Dator fungerade igår, idag startar den inte

Permalänk
Medlem

Dator fungerade igår, idag startar den inte

Dator: ASUS FX753v

Fungerat felfritt.

Stängde av den igår när jag gick och lade mig och nu reagerar den inte alls när jag trycker på power knappen!

Jag stänger alltid av datorn vid läggdags och de senaste månaderna har jag även dragit ut strömmen från datorn (sladden som går in i datorn) för att jag stört mig på en lampa som annars lyser hela natten på datorn.

Gjorde samma igår, men när jag gick och lade mig noterade jag att en lampa fortfarande lös på datorn. Skumt tänkte jag och somnade sedan.

Stoppade i strömmen och försökte starta idag som sagt men inget händer. Ser att den där lampan lyser fortfarande. Det är "batteri-lampan"

Kan batteriet vara helt dött och därför kan inte datorn dra igång?

Tack snälla för svar

Rubrik /mod
Permalänk
Medlem

Kör en virtuell norsk reset, håll nere strömknappen i 10 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kör en virtuell norsk reset, håll nere strömknappen i 10 sekunder.

Testade det precis. Drog ut strömmen och höll inne power i 20 sek. Startar inte.

MEN batterilampan som lös vitt tidigare lyser nu rött

Edit1 nu lyser den vitt igen

EDIT2 NU GICK DEN IGÅNG!! Prisa gudarna!!!

Edit3 blackscreen nu

Men jag skulle vilja veta varför det blev såhär, vill inte att det ska hända igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sosemon: har du provat att plocka bort batteriet och enbart köra med kablen?

*edit såg att den gick igång nu.

Många saker som kan orsaka dessa problem, oftast avhjälps det med att "tömma" datorn + Kondensatorerna på spänning.
Plocka bort adapter,batteri och hålla inne powerknappen ~45sec.

Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte. Borde jag testa även fast jag fick igång den nu?

Ropade hej för tidigt här.

Klickade på enter för att inloggningsrutan skulle poppa fram och fick blackscreen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ingen direkt förklaring på varför det blev som det blev, det kan man kanske få reda på lite närmare om man kollar event och crashloggar i windows.

Men om t.ex. din dator inte stängdes ner helt igår och du drog ut strömmen så kanske den gått ner i viloläge och fastnat där. Det är bara en gissning men ändå.

Men ett bra tips är att ha saker urkopplat (förutom strömadaptern då) tills du fått igång allt. Sen testa och ansluta saker en efter en.

Permalänk
Medlem

Det är inget sånt här som kan vara boven?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Låter som om batteriet är kaputt/kortslutet eller att strömadaptern inte laddar maskinen.

Om du har garanti, kontakta asus för reparation.
Testa med annan laddare.
Om du inte har garanti, följ någon guide för hur du öppnar och kopplar bort/tar bort batteriet.
T.ex. https://www.youtube.com/watch?v=D0hbRi0Dic8

Om det inte är laddaren som är problemet så bör maskinen starta med batteriet bortkopplat.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av sosemon:

Nej det har jag inte. Borde jag testa även fast jag fick igång den nu?

Ropade hej för tidigt här.

Klickade på enter för att inloggningsrutan skulle poppa fram och fick blackscreen

Skickades från m.sweclockers.com

Då skulle jag gissa på defekt RAM. (Om datorn spann igång så att säga utan att du får bild)
alternativt överhettning eller defekt laddningsport.
har du kopplat in någon ny USB manick så kan det även vara den som är orsaken

Permalänk
Medlem

Datorn är igång igen och fungerar som den ska!

Skrivet av reverend benny:

Jag har ingen direkt förklaring på varför det blev som det blev, det kan man kanske få reda på lite närmare om man kollar event och crashloggar i windows.

Men om t.ex. din dator inte stängdes ner helt igår och du drog ut strömmen så kanske den gått ner i viloläge och fastnat där. Det är bara en gissning men ändå.

Men ett bra tips är att ha saker urkopplat (förutom strömadaptern då) tills du fått igång allt. Sen testa och ansluta saker en efter en.

Det var faktiskt min tanke när jag lade mig i sängen igår, att jag kanske inte stängde av datorn helt utan att den var i viloläge.

Skrivet av xmmm:

Då skulle jag gissa på defekt RAM. (Om datorn spann igång så att säga utan att du får bild)
alternativt överhettning eller defekt laddningsport.
har du kopplat in någon ny USB manick så kan det även vara den som är orsaken

Får tyvärr ställa mig i skamvrån, ta på mig idiot-struten och säga att jag fick ingen blackscreen. EXAKT samtidigt som jag tryckte på Enter blev skärmen svart. Blackscreen, nej. Tangentbord inte ens inkopplat och en vältajmad screensaver, ja. Idiot, definitivt.

I övrigt verkar folk eniga om att batteriet dött, känns ju skönt att få en diagnos. Finns det något test man kan göra för att säkerställa att batteriet är i dåligt skick?

Vågar inte stänga av datorn, lika bra att ha igång den tills ett batteri är kirrat?

Permalänk
Medlem

Har ingen bärbar så kan inte testa om detta fungerar fortfarande, men går ju alltid att prova.

https://www.howtogeek.com/217010/how-to-generate-a-battery-he...

Har du garanti kvar så bör du prata med dom du köpte av, finns det inte garanti men det är inte superlänge sedan du köpte den kanske det går att reklamera direkt till Asus istället om batteriet nu är helt slut.

Annars får du nog köpa ett nytt batteri.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

@SunQ:

Testade följa din länk, verkar inte vara något fel på batteriet om man går efter resultatet där?
DESIGN CAPACITY 48 240 mWh
FULL CHARGE CAPACITY 42 883 mWh

Köpte datorn för cirkus 2.5 år sedan så full charge capacity verkar rimlig

Permalänk
Medlem

@sosemon: Rätt vanligt att batterierna börjar krångla någonstans mellan 2 och 3 år om datorn användes flitigt, tex min äldre dator vägrade gå på fulladdat batteri men funkade med strömadapern i, när den leggat nån vecka och batteriet laddat ur sig en del, funkar den på batteriet igen tills det blev fulladdat igen, letade ett tag om man kunde begränsa med mjukvara hur mycket batteriet fick bli laddat, men nix, vissa laptop har ju den funktionen men inte denna.

Nåja kör den på bara nätström numera..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av sosemon:

@SunQ:

Testade följa din länk, verkar inte vara något fel på batteriet om man går efter resultatet där?
DESIGN CAPACITY 48 240 mWh
FULL CHARGE CAPACITY 42 883 mWh

Köpte datorn för cirkus 2.5 år sedan så full charge capacity verkar rimlig

Kan inte så mycket om batterier tyvärr, men om du fortfarande har problem med batteriet så kan du alltid försöka att ringa till Asus support. De kanske kan hjälpa.

Dock kommer du garanterat att få nollställa datorn och lite sånt för att se om det hjälper, klassisk felsökning.

Men är nog inte värt att skicka in datorn, då brukar det vara bättre att kolla efter nytt batteri..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |