Dra ur/sätta i strömsladd i HD med datorn igång = korkat?

Permalänk
Medlem

Dra ur/sätta i strömsladd i HD med datorn igång = korkat?

Håller på och försöker rädda data på en disk. Känner mig tilltagande jäkla less på att ständigt behöva starta om datorn för att koppla in och ur olika hårddiskar. Tar en jäkla tid.

Det är nåt jag alltid gjort, alltid haft inställningen att det är en riktigt dålig idé att sticka in strömförsörjingen i en disk medan windows/datorn är igång redan. Eller likaledes dra ur strömförsörjningen medan datorn går. Kan häröra sig från Windows runt millenieskiftet, då Wndows hängde sig riktigt lätt.

Men så .. tanken bara slog mig: Jag har nog aldrig nånsin tagit reda på om det förhåller sig på det viset eller inte. Jag har aldrig hört om någon som förespråkar det dock. Och en hårddisk startar väl lika 'brutalt' oavsett vilket? Ena ögonblicket finns där ingen ström. Andra ögonblicket finns det ström, typ.
Så om min tanke inte är helt bäng så skulle problemet kunna vara för PSU, eller komponenter på moderkortet?

Äh, jag ställer den här troligen bänga frågan på SweC, och ser vad folk säger.
Är det skitdumt så är det väl bara ta tomaterna som kastas, och värre än så är det inte

Så vad säger SweC?

/D

PS. Om det ÄR skitdumt, så vore det kul att få en kort teknisk beskrivning av varför (ingen diskussions-fälla) .DS

Permalänk
Medlem

@Dooley: Kör man samsungs egen mjukvara för att säkert rensa deras SSD'er så är instruktionerna i nåt läge att dra ur strömkabeln till disken och sen koppla in den igen, så livsfarligt lär det ju inte vara..

Permalänk
Medlem

Tänk HDD med arm och plattor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701