Starta konsultbolag tillsammans eller enskilt

Permalänk
Medlem

Starta konsultbolag tillsammans eller enskilt

Hej,

Jag har tänkt starta ett it-konsultbolag. Har redan uppdrag och behöver egentligen bara skriva på ett sammarbetskontrakt innan jag kan börja. Dock så har det dykt upp några alternativ.

1. Två kompisar som startade för 6 månader sedan har erbjudit mig 30% i deras bolag som jag i så fall får köpa ut. Dem har som ambition att växa bolaget och 55% av det man faktuererar sätts i en pott som sen ska användas för nyanställningar av konsulter.

2. En annan kompis vill starta med mig från start. Då är tanken att vi ska ha två separata konton så vi delar upp ekonomin, och ett tredje konto som vi betalar genmensamma kostnader från. (är detta någon som är normalt eller skulle det fungera i praktiken?)
Detta skulle ge mig mer frihet att göra vad jag vill då ekonomin är separat. Skulle kunna ta ett sabbatsår eller pausa mellan uppdragen utan att det påverkar någon annan än mig. Med detta är även fördelen att vi kan dela på kostnader och hjälpas åt i början och komma igång.
Undrar också hur det skulle gå till om man vill att en tredje person ska komma in? Öppna ett tredje konto? Dela aktierna efter vad var och en har fakturerat?

3. Ett tredje alternativ är att köra helt själv. Kanske lite svårare än 1 och 2 men skulle ge mig 100% frihet.

Om något är erfaren inom detta så skulle jag gärna ta lite tips på vilket alternativ som verkar bäst. Kan även tillägga att jag behöver få igång detta så snart som möjligt då uppdraget som jag är sugen på börjar i mitten på oktober.

Tack!

Permalänk
Medlem

Mitt råd skulle vara att tänka långsiktigt: vad vill du uppnå, och hur stämmer detta överens med dina vänners målsättningar? Delar du det första alternativets ambition om tillväxt?

Det andra alternativet fattar jag inte riktigt. Menar du att ni skulle dela alla intäkter på tre, och sen fördela dem enligt sättet du beskrivit? I så fall kommer ju respektive person att starkt påverkas av den andres agerande, och du kommer inte ha den frihet du beskriver. Om ni ska dela på intäkter/kostnader så kommer ni självklar att påverkas av varandra.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian: Från början delade jag inte deras vision att växa bolaget. Ser mig själv mer som en frilansare än att bygga bolag. Men tänkter ändå att det kan ändras efterhand som jag börjar och det är lockade att komma in ett bolag som redan är igång och kör.

I alternativ 2 så skulle jag ha mitt egna konto och min kompis ha sitt egna konto. Så allt jag fakturerar sätts in på mitt och likaså allt han fakturerar går in på hans. På så sätt så skulle vi kunna separera vad jag tjänat och vad han tjänat och inte känna sig beroende av att alltid hålla igång med uppdrag för att dra in pengar till bolaget.

Permalänk
Medlem

Jag har startat bolag med vänner två gånger. De bolagen finns inte längre och vännerna är numera ovänner mer eller mindre. Det är ett klassiskt råd att inte blanda in familj eller vänner i arbetet, önskar att jag följt det rådet själv.

Permalänk
Medlem

Om jag ska tänka långsiktigt rent ekonomiskt så är nog alternativ 1 det bästa. Även om jag inte direkt bryr mig så mycket om det.

Det är rätt att det kan gå åt helvete med vänskapen men det är också en trygghet att starta med någon man känner och det finns några exempel på lyckade företag med vänner också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Om jag ska tänka långsiktigt rent ekonomiskt så är nog alternativ 1 det bästa. Även om jag inte direkt bryr mig så mycket om det.

Det är rätt att det kan gå åt helvete med vänskapen men det är också en trygghet att starta med någon man känner och det finns några exempel på lyckade företag med vänner också

Absolut! Men en sak har jag lärt mig, och det är att folk förändras av pengar. Det tar lång tid att bli vänner men det kan gå oerhört fort att bli ovänner.

Permalänk
Medlem

3 eller 1, läser mellan raderna att du vill bestämma mycket själv, då är 3 enda vettiga alternativet, det finns hjälp att skaffa för allt du behöver, ta kontakt med nyföretagarcentrum och börja där. 3 kan vara intressant för att chansa på att bygga bolag, går det vägen så får du småningom inkomster utan att arbeta så mycket själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Tack för inputen, det är det jag är inne på också.

Permalänk
Medlem

Tror vi behöver prata pengar och företagsform.

Vad är din plan? Du har redan en kund så du bör kunna räkna på hur mycket du planerar att omsätta på ett år. vad pratar vi om för nivåer, 100 000, 500 000 eller över en miljon? Är det i ungefär i nivå med dina vänner? Är det tänkt som bisyssla eller som fulltidsjobb? kalkylen skiljer sig ju rätt mycket åt beroende på målet?

Nu står det att du är i Seoul men ur ett svenskt perspektiv skulle jag rekommendera att börja smått/enkelt med en enskild firma. Det kostar inte mycket att börja (~3-4000kr) och bokföringen är enklare. Ser inte 1. som speciellt gynnsam för dig i uppstarten. jämfört med en enskild firma måste du jobba dubbelt så mycket för att få ut samma mängd lön. Det riskerar också att bli bråkigt om mängden pengar ni drar in skiljer sig för mycket emellan er.

2. förstår jag mig inte riktigt på. inte ur bokförings synpunkt eller hur det skulle hjälpa dig. Om ni startar ett bolag ihop så kommer alla pengar ni tjänar tillhöra bolaget, ni kan dela upp dom i efterhand och betala ut olika stora löner till vardera person men det är likväl bolagets pengar och inte era, separata konton löser inte den problematiken. Frågan blir också vilka kostnader är det ni ska dela på? dom initiala kostnader att starta bolaget? I övrigt låter det som ni ska köra separata race och då kommer ni ha ganska olika omkostnader att ta hand om som jag gissar ni inte kommer vilja dela på..

En bra sak att komma ihåg att om du behöver en av dina vänner till ett arbete eller vice versa så är det väldigt enkelt att fakturera varandra om ni är enskilda bolag.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga kör eget, starta AB direkt då det är så billigt idag så slipper du riskera att röra ihop din och företagets ekonomi.
En revisor kan hjälpa dig komma igång om du är osäker.
Sen är det mycket enklare än man tror från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

@petabyte: Tack för hjälpen!

Kommer att omsätta över en miljon och det är i nivå med mina vänner, vi gör i princip samma jobb och skulle förmodligen skicka in ungefär lika mycket pengar över tid. Problemet är mer att jag inte känner mig helt fri om går med dem. Svaret från dem är att vi kan lösa det ändå. Att vi räknar ut ungefär hur mycket var och en har bidraget med. Dock så känns lite lite osäkert för mig då det skulle kunna vara underlag för att bli ovänner om jag bestämmer mig för att inte jobba på ett halvår medan dem fortsätter att skicka in pengar i företaget till exempel.

Kan tyvärr inte starta enskild firma då jag enligt kontrakt behöver AB/F-skatt/Försäkrning.

Med alternativ 2 så förstår jag att det fortfarande är bolagets pengar men tänkte att det kunde bli lättare att hålla kolla på hur mycket jag/han har bidragit med om vi har separata konto. Om det finns gemensamma konstander som vi båda delar så skulle man kunna betala dem från ett tredje konto. Dock så vet jag inte om detta är något som skulle fungera i praktiken. Inte hittat mycket information. Man skulle kanske kunna skriva ett kontrakt att pengarna på vardera konto tillhör den personen och dela upp aktierna på så vis.

Vi behöver egentligen bara varandra för att hjälpas åt att hitta uppdrag, fixa bokföring och supportera varandra på olika sätt. Eventuellt växa bolaget om det skulle bli intressant om ett par år.

Permalänk
Medlem

@Dahle86: Tack, ju mer jag tänker på detta så är det nog bättre att köra helt själv. Borde i så fall skicka in ansökan snart så jag kan vara igång om 1-2 månader då det börjar bli dags.

Dock så är det lite lockande att i framtiden eventuellt kunna ha del i ett lite större konsultföretag. Det är en risk jag får ta nu i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

@Dahle86: Tack, ju mer jag tänker på detta så är det nog bättre att köra helt själv. Borde i så fall skicka in ansökan snart så jag kan vara igång om 1-2 månader då det börjar bli dags.

Dock så är det lite lockande att i framtiden eventuellt kunna ha del i ett lite större konsultföretag. Det är en risk jag får ta nu i så fall.

Finns inget som hindrar dig från att gå ihop senare.
Skulle själv vilja växa lite men är isf ute efter att anställa, men det ska ju helst vara självgående personer så man inte behöver lägga för mycket tid på att hålla de med uppgifter/uppdrag.
Gå ihop med andra ser jag inte som någon nytta med som konsult. Men skulle man satsa på en annan verksamhet hade det varit bra. T.ex. starta ett separat bolag där man sysslar med uthyrning av fastigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Om jag ska tänka långsiktigt rent ekonomiskt så är nog alternativ 1 det bästa. Även om jag inte direkt bryr mig så mycket om det.

Det är rätt att det kan gå åt helvete med vänskapen men det är också en trygghet att starta med någon man känner och det finns några exempel på lyckade företag med vänner också

Vad är det de i alternativ ett har byggt upp för verksamhet och hur mycket skulle det kosta dig att köpa 30%? Känns spontant som att de antagligen inte har åstadkommit så mycket på 6 mån och att det borde vara relativt billigt att köpa in sig.

Permalänk
Medlem

Kan du inte ha ett eget bolag (AB) och sen när ditt planerade uppdrag börjar lugna ner sig/du behöver mer jobb, erbjud dina tjänster genom att du säljer dig själv via ditt bolag till dina vänners bolag.

Alternativt om du har pengarna nu, betala dig in i dina vänners bolag och ha dina 30% där
Gör lite jobb där också om du har tiden.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Kommer att omsätta över en miljon

Kan tyvärr inte starta enskild firma då jag enligt kontrakt behöver AB/F-skatt/Försäkrning.

Inte så mycket att fundera på, enskild firma är bra i tre fall:
1. Man saknar 50.000kr att peta in i aktiekapital (ska man verkligen starta eget om man inte har lite buffert att falla tillbaka på)
2. Det är en liten sidoverksamhet, men man får sin huvudsakliga brödföda från en vanlig anställning
3. Man omsätter max 500.000 per år (hör ju då egentligen ihop med 2.)

Om inget av ovanstående gäller är AB det enda vettiga hursomhelst, gå inte på att det är krångligare bokföring o.s.v., skillnaden är att man ska göra årsredovisning och lite andra mindre saker, men som skrivet förrut, det finns hur mycket hjälp som helst att köpa och/eller läsa sig till på internetz.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vad är det de i alternativ ett har byggt upp för verksamhet och hur mycket skulle det kosta dig att köpa 30%? Känns spontant som att de antagligen inte har åstadkommit så mycket på 6 mån och att det borde vara relativt billigt att köpa in sig.

Priset är ungefär lika mycket som om jag skulle starta ett AB. Fördelen med 1 är nog att vi snabbar skulle få ihop ett kapital som man sedan kan investera i någonting annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Finns inget som hindrar dig från att gå ihop senare.
Skulle själv vilja växa lite men är isf ute efter att anställa, men det ska ju helst vara självgående personer så man inte behöver lägga för mycket tid på att hålla de med uppgifter/uppdrag.
Gå ihop med andra ser jag inte som någon nytta med som konsult. Men skulle man satsa på en annan verksamhet hade det varit bra. T.ex. starta ett separat bolag där man sysslar med uthyrning av fastigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant att det skulle bli ungefär samma om vi går ihop senare. Precis, om man vill få ihop en klumpsumma som man sen kan investera i något annat så skulle det vara bättre med alternativ 1 då det går snabbare tillsammans.

Tanken dem har är att spara ihop så man har råd att ha en konsult sittande på bänken 6 månader och hoppas på att personen får uppdrag inom den tiden. Om dem får så anställer man fler. Lär nog fungera så länga man hittar bra folk och marknaden ser ut som den gör nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Priset är ungefär lika mycket som om jag skulle starta ett AB. Fördelen med 1 är nog att vi snabbar skulle få ihop ett kapital som man sedan kan investera i någonting annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ingen erfarenhet av att driva eget, men rent matematiskt.

Finns det kapital i bolaget som motsvarar att du betalar in dig ~50k, eller varför står du ensam för AB kostnaden?

Om du bara får 30% av bolagets aktier, så får de andra 10% mer av det gemensamma än vad du får.
Finns det kunskaper inom investering, kontaktnät eller annat som motiverar dessa 10%?

En ~33/33/33 fördelning hade det varit mer jämlikt.

Jag kan ju ha tänkt fel eller missat något. Men om du räknar med att dra in en miljon redan första året så känns ju risken ganska liten att ett bolag själv