Permalänk
Inaktiv

@muSashi: Nej, det är Freesync. Står ju i beskrivningen under skärmens bild.

@Chouji: Det är för att Tyskland lider inte av clown politiker som höjer skatt på elektroniska produkter för att rädda "miljön".

@Sper: Finns ingen chans att en IPS skärm saknar BLB. Har du kalibrerat skärmen och höjt ljusstyrka på skärmen och stängt av ljuset i ditt rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

@muSashi: Nej, det är Freesync. Står ju i beskrivningen under skärmens bild.

@Chouji: Det är för att Tyskland lider inte av clown politiker som höjer skatt på elektroniska produkter för att rädda "miljön".

@Sper: Finns ingen chans att en IPS skärm saknar BLB. Har du kalibrerat skärmen och höjt ljusstyrka på skärmen och stängt av ljuset i ditt rum?

Läs hela tråden innan du kommenterar nästa gång.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv

@muSashi: Läs beskrivningen innan du påstår något nästa gång. Jag är helt medveten om att du har erkänt ditt misstag men det skadar inte att påminna dig igen. Safety first, eller hur?

Permalänk

Fick hämtat min skärm igår och är helt klart supernöjd, inget BLB och flyter på bra! #nöjd : ))))

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@NorthLight: Har inte märkt av några konstigheter med freesynch med Nvidia på denna skärmen.
Hade en Acer x34 ett. Par år tidigare och tycker de flyter på lika bra.

De lär väl komma nån mer ingående review sen hoppas jag 😁
Men 1 ms ips var bara marknadsföring läste jag. Så man få väl räkna med att de är i princip samma som övriga såna skärmar. Jag märker ingen skillnad dock på 1 eller 4. Körde nyss med en 1080p 1ms tn panel medans jag väntade på denna. Men de är ju jag. Andra kanske märker sånt 😁

Permalänk
Medlem

@anon285805: skärmen kom med 100 i ljusstyrka vilket är för högt. Jag har släkt ner rummet och de som syns är ips glow som de är på alla skärmar. Men jag ser då inget ljus läckage runt kanterna på skärmen. På tex den Asus jag hade syntes de direkt. Även Samsung skärmen hade blb där knapparna satt.

Varför måste de finnas blb? Samsung skärmen hade inget blb mer än just vid knapparna. Och tryckte man på panel kanten där så mörkades de ner rätt rejält.

De är väl bara vänta på tester sen å se vad som sägs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

@NorthLight: Har inte märkt av några konstigheter med freesynch med Nvidia på denna skärmen.
Hade en Acer x34 ett. Par år tidigare och tycker de flyter på lika bra.

De lär väl komma nån mer ingående review sen hoppas jag 😁
Men 1 ms ips var bara marknadsföring läste jag. Så man få väl räkna med att de är i princip samma som övriga såna skärmar. Jag märker ingen skillnad dock på 1 eller 4. Körde nyss med en 1080p 1ms tn panel medans jag väntade på denna. Men de är ju jag. Andra kanske märker sånt 😁

Låter ju kanon det- ang g-sync

Presis det med 1ms var som väntat bara ett försäljningtrick - som vanligt. Var extrem overshoot på högsta OV. Såg visst ännu värre ut än max på PG279Q, och den är ju ospelbar där :/

Men i övrigt låter det som en trevlig skärm. Tack för svar och njut nu av skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

@muSashi: Läs beskrivningen innan du påstår något nästa gång. Jag är helt medveten om att du har erkänt ditt misstag men det skadar inte att påminna dig igen. Safety first, eller hur?

Som sagt, helt onödigt inlägg från din sida. Lär dig att läsa igenom nästa gång istället.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Tack för inputs från er som delat med er av era first-impressions!

Nerd Techy har skrivit lite trevligt om skärmen (skulle inte klassa det som en review dock)

https://nerdtechy.com/lg-27gl850-review

Eve Spectrum verkar baseras på denna panel. Kanske får dom till variable overdrive i deras open source firmware.

Någon som vet om den accepterar 4K signaler? Hur skalningen är?

Permalänk
Medlem

Ni som har skärmen redan vart har ni köpt den? När jag tittar på t.ex. Inet står det i slutet på augusti i bästa fall?

Permalänk
Skrivet av MrM3:

Ni som har skärmen redan vart har ni köpt den? När jag tittar på t.ex. Inet står det i slutet på augusti i bästa fall?

Förbokade min skärm på Inet i måndags (5/8) och fick precis ett SMS om att jag kan hämta upp skärmen idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spike_swe:

Förbokade min skärm på Inet i måndags (5/8) och fick precis ett SMS om att jag kan hämta upp skärmen idag.

Aha såg inte att man kunde förboka redan nu. Har ingen brådska utan tänkte avvakta lite fler recensioner och tester först. Återkom gärna med feedback sedan vad du tyckte om skärmen.

Permalänk

Min förra skärm var en gammal Dell IPS U2412M och jämfört med den så har den här skärmen mycket bättre färger och, såklart, mycket snabbare panel. Skillnaden är som natt och dag. Backlight bleed är mycket bättre än Dell-skärmen. Inga skadade pixlar vad jag kunde se.
Har endast haft tid att pilla lite med den i en timme eller så igår så jag får återkomma med en mer ingående recension senare. Däremot stötte jag på några problem när jag testade några spel, både med och utan HDR.

- Civilization VI stannade upp (frös till) lite då och då både i meny och i spelet men mellan dessa stopp så flöt det på bra.
- Rise of the Tomb Raider gick inte att spela alls med HDR eftersom spelet hoppade tillbaka till Windows lite då och då redan i menyn.

Har inte haft dessa problem tidigare... Ska pilla lite mer i inställningarna och se till så att jag har senaste uppdateringarna av Windows.

- Är det någon som kan rekommendera vilka inställningar jag bör ha i Nvidia control panel för att spela HDR spel? Ska dessa inställningar vara där hela tiden eller bör jag byta för att köra icke-HDR? Tycker att färgerna och svärtan är helt klart bäst i RGB och full dynamic. Har 10bit valt idag.
- Bör man ha en specifik drivrutin till skärmen? Har idag endast "Generic PnP monitor" i Device manager. Har sökt på nätet men inte hittat någon drivrutin. Laddade ner LGs OnScreen control men det är inte direkt någon drivrutin.

Skärmen är kopplad till ett GTX 1080 via en displayport kabel. i9 9900k samt 16 Gb minne.

Uppdatering: Uppdatering till Windows 10 1903 samt att sätta "Use default colour settings" i Nvidia control panel verkar ha löst problemen. Har dock fortarande "Generic PnP monitor" i device manager och HDR-funktionen kunde ha varit betydligt bättre.
"G-sync" funkar kanonbra! Ser ingen tearing alls i de spel som jag tidigare hade mycket tearing i.

Permalänk
Medlem

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_27gl850.htm

Review öppen för alla nu på tftcentral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja hurra, helt ny panel och så mycket bättre än PG279Q - 5.0ms vs LG 4.8ms. Och då ingen g-sync panel så blir det genast sämre med VRR, vilket de säger - vid lägre Hz.

Sen lägre kontrast vs PG'n. Tror nog ingen som har en PG likt mig själv, förlorar någon sömn över

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Ja hurra, helt ny panel och så mycket bättre än PG279Q - 5.0ms vs LG 4.8ms. Och då ingen g-sync panel så blir det genast sämre med VRR, vilket de säger - vid lägre Hz.

Sen lägre kontrast vs PG'n. Tror nog ingen som har en Pg likt mig själv, förlorar någon sömn över

Nej har man redan ett bra ex av de gamla så är det klart man inte ska byta, rätt logisk och ingen som någonsin trodde det heller.

Däremot har LG panelen lägre lowest g2g, lägre average, lägre inputlag, ips glow verkar inte vara lika kasst som AU panelerna, lägre overshoot osv. Så allt ÄR bättre på dessa delarna.

G-sync och sådant skit stänger jag av direkt alltid ändå, så det spelar noll roll för min del.
Lite lägre kontrast dock finns wide DCI-P3 gamut backlight på denna.

Min förbokning står kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tack för tipset ska läsas direkt. Riktigt sugen på denna skärm då jag för närvarande sitter på en äldre 27" 1080p IPS från Asus. Känns som det är läge att uppgradera i höst. Gäller bara välja rätt och ha tur i panel-lotteriet.

Permalänk
Medlem

Jag köpte förra månaden en andra PG279Q till ena sonen för typ 4,8k från webhallen. Det var ett returnerat exemplar (utan pixelfel, klass 1) som hade en i mina ögon felfri skärm. Sjukt nöjd. Men det är väldigt bra med lite nya produkter, så vi hoppas att fler än LG släpper produkter i detta segment.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Jag köpte förra månaden en andra PG279Q till ena sonen för typ 4,8k från webhallen. Det var ett returnerat exemplar (utan pixelfel, klass 1) som hade en i mina ögon felfri skärm. Sjukt nöjd. Men det är väldigt bra med lite nya produkter, så vi hoppas att fler än LG släpper produkter i detta segment.

Absolut det skall gå framåt, det är kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nej har man redan ett bra ex av de gamla så är det klart man inte ska byta, rätt logisk och ingen som någonsin trodde det heller.

Däremot har LG panelen lägre lowest g2g, lägre average, lägre inputlag, ips glow verkar inte vara lika kasst som AU panelerna, lägre overshoot osv. Så allt ÄR bättre på dessa delarna.

G-sync och sådant skit stänger jag av direkt alltid ändå, så det spelar noll roll för min del.
Lite lägre kontrast dock finns wide DCI-P3 gamut backlight på denna.

Min förbokning står kvar

Presis och dessa extremt små marginaler du nämner, tro du på allvar att någon ser skillnanden. Folk som t.o.m spelat på de snabbaste TN,( mig inklusive) hade inga problem att byta till PG 5.0 ms.

Stänger man av g-sync frivilligt haha. Ja då har man tydligen inget nVidia kort!

Inget illa ment, lycka till med skärmen. Själv sitter jag nöjt med min PG och äkta g-sync. Jag är dock intresserad av LG's 38 UW - g-sync. Där kan man snacka upgrade ifrån min PG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ser riktigt imponerande ut, under 1ms i inputlagg, lägsta pixelresponstiden de sett hos en IPS-panel. Och dessutom så har den ett rätt bra pris. Hade hoppats på lite bättre motionblur, är tyvärr fortfarande en bit kvar till de snabbaste TN-panelerna, även om det ser rätt bra ut för att vara IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Presis och dessa extremt små marginaler du nämner, tro du på allvar att någon ser skillnanden. Folk som t.o.m spelat på de snabbaste TN,( mig inklusive) hade inga problem att byta till PG 5.0 ms.

Stänger man av g-sync frivilligt haha. Ja då har man tydligen inget nVidia kort!

Inget illa ment, lycka till med skärmen. Själv sitter jag nöjt med min PG och äkta g-sync. Jag är dock intresserad av LG's 38 UW - g-sync. Där kan man snacka upgrade ifrån min PG

Ja det är små marginaler, men snabbare ÄR snabbare. Varför ska jag då köpa en långsammare som dessutom har värdelös QC.

Och att vissa folk inte märker skillnad mellan en av de bättre 240hz TN(eller de bättre 144hz tn) mot en IPS är upp till dom, klart tydligt är dessa personerna INTE något att gå efter då JAG märker skillnad, och även många andra. Kanske ni aldrig spelat fps på högre nivå vad vet jag, eller så är vissa långsammare helt enkelt (hell det finns ju folk som inte ens märker skillnad på 60hz kontra 120+)

Men tänker man på en 38" UW så förstår jag också ovan

Och varför ska jag ha g-sync aktiverat ? Vad tillför det mig? Absolut inget.
PS. Väldigt många stänger av g-sync på 240hz skärmarna också

Inget illa menat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja det är små marginaler, men snabbare ÄR snabbare. Varför ska jag då köpa en långsammare som dessutom har värdelös QC.

Och att vissa folk inte märker skillnad mellan en av de bättre 240hz TN(eller de bättre 144hz tn) mot en IPS är upp till dom, klart tydligt är dessa personerna INTE något att gå efter då JAG märker skillnad, och även många andra. Kanske ni aldrig spelat fps på högre nivå vad vet jag, eller så är vissa långsammare helt enkelt (hell det finns ju folk som inte ens märker skillnad på 60hz kontra 120+)

Men tänker man på en 38" UW så förstår jag också ovan

Och varför ska jag ha g-sync aktiverat ? Vad tillför det mig? Absolut inget.
PS. Väldigt många stänger av g-sync på 240hz skärmarna också

Inget illa menat

Förstår dig och säg ifall jag skulle köpa ny skärm och körde AMD (vilket jag inte vill göra) skulle jag inte tveka på denna skärmen. Du blir säkert kanon nöjd. Menar bara att det lär vara omöjligt att se skillnad: 5.0 vs 4.8 ms

Jepp 38'an skulle sitta fint. Tyvärr inget HDR men då skulle väl priset springa iväg till vansinniga nivåer som på de nya VA skärmarna.

Lycka till med skärmen, den är ju grym och väldigt billig dessutom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja det är små marginaler, men snabbare ÄR snabbare. Varför ska jag då köpa en långsammare som dessutom har värdelös QC.

Och att vissa folk inte märker skillnad mellan en av de bättre 240hz TN(eller de bättre 144hz tn) mot en IPS är upp till dom, klart tydligt är dessa personerna INTE något att gå efter då JAG märker skillnad, och även många andra. Kanske ni aldrig spelat fps på högre nivå vad vet jag, eller så är vissa långsammare helt enkelt (hell det finns ju folk som inte ens märker skillnad på 60hz kontra 120+)

Men tänker man på en 38" UW så förstår jag också ovan

Och varför ska jag ha g-sync aktiverat ? Vad tillför det mig? Absolut inget.
PS. Väldigt många stänger av g-sync på 240hz skärmarna också

Inget illa menat

Skrivet av NorthLight:

Förstår dig och säg ifall jag skulle köpa ny skärm och körde AMD (vilket jag inte vill göra) skulle jag inte tveka på denna skärmen. Du blir säkert kanon nöjd. Menar bara att det lär vara omöjligt att se skillnad: 5.0 vs 4.8 ms

Jepp 38'an skulle sitta fint. Tyvärr inget HDR men då skulle väl priset springa iväg till vansinniga nivåer som på de nya VA skärmarna.

Lycka till med skärmen, den är ju grym och väldigt billig dessutom

Jag har själv spanat på en Asus PG279Q i flera år, men har avvaktat främst för att den alltid varit dyr (om man inte köper något returnerat exemplar som troligtvis har någon kvalitetsbrist) och att QC varit bristfällig med den panelen från AU Optronics.

LG känns för mig som ett bättre köp idag då LG verkar ha bättre QC, har en marginellt snabbare panel (och låg input lag), stödjer både G-sync och VESA adaptive sync(Freesync), har bättre färgdjup samt att skärmens utformning känns lite modernare idag med tunnare skärmkanter OCH dessutom är billigare.

Tyvärr var inte kontrasten på LG-skärmen top notch, men det verkar ju inte som att den perfekta skärmen är tillverkad än så man kan ju inte få allt (än).

Missförstå mig inte nu, ni som redan köpt en Asus PG279Q skärm (eller motsvarande) kan ju vara jättenöjda. Är bara lite svårt att motivera ett köp av den idag då den började säljas 2015 och det är svårt att få tag i ett bra exemplar som inte lider av BLB eller andra problem.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag har själv spanat på en Asus PG279Q i flera år, men har avvaktat främst för att den alltid varit dyr (om man inte köper något returnerat exemplar som troligtvis har någon kvalitetsbrist) och att QC varit bristfällig med den panelen från AU Optronics.

LG känns för mig som ett bättre köp idag då LG verkar ha bättre QC, har en marginellt snabbare panel (och låg input lag), stödjer både G-sync och VESA adaptive sync(Freesync), har bättre färgdjup samt att skärmens utformning känns lite modernare idag med tunnare skärmkanter OCH dessutom är billigare.

Tyvärr var inte kontrasten på LG-skärmen top notch, men det verkar ju inte som att den perfekta skärmen är tillverkad än så man kan ju inte få allt (än).

Missförstå mig inte nu, ni som redan köpt en Asus PG279Q skärm (eller motsvarande) kan ju vara jättenöjda. Är bara lite svårt att motivera ett köp av den idag då den började säljas 2015 och det är svårt att få tag i ett bra exemplar som inte lider av BLB eller andra problem.

Gör du helt rätt i om man inte bryr sig så mycket om g-sync dessutom. För visst har det varit illa värre med PG'n att få ett bra e.x. Hade själv turen och fick en till ett bra pris (demo produkt - 5300kr). Tog en chansning men annars hade den åkt tibax direkt.
Så jag blev nöjd tack och lov.

Tyvärr är det som du säger, finns ju ingen skärm som är perfekt, ännu om den ens kommer. Men i slutändan är ju denna nya LG samt ett bra ex av gamla trotjänaren PG bland det bästa valet i 27 IMO.

Hoppas du blir nöjd

Permalänk
Medlem

Någon som har uppfattning var det är mest problemfritt att returnera om man skulle få ett ex med dålig blb, döda pixlar eller dyl.. Inet eller elgiganten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Elgiganten verkar ha 30/50 dagars öppet köp även på öppnade och använda varor (med vissa restriktioner).
https://www.elgiganten.se/cms/elgiganten-kundgaranti/garantie...

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Jag blev lite lurad i morse när jag satt och kollade lagerstatus, för på elgigantens sida så verkar det som den finns i lager då det alltid under brukar stå "kommer in i lager..." om den ej finns. Beställde och betalade, och sen vid orderbekräftelse står det att den kommer 2019-09-10...

Skrivet av Savage_Gray:

Elgiganten verkar ha 30/50 dagars öppet köp även på öppnade och använda varor (med vissa restriktioner).
https://www.elgiganten.se/cms/elgiganten-kundgaranti/garantie...

Hmm, trodde det gällde inet också, men det verkar inte vara fallet.

Citat:

Hos Inet har du som privatkonsument 30 dagars öppet köp. Öppet köp innebär att varan skall finnas i vårt ordinarie sortiment (ej specialbeställning) och vara i obruten originalförpackning. Presentkort omfattas inte av öppet köp.

https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

Får du döda pixlar eller nåt annat liknande fel så bör du dock kunna skicka tillbaka den använd genom garanti/reklamation. Om du får pengarna tillbaka eller en ersättningsprodukt kanske du inte får bestämma.

Ska tillägga att när man handlar från internetbutiker så tror jag man har 14 dagars ångerrätt även vid bruten (ej förstörd) förpackning via distansköplagen.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Min trotjänare Qnix 27" stendog i torsdags så efter lite research (finns väldigt lite reviews?) så knappade jag hem ett ex av denna skärm.
Skickades igår så lär väl ha den hemma på måndag med lite tur. Ska bli kul att testa på en ordentlig skärm!

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk

Fick skärmen idag. Helt fantastisk. Kommer från en 1080p TN panel.
Ni som har skärmen redan, vad använder ni för OSD inställningar?
Kör själv srgb med 40 ljusstyrka atm.
Har testat rtings kalibration också med goda resultat.