World of Warcraft Classic får systemkrav – kan köras på Intel Core 2 Duo E6600

Permalänk
Medlem

Snacka om att desperat försöka mjölka den "kassa kon" !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Minimum 5gb lagring, rekommenderat 70gb, snacka brutal skillnad...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Tror många kommer bli besvikna när nostalgitrippen inte lever upp till förväntningarna.

Livet man levde och vännerna man hade för 14 år sedan kommer inte tillbaks bara för att man börjar spela Classic.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Livet kommer inte tillbaka men iaf mitt gamla guild med många som spelade då ska börja spela igen tillsammans. Dessutom är classic ett spel som inbjuder till mycket mer social interaktion så det kommer absolut gå att hitta nya vänner lättare än i retail. Bara en sådan sak som att man spelar med samma folk på servern gör att man stöter på samma personer om och om igen och lär känna dom.

Permalänk
Medlem

Ni skulle göra en artikel där ni bygger ett tidsenligt mid-range system och testar vad ni får för FPS i classic.

Permalänk
Medlem

40 manna Onyxia och MC var så jävla roligt. Full kaos överallt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

"Nvidia Geforce GTX 960, 4 GB videominne
AMD Radeon R9 280, 3 GB videominne"

Trodde motsvarigheten till gtx 960 rent prestanda hos amd var r9 380, men här verkar blizzard mena att ett GTX 960 presterar lika bra som ett 280-kort. Har jag missat nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

nvidias prestanda är överskattad.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@ander01se: Varför tror du på just de klasserna?

Fan, det blev en essä...
Har inte kollat på om de gjort några ändringar jämnfört med original vanilla. Men utgår ifrån att det mesta är samma:

Rogues var super OP i Vanilla. Enda svagheten de hade var väl Alterac Valley även om de var ganska bra där med. Bara inte så effektiva när båda sidor står på max range och spammar Blizzard och flares på varandra.
Saknade stun removal på trinket.

Undead har will of the forsaken (5sec fear immunity + remove fear (och charm tror jag) when used) + trinket på SEPARATA cooldowns.

Humans hade perception, bra mot andra rogues om du misstänkte någon var i närheten. Gav väl 5 level detection advantage i några sekunder tror jag.

Orcs stun reduction (40% reduced duration eller så)

Dwarves poison resistance (mot andra rogues och hunters) liknande WotF.

Gnomes har för mig de kunde ta bort immobilize effects (Spelade inte råttor... ehh... Gnomes).

Kan du använda stealth utan att spela som en idiot så är de ganska op i AV med.

Shamaner var ok, både de och Paladiner lider av bara en magic school. Mage silence innebär att du auto attackerar eller flyr (haha fly). Proc reliant. Windfury gick väl inte att dispella.

Paladiner var i princip bara auto attack, (saknar divine storm och crusader strike.)
Paladiner svaga mot dispel (kan använda lower tier spells för att baita dyrare dispels)
Enda mana reg var 5 mp5 eller något ifrån blessing of wisdom. (OOM lika snabbt som en mage typ)
Har för mig inget plate gear innan lvl 57 eller 60 hade några caster stats alls förutom kanske 1-2 rare drops. (Hammer of justice använde spell hit för träff chans har jag för mig lol)

Priests var bra, men sög i pvp om du var alliance (will of the forsaken).

Warlocks var ok, men sög i pvp om du var alliance (will of the forsaken).

Warriors var bra, hyfsad chans mot rogues men inga escape moves förutom fearsome shout eller vad det heter. Eftersom du använder charge när du questar för att gå mellan mobs så är det stor risk den är på CD om du blir påhoppad och kitad till döds (ingen spell reflect, leap, thunderclap eller leathal throw i vanilla vill jag minnas). Plus mobs gjorde ganska mycket skada även på plate.

Hunters var ok. Starka i WSG och generellt bra 1 vs 1.

Druider var ok men saknade väl mangle(cat) / bear (tror det kom i burning crusade pre patch) och en hel del skada. Oomkin... tja, de kallades oomkin av en anledning. Saknade stackande HoT vad den nu hette.

https://www.warcraftmovies.com/movieview.php?id=26540

TL;DR Undead rogues har övertag på 2 alliance klasser + slipper möta en orc racial som sabbar deras stun durations.
Kan ofta fly om du blir gankad och inte tror du kan vinna. Svårt att fly ifrån en rogue om du blir gankad.
(Perception är bra men inte särskilt svårt att jobba runt, hör du ljudet av perception activeras så sappa dem, blind, eller sprinta eller helt enkelt cheap shot. Annars kan du få dem att wasta perception innan striden.)

Priest är en kul support klass och alla behöver en healer. Ganska bra som shadow med.

Hunters kan göra det mesta, bra solo klass och kan bygga för att deala med de flesta klasser.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Snacka om att desperat försöka mjölka den "kassa kon" !

Vet inte om jag skulle säga de e desperat, är ju faktiskt WoW communityt som tjatat sig till Classic.

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzefix:

Vet inte om jag skulle säga de e desperat, är ju faktiskt WoW communityt som tjatat sig till Classic.

Oja, ganska less på att spela privat servrar nu så Classic servrar är mycket välkomna enligt mig

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

"Nvidia Geforce GTX 960, 4 GB videominne
AMD Radeon R9 280, 3 GB videominne"

Trodde motsvarigheten till gtx 960 rent prestanda hos amd var r9 380, men här verkar blizzard mena att ett GTX 960 presterar lika bra som ett 280-kort. Har jag missat nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

I många fall när det kommer till rekommenderad hårdvara är det helt enkelt som så att utvecklaren har testat spelet med just GTX 960 och R9 280 som en lägsta fungerande nivå. Hade förmodligen lika gärna kunnat stå R9 380 om dom hade haft ett sådant till hands och testat spelet med just det kortet

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

@ander01se: Nu verkar du förutsätta att det enda som gäller är pvp. Är det så?

Är själv helt ointresserad, och under alla år jag spelat WoW har det mest verkar som en sidogrej ett fåtal roar sig med.

@Topic: härligt! Dags att plocka fram min gamla trotjänare med E8600 och dubbla GTX 285! Visste väl att jag skulle få användning för den igen.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kuzefix:

Vet inte om jag skulle säga de e desperat, är ju faktiskt WoW communityt som tjatat sig till Classic.

Det går dåligt för blizzard också, på alla fronter. Och jag tror dom gör allt dom kan för att samla in lite stålar.

Finns det en marknad så kommer dom leverera allt dom kan. Tror subs kommer gå upp rätt mycket men sen kommer det sakta droppas av och sen stabiliseras runt 1miljon iaf, utan tvekan.

Jag personligen tror det skulle va grymt om dom fortsatte leverera raids osv till classic, bygga på det mer utan att höja levels.
Eller släppa varje expansion med 5lvls i taget så det inte går överstyr med alla stats som alla expansioner efter Wrath hade problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Något verkar de ju i alla fall ha gjort. Även fast systemkraven är skrattretande låga med dagens mått så är ju minimikraven bra mycket högre än vad som fanns tillgängligt när WoW släpptes 2004. Radeon 4850 är ju t.ex. från 2008 och E6600 från 2006.

När WoW släpptes så tror jag att jag använde en 2.66Ghz Pentium 4 och ett Geforce 6800

Samma här. jag hade p4 3ghz men minns ej om det var med radeon 9800 eller om det var med mitt 6800gt som man uppgraderade till senare

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Blizzards klassiska utgåva av World of Warcraft släpps den 27 augusti och baseras på spelet från 2006. Nu presenteras systemkrav, med en lägstanivå som matchar spelets ålder.

Läs hela artikeln här

Känns lite ovärt att vara med i deras stresstest då 90% av tiden är en loginscreen.

Permalänk
Medlem

Kör BFA med en Ryzen 5 3400G. DDR4 3200 Oc igpu 1650mhz
Dessa settings ger som lägst 55fps

Permalänk
Medlem

Fick ett gott skratt när jag såg 8800 GT. Det var mååånga år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

"Nvidia Geforce GTX 960, 4 GB videominne
AMD Radeon R9 280, 3 GB videominne"

Trodde motsvarigheten till gtx 960 rent prestanda hos amd var r9 380, men här verkar blizzard mena att ett GTX 960 presterar lika bra som ett 280-kort. Har jag missat nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

AMD fine wine

Permalänk
Medlem

@osgorth: Stämmer, raids i WoW var jag aldrig särskilt intresserad av. Spamma din dps rotation i 10 minuter, om 30 sekunder använder bossen den här skillen, om 20 sek den här. Föredrar dynamiken i pvp och att se folk lyckas med sådant man inte förväntar sig.

Som Danaik (Svenne har jag för mig) fantastisk survival hunter under TBC - WotLK eran. Enda gången jag blivit imponerad av en hunter video. Deflection / Disengage abuse.
Såg en del kopiera hans still efteråt mot slutet av WotLK.

https://youtu.be/fLjTRifi6dE?t=632

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

@ander01se: hehe, ja smaken är ju som bekant delad! Förstår att det kan vara spännande med pvp, men jag har aldrig fastnat för det. Blir mest irriterad, ärligt talat. Tror det har att göra med det här med förutsägbarhet som du nämner också. Jag gillar att kunna förutse vad som händer, att ha kontroll i en fajt. Det är ju det man får med erfarenhet i PvE, det blir som en koordinerad dans när man väl kan det. Love it. PvP är ju precis motsatsen, helt kaotiskt. Helt olika spelstilar, helt enkelt.

Danaik kommer jag mycket väl ihåg, yes! Ja, han var svensk, men mer än så vet jag inte. Helt galet imponerande, instämmer. Jag kollade säkert på den där videon lite väl många gånger under Wrath-eran, då jag själv spelade hunter då och var helt ny i spelet dvs jättenoob. Men pvp fastnade jag inte för, däremot lärde jag mig en hel del om hunters. Just hans Disengage-kontroll var löjligt vass ibland, det är en fröjd att titta på.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Var inte system kraven galet mycket lägre när spelet kom ut?
Vill minnas att minimum låg under Ghz till och med, men kanske minns fel?

Permalänk
Medlem

@mrazster:

Hur menar du nu? Efter 15 år så skulle Blizzard vara desperata? Har du någon som helst uppfattning över, hur mycket pengar WoW har dragit och ännu drar in? Knappast desperata. Blizzard, svarar på efterfrågan och jag är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Något verkar de ju i alla fall ha gjort. Även fast systemkraven är skrattretande låga med dagens mått så är ju minimikraven bra mycket högre än vad som fanns tillgängligt när WoW släpptes 2004. Radeon 4850 är ju t.ex. från 2008 och E6600 från 2006.

När WoW släpptes så tror jag att jag använde en 2.66Ghz Pentium 4 och ett Geforce 6800

Hittade precis att minimum kravet förr var en 800Mhz CPU, 256MB RAM & 32MB Grafikkort samt 4GB hårddisk plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christer99:

Sjuka är att wow Classic funkar tammefaan bättre på en burk från 2006 än dagens burkar 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Spelade du betan? För du har väldigt fel där. Jag hade över 300 fps överallt med "classic" grafik inställningen med modern hårdvara.

Permalänk
Medlem

Sugen på att prova på min amd 5350 apu bara för att

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Spelade du betan? För du har väldigt fel där. Jag hade över 300 fps överallt med "classic" grafik inställningen med modern hårdvara.

Modern Hårdvara, menar du din i7 970?
Fick aldrig chansen att testa min 920 i classic men skulle inte förvåna mig om man får hög fps.
Får väl göra en petition om att de ska sänka grafiken i Retail WoW så det flyter på bättre
När jag körde Classic stress test så hade jag cirka 80 fps med min Lenovo Legion laptop samt med min 5960x, 1070 så fick jag högre fps men inga 300 ingame då jag alltid uncappat och sett till att all fps ska kunna gå så högt den kan
Detta var dock "maxat" i classic stress test som jag fick köra

Permalänk
Medlem

Minns inte vad första burken hade för specs. Men den köptes 2000 via billerud korsnäs(då assi domän). Köpte en ny 2006, en dell xps 410 med en core 2 duo och geforce 7900 gs. Inget fancy men det drev då iaf wow.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

"Nvidia Geforce GTX 960, 4 GB videominne
AMD Radeon R9 280, 3 GB videominne"

Trodde motsvarigheten till gtx 960 rent prestanda hos amd var r9 380, men här verkar blizzard mena att ett GTX 960 presterar lika bra som ett 280-kort. Har jag missat nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var bara tvungen å googla på detta.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-960-vs-AMD-R...

Det verkar som att ett r9 280 presterar som ett gtx 960 precis som blizzard jämför med medan r9 380 är 11% snabbare än gtx 960. Detta var då nyheter för mej. Dock har jag hört rykten om att amd korten åldras bättre pga att amd släpper bättre drivrutiner till gamla kort än vad nvidia gör vilket skulle betyda att det som gällde för 5 år sedan Inte alls gäller idag till amds fördel. Men det är bara rykten jag hört.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

@mrazster:

Blizzard, svarar på efterfrågan och jag är där.

Jo, det är ju rätt uppenbart !
Tyvärr så finns där allt för många som är beredda att ställa sig i kö och dra ner brallorna.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Med de kraven så borde de släppa en mobilversion för det skulle nog locka en del nytt folk om de vill sälja mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.