64% Minne används när jag inte har något igång.

Permalänk
Medlem

64% Minne används när jag inte har något igång.

Hej av någon anledning, om jag stänger av alla program jag normalt får igång, tex razer, steam,discord osv, så ligger minnes användnigen på 65%, nån % mindre ifall jag stänger denna sista chrome tabben.

Sökt och det pratas mycket om memory leaks, men jag vet inte hur man gör alls för att hitta sådana.
Här är min dators specs.
Operativsystemets namn Microsoft Windows 10 Home
Version 10.0.17134 build 17134
Ytterligare beskrivning av operativsystemet Inte tillgängligt
Operativsystemets tillverkare Microsoft Corporation
Datornamn
Datortillverkare Alienware
Datormodell Aurora-R4
Datortyp x64-based PC
System-SKU Aurora-R4
Processor Intel(R) Core(TM) i7-4960X CPU @ 3.60GHz, 3601 Mhz, 6 kärnor, 12 logiska processorer
BIOS-version och -datum Alienware A11, 2013-11-26
SMBIOS-version 2.7
Version av inbäddad styrenhet 255.255
BIOS-läge UEFI
Baskortstillverkare Alienware
Baskortsmodell Inte tillgängligt
Baskortsnamn Baskort
Plattformsroll Stationär dator
Tillstånd för säker start Av
PCR7-konfiguration Bindning är inte möjlig
Windows-katalog C:\WINDOWS
Systemkatalog C:\WINDOWS\system32
Startenhet \Device\HarddiskVolume1
Nationella inställningar Sverige
HAL (Hardware Abstraction Layer) Version = "10.0.17134.858"
Användarnamn
Tidszon Västeuropa, sommartid
Installerat fysiskt minne (RAM) 16.0 GB
Sammanlagt fysiskt minne 15.9 GB
Tillgängligt fysiskt minne 5.47 GB
Sammanlagt virtuellt minne 24.6 GB
Tillgängligt virtuellt minne 11.8 GB
Växlingsfilsutrymme 8.67 GB
Växlingsfil D:\pagefile.sys
Kernel DMA-skydd Av
Virtualiseringsbaserad säkerhet Inte aktiverat
Enhetskrypteringsstöd Anledningar till att automatisk enhetskryptering misslyckats: TPM kan inte användas, PCR7-bindning stöds inte, Hardware Security Test Interface misslyckades och enheten använder inte InstantGo, Otillåten buss/enhet med DMA-stöd identifierades, Inaktiverad av princip, TPM kan inte användas
Hyper-V - Tillägg för VM-övervakningsläge Ja
Hyper-V - Tillägg för adressöversättning på nivå två Ja
Hyper-V - Virtualisering aktiverad i inbyggd programvara Ja
Hyper-V - Dataexekveringsskydd Ja

Hoppas inte det står någon känslig information här. Tog bort användarnamnet dock.
Det står att det är mellan 10 och 11 GB av 16GB som används. Men jag ser inte i varken arbetsminne eller dedikerat att så mycket används. Känns ju bra löjligt att en sådan enorm mängd används, hur fan hade man gjort med 8gb ram minne, datorn hade ju brunnit upp. För bara typ BDO tar 4GB ram minne med dom inställningarna jag använde.

Här är det största som användts. Tror explorer.exe är den som tar mest arbets minne med 251mb. Även om jag stänger chrome så är det typ 200mb ram som räddas, men det hjälper knappt.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freemind:

Hej av någon anledning, om jag stänger av alla program jag normalt får igång, tex razer, steam,discord osv, så ligger minnes användnigen på 65%, nån % mindre ifall jag stänger denna sista chrome tabben.

Sökt och det pratas mycket om memory leaks, men jag vet inte hur man gör alls för att hitta sådana.
Här är min dators specs.
Operativsystemets namn Microsoft Windows 10 Home
Version 10.0.17134 build 17134
Ytterligare beskrivning av operativsystemet Inte tillgängligt
Operativsystemets tillverkare Microsoft Corporation
Datornamn
Datortillverkare Alienware
Datormodell Aurora-R4
Datortyp x64-based PC
System-SKU Aurora-R4
Processor Intel(R) Core(TM) i7-4960X CPU @ 3.60GHz, 3601 Mhz, 6 kärnor, 12 logiska processorer
BIOS-version och -datum Alienware A11, 2013-11-26
SMBIOS-version 2.7
Version av inbäddad styrenhet 255.255
BIOS-läge UEFI
Baskortstillverkare Alienware
Baskortsmodell Inte tillgängligt
Baskortsnamn Baskort
Plattformsroll Stationär dator
Tillstånd för säker start Av
PCR7-konfiguration Bindning är inte möjlig
Windows-katalog C:\WINDOWS
Systemkatalog C:\WINDOWS\system32
Startenhet \Device\HarddiskVolume1
Nationella inställningar Sverige
HAL (Hardware Abstraction Layer) Version = "10.0.17134.858"
Användarnamn
Tidszon Västeuropa, sommartid
Installerat fysiskt minne (RAM) 16.0 GB
Sammanlagt fysiskt minne 15.9 GB
Tillgängligt fysiskt minne 5.47 GB
Sammanlagt virtuellt minne 24.6 GB
Tillgängligt virtuellt minne 11.8 GB
Växlingsfilsutrymme 8.67 GB
Växlingsfil D:\pagefile.sys
Kernel DMA-skydd Av
Virtualiseringsbaserad säkerhet Inte aktiverat
Enhetskrypteringsstöd Anledningar till att automatisk enhetskryptering misslyckats: TPM kan inte användas, PCR7-bindning stöds inte, Hardware Security Test Interface misslyckades och enheten använder inte InstantGo, Otillåten buss/enhet med DMA-stöd identifierades, Inaktiverad av princip, TPM kan inte användas
Hyper-V - Tillägg för VM-övervakningsläge Ja
Hyper-V - Tillägg för adressöversättning på nivå två Ja
Hyper-V - Virtualisering aktiverad i inbyggd programvara Ja
Hyper-V - Dataexekveringsskydd Ja

Hoppas inte det står någon känslig information här. Tog bort användarnamnet dock.
Det står att det är mellan 10 och 11 GB av 16GB som används. Men jag ser inte i varken arbetsminne eller dedikerat att så mycket används. Känns ju bra löjligt att en sådan enorm mängd används, hur fan hade man gjort med 8gb ram minne, datorn hade ju brunnit upp. För bara typ BDO tar 4GB ram minne med dom inställningarna jag använde.

https://cdn.discordapp.com/attachments/225287001006407690/606545611805818891/minnes_anvandning.JPG

Här är det största som användts. Tror explorer.exe är den som tar mest arbets minne med 251mb. Även om jag stänger chrome så är det typ 200mb ram som räddas, men det hjälper knappt.

Tack för hjälpen.

Har du killer NIC?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Hur ser jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är ingen expert direkt men kan försöka vilket som

Hur mycket tar minnet upp vid uppstart, för mig tar windows upp ca 4gb(25%) av 16gb. Testa stänga av alla möjliga uppstarts program. Hur gammal är datorn/RAM minnena? Gå in i Device Manager och manuellt uppdatera allt. Står att bios är från 2013, kanske inte går att uppdatera på en färdigbyggd men värt att testa bara för att. Gör en Userbenchmark på Userbenchmark.com och länka resultat kan hjälpa beskriva lite. Möjligt att det är en visuell bug t.e.x eller liknande och din dator egentligen presterar på topp ändå. Troligen orelaterat men kolla temperaturerna i HWmonitor t.e.x för att se så inget är för galet. Sedan ta en skärmdump på Memory/SPD på CPU-Z programmet för att se så att voltage eller annat inte är åt skogen.

Windows har också ett eget redskap ' Windows diagnostic memory tool' har du testat det? Finns alla möjliga som också kan testa, t.e.x memtest64 osvosv

Enklaste utväg för att ta reda på om det är ett hårdvara problem är att göra en omformmatering. Med SSD och överföring av filer till en extern HDD/USB minne tycker jag inte detta är särskilt bökigt. Tar kanske 20-30min totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freemind:

Hur ser jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

nätverkskort

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Tror inte jag har KIC. Det står Realtek PCIe GBE family controller. Sedan TAP win32 adapter V9 och massa WAN miniport, men inget med KIC .

@CrepSek69 ska försöka kolla det du nämner där, kör en virusskan just nu, tänkte ifall något virus trängt sig in. Tror inte det är en visuell bugg, för om jag har tex BDO igång med windowed. Och ifall jag då tabbar ut och kollar twitch så kan datorn lagga till, ibland går resolution på twitch ner till typ vad ser ut som 240p. Så det är definitivt något som ligger bakom. Tror datorn är 5 och ett halvt år, grafikkortet kanske 2 år. Köpte den färdigbyggd, tror jag fick sitta och klicka vad jag skulle ha till datorn på deras hemsida. Inte nån smart ide när man är typ 20 år och har 0 koll vad som är bra.

Det jag kan svara på nu, ska kolla det du skrev efter virusskannen är färdig.

Permalänk
Medlem

I princip så är oanvänt minne värdelöst, så när det finns mycket ledigt minne kommer operativsystemet att placera även lågprioriterad data i minnet, och när data med högre prioritet behöver minne så kommer den lågprioriterade att flyttas bort från minnet.

Får du några felmeddelanden om att minnet är fullt? Går datorn segt och använder växlingsfilen konstant? Om inte så behöver du inte oroa dig för att minnet används.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

I princip så är oanvänt minne värdelöst, så när det finns mycket ledigt minne kommer operativsystemet att placera även lågprioriterad data i minnet, och när data med högre prioritet behöver minne så kommer den lågprioriterade att flyttas bort från minnet.

Får du några felmeddelanden om att minnet är fullt? Går datorn segt och använder växlingsfilen konstant? Om inte så behöver du inte oroa dig för att minnet används.

Inga fel meddelanden nej. Vid just 60%, så kan jag inte säga att jag märkt nånting gå långsamt. Kanske ibland nån chrometabb går långsamt, inte internet segt, utan att datorn tar tid på sig. Och som jag nämnde i förra inlägget. När något spel är igång, då kan tex twitch video inte spela, utan den laggar fast och resolution går ner till typ 240p och att det laggar. Sedan har jag problem i BDO att jag får loading screens när min gubbe rider på sin häst. Men att BDO tar 4gb ram känns inte så överdrivet, men då går hela minnes användningen till 15gb/16gb. Så nån GB försvinner som du säger, men det är fortfarande typ 8gb för mycket som används (känns det som).

Offtopic, min avast plockade precis upp 2 problem vid en fullständig virusskanning. Nämligen något i avasten själv, och microsoft.photos.exe, vet inte om Avast fått fnatt eller om det är något virus?? EDIT: Det står även "Rootkit: Hidden process"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Är ingen expert direkt men kan försöka vilket som

Hur mycket tar minnet upp vid uppstart, för mig tar windows upp ca 4gb(25%) av 16gb. Testa stänga av alla möjliga uppstarts program. Hur gammal är datorn/RAM minnena? Gå in i Device Manager och manuellt uppdatera allt. Står att bios är från 2013, kanske inte går att uppdatera på en färdigbyggd men värt att testa bara för att. Gör en Userbenchmark på Userbenchmark.com och länka resultat kan hjälpa beskriva lite. Möjligt att det är en visuell bug t.e.x eller liknande och din dator egentligen presterar på topp ändå. Troligen orelaterat men kolla temperaturerna i HWmonitor t.e.x för att se så inget är för galet. Sedan ta en skärmdump på Memory/SPD på CPU-Z programmet för att se så att voltage eller annat inte är åt skogen.

Windows har också ett eget redskap ' Windows diagnostic memory tool' har du testat det? Finns alla möjliga som också kan testa, t.e.x memtest64 osvosv

Enklaste utväg för att ta reda på om det är ett hårdvara problem är att göra en omformmatering. Med SSD och överföring av filer till en extern HDD/USB minne tycker jag inte detta är särskilt bökigt. Tar kanske 20-30min totalt.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/18927918 Där för benchmarken.
Tar upp 67% vid uppstart
På thermal controls står det att processorn ligger på 26 grader celsius
PCI fläkt 1738 RPM
Hårddisk fläkt på 1059RPM
System fläkt 1275 RPM
När allt jag kan stänga av är av, så är den på 65% minne.
Fanns inget att uppdatera
Fans en bios update, men inget datorn tyckte var brådskande Det var "Intel Rapid Storage Technology Driver."
Försöker uppdatera Biosen med den uppdateringen men jag vet inte vad SupportAssist håller på med, ska ladda ner 22mb, men den laddar i evigheter.

https://cdn.discordapp.com/attachments/225287001006407690/606...
https://cdn.discordapp.com/attachments/225287001006407690/606...

Håller på och kör en minnesdiagnostik, kommer editta här efter jag gjort den.
edit: Vet inte om man kan få något resultalt på det efteråt, men det stog inget om något fel eller så, så jag antar att det gick igenom ok.

Så ja, vet inte vad problemet är :/

Edit: Minnet ligger nu på 29% istället för 67% o 70%. Kanske något som hände? Nu med 3 chrome tabbar uppe så används bara 29% av minnet, vilket är typ 4.6GB. Känns ändå helt ok.

Någon som har den blekaste aning varför? Jag kan ge nya screenshots ifall det är något speciellt som kan visa skillnad.

Permalänk
Skrivet av Freemind:

https://www.userbenchmark.com/UserRun/18927918 Där för benchmarken.
Tar upp 67% vid uppstart
På thermal controls står det att processorn ligger på 26 grader celsius
PCI fläkt 1738 RPM
Hårddisk fläkt på 1059RPM
System fläkt 1275 RPM
När allt jag kan stänga av är av, så är den på 65% minne.
Fanns inget att uppdatera
Fans en bios update, men inget datorn tyckte var brådskande Det var "Intel Rapid Storage Technology Driver."
Försöker uppdatera Biosen med den uppdateringen men jag vet inte vad SupportAssist håller på med, ska ladda ner 22mb, men den laddar i evigheter.

https://cdn.discordapp.com/attachments/225287001006407690/606...
https://cdn.discordapp.com/attachments/225287001006407690/606...

Håller på och kör en minnesdiagnostik, kommer editta här efter jag gjort den.
edit: Vet inte om man kan få något resultalt på det efteråt, men det stog inget om något fel eller så, så jag antar att det gick igenom ok.

Så ja, vet inte vad problemet är :/

Edit: Minnet ligger nu på 29% istället för 67% o 70%. Kanske något som hände? Nu med 3 chrome tabbar uppe så används bara 29% av minnet, vilket är typ 4.6GB. Känns ändå helt ok.

Någon som har den blekaste aning varför? Jag kan ge nya screenshots ifall det är något speciellt som kan visa skillnad.

Så. Under testet var din CPU på 41% användning, antingen gjorde du massa samtidigt så bör göras om men det är inte särskilt viktigt.

Härligt att det såg ut att lösa sig. 29% RAM minne användning är standard för Windows. Troligen löste feldiagnostik programmet det.

En annan anledning skulle möjligt kunna vara att du har alldeles för lite disk utrymme kvar. Det kan skapa alla möjliga konstiga problem, krascher osv när det är nära fullt. Annars kanske har du lyckats få något mining virusliknande som bara gör massa mining jobb för bitcoin osv för andra personer på din dator. Är din CPU användning med allt avstängt på 0% ifall svaret är nej är min gissning troligen korrekt.

Ifall du inte lyckas lösa det med dessa saker rekommenderar jag starkt bara omformattera för att få klarsvar på om det är hårdvara problem.