Razer Viper är ambidexter spelmus med låg vikt och optiska brytare

Permalänk
Melding Plague

Razer Viper är ambidexter spelmus med låg vikt och optiska brytare

Med sin senaste spelmus tar Razer sikte på låg vikt, men detta utan perforerat hölje. Bland nyheterna syns också optiska brytare, som ska medföra längre livslängd och snabbare respons.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Lite dyrt kan jag tycka då detta är ersättaren till Razer Abyssus -mössen i min värld.
Men har gillat de modellerna starkt, men tycker ändå att en G305 slår den på fingrarna..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jo, dyr helt klart.

Men just knapparna är ofta den biten som går sönder först på dagens möss, så håller de längre kan det vara värt lite mer. Får väl se när dessa brytare kanske blir mer vanliga.

Permalänk
Avstängd

Tre gånger snabbare. Hur snabbt är mekanisk då? Och vad är det egentligen för latency vi pratar om från nedtryckt musknapp tills att det registreras på servern som skjutet skott om vi antar LAN-ping på 5 ms? Ska vi sedan ta denna latency delat med 3? Och är det ens signifikant för mänskliga spelare?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tre gånger snabbare. Hur snabbt är mekanisk då? Och vad är det egentligen för latency vi pratar om från nedtryckt musknapp tills att det registreras på servern som skjutet skott om vi antar LAN-ping på 5 ms? Ska vi sedan ta denna latency delat med 3? Och är det ens signifikant för mänskliga spelare?

Typen av brytare kan ju rimligtvis bara påverka hastigheten från att du trycker fram till att musens interna kretsar registrerar ett knapptryck. Vilket lär mätas i nanosekunder och inte millisekunder, helt obetydlig men ser bra ut i marknadsföringen. Att musen håller längre är mer intressant.

Priset är lite högt, annars hade det varit en kandidat vid nästa byte av mus.

Permalänk
Medlem

Rocketjumpninja har testat den och tydligen varit lite involverad i utformningen av den. Om det påverkar hans åsikter vet jag inte men han är nöjd med resultatet, fast musen är aningen stor för hans händer
https://www.youtube.com/watch?v=FCOI9lwymhs

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men just knapparna är ofta den biten som går sönder först på dagens möss, så håller de längre kan det vara värt lite mer.

Omron-brytarna i min nuvarande mus har å andra sidan hållt sedan 2001. (transplanterat mellan möss mha lödkolv)

Skrivet av AplAy:

Tre gånger snabbare. Hur snabbt är mekanisk då?

Mekaniska brytare studsar lite när de sluts, och det kan ta ett par mikrosekunder innan det blir en stabil signal. Man kan filtrera det ("debouncing") antingen analogt med ett lågpassfilter eller digitalt genom att microcontrollern i musen väntar lite - men i båda fallen innebär det en fördröjning.
Optiska brytare (borde) inte ha det problemet.

Man skulle visserligen kunna räkna tryck (leading edge) direkt och ha debouncing på uppsläppet (falling edge) istället, men, men ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Låter bra om man nu har kommit på en teknik som förbättrar hållbarheten på knapparna. Har själv på senare år ägt två möss med Omron-brytare som börjat registrera dubbelt eller på annat börjat krångla. Och en kompis har en som också dubbel-registrerar.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Lät intressant tills jag såg priset. Har de tagit inspiration av Nvidia månntro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Och någon bryr sig såpass att det hamnar på en förstasida??? /facepalm

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Undrar vad det är för motstånd på brytarna i den? Har alltid tyckt att Razermöss haft för lite motstånd på knapparna, särskilt deathadder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Någon annan än jag som ogillar trenden med texturerade gummiytor, även om det ger bättre grepp känns det konstigt för fingrarna för mig, liksom efter en stund börjar det ge en kittlande känsla liksom när foten börjar domna bort. Föredrar släta ytor pga man inte känner något speciellt vid greppandet. Själv greppar jag även musen mestadels med tummen och ringfingret (fingertip grepp).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Hur mycket brukar ni köpa möss för

https://www.razer.com/gaming-mice/razer-viper
Det värkar inte så särskilt dyrt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beställde precis 1 viper och handledsskydd och fick 10 Euro rabatt.
Någon som vet från vilket land dom skickar ifrån?
Åker man på tull och moms?

Betalade 967kr

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonym 77:

https://www.razer.com/gaming-mice/razer-viper
Det värkar inte så särskilt dyrt

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med helt!

Inte speciellt dyr spelmus.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Fick paketet idag utan Tullavgifter.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.