. Så undanhålla fakta ska hjälpa samhället blir mer av vad googles vision av hur samhället ska se ut, istället för att presentera verkligheten alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Ferrat: tja för vår del är det ju spekulationer att Kina och Nordkorea censurere med. eller har du sett några bevis från opartiska källor på det?

Inte direkt svårt att fastställa när du inte kan nå via sidor innefrån Kinas gränser?
Mycket censur som sker görs öppet och är ingen hemlighet så när stater själv säger att de gör det är det ju ganska säker källa eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Vissa fall behöver manipulera sökresultaten för att inte ha en negativ inverkan? Vadå i vissa fall, vem avgör det?

Då kan dom tycka att en negativ inverkan på folk är att visa Hillary clinton's emails i sökresultaten, för google tycker att det skulle ha en negativ inverkan på invånarna.

Som du kan läsa, även fast nånting är sant, så kan det uppfattas som orättvist och då ska inte sanningen presenteras.

"If a representation is factually accurate, can it still be algorithmic unfairness?
Yes.

In some cases, it may be appropriate to take no action if the system is accurately affects current reality, while in other cases, it may be desirable to consider how we might help society reach a more fair and equitable state.

Dom tar alltså på sig rollen att bestämma vad som är rättvist för att "hjälpa" samhället. Så undanhålla fakta ska hjälpa samhället blir mer av vad googles vision av hur samhället ska se ut, istället för att presentera verkligheten alltså.

Iom att det är deras system så är det ju de som måste göra det och det är en balansgång men det är ju inte så att de döljer det? Om de inte skulle göra det så betyder det ju inte att verkligheten presenteras heller, samt att filtrering sker i alla sökningar på ett eller annat sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NintendoRobin:

Rödpillrare vet att det handlar om allas vårt favoritsamtalsämne - sanningen om integration och invandring.

Skämt åsido kanske det rör sig om saker som är eller gränsar till olagliga. BP, sjöröveri eller förintelseförnekning ?

Hmm..

Delvis tror jag, men tror också att det beror på att man använder sig av användarens mönster över tid för att få fram individuella resultat, detta styr nog sökresultaten i högre grad.

Söker man tex på omslag från gamla porrtidningar från tiden före 1980 talet så ändras resultaten nästa gång (fråga mig inte hur jag vet det...)

(Youtube är ett kapitel för sig, nästan alla kanaler jag använder mer regelbundet har haft problem med deras jädra algortimsystem och liknande den sista tiden, oavsett hur välstädad och proper kanalen än må vara... (Jag använder i princip enbart kanaler som handlar om teknik och historia, slöjd etc))

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om Youtubes algoritmer heller. Jag tittar (lyssnar) på 80 % musik då jag tycker det är smidigare att använda än Spotify och resten tittar jag på mest historiska dokumentärer. Då har man ju relevanta videos på första sidan och i högerkanten så att man får hjälp att hitta ny bra musik t ex. Men jag har märkt att det blir vanligare och vanligare med storbolags halvpopmetal (typ Nuclear Blast) bland första förslagen i högerkanten och på förstasidan, troligtvis köps en hög placering av bolagen.

Men så fort man klickar på någon video i t ex ett forum i en kategori man inte brukar titta på så rubbas allt detta och man får oerhört mycket förslag i den kategorin fastän den utgör en så liten procent av vad man tittat på historiskt.