Asus RTX 2080 Coil Whine (ljudfil)

Permalänk
Medlem

Asus RTX 2080 Coil Whine (ljudfil)

Hej,

Efter att mitt kort börjat stabilisera sig efter ett stort problem med random kraschar så har jag uppmärksammat coil whine.
Jag bifogar ett Youtubeklipp med en ljudfil och låter er bedöma om det är värt en reklamation.

OBS! Givetvis har jag fört mikrofonen närmare GPUn men det låter alltså genom chassi. Ursäkta för fläktljudet.

Youtube länk till ljudfilen

Inspelat från Stormwind i World of Warcraft.
90 FPS med ultra settings utför coil whine
150 FPS med medium settings utför inget coil whine.

Mvh Patrik

Permalänk
Medlem

Jag hör inget spoltjut i videon. Förutom bakgrundsljud, lite slammer och reguljärt fläktvinande finns även ett ljud som närmast låter som ett mjukt objekt, likt en tråd, hänger och smattrar mot fläktbladen. Någon form av vibration kan det också vara.

Spoltjut ändrar frekvens efter belastning och är betydligt mer högfrekvent än ljudet i klippet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Tja! När jag står mitt i staden och snurrar runt så ändras ljudets frekvens.

Permalänk
Medlem

@twit: Snurrar runt i CS:GO och lyckades fånga upp ljudet i olika frekvenser, är det detta du syftar på?

CS:GO Coil whine

Permalänk

Jag hade försökt reklamera iaf, hade inte stått ut med ett konstant störande ljud

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

Så där lät mitt Strix 2080ti också, åkte ut rätt snabbt 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det låter för mig som något kommer åt fläktarna. Men så skall det givetvis inte låta.

Permalänk
Medlem

@Xaurus: Låter det som det även på andra videoklippet tyckte du?

https://www.youtube.com/watch?v=o90ptA-V4_o