Kloningsprogram för att klona disken som ligger i datorn!

Permalänk
Medlem

Kloningsprogram för att klona disken som ligger i datorn!

Hej på er.

Använder ni nåt program för att klona datorer utan att plocka ut disken som sitter inne? Vilka?

Alltså jag är inte ute efter lösningar där man gör det med en USB-kabel och program som följer med. Det finns att köpa sådana kit. Dessa lösningar har som begränsning att man inte kan välja partition på nån av diskarna (källa eller mottagare).

Jag såg program som är jätte flexibla. Man startar dem från USB-minne eller CD och man kan välja vilken partition vill klona och till vilken partition vill man göra det. Därefter gick det att göra nya partitioner på den externa disken, så stora partitioner som kunde rymma det man vill klona alltså inte lika stora som original partitionerna.

Vad vet ni?

Tack på förhand!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack!

Jag har läst flera artiklar på internet om det. Bl.a. denna länk: https://www.techradar.com/news/best-disk-cloning-software

Jag var nyfiken om nån har använt sådana program om hur resultatet blev! Är det nån som kan praktiskt nåt om sånt?

En gång i tiden körde jag med Ghost från Norton. Den var bra bara att gränssnittet var inte så intuitivt.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Använder clonezilla. Har hittills aldrig haft några problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

Jag har läst flera artiklar på internet om det. Bl.a. denna länk: https://www.techradar.com/news/best-disk-cloning-software

Jag var nyfiken om nån har använt sådana program om hur resultatet blev! Är det nån som kan praktiskt nåt om sånt?

Har kört med Acronis Disk Director sedan flera år tillbaka, utmärkt program som alltid har klonat mina diskar/partitioner snabbt och smärtfritt och man kan om utrymme finns på disken man klonar till göra den klonade partitionen större.
Programmet måste visserligen installeras, men efter det är gjort kan man skapa en/ett bootbar CD/USB sticka, som man sedan kan använda, och man kan även välja att baka in drivrutiner för te.x SATA kontroller kort i dessa.
Det är dock precis som det nämns i artikeln inget program som är gratis.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Den som kan sin linux kör 'dd' eller 'ddrescue' uppstartad från en USB-sticka när det gäller att kopiera ut en diskimage från en fast disk i en burk eller laptop - mesta knölet är oftast att få BIOS att vilja starta från USB-stickan...

dock är det företags-Dator och IT aktiverat BIOS-ATA passord så måste man ha passordet - annars öppnas inte disken alls. andra datorer har bitlocker aktiverat men då fungerar imagen bara för just den datorn om den läggs tillbaka och inte någon annan då man har TPM-module med sin egna nycklar i sig som gör dataaccessen i klarspråk omöjlig på annan HW är orginalet.

Grundregel är att om man har bitlocker aktiverad på datorn så måste man se till att backupper fungerar helt utan anmärkning och verifierad! alltid i alla lägen!! - då minsta fnurr på HW-sidan så är allt borta fast man kan läsa ut all data från diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Den som kan sin linux kör 'dd' eller 'ddrescue' uppstartad från en USB-sticka när det gäller att kopiera ut en diskimage från en fast disk i en burk eller laptop - mesta knölet är oftast att få BIOS att vilja starta från USB-stickan...

dock är det företags-Dator och IT aktiverat BIOS-ATA passord så måste man ha passordet - annars öppnas inte disken alls. andra datorer har bitlocker aktiverat men då fungerar imagen bara för just den datorn om den läggs tillbaka och inte någon annan då man har TPM-module med sin egna nycklar i sig som gör dataaccessen i klarspråk omöjlig på annan HW är orginalet.

Grundregel är att om man har bitlocker aktiverad på datorn så måste man se till att backupper fungerar helt utan anmärkning och verifierad! alltid i alla lägen!! - då minsta fnurr på HW-sidan så är allt borta fast man kan läsa ut all data från diskarna.

I mitt fall gäller mina egna datorer: inget password i BIOS och inget Bitlocker aktiverat.

Vad menas med det sista delen: "då minsta fnurr på HW-sidan så är allt borta fast man kan läsa ut all data från diskarna"?

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Clonzilla, som filbunke föreslår använder dd men erbjuder enklare användargränssnitt. Skall du klona en hel felfri disk är clonzilla ett mycket bra val. Min rekommendation är dd för friska diskar (du kan styra kloningenpå bytenivå). och ddrescue för diskar med läsproblem (dataräddning).

Vad menas med det sista delen: "då minsta fnurr på HW-sidan så är allt borta fast man kan läsa ut all data från diskarna"? Krypterningsnyckeln är knuten till hårdvaran, så om det är något fel på hårdvaran så går det inte att dekryptera.

P.S. dd och ddrescue finns på SystemRescueCD http://www.system-rescue-cd.org/. Kan installeras på ett bootbart USB-minne.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Kryptering som görs med bitlocker kan ställas att det är bara är moderkortet som disken är ansluten till och dess eventuella TPM kan öppna disken i tex windows, detta gör att den disken eller en avbild av denna med dd eller ddrescue och motsvarande går inte att öppna på någon annan dator utan förbli krypterat - dvs man läser bara rappakalja från partitionen...

det betyder att om moderkortet havererar av någon orsak så kan man inte flytta över till annan dator för att rädda ut sina filer - ganska vanligt att man gör så på företagsdatorer för att de skall vara odugliga om dessa stjäls eller motsvarande.

Permalänk
Medlem

Jag har testat Macrium Reflect också och det funkar bara fint.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.