Raja Koduri: "Intels första grafikkort för konsumenter hamnar i mellanklassen"

Permalänk
Melding Plague

Raja Koduri: "Intels första grafikkort för konsumenter hamnar i mellanklassen"

Uppdaterad 2019-08-03. I slutet av nästa år äntrar Intel marknaden för dedikerade grafikkort, men nu avslöjas att bolaget inte siktar på prestandatronen direkt. Målet är istället volymförsäljning i mellanklassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas Linux-drivrutinerna sitter som ett smäck vid release

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul!
Hoppas detta kan bidra till lite konkurrens mot duo-polet vi har nu.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Tror själv att det kommer vara otroligt mycket problem med drivrutiner i början, saker som AMD/Nvidia tar för givet att tänka på när de släpper nya grafikdrivrutiner ( saker som inte påverkar Intel då de bara har low end integrerat just nu ).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jacozz:

Kul!
Hoppas detta kan bidra till lite konkurrens mot duo-polet vi har nu.

Tyvärr innebär nog detta att AMD blir utkonkurrerade inom grafikkort. AMDs Cpuer går riktigt bra, men grafikkorten har jag svårt att se att de håller med en ny mäktig spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prismässigt i skrivande stund så borde det innebära RX580/GTX1060 prestanda, sannolikt lite högre för att de är nya på marknaden. Pris kommer följa prestanda, förutsatt att de inte tänker starta ett priskrig om låg/mellansegmentet, om de gör de bör prestandan vara ytterligare lite högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Tyvärr innebär nog detta att AMD blir utkonkurrerade inom grafikkort. AMDs Cpuer går riktigt bra, men grafikkorten har jag svårt att se att de håller med en ny mäktig spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte det såvida dom inte erbjuder något i samma prisklass som är väldigt mycket bättre. Tror generellt att folk som kör Amd-processor också med större sannolikhet kommer att välja samma märke på grafikkortet, som sagt såvida inte Intelkortet kommer vara väldigt mycket bättre på något i samma prisklass, eller har jag fel där? Amd har ju också ett stort försprång på drivrutiner och div annat runt om kring, och gör det oftast bra också.

Hoppas däremot på att Nvidia får lite mer motstånd bland toppkortet om nu inte Amd kommer igen där snart. Det behövs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Tyvärr innebär nog detta att AMD blir utkonkurrerade inom grafikkort. AMDs Cpuer går riktigt bra, men grafikkorten har jag svårt att se att de håller med en ny mäktig spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om jag kan tro det, då måste INTEL få till ett riktigt bra kort som alltså är bättre än AMDs och till samma om inte bättre pris och det vet jag inte om dom kommer göra, kanske Prestandan, men pris pressa är ju inte direkt deras modell.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

mellan-segmentet igen, snark...

Permalänk
Medlem

Om det blir ett grafikkort för 200 dollar låter det som att det kommer bli ett sånt där standardkort som finns i många billiga bärbara datorer. Skulle inte vara smartare för konsumenten att investera i en APU som jag har förstått att AMD kommer återuppliva ganska snart.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ingen vill/kan konkurrera med nVidia i toppsegmentet. Händer så väldigt lite på prestandafronten på sistone.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Tyvärr innebär nog detta att AMD blir utkonkurrerade inom grafikkort. AMDs Cpuer går riktigt bra, men grafikkorten har jag svårt att se att de håller med en ny mäktig spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså? Jag tolkar det hela som att det kommer vara budget-gpuer, åtminstone till en början. Tror inte de kommer att prestera lika bra som AMDs kort i samma prisklass. Det enda segmentet där de kanske kan konkurrera, förutsatt att arktikturen blir bra är att de är väldigt strömsnåla och därför kan konkurrera på laptopmarknaden.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag kan inte riktigt hur API:erna och spelmotorerna är uppbyggda, men kan tänka mig att spelutvecklare inte kanske är jättenöjda med att testa spelen mot ytterligare en tillverkare. Kanske är snarare upp till Intel att följa standarderna bra.

Måste vara väldigt mycket enklare att utveckla till konsol än en fragmenterad pc-marknad.

Kul dock att Intel ger sig in här. Har aldrig direkt haft något strul med drivarna för de integrerade korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kommer säkert konkurrera i nivå med 5700xt och 2070 super i mellansegmentet om ett år då. Kan bli fint!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Inte förvånande alls.
Grafikkort för Dell osv i massproducerade kontorsmaskiner tex.
En bra början för ett företag nya på marknaden med just dedikerade grafikkort. Lätt att skriva drivrutiner till dom och ingen brådska med att uppdatera dom heller. Kommer förmodligen att hamna i massproducerade datorer för familjer med i low end klassen.
Rätt många är nöjda med att wow, lol och CS funkar som det ska.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är väl ganska rimligt att man som företag vill börja med att få lite ruljans på kassan (nåja, denna produktens dedikerade kassa), produktionen, etc först.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Skulle vara nice om de kom med ett riktigt bra kort för 200 dollar. Men det lär inte hända. Det var länge sedan ett kort i mellanklassen riktigt stack ut. Det behövs ett nytt Geforce 8800GT som kommer in för en billig peng men som ger prestanda nästan i klass med värsting korten. Det var ju när der begav sig nästan samma prestanda i 8800GT som i 8800GTX som var dubbelt så dyr.

GTX 970 var också ett väldigt bra prestanda per krona kort. Idag är till och med 2060 korten över 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Tyvärr innebär nog detta att AMD blir utkonkurrerade inom grafikkort. AMDs Cpuer går riktigt bra, men grafikkorten har jag svårt att se att de håller med en ny mäktig spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

pff, intel kommer nog inte över rx 580 prestanda. Köper hellre nvidia än en intel gpu. Dem behöver leverera rx 5700xt prestanda vid 2000kr för att det enns ska övervägas.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Blir då ett ”Vega Inside” med HBM igen och vi vet hur det gick ...
Äntligen har AMD gått över till Navi och vi börjat se konkurrenskraftiga kort och även med lönsamhet

Tror inte han blir långvarig hos Intel heller då dom behöver resultat snart och kommer nog inte dalt med honom så länge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Längtar till att få se Intels GPUer.
Kul att få se om det är något som är najs för folk som spelar och annars så kommer ju det förmodligen vara väldigt bra Linux grafikkort eftersom Intel är så extremt bra på Linux sidan.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Då börjar äventyret. Jag har svårt se hur de kommer vara konkurrenskraftiga i längden men det ser bra ut på pappret med 3 spelare åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl tänka mig att testa ett Intel grafikkort om det presterar märkbart bättre än mitt vega 56 för 2000kr. Alltid kul att testa något "nytt". Men jag räknar inte med att första omgången blir så lyckad om de ens lyckas.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Verkar som Raja än en gång fastnar i mellanmjölkprestandan med sina produkter.

Är det så att Raja mest pratar blaja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Tyvärr innebär nog detta att AMD blir utkonkurrerade inom grafikkort. AMDs Cpuer går riktigt bra, men grafikkorten har jag svårt att se att de håller med en ny mäktig spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Har väldigt svårt att se det hända i en nära tid med tanke på hur effektiva AMD's nya GPU:er byggda på Navi verkar vara.

Man ska inte glömma att AMD i princip gjort samma på GPU-sidan med GCN som Intel gjort på CPU-sidan, dvs ridit på vågen av en 6-7 år gammal arktitektur och satsat på förfining av den, istället för att lansera en ny som är mer skräddarsydd för dagens applikationer och ändamål.
Detta får givetvis konsekvenser då de inte alls presterat så väl på de områden, framför allt energiåtgång, när man skrämmer upp frekvenserna för att försöka ge likvärdig prestanda som konkurrenterna.
Jämförelsevis har t.ex. nVidia satsat på nya arktiketurer betydligt oftare. 7år är ju nära på en evighet när det handlar om grafikkort.

Dock tror jag att Intels Open Source strategi när det kommer till drivrutiner kan komma att visa sig lyckad, och att Intels GPU:er kan bli väl mottagna på Linux fronten då de i princip lär fungera out of the box.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

pff, intel kommer nog inte över rx 580 prestanda. Köper hellre nvidia än en intel gpu. Dem behöver leverera rx 5700xt prestanda vid 2000kr för att det enns ska övervägas.

Va du menar väl att den måste leverera RTX2080 prestanda? Löns det ens konkurrera mot AMD som ändå inte kan leverera prestanda så att någon blir nöjd?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Tyvärr innebär nog detta att AMD blir utkonkurrerade inom grafikkort. AMDs Cpuer går riktigt bra, men grafikkorten har jag svårt att se att de håller med en ny mäktig spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer nog inte ske. Deras RDNA arkitektur är bättre.. tom mkt bättre än många trodde innan den släpptes. Jo driverbuggar mm finns just nu o det är förväntat med tanke på helt ny arkitektur mm. Men när (om?) de fått rätsida på det o deras stora kort kommer, troligen Q4 så kommer t o m Nvidia få en dutt bekymmer (hör redan ramaskriet från gröna fanboys ).
Intel siktar lite lägre, kanske pga just rdna är bättre än de trott o de vet att de inte kan slåss med 2 aktörer i övre segmentet.

Hur konstigt det än må låta nu.. så är det kanske Nvidia som kommer få lite bekymmer eftersom de kräver så höga marginaler och får de hård konkurrens i toppen ev tom hamnar lite i underläge en stund, så innebär det bekymmer och kraftigt sjunkande aktiekurser. Är inte teknikerna som styr o sätter marginalkrav utan affärsfolk som vill ha maximal o lite till i avkastning. Sjunker marginalerna flyttar massa pengar från bolaget till något annat bolag där de kan få sina svinhöga marginaler..

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

En fundering för framtiden:

Både Intel och AMD bygger CPUer, designar styrkretsar för moderkort etc. Är det möjligt att de i framtiden tar fram en sockel för GPU-chip så man slipper docka i ett kort i PCI-E porten?

Gör de något sådant hoppas jag bara de standardiserar sockeln, så att man inte blir låst till en GPUleverantör för att man väljer en viss CPU.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

En fundering för framtiden:

Både Intel och AMD bygger CPUer, designar styrkretsar för moderkort etc. Är det möjligt att de i framtiden tar fram en sockel för GPU-chip så man slipper docka i ett kort i PCI-E porten?

Gör de något sådant hoppas jag bara de standardiserar sockeln, så att man inte blir låst till en GPUleverantör för att man väljer en viss CPU.

OM.. om det skulle ske så skulle det mest troligt bli på moderkort med gpu och minnen till gpu fastlödd på moderkortet.
Som på bärbara och mobiler och säljas rakt till Dell och andra stora aktörer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

En fundering för framtiden:

Både Intel och AMD bygger CPUer, designar styrkretsar för moderkort etc. Är det möjligt att de i framtiden tar fram en sockel för GPU-chip så man slipper docka i ett kort i PCI-E porten?

Gör de något sådant hoppas jag bara de standardiserar sockeln, så att man inte blir låst till en GPUleverantör för att man väljer en viss CPU.

Frågan är vad man vinner på det?

Är det så jobbigt att trycka i ett grafikkort i en PCI Express plats?
Är det verkligen lättare idag att sätta in en CPU i en sockel, plus rengöra CPU, applicera kylpasta och montera en CPU kylare och sätta in ram minne på moderkortet. Än vad det är att trycka i ett grafikkort i en PCI Express plats där kylare och minne redan är förinstallerat?
(Om GPU installation ska bli motsvarande CPU installation)

PCI Express är inte låst till en leverantör.

På moderkort större än Mini ITX har man ofta möjlighet att installera mer än ett grafikkort.
Ska du ha speciella GPU sockets så måste du ha flera GPU sockets om du ska kunna installera flera GPUs.

Du måste ha grafikkort snabbare än RTX 2080 Ti om det ska begränsas av en PCI-E 3.0 X16 slot och nu med Ryzen 3000 och X570 moderkort så kan du få PCI-E 4.0 och det verkar som PCI-E 5.0 kommer komma inom något år.
Så bandbredden finns där.

Jag säger inte att din idé inte är genomförbar.
Jag bara undrar om det finns något att vinna på det och om fördelen/fördelarna är tillräckligt stor att överväga nackdelarna.

Permalänk
Medlem

Om Intels första serier sitter som en smäck hos de stora märkestillverkarna så är det mest Nvidia som kommer att förlora andel. Det är nog också rätt väg att gå eftersom Intel redan har stort inflytande på den marknaden, medans även inte alltför nördiga Svensson-byggare skulle vara skeptiska till grafik ifrån Intel. OEM-tillverkarna tenderar inte heller att vara så kinkiga ifall det initialt skulle visa sig vara en hel del problem på mjukvarusidan.

Frågetecknet kring Intels tillverkningskapacitet kvarstår dock länge till vad det verkar. Kanske kommer mjukvarusidan att ha gott om tid på sig därav. Det är iofs lite lättare att klämma iväg chip i just de lägre klasserna som det pratas om.

Skickades från m.sweclockers.com