Hur koppla ljudsystem till projektor? Behövs receiver?

Permalänk

Hur koppla ljudsystem till projektor? Behövs receiver?

Hej! Har köpt Epson EH-TW650 projektor som jag kopplat in till en apple-TV. Projektorn har en högtalare som funkar hyfsat, men för bättre biokänsla vill jag ha ett riktigt högtalarsystem.
Funderar på JBL Bar 5.1.
Behöver jag även köpa till en receiver? Hur ska jag koppla ihop dem?
För närvarande kör jag enbart via apple-TV, men vore bra om möjligheten att koppla in en laptop också fanns. En grej till, funderar på att köpa en Nintendo switch för att spela nya pokemonspelet som kommer i höst, kommer jag att kunna koppla den till projektorn?
Tack för era synpunkter/råd!

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tror det blir något bra ljud med en soundbar ( naturligtvis bättre än projektorns högtalare ) men för att koppla in det så kopplar du in HDMI från spelaren/laptopen till Soundbarens ingång, den verkar ha 3st, sen HDMI-UT från soundbar ( finns bara en port ) -> projektor.

Permalänk
Medlem

Till JBL Bar 5.1 behöver du inte någon receiver. Det du gör är att köra en hdmi "ut" till Projektorn. Sedan kopplar du apple tv/laptop osv till hdmi "in". självklart kan du koppla in Switchen också. Soundbaren har 3st hdmi ingångar.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Rekordmedlem

Undvik soundbars om du inte desperat letar ett litet system och inte bryr dig särskilt mycket om hur det låter.
Skaffa en vanlig hembioreceiver och anslut signalkällan i den på vanligt sätt och dess monitorutgång kopplar du till bildvisaren (projektorn i ditt fall)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte svara för just JBL i detta fall. Men soundbars är inte så dåliga i dagens läge mot vad dom va förr. självklart får man bättre ljud om man köper receiver och kör med bra högtalare. Men om valet är en soundbar eller inget, så är valet ganska lätt. Försök hitta lite reviews på några soundbars och inte köpa första bästa. Men det kanske du redan gjort och kommit fram till att denna är bra.

Edit: Va tvungen att kolla upp lite reviews. Och den har fått bra betyg överlag. En kille sa att den tappade lite i mellanregistret när han lyssnade på musik. Men att den fungerade kanon till film.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Undvik soundbars om du inte desperat letar ett litet system och inte bryr dig särskilt mycket om hur det låter.
Skaffa en vanlig hembioreceiver och anslut signalkällan i den på vanligt sätt och dess monitorutgång kopplar du till bildvisaren (projektorn i ditt fall)

Vad skulle du rekommendera i samma prisklass i så fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare som har den här fått bra betyg av det jag hittade. Klart att det säkert finns bättre, allt beror ju på budget. Beroende på vad man har haft för ljud innan, men har man inget 5.1 system, så blir man säkerligen nöjd med den där. JBL gör ju inga skitsaker heller.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsaradain:

Vad skulle du rekommendera i samma prisklass i så fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Det generella rådet är att börja med 2.0 och bygga vidare efterhand som pengar finns.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-rx-v385-bioforsta...
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-definition-df-...

Kan va en bra början. Förstärkare i den prisklassen är i princip sak samma så man får välja baserat på funktioner(bt, spotify, wifi etc.)
Man kan också köra på stativare istället om man känner för att börja i den ändan.