Permalänk
Medlem

Mopedbil

Hittar gott om biltrådar, men ingen om mopedbil (men finns en medlem som heter så ).

Min flickvän har fått för sig att hon vill ha en för hennes jobb flyttar till vintern och hon hinner inte ta körkort.

Vi var och tittade på en Ligier och en Aixam idag.
Positivt är att de var mer bil-lika än jag trodde och hyggligt bagage-utrymme.
Körde en sväng med Ligiern och jag skulle inte beskriva det som en angenäm upplevelse men ändå acceptabelt.

Jag är lite skeptisk till säkerheten på de här och mycket skeptisk till priset, utöver att de är ganska dyra i inköp är service och försäkring hutlöst, försäkring ca 12.000 om året sa säljaren (har inte kollat med försäkringsbolag men vet att jag läst liknande siffror om EU-mopeder förut) och mellan 2500-5500 för service med 500-mil eller ett års intervall. Kommer köras i Göteborg (Frölunda) mestadels om det blir köp.

Finns det någon kunskap på forumet om dessa dyra dödsfällor på hjul ;)?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Varför inte något annat än en bil om den ska köras i stan?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hittar gott om biltrådar, men ingen om mopedbil (men finns en medlem som heter så ).

Min flickvän har fått för sig att hon vill ha en för hennes jobb flyttar till vintern och hon hinner inte ta körkort.

Vi var och tittade på en Ligier och en Aixam idag.
Positivt är att de var mer bil-lika än jag trodde och hyggligt bagage-utrymme.
Körde en sväng med Ligiern och jag skulle inte beskriva det som en angenäm upplevelse men ändå acceptabelt.

Jag är lite skeptisk till säkerheten på de här och mycket skeptisk till priset, utöver att de är ganska dyra i inköp är service och försäkring hutlöst, försäkring ca 12.000 om året sa säljaren (har inte kollat med försäkringsbolag men vet att jag läst liknande siffror om EU-mopeder förut) och mellan 2500-5500 för service med 500-mil eller ett års intervall. Kommer köras i Göteborg (Frölunda) mestadels om det blir köp.

Finns det någon kunskap på forumet om dessa dyra dödsfällor på hjul ;)?

Hon har körkort för moped antar jag? Annars måste de också inskaffas.. Och då kan hon nästan ta vanligt körkort.
Då de nästan tar lika lång tid. Bara lite dyrare. (tog mig 1 månad ca)

Men ja att äga en kostar ett multum.. Så ska ni ha en epa så se om ni kan köpa en gammal hedlig v70 som är ombyggd eller liknande.. Finns massor i lindome området, även kållered.. Någon måste va till salu.

Men som sagt eu-kortet är ett måste nu mera oavsätt klass 1 eller 2.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Nu skriver du ju inget om vilken sträcka det handlar om men det finns ju fler tänkbara alternativ.
Allt från vanlig cykel till elcykel, elscooter (alltså en eldriven moped inte elsparkcykel) till scooter.
Jag har själv åretruntcyklat (vanlig cykel) i Göteborg, från Frölunda till Bäckebol (strax under 2 mil), flera år och bortsett de gånger då det kommer väldigt mycket snö på kort tid så att snöröjningen inte hinner med är det tämligen problemfritt. Större delen av vintern är det knappt ens halt i Gbg och det börjar bli vanligare och vanligare med sopsaltning som är riktigt bra.
Jag har en bekant som kör scooter (moped) året runt och det funkar bra för honom. Han jobbar ofta i kostym och det är inga problem att ha under rätt kläder på scootern. Jag har själv kört MC-scooter en del och jag har samma upplevelse. En halvtimme i ösregn är iaf inget problem IME.

En mopedbil hamnar ju, precis som moped klass 1 i en lite märklig mellanklass. Den får inte köra i mer än 45 men får bara framföras på körbanan, undantaget motorväg/motortrafikled (vilket iofs bara finns på ett fåtal ställen i Gbg). Man kommer alltså konstant att utgöra en bromskloss och skapa irritation.
Desstuom behöver man väl utbildning för mopelbil åxå? Kanske mindre omfattande än ett "riktigt" körkort men dock.

Hur som helst hade jag personligen hellre (el)cyklat eller skaffat en moped och kört medan jag tog körkortet och sedan köpt en riktig bil om man nödvändigt måste ha en bil.

Ja, sen finns ju kollektivtrafiken som alternativ. Jag jobbar själv tider som gör att jag inte kan nyttja den till jobbet men skulle gärna göra det annars, åtminstone ibland.
Sedan låter det ju på ditt inlägg att den mestadels skulle köras i Frölunda och bor man i Frölunda har man ju hela Frölunda inom gångavstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Men som sagt eu-kortet är ett måste nu mera oavsätt klass 1 eller 2.

Om man har fyllt 15 innan 1:a oktober 2009 behöver man inte förarbevis för att framföra klass 2.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker faktisk det är löjligt dyrt med mopedbilar för de kostar ju som en mellanklassbil i inköp men är dyrare i drift och försäkring och säkerheten är väl nästan sämre än att cykla.
Själv så cyklar jag året runt på kortare sträckor och hade jag bott i en stad så hade jag nog inte tvekat mycket att cykla, möjligtvis i kombination med kollektivtrafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Varför inte något annat än en bil om den ska köras i stan?

Hon vill kunna komma undan regn och slöslask och kunna handla och ha med hästprylar.

Skrivet av Dragone:

Hon har körkort för moped antar jag? Annars måste de också inskaffas.. Och då kan hon nästan ta vanligt körkort.
Då de nästan tar lika lång tid. Bara lite dyrare. (tog mig 1 månad ca)

Men ja att äga en kostar ett multum.. Så ska ni ha en epa så se om ni kan köpa en gammal hedlig v70 som är ombyggd eller liknande.. Finns massor i lindome området, även kållered.. Någon måste va till salu.

Men som sagt eu-kortet är ett måste nu mera oavsätt klass 1 eller 2.

Hon är 40+ så epa känns inte aktuellt

Och av samma anledning trodde vi inte moppe-kort behövdes, men inser nu att hon måste ta det för klass 1.

Skrivet av dumbo:

Hur som helst hade jag personligen hellre (el)cyklat eller skaffat en moped och kört medan jag tog körkortet och sedan köpt en riktig bil om man nödvändigt måste ha en bil.

Ja, sen finns ju kollektivtrafiken som alternativ. Jag jobbar själv tider som gör att jag inte kan nyttja den till jobbet men skulle gärna göra det annars, åtminstone ibland.
Sedan låter det ju på ditt inlägg att den mestadels skulle köras i Frölunda och bor man i Frölunda har man ju hela Frölunda inom gångavstånd.

Kollektivtrafiken är som vanligt i den här stan, ska du inte mellan rätt två punkter vid rätt tid är den värdelös.

Jag förespråkar själv andra alternativ, mest av allt ett riktigt körkort (jag bor utanför Göteborg), men det är dåligt med tid för det närmsta året och jag tycker priserna för de här är helt vansinniga men skulle vara tacksam om diskussionen fokuserade på hur mopedbilar är och inte att en elcykel eller annat är ett bättre alternativ.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Hon har körkort för moped antar jag? Annars måste de också inskaffas.. Och då kan hon nästan ta vanligt körkort.
Då de nästan tar lika lång tid. Bara lite dyrare. (tog mig 1 månad ca)

Men ja att äga en kostar ett multum.. Så ska ni ha en epa så se om ni kan köpa en gammal hedlig v70 som är ombyggd eller liknande.. Finns massor i lindome området, även kållered.. Någon måste va till salu.

Men som sagt eu-kortet är ett måste nu mera oavsätt klass 1 eller 2.

Fast Epa Traktorer får ju inte byggas längre, Det heter ju A-Traktor idag
Sen tror jag att en Mopedbil är betydligt trevligare att köra i om man är säg över 25+ än en A-Traktor som många ungdommar åker i

Permalänk
Medlem

Rekommenderar verkligen att ta B-körkort, då det ger möjlighet att köra en riktig bil och dessutom ofta är krav när man söker jobb. Tyvärr ingår väl inte AM-behörigheten längre så då gäller det att tänka om ang. val av fordon. Men för priset för en mopedbil kan du t.ex. få en riktigt fin bättre begagnad Golf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Rekommenderar verkligen att ta B-körkort, då det ger möjlighet att köra en riktig bil och dessutom ofta är krav när man söker jobb. Tyvärr ingår väl inte AM-behörigheten längre så då gäller det att tänka om ang. val av fordon. Men för priset för en mopedbil kan du t.ex. få en riktigt fin bättre begagnad Golf.

Jo Mopebil,Mopeder och A-Traktorer får man köra med bilkörkort, bästa är ju att ta det direkt.
Bara MC kort som inte ingår längre, håller på att ta körkort nu och ser fram emot det med
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-ko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jo Mopebil,Mopeder och A-Traktorer får man köra med bilkörkort, bästa är ju att ta det direkt.
Bara MC kort som inte ingår längre, håller på att ta körkort nu och ser fram emot det med
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-ko...

Aha där ser man. Jag har både AM och B på mitt körkort (tog det 1999).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Skulle också satsa på körkort om man behöver en bil. Ta två veckor ledigt och ta en intensivkurs om det är tidspress.

Mopedbilarna låter bara som ett dyrt och krångligt alternativ.

[edit]
Läste nu att hon var 40+, vafan, ta körkort, det är enkelt, jag tog mitt efter jobbet på några månader, bästa jag gjort för övrigt trots att jag inte trodde jag behövde det.

Permalänk
Medlem

Finns ju snabbkurser att ta för vanligt körkort kanske något att fundera på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Rekommenderar verkligen att ta B-körkort, då det ger möjlighet att köra en riktig bil och dessutom ofta är krav när man söker jobb. Tyvärr ingår väl inte AM-behörigheten längre så då gäller det att tänka om ang. val av fordon. Men för priset för en mopedbil kan du t.ex. få en riktigt fin bättre begagnad Golf.

Du får riktigt fina bilar av de flesta märken för priset av en mopedbil.

Och det har nämnts förut men det är verkligen viktigt: De är fruktansvärt osäkra. Hade jag barn hade jag aldrig i livet låtit de köra såna av den anledningen. De enda som de faktiskt fungerar för är människor som av någon anledning inte kan/får ta bilkörkort men får köra moped.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ingen egen erfarenhet av mopedbilar, men säkerheten lär vara usel.

Källa: lokaltidningen.se

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Du får riktigt fina bilar av de flesta märken för priset av en mopedbil.

Och det har nämnts förut men det är verkligen viktigt: De är fruktansvärt osäkra. Hade jag barn hade jag aldrig i livet låtit de köra såna av den anledningen. De enda som de faktiskt fungerar för är människor som av någon anledning inte kan/får ta bilkörkort men får köra moped.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo
https://teknikensvarld.se/mopedbilar-ar-krockfarliga-forsakri...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Min rekommendation är att avstå moppebil..

Totalt 0 säkerhet och borde inte få framföras på allmän väg. Finns en anledning till att försäkringspremien är skyhög på dessa.

Ta ett vanligt b-kort. Se till att övningsköra mycket och spana in en intensivkurs på mindre ort så är det snabbt fixat.

Såhär får jag säkert inte skriva men alternativet moppebil lagligt eller köra riktig bil utan giltigt kort... vet vad jag skulle rekommendera vilken dag i veckan som helst.

Bästa kanske ändå är cykel och regnställ/scooter overall tills kortet är taget

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Min rekommendation är att avstå moppebil..

Totalt 0 säkerhet och borde inte få framföras på allmän väg. Finns en anledning till att försäkringspremien är skyhög på dessa.

Ta ett vanligt b-kort. Se till att övningsköra mycket och spana in en intensivkurs på mindre ort så är det snabbt fixat.

Såhär får jag säkert inte skriva men alternativet moppebil lagligt eller köra riktig bil utan giltigt kort... vet vad jag skulle rekommendera vilken dag i veckan som helst.

Bästa kanske ändå är cykel och regnställ/scooter overall tills kortet är taget

Köra bil utan körkort kan gå riktigt illa om man skulle vara vållande till någon olycka.

Permalänk
Medlem

Tycker ni ska ta och läsa vad TS skriver. Körkort är inte aktuellt för tillfället. Cykel/el-cykel är inte aktuellt. Fordonet ska användas för att handla med och även transportera häst-saker skrev han också bland annat. Det är inget du släpar med dig på en cykel oftast. Så ta nu och släpp vad ni vill ha och hjälp TS om ni har något som kan hjälpa. Att fortsätta upprepa körkort/cykel osv är ju inte aktuellt.

Lägg speciellt märke till "Hon vill kunna komma undan regn och slöslask och kunna handla och ha med hästprylar."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Grejen är ju att ett AM-kort (som krävs för att köra mopedbil) är lika avancerat som B-kort nuförtiden, man måste gå teorikurs och övningsköra på skola. Det var annorlunda för 10-15 år sen, när mopedförsäljaren i stan utfärdade moppekort till höger och vänster så länge du klarade 10 kryssfrågor och en liten konbana på parkeringen utanför.

Att först lägga 10-15k på moppekort för att sen köpa mopedbil för 100k känns ett B-kort och en begagnad bil för samma pengar som det enda vettiga alternativet. Alternativt byta jobb till ett som funkar utan mopedbil/vanlig bil.

EDIT: Ska kanske tillägga att jag är starkt påverkad av min uppväxt på landet och kan inte se hur man klarar sig utan bil och körkort. Det finns säkert nån skitsmart och billig lösning, men mopedbil är varken eller i min mening.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Kakann:

Absolut inget jag förespråkar men liknelsen var menat som pest eller kolera

Kom o tänka på den här killen
https://youtu.be/RFWZGbjAhjo

Som tilläg för moppebilens nackdel så har jag en vän som jobbar inom räddningstjänsten och... ja, välj bort den om du ens är lite rädd om livet.

Min dotter råkade i dagarna ut för en trafikolycka med vanlig tvåhjulig moppe vid en vänstersväng och kom undan med ett par komprimerade kotor i ryggen. Illa nog bara det... vågar inte ens tänka på om hon suttit fastklämd i en dinkitoy bil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nåt sånt här https://www.renault.se/bilar/elbilar/twizy.html var det nån elev på högstadieskolan jag jobbade på härom året som åkte i, vad den kräver för behörighet vet jag ej, på högstadieskolan där jag jobbar nu var det en elev som åkte Porsche Cayenne, strypt, nerväxlad och med "trekantiga skylten" bak.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av klirre:

@ToddTheOdd: Grejen är ju att ett AM-kort (som krävs för att köra mopedbil) är lika avancerat som B-kort nuförtiden, man måste gå teorikurs och övningsköra på skola. Det var annorlunda för 10-15 år sen, när mopedförsäljaren i stan utfärdade moppekort till höger och vänster så länge du klarade 10 kryssfrågor och en liten konbana på parkeringen utanför.

Att först lägga 10-15k på moppekort för att sen köpa mopedbil för 100k känns ett B-kort och en begagnad bil för samma pengar som det enda vettiga alternativet. Alternativt byta jobb till ett som funkar utan mopedbil/vanlig bil.

EDIT: Ska kanske tillägga att jag är starkt påverkad av min uppväxt på landet och kan inte se hur man klarar sig utan bil och körkort. Det finns säkert nån skitsmart och billig lösning, men mopedbil är varken eller i min mening.

Stämmer in på den. Teorin är i stort sett samma som på b-kort. Uppkörning lite enklare dock. Hjälpte tösen med det förra året och hon grejade allt på ca 3veckor inkl en kuggning på uppkörningen.

Visa signatur
Permalänk

Köp ingen mopedbil. De låter skitmycket, de är långsamma och är inte värda den kostnaden som du betalar.

Om tjejen ändå måste ta moppekort så finns det egentligen ingen anledning till att inte köra på
B-körkort direkt. Om hon verkligen behöver körkortet nu så finns det intensivutbildningar på körskola. Sen finns det helt OK bilar för en billig penning på blocket som funkar för att pendla mellan jobb och hemmet. En modern ligier på blocket kostar över 60000:- och då kan man lika gärna satsa de pengarna på ett vanligt körkort och en riktig bil.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Tycker ni ska ta och läsa vad TS skriver. Körkort är inte aktuellt för tillfället. Cykel/el-cykel är inte aktuellt. Fordonet ska användas för att handla med och även transportera häst-saker skrev han också bland annat. Det är inget du släpar med dig på en cykel oftast. Så ta nu och släpp vad ni vill ha och hjälp TS om ni har något som kan hjälpa. Att fortsätta upprepa körkort/cykel osv är ju inte aktuellt.

Lägg speciellt märke till "Hon vill kunna komma undan regn och slöslask och kunna handla och ha med hästprylar."

TS frågade vad folk tyckte om mopedbil och får bra svar. Om han redan bestämt sig att inget annat alternativ är bra - varför då ens ta diskussionen?

Utifrån svaren tycker jag det är ganska tydligt:

- Mopedbilar är oerhört osäkra.
- Mopedbilar är svindyra för vad de är, både i inköp och försäkring
- De verkar kräva att man fortfarande tar teorilektioner och sen göra ett teoriprov

Så rekommendationen från majoriteten här verkar vara att ändå fokusera på ett B-körkort och se om det inte går att få in som en intensivkurs. Ska man ändå behöva plugga och ta teoriprov, varför inte satsa på ett "riktigt" direkt?

Jag tycker personligen det är mycket pengar att lägga ner på ett osäkert fordon (hur är de egentligen i vinterväglag - även om Göteborg inte är som norrland) istället för att acceptera kollektivtrafiken i början och se till att försöka ta sig tid att ta ett riktigt kort så fort det går.

All text jag läser om dom pratar om ungdomar. Hur bra plats är det för en vuxen i dom?
Skulle jag köpa någon tror jag dock att jag skulle köpa nått som https://www.renault.se/bilar/elbilar/twizy.html som åtminstone ser lite annorlunda ut :).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MatteN:

Nåt sånt här https://www.renault.se/bilar/elbilar/twizy.html var det nån elev på högstadieskolan jag jobbade på härom året som åkte i, vad den kräver för behörighet vet jag ej, på högstadieskolan där jag jobbar nu var det en elev som åkte Porsche Cayenne, strypt, nerväxlad och med "trekantiga skylten" bak.

Finns med olika maxhastighet så den kan vara moped eller bil.
Det är inga större problem att frakta saker på cykel heller om man har rätt cykel och planerar lite, Jag har de senaste åren i princip bara cyklat men har 2 bilar men det är ett fåtal gånger om året då en bil verkligen är nödvändig och hade jag haft en bra lastcykel så tror jag att jag inte alls skulle behövt bil för nått, de stora lastcyklarna tar ju faktiskt mer last än en normal personbil och r man rädd för 2 hjulingar i halka så finn det 3 hjulingar och tycker man att det går tungt i snö så väljer man en med elassistans, skillnaden är egentligen liten mot en mopedbil och skulle man nu vilja så går det ju att ta ett AM kort och välja en speedpedelec som har motorassistans till 45 km/h.
Lastcykel från en Göteborgsfirma

https://www.velove.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag förespråkar själv andra alternativ, mest av allt ett riktigt körkort (jag bor utanför Göteborg), men det är dåligt med tid för det närmsta året och jag tycker priserna för de här är helt vansinniga men skulle vara tacksam om diskussionen fokuserade på hur mopedbilar är och inte att en elcykel eller annat är ett bättre alternativ.

Jag svarade utifrån ditt första inlägg och där stod det inget om att transportera hästprylar, tex, även om det åxå skulle gå att lösa med en lastcykel eller cykelkärra i många fall. Vad gäller väder och vind så är det en fråga om att ha rätt kläder och en fråga om inställning men för att fokusera mer på mopedbilar så har det väl framgått med all önskvärd tydlighet här i tråden att de är dyra, långsamma, obekväma och osäkra.
För mellanskillnaden mellan en vettig begagnad vanlig bil och en ny mopedbil kan man både ta två veckor obetald ledighet och betala körkortet. Dessutom kommer hon ju ändå att behöva gå utbildning för att få köra mopedbilen så tidsaspekten är ju inte någon egentlig faktor, tänker jag. Om det inte går att hinna med att ta B-kort så finns det väl knappast tid för AM-kort heller...
Om det är vansinne att köpa ny (vanlig) bil så vet jag inte vad man ska kalla det att köpa en ny mopedbil. Den kostar ju som en vanlig småbil kostar mycket i underhåll och ska man sälja den är ju begagnatmarknaden i princip obefintlig så man lär behöva dumpa priset en hel del.

Jag är ledsen men jag kan inte se att det är annat än komplett vansinne att köpa mopedbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Nåt sånt här https://www.renault.se/bilar/elbilar/twizy.html var det nån elev på högstadieskolan jag jobbade på härom året som åkte i, vad den kräver för behörighet vet jag ej, på högstadieskolan där jag jobbar nu var det en elev som åkte Porsche Cayenne, strypt, nerväxlad och med "trekantiga skylten" bak.

Kan ju inte finnas så fasligt många Cayenne A-traktor:

Twizy finns både som EU-moped och som snabbare fyrhjulig motorcykel (tror jag att de är registrerade som).

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ok,
Rekommendationerna i tråden är tydliga, avstå

Det blir ju lite som att polera en bajskorv att föreslå nån vettig mopedbil..

Men go for it, TS har fått sina tips på lösningar på situationen

Visa signatur