Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Krilbe:

Jag tror att det beror på det trådlösa nätverket i sånt fall, att routern buggar ur borde inte spela någon roll om klienterna stannar kvar på en AP för länge. Kan du testa uppdatera dem till senaste versionen och stänga av Zero-handoff?

Uppdatera dem har jag inte gjort på länge så det låter som en bra idé. Ska testa det. Zero-handoff vet jag inte om de stödjer, de har några år på nacken. Får kolla upp det och testa.

Samtidigt så är glitcharna inte knutna till WiFI - även trådade klienter har det problemet. Så jag tror både router och AP kan behöva "fixas".

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om en specifik router täcker 80kvm? Nya lgh är runt 75-80 så jag vill ju att wifi är starkt över hela lgh.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Hur vet jag om en specifik router täcker 80kvm? Nya lgh är runt 75-80 så jag vill ju att wifi är starkt över hela lgh.

Skickades från m.sweclockers.com

Räckvidd beror på många parametrar som bl.a. placering, väggtjocklek, väggmaterial, störningar i närheten.
Ska en 5 GHz WiFi-signal genom tjock betongvägg i snäv vinkel blir det inte bra oavsett router/AP.

Satsa på en modell med stabil mjukvara som går att placera så bra som möjligt är mitt tips.

Permalänk
Medlem

Min Asus RT-AC66U verkar hålla på att ge upp (tappar 2.4Ghz Wifi konstant, kräver omstart för att vakna till igen). Varit mycket nöjd med Asus så skulle gärna köra Asus igen, men öppen för andra märken om de har bättre erbjudanden.

Behöver VPN-server samt DynDNS möjligheter. Vad skulle ni rekommendera för max 2000kr? Kommer vara placerad i en liten etta på under 30 m2, så inget större behov av räckvidd, men desto större krav på prestanda över kortare avstånd.

Kollat framför allt på RT-AC86U, som även verkar vassare än RT-AC87U trots namnet? Skulle egentligen föredra en router med anslutningar för sladdar baksidan (likt min nuvarande RT-AC66U) för väggmontering...

Tacksam för synpunkter och tips!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

vilken av dessa två hade ni rekommenderat:
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/4467565,4363756?cate...

kanske inte helt jävla fair jämförelse prismässigt men
bor i en tvåa med betongväggar överallt, har nada mottagning ute på balkongen tex med denna som ingick vid lägenhetsköp.
inomhus får jag ut 30-35mbit trådlöst.

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilbe:

Uppdatera dem har jag inte gjort på länge så det låter som en bra idé. Ska testa det. Zero-handoff vet jag inte om de stödjer, de har några år på nacken. Får kolla upp det och testa.

Samtidigt så är glitcharna inte knutna till WiFI - även trådade klienter har det problemet. Så jag tror både router och AP kan behöva "fixas".

Vill bara sammanfatta med att jag nu har installerat UniFi-grejer överlag. Köpte USG + 3 switchar (8-ports, varav en med 4 st PoE ifall ifall), samt två nya AP AC PRO. Har ägnat dagen åt att konfigurera, separat SSID för 2.4 GHz och 5 GHz som jag tycker jag har läst är bra för att inte enstaka 2,4 GHz-enheter ska dra ner samtliga enheter till 2,4 GHz (hur är det med det egentligen?).

Även fixat gästnätverk med eget SSID och ett separat VLAN för IoT-eneheter också med eget SSID. Hittade instruktioner för att kunna göra anrop från privata nätverket till IoT-eneheterna (adminsidor t.ex.), men blockera dem från att anropa det privata nätverket. Säkerhetsgrej...

Hittills verkar allt fungera bra, men tycker 5 GHz-nätet verkar ha väldigt dålig räckvidd. Våra leca-väggar kanske blockar mycket. Nöjd såhär långt i alla fall!

Permalänk

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/4624059,2761112,4644...

vilken av dessa köper man som har bäst (läs starkast) trådlös räckvidd ?

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerDejan:

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/4624059,2761112,4644...

vilken av dessa köper man som har bäst (läs starkast) trådlös räckvidd ?

Asus 86U (AC2900) eller Asus 68U, de är riktigt bra båda två!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Asus 86U (AC2900) eller Asus 68U, de är riktigt bra båda två!

Även om routern ska befinna sig typ i ett elskåp o behöva ta sig igenom nån betongvägg ibland?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

@TigerDejan:

Det är bara att testa sig fram, men det viktigaste är att välja de mest störningsfria kanalerna. Finns olika appar till datorn eller mobilen som kan lösa det.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Jo men fan drygt o köpa o lämna tillbaka massa :/ rätt gött o kunna ha en top 3 man kan testa isf

Grejen är att jag har en AirPort express jag kan koppla in , sen in med nätverkskabel från uttaget i vardagsrummet , men vet inte Hur jag ska ställa in den för och testa , nån för gärna Pm o hjälpa
Hade löst biffen tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt uppgradera med 10gbit/s fiber från bahnhof nu när jag köpt en dator som orkar med. Vilken switch behöver jag köpa för detta? Behöver inte trådlöst utan bara trådat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Hej, jag behöver köpa en router med wifi då min mer eller mindre har gett upp. Är det värt att köpa en wifi6 router? Eller ska man köpa en AC router i 1000kr klassen och byta ut den sen när det finns mer kompetenta enheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av w4nt3n:

Hej, jag behöver köpa en router med wifi då min mer eller mindre har gett upp. Är det värt att köpa en wifi6 router? Eller ska man köpa en AC router i 1000kr klassen och byta ut den sen när det finns mer kompetenta enheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du några wifi 6-enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har du några wifi 6-enheter?

Nej, inte för tillfället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hastighet 500/500 Mbit/s
Liten stuga på 2 våningar ~50 kvm.

Routern kommer att installeras 'mellan' våningarna i trappfönstret och kommer endast att användas med Wifi.
Jag vill att routern ska kunna delge 500 Mbit/s ner över 5GHz.
2.4GHz-bandet är relativt oviktigt pga stugans storlek.

Pris: Gärna under 2000:-

Tack på förhand!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

ska snart flytta och får då 1000/1000. Planen var att använda två Ubiquiti UniFi AP AC Lite (alt PRO) då jag har bra erfarenhet av deras produkter sedan tidigare. Frågan är nu vilken router man ska satsa på. På flera Ubiquiti routrar står det att de inte har en inbyggd swith vad har det för betydelse för vanlig hemanvänding? Det som ska drivas är mobiler/laptops/stationära en serverdator samt mindre iot enheter. Klarar man sig på en Edgerouter-X eller behövs något bättre?

Permalänk
Medlem

Flyttar snart in i en liten 1:a (32m2) och vill skaffa en billig router som jag kan använda för att se på Netflix. Har hittat tre stycken och undrar vilken av dem ni rekommenderar!
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/3000165,4434629,3416...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cyfern:

Flyttar snart in i en liten 1:a (32m2) och vill skaffa en billig router som jag kan använda för att se på Netflix. Har hittat tre stycken och undrar vilken av dem ni rekommenderar!
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/3000165,4434629,3416...

Skickades från m.sweclockers.com

Får 404 på den. Men verkar vara dessa?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=3000165,4434629,341...

Vet ingenting egentligen om dessa routrar, men Asus:en verkar populärast.

Permalänk

Någon som har någon aning hur man ser att en router klarar av nat loopback?

Permalänk
Medlem

Tips på en prisvärd mesh-lösning för enklare behov? Ska täcka in ett stenhus på ca 120 m2 med Telias mobila bredband på ca 50/20 så rätt låga krav på bandbredd.

Räcker gott med 2 enheter - Telias router (Huawei B525) täcker in 80 % av huset, det är främst ett rum med tjocka stenväggar där det behövs bättre täckning. Vill ha mesh då det främst är mobila enheter som används (telefoner, paddor) och eftersom släktingarna som bor i huset har noll koll på IT och jag vill slippa rycka in och lösa problem stup i ett.

Letar alltså efter en billig och stabil mesh-lösning för mindre bandbreddsbehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Tips på en prisvärd mesh-lösning för enklare behov? Ska täcka in ett stenhus på ca 120 m2 med Telias mobila bredband på ca 50/20 så rätt låga krav på bandbredd.

Räcker gott med 2 enheter - Telias router (Huawei B525) täcker in 80 % av huset, det är främst ett rum med tjocka stenväggar där det behövs bättre täckning. Vill ha mesh då det främst är mobila enheter som används (telefoner, paddor) och eftersom släktingarna som bor i huset har noll koll på IT och jag vill slippa rycka in och lösa problem stup i ett.

Letar alltså efter en billig och stabil mesh-lösning för mindre bandbreddsbehov.

B525 går väl inte att brygga? Mesh betyder router, ska du köra dubbel-nat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

B525 går väl inte att brygga? Mesh betyder router, ska du köra dubbel-nat?

Ok, förutsatte helt sonika att den gick att brygga.

Då återstår alltså i princip bara repeater eller kabel + AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Ok, förutsatte helt sonika att den gick att brygga.

Då återstår alltså i princip bara repeater eller kabel + AP?

Inte riktigt, går att köra (vissa) APs i mesh också, alltså trådlös upplänk mellan dem. Tänker man på systemen som marknadsförs som mesh så brukar däremot "huvudenheten" vilja vara router i första hand. Du får lov att läsa på om produkterna lite mer helt enkelt, de flesta mesh-system är som sagt routrar och du förlorar funktionalitet av att köra de i AP-läge (om det går) eller dylikt. Google Wi-Fi går t.ex. bara att köra i mesh i routerläge. Andra system går ofta fint att köra i AP-läge, men då blir de i bästa fall APs med mesh och du kan lite förlora "ekosystemet" du köper in dig i.

För just B525 så verkar de ha haft bryggläge tidigare, men tagit bort funktionen.

Permalänk
Medlem

Jag behöver en router med simkortsplats och bra mottagning för LTE/4G. Jag köpte en TP-link Archer MR200 men med den får jag bara halva hastigheten jämfört med vad jag får när jag delar internetförbindelsen från min Samsung S9, 25 respektive 50 Mbps.
I övrigt har jag inga specifika krav utöver att den såklart gärna får vara hyfsat billig.

Har ni några tips?

Permalänk
Medlem

Bor i ett trähus tvåvånings med murstock till skorsten mitt i huset, 150 kvm stort. Har en tp link Archer c7 som router på nederplan idag och dålig kontakt överlag. Provat med en AP men ingen förbättring.

Funderar nu på två alternativ mesh eller ny vanlig router. Någon åsikt om vad som är lämpligast? Lockas av möjligheten att bygga ut mesh-nätet efter behov, om det nu är så smidigt som de vill framhålla.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/mesh/asu...

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har det varit rätt så dött på innovationsfronten för routrar de senaste åren? När man kollar på rekommendationer här så ser jah routrar som lanserats 2017 och ibland 2016. Jag fattar att det inte hänt mycket sedan ac kom ut men lite borde tillverkarna förnya sig kan man tycka. Det borde vara en självklarhet idag med 1Gbit WAN->LAN men det är många routrar som har problem med att leverera detta. Jag har en D-Link DIR 880L som har lanseringsår 2014 och ändå enligt prisjakt stoltserar med 1000Mbit WAN-LAN, något som flera år nyare routrar har problem med (antingen runt 750Mbit eller mer förlåtliga 930-980Mbit)

Idag borde det inte vara så svårt att köpa en konsumentrouter som klarar av en 1Gbit-anslutning out-of-the-box då flera stadsnät och leverantörer erbjuder denna hastighet.

Om man kollar på Smallnetbuilder så specifierar de 880L till 766Mbit WAN-LAN och 818Mbit LAN-WAN men det kan vara en tidigare fw och att prisjakt har justerat siffrorna med en nyare fw eller så är det bara önskesiffror som visas där (vilket inte brukar vara fallet med prisjakt), det är som sagt en relativt gammal router.

Har något testat Telias Technicolor TG799vac Xtream i ett enkekt WAN-LAN test med Telias 1Gbit uppkoppling?

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk

Billig router med hög WAN-LAN throughput?

Hej,

Jag tänkte installera trådat nätverk i vår villa. Nuvarande router på nedervåningen är bra men det trådlösa nätverket är lite svagt på övervåningen. Istället för att dra kabel från den routern till en switch på övervåningen tänkte jag därför ha en extra router + en switch på övervåningen.

Någon som kan tipsa om en billig trådlös router med 1 gbit WAN-LAN throughput?

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ume'-Johan:

Hej,

Jag tänkte installera trådat nätverk i vår villa. Nuvarande router på nedervåningen är bra men det trådlösa nätverket är lite svagt på övervåningen. Istället för att dra kabel från den routern till en switch på övervåningen tänkte jag därför ha en extra router + en switch på övervåningen.

Någon som kan tipsa om en billig trådlös router med 1 gbit WAN-LAN throughput?

Hej,

Jag är nyfiken och undrar bara hur du tänker med en extra router men inte dra kabel från den befintliga routern?

Är tanken att ta emot signalen trådlöst från den befintliga routern? Eller har du inkommande bredband på övervåningen så du ska ha en switch först som delar upp till två routrar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi• Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3