Asus n66u som filserver

Permalänk

Asus n66u som filserver

Hej,

Har lite funderingar kring det här med att ha en disk kopplad till en Asus rt-n66u router via en av portarna och använda den som ftp osv.
Funkar gör det, men hastigheten lämnar en del i övrigt att önska. Cirka 9-10 MB/s. Portarna på routern är usb 2.0 och disken är en 3TB stor usb 3.0. Filsystemet just nu är NTFS.

Vad jag kan förstå utifrån de resultat jag fått när jag googlat så är cpu i routern den begränsande faktorn? Det verkar dock vara (eller i alla fall ha varit) ganska mycket skillnad mellan olika filsystem man kan ha på disken. Allt från nån enstaka MB/s till närmare 20 MB/s när det kommer till olika filsystem ntfs, ext1, 2, 3, 4, etc. Den mesta information om detta är även hyfsat gammal (2013) och firmware uppdateringar kanske har ändrat något?

Har något erfarenhet av detta eller andra tips på hur man kan snabba upp det lite så skriv gärna!

Tack på förhand

Permalänk
Vila i frid

Så länge du har disken ansluten till just den routern lär du få leva med dålig filprestanda.
En Rpi eller gammal avlagd laptop skulle fungera bättre.

Permalänk
Livsnjutare 😎

USB 2.0 har väl en teoretisk maxhastighet på 480mbit/sekund, alltså runt 50MB/sec i runda slängar.
Men detta är just teoretisk hastighet, du kommer aldrig nå så högt, runt 20mb/sekund är nog good enough.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •