Är det okej att vara en dag för sent från semester?

Permalänk

Är det okej att vara en dag för sent från semester?

Hej!

(Det är kanske en dum fråga men provar ändå)

Jag är en ny anställd (ungefär 2månader) och har redan fått semester nu. Grejen är att min semester tar slut i den 12:e agusti och jag måste vara på jobbet på den dagen. Jag är i andra sidan av världen nu och min frus syster kommer gifta sig i den 11:e agusti, vill gärna vara med dom och fira. Så även om jag flyger i natt då hinner jag inte vara med i första dagen. Tycker ni att det går att fråga en dag extra självklart jag ska cover detta senare på nåt sett.?

Är det nån som har varit i samma eller liknande situation?

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rendessvous:

Hej!

(Det är kanske en dum fråga men provar ändå)

Jag är en ny anställd (ungefär 2månader) och har redan fått semester nu. Grejen är att min semester tar slut i den 12:e agusti och jag måste vara på jobbet på den dagen. Jag är i andra sidan av världen nu och min frus syster kommer gifta sig i den 11:e agusti, vill gärna vara med dom och fira. Så även om jag flyger i natt då hinner jag inte vara med i första dagen. Tycker ni att det går att fråga en dag extra självklart jag ska cover detta senare på nåt sett.?

Är det nån som har varit i samma eller liknande situation?

Tack.

Det enda sättet att få veta är att kontakta jobbet. Du lär ju få en redig hyvling om du bara är frånvarande, om inte en varning.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Rendessvous: Är du under provanställning kan du ryka utan vidare motivering. Ring jobbet och förklara hur landet ligger.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

I scenariot du beskriver skulle jag inte kunna tänka mig att det är många arbetsgivare som blir galna och nekar. Så länge du är ärlig och förklarar situationen för din arbetsgivare så går det nog att lösa. Det beror ju dock naturligtvis på vad du har för yrkesroll också.

Ha en dialog med din chef, be om ursäkt för att du meddelar detta med kort varsel (som du ska skippa i framtiden, för att slippa såna här situationer) och förklara situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rendessvous:

Tycker ni att det går att fråga en dag extra självklart jag ska cover detta senare på nåt sett.?

Fråga kan du göra (och förklara varför du önskar en obetald extradag ledigt), att bara utebli är grund för uppsägning (och är du provanställd så behöver de inte ens grund för avsluta anställning)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vete fan vad du jobbar med, men alla arbetsplatser jag jobbat på så har jag känt och kunnat fråga om extra ledig tid pga oförutsedda saker. Bara att ringa chefen och fråga. Annars är det väl bara att bita i det sura äpplet och gå till jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rendessvous:

Hej!

(Det är kanske en dum fråga men provar ändå)

Jag är en ny anställd (ungefär 2månader) och har redan fått semester nu. Grejen är att min semester tar slut i den 12:e agusti och jag måste vara på jobbet på den dagen. Jag är i andra sidan av världen nu och min frus syster kommer gifta sig i den 11:e agusti, vill gärna vara med dom och fira. Så även om jag flyger i natt då hinner jag inte vara med i första dagen. Tycker ni att det går att fråga en dag extra självklart jag ska cover detta senare på nåt sett.?

Är det nån som har varit i samma eller liknande situation?

Tack.

Hur hamnade du i den här situationen du måste ju ha vetat ett bra tag att du ska på bröllop utomlands? Som sagt tidigare så är du på provanställning så kan du ryka om du struntar i att dyka upp .

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Hur hamnade du i den här situationen du måste ju ha vetat ett bra att du ska på bröllop utomlands? Som sagt tidigare så är du på provanställning så kan du ryka om du struntar i att dyka upp .

Den var i den 10:e, det skulle fungera bra men nu har dom flyttat datumet till den 11:e.

Permalänk
Skrivet av employed:

Vete fan vad du jobbar med, men alla arbetsplatser jag jobbat på så har jag känt och kunnat fråga om extra ledig tid pga oförutsedda saker. Bara att ringa chefen och fråga. Annars är det väl bara att bita i det sura äpplet och gå till jobbet.

Tack för ditt svar. Jag jobbar som systemutvecklare, ringer imorgon och berättar till min chef.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

@Rendessvous: Är du under provanställning kan du ryka utan vidare motivering. Ring jobbet och förklara hur landet ligger.

Tack för ditt meddelande. Jag ringer och berättar till min chef om situationen. Om inte ok då flyger jag tidigare.

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Det enda sättet att få veta är att kontakta jobbet. Du lär ju få en redig hyvling om du bara är frånvarande, om inte en varning.

Tack, ska göra det imorgon.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

@Rendessvous: Är du under provanställning kan du ryka utan vidare motivering. Ring jobbet och förklara hur landet ligger.

Tack, japp det bästa att ringa imorgon och berätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rendessvous:

Den var i den 10:e, det skulle fungera bra men nu har dom flyttat datumet till den 11:e.

Hade jag varit dig så hade jag förklarat situationen för paret som ska gifta sig och sedan ta första bästa flyg hem.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av wilsontaylor:

I scenariot du beskriver skulle jag inte kunna tänka mig att det är många arbetsgivare som blir galna och nekar. Så länge du är ärlig och förklarar situationen för din arbetsgivare så går det nog att lösa. Det beror ju dock naturligtvis på vad du har för yrkesroll också.

Ha en dialog med din chef, be om ursäkt för att du meddelar detta med kort varsel (som du ska skippa i framtiden, för att slippa såna här situationer) och förklara situationen.

Tack. Jag jobbar som systemutveklare, jag ringer och förklarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rendessvous:

Tack. Jag jobbar som systemutveklare, jag ringer och förklarar

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rendessvous:

Hej!

(Det är kanske en dum fråga men provar ändå)

Jag är en ny anställd (ungefär 2månader) och har redan fått semester nu. Grejen är att min semester tar slut i den 12:e agusti och jag måste vara på jobbet på den dagen. Jag är i andra sidan av världen nu och min frus syster kommer gifta sig i den 11:e agusti, vill gärna vara med dom och fira. Så även om jag flyger i natt då hinner jag inte vara med i första dagen. Tycker ni att det går att fråga en dag extra självklart jag ska cover detta senare på nåt sett.?

Är det nån som har varit i samma eller liknande situation?

Tack.

Nu är det här snart ett helt år sedan, men hur gick det med det här?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Nu är det här snart ett helt år sedan, men hur gick det med det här?

Jag har aldrig varit med om att man inte kan flytta sin semester när som om det inte är någon väldigt speciellt, förstår inte tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jag har aldrig varit med om att man inte kan flytta sin semester när som om det inte är någon väldigt speciellt, förstår inte tråden.

Jag är mest fundersam över hur man ens har lyckats få jobb när man inte direkt vet svaret på den här frågeställningen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Nu är det här snart ett helt år sedan, men hur gick det med det här?

Tyvärr finns det en risk att vi aldrig kommer att få reda på det om inte TS loggar in då 2019-08-02 var sista dagen som han varit inloggad här på forumet.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."