MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Låter konstigt. Det fanns inga som helst krav på att bromsa utan ABS när jag körde upp för 2 år sedan. Vad jag vill minnas så bromsade jag med lite ABS och flera andra också. Varför skulle man behöva sitta och tänka på "Bromsa lagom" när man ska bromsa?
Det som bedömdes hårdast var körställning vid inbromsning, sträcka och att man använde båda bromsarna. Men det kanske skiljer på olika delar i landet?

När det gäller krypkörningen, som jag förstod det så var man främst ute efter att se att man tränat på balans så att man kunde manövrera i så låg hastighet. Jag är tveksam till att bakbromsen hade hjälpt i den låga farten.

Föreslår Kawasaki Z900. Tycker den var härlig och ångrar lite att jag inte köpte en. Det finns återförsäljare i Nybro om du har möjlighet.

Inget konstigt alls, bromsteknik är ett av de viktigaste momenten speciellt om du köper en motorcykel utan ABS.
Det är ingen trevlig upplevelse att låsa bakhjulet i 100+ kmh, jag vet det av egen erfarenhet, du kommer åla över vägen ganska kraftigt och kanske klota om du har otur eller är för ovan förare.

Det krävs så löjligt lite bakbroms med om du är riktigt hård på frambromsen för att låsa ett bakhjul eftersom framhjulet nästan tar all vikt och bakänden på motorcykeln blir lätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du nyfikne sweclockaren som läser detta, är du sugen på att glida i sommarens hetta? Finns viljan att det ska Fläkta skönt? Köpa glass? Känna glädje långt bortom vansinnets gräns?

Det är möjligt för dig att ta kortet för maximalt 7000kr om du har någorlunda läshuvud och skaffar privata handledare 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sniglom:

Ser gärna din video.

Mitt mål är att rengöra nitarna så att de ska kunna flyta obehindrat, precis som på en splitter ny hoj.
Nitar som är fyllda med smuts tenderar att bli stela och kärva, vilket motverkar nitarnas funktion.

Jag har förstått det som att nitarna ska kunna röra sig mjukt när du använder verktyg för att rotera dem.
Menar inte att de ska röra sig med fingerkraft.

Anser du detta felaktigt eller har vi missförstått varandra?

Ursäkta hans lite råa stil men innehållet är väldigt bra om du tar dig igenom den. Tycker den förklarar allt väldigt bra. Sammanfattat så är syftet bara att klara värmen och tillåta metallen att expandera. Det har inget med hur skivan ska centreras till oket.

Permalänk
Hedersmedlem

Blev hojköp till slut.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Z900RS? Årsmodell? Snygg!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Z900RS? Årsmodell? Snygg!

Tack! En 2018 med en ägare innan mig, äldre herre som tyvärr inte kunde köra längre för sin ledvärk.
Gått 370 mil när jag hämtade. Tail tidy, en extra låg original sadel, låta-högt-tuta, grab-bar, skivbromslås, c-tek laddare med uttag och lite andra smågrejor skickade han med.
Hade egentligen bestämt mig för en ny men sparade 35000 på denna så var inte mycket att fundera på.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Tack! En 2018 med en ägare innan mig, äldre herre som tyvärr inte kunde köra längre för sin ledvärk.
Gått 370 mil när jag hämtade. Tail tidy, en extra låg original sadel, låta-högt-tuta, grab-bar, skivbromslås, c-tek laddare med uttag och lite andra smågrejor skickade han med.
Hade egentligen bestämt mig för en ny men sparade 35000 på denna så var inte mycket att fundera på.

Oj, nej då är det bara att tacka och bocka. 35000 räcker till mycket annat kul, tex för alla resor du kommer göra med hojen!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ilstallione:

Blev hojköp till slut

Snyggt retro-stuk, grattis!

Min Z1000 (Motospeed-preppad 1132cc= anno 1987.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Snyggt retro-stuk, grattis!

Min Z1000 (Motospeed-preppad 1132cc= anno 1987.

http://andersbrink.se/cv/kawa1000.jpg

Riktigt fin! Själv körde jag RD125LC 1987, året då jag som 16-åring påbörjade mitt hoj-körande.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Blir sugen på dessa nya Tenere 700, har ni sett dem? Överkomligt pris, yamaha spis, kan inte bli skit!

Blir provkörning så snart jag kan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Blir sugen på dessa nya Tenere 700, har ni sett dem? Överkomligt pris, yamaha spis, kan inte bli skit!

Blir provkörning så snart jag kan!

Den är nog super!
Föregångaren Yamaha XT660Z Ténéré har jag sneglat på någon gång, men ratade den ganska fort pga låg effekt (47 hk).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Som gammal street förare har jag börjat snegla på adventure delen i mc världen.
Lite nyfiken dock om det är någon som har erfarenhet att kränga runt med 200kg plus på grusvägar och stig liknande miljöer? När man börjar titta efter inte så hög sitthöjd och inte alltför liten tank så ser utbudet relativt begränsat ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Blir sugen på dessa nya Tenere 700, har ni sett dem? Överkomligt pris, yamaha spis, kan inte bli skit!

Blir provkörning så snart jag kan!

Ja, fast egentligen är den lite av en besvikelse jämfört med conceptet var från början. Ganska mycket som är budget också. 200mm fjädringsväg är ju inte mycket att hurra för ärligt talat och inte fullt ställbara om jag fattade det rätt. Vanlig open cartridge fjädring typ. De "tjocka" adventurehojjar i viktklassen över typ Africa Twin har finare och rejälare fjädringskomponenter. Enligt mig så är det ganska viktigt på dessa om man ska få ut något för vad de är ämnade för.

Men OK, priset är ändå vettigt om man vill ha en Yamaha. Även om det är inte direkt jämförbara hojjar men betydligt bättre ingående komponenter och teknik så är Husqvarna 701 eller KTM 690 betydligt vassare cyklar till samma pris. Är man händig går det att bygga om dessa för mer rallyinspiration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

Som gammal street förare har jag börjat snegla på adventure delen i mc världen.
Lite nyfiken dock om det är någon som har erfarenhet att kränga runt med 200kg plus på grusvägar och stig liknande miljöer? När man börjar titta efter inte så hög sitthöjd och inte alltför liten tank så ser utbudet relativt begränsat ut.

200-250kg på grusvägar är ju typ standard på adventure hojjar och inga konstigheter på grusvägar så länge det är "vägar", när vägarna upphör så börjar 200kg++ bli mycket. Är det Dual-sport adventure du vill ha som funkar on-road eller off-road med massa bekvämligheter, eller är det en råare gruspiskar som går att köra när vägarna upphör helt och hållet? Eller rentav en Rally-inspirerad maskin med dakarstuk?

Ska man ha en mer potent adventure-hojj så blir sitthöjden oftast hög, den är svår att kompromissa bort. Vad har du kollat på för maskiner?

Permalänk
Medlem

@sunnis: Versys-x 300 är den enda jag hittat på 175kg med större bensintank och sitthöjd på 83cm. Hondas 250cc men med 173cm längd kan den bli knepig. V-strom 650 intresserar men med runt 215kg vilket jag är lite rädd för att man kan göra sig riktigt illa om man vurpar lite offroad. Eller tar man sig med en sådan hoj överallt bara man inte har bråttom? Måste kunna packa tält och grejor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

Som gammal street förare har jag börjat snegla på adventure delen i mc världen.
Lite nyfiken dock om det är någon som har erfarenhet att kränga runt med 200kg plus på grusvägar och stig liknande miljöer? När man börjar titta efter inte så hög sitthöjd och inte alltför liten tank så ser utbudet relativt begränsat ut.

Skrivet av sunnis:

200-250kg på grusvägar är ju typ standard på adventure hojjar och inga konstigheter på grusvägar så länge det är "vägar", när vägarna upphör så börjar 200kg++ bli mycket. Är det Dual-sport adventure du vill ha som funkar on-road eller off-road med massa bekvämligheter, eller är det en råare gruspiskar som går att köra när vägarna upphör helt och hållet? Eller rentav en Rally-inspirerad maskin med dakarstuk?

Ska man ha en mer potent adventure-hojj så blir sitthöjden oftast hög, den är svår att kompromissa bort. Vad har du kollat på för maskiner?

Jag kan ju glatt informera att jag har kört södra Svenska Trans Euro Trail (TET) med min BMW F800GS Adventure från 2015.
Blandat underlag, varav flera gånger var jag tveksam till om det skulle gå.
Men det gick och jag klarade mig väldigt bra. Detta då med en 220kg hoj, mig på 110kg med ställ samt 20kg packning på hojen.
Inte optimalt och jag är sugen på att skaffa något mindre, men det gick utan några större problem med Mitas E07/+ däck också.

Kommer fortsätta köra alla underlag med min hoj och inte bara asfalt eller hårdpackade grusvägar utan att känna att jag måste skaffa någon lättare hoj. Även om det skulle vara fördelaktigt, men inte nödvändigt.

F800GS går att sänka rätt bra också, kan väl rekommendera en sån hoj.
Annars så är KTM 790 Adventure S eller R ett otroligt vettigt alternativ (Dock dyrare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

@sunnis: Versys-x 300 är den enda jag hittat på 175kg med större bensintank och sitthöjd på 83cm. Hondas 250cc men med 173cm längd kan den bli knepig. V-strom 650 intresserar men med runt 215kg vilket jag är lite rädd för att man kan göra sig riktigt illa om man vurpar lite offroad. Eller tar man sig med en sådan hoj överallt bara man inte har bråttom? Måste kunna packa tält och grejor också.

Dom är mer åt dual-sport hållet. 17" bakhjul och sådär med medioker fjädring. Klart att man åka på stigar mitt inne i skogen men de långt ifrån optimalt. Det är ju on-road typ. Jag skulle inte köra någon vidare offroad med dom där mer än "krypfart".

Väskor eller mjuka väskor finns alltid till alla modeller oavsett vad du väljer. Så tält får du med dig.

Vad har du för budget egentligen? BMW F 800GS är ju riktigt nice, jag själv kör KTM 790 Adventure R, men den är rätt dyr.

Permalänk
Medlem

@Troberg: Det är faktiskt Svenska Trans Euro Trail som ligger som plan:) Var du nöjd över resan? Någon etapp du avrekommenderar?
Någonting man bara måste ha med sig? Din Ktm Sunni har jag sneglat på lite och är riktigt fin. Budget tänket är att det måste vara så nytt så att det håller men inte så dyrt så man blir för rädd om hojen. Så tror söder om 60000kr kan man ha kul utan att gråta om hojen tippar. Kanske är begagnade bmw man får leta efter, men förstår inte varför allting ska vara så tungt. En enduro hoj kan ju ligga ner mot 105kg så hela spektrat borde vara max 150kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

@Troberg: Det är faktiskt Svenska Trans Euro Trail som ligger som plan:) Var du nöjd över resan? Någon etapp du avrekommenderar?
Någonting man bara måste ha med sig? Din Ktm Sunni har jag sneglat på lite och är riktigt fin. Budget tänket är att det måste vara så nytt så att det håller men inte så dyrt så man blir för rädd om hojen. Så tror söder om 60000kr kan man ha kul utan att gråta om hojen tippar. Kanske är begagnade bmw man får leta efter, men förstår inte varför allting ska vara så tungt. En enduro hoj kan ju ligga ner mot 105kg så hela spektrat borde vara max 150kg.

Väldigt nöjd över resan! Var beredd bara på att i närheten av Jönköping så finns det rätt mycket sand som underlag. Åkte sidleds några gånger men det gick bra. Om du ska åka ensam så rekommenderar jag att använda appen Detecht också som larmar SOS vid olycka med koordinaterna.
Jag kör på samma saker som när jag är ute och vandrar så det inte blir för överpackat eller så, men kan rekommendera att övernatta på diverse vindskydd och gärna kanske ha med sig någon härlig alkoholfri öl, haha.
Lingonudden har ett vindskydd där du kan ta hojen hela vägen till vindskyddet samt så kan du elda och bada där vilket är riktigt härligt efter att ha kört rätt mycket.

Jag skaffade en F800GSA för att kunna köra bekvämt på långresor med min sambo också, samt att jag behövde något lite högre än det mesta och som sagt, det fungerade bra, inte optimalt men inga direkta problem. Men om jag skulle skaffa en till hoj för mer bara offroad så hade jag nog skaffat en KTM 690 Enduro R, 790 Adventure R eller en Yamaha WR250R.
Problemet med WR250R kan vara att den sällan finns till salu begagnad och den kan vara lite klen för transportsträckor (bor i Stockholm), men annars så är den rätt vettig och man kan göra rätt mycket med den hojen. Plus att den inte kostar så mycket när den väl finns begagnad.

Men ja, en f800gs är kanske lite i det övre läget av vad jag anser är vettigt för offroad, dock fullt möjligt med rätt däck och borde inte undvikas bara för att man tror att den är för stor.

Edit: ett big nono jag känner är metallboxar. Kör på mjuka väskor!
Exempelvis så kör jag nu på Nelson Rigg men ska skaffa Lone Rider.

Permalänk
Medlem

@Troberg: Härligt att höra. Får spana in dom och väskorna förstår jag är bra om dom är mjuka. Antar det handlar om att inte bryta benet om man drar omkull. Tackar och bockar för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Tanman:

Endurohojjarna som väger 105kg torrt är rena tävlingsmaskiner anpassade för bankörning, går inte jämföra med en MC som ska fungera i trafik. De blir 200kg och upp helt enkelt.

Vill du har väldigt mycket offroad men inte tumma på att det ska vara en renodlad enduro så har du 690 och Husqvarna 701. De är tämligen ensamma i sin klass (Som tillverkas idag) och väger runt 150kg. Haft 3st 690 sedan tidigare och egentligen var jag ute efter en ny 701 men så blev det 790 R den här gången.

@Troberg

Funderar på Enduroistan väskor, verkar riktigt grymma. Tänkte utrusta min 790 med det runtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Blir sugen på dessa nya Tenere 700, har ni sett dem? Överkomligt pris, yamaha spis, kan inte bli skit!

Blir provkörning så snart jag kan!

Är ingen offroad kille personligen. Men såg idag hur dom monterade ihop en Tenere 700 på en handlare och den verkar riktigt häftig.
Motorn är riktigt skön i MT07 så nog inget att klaga på i Tenere heller.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ja, fast egentligen är den lite av en besvikelse jämfört med conceptet var från början. Ganska mycket som är budget också. 200mm fjädringsväg är ju inte mycket att hurra för ärligt talat och inte fullt ställbara om jag fattade det rätt. Vanlig open cartridge fjädring typ. De "tjocka" adventurehojjar i viktklassen över typ Africa Twin har finare och rejälare fjädringskomponenter. Enligt mig så är det ganska viktigt på dessa om man ska få ut något för vad de är ämnade för.

Men OK, priset är ändå vettigt om man vill ha en Yamaha. Även om det är inte direkt jämförbara hojjar men betydligt bättre ingående komponenter och teknik så är Husqvarna 701 eller KTM 690 betydligt vassare cyklar till samma pris. Är man händig går det att bygga om dessa för mer rallyinspiration.

Framgafflar går alltid att byta ut om det nu visar sig att just din körstil inte passar gafflarnas förmåga. Det kommer dock att krävas mycket av dig för att du ska gå utöver användningsområdet. Alla fjädringar är ställbara, det är oftast om de är ställbara 'by hand' som man kallar det för ställbart. Vana enduro/cross åkare justerar med verktyg och därigenom kan låg/hög samt retur manuellt ställas in.

Allt är möjligt för den händige, men att handla 701an eller 690n för att modifiera i efterhand blir kostsamt och tidsödande. Samt så ligger dessa hojar långt efter i vägkomfort, dessa är bara cyklar med crosschassin och större motor, komforten för långresor lämnar stort att önska. För att inte tala om t.ex. bromsar och ljus. Tenere'n behöver du inte modifiera, långfärdskomfort är god, du kan ha medpassagerare. Tillbehör samt eftermarknadstillgång till detaljer är god vilket borgar för den inbitne och entusiasten.

Att Teneren är 30 kg lättare än 850GS och runt 50kg lättare än fullblods flodhästen GS1200r gör stor skillnad om man vill ägna sig åt aktiv körning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

@Troberg

Funderar på Enduroistan väskor, verkar riktigt grymma. Tänkte utrusta min 790 med det runtom.

Jag har deras Tornado Large tillsammans med mina Nelson Rigg sidoväskor.
Väldigt bra kvalité och kan varmt rekommendera Enduristan!

Nelson Rigg går bra till priset men väldigt sega att ta av/på osv. Så därför ska jag byta dem till Lone Rider som är grymma.
Lone Rider är nog bättre för de som vill ha lite större för att även köra lång resor och inte mest offroad.
Mer offroad skulle jag säga att Enduristan är vettigare, så kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Framgafflar går alltid att byta ut om det nu visar sig att just din körstil inte passar gafflarnas förmåga. Det kommer dock att krävas mycket av dig för att du ska gå utöver användningsområdet. Alla fjädringar är ställbara, det är oftast om de är ställbara 'by hand' som man kallar det för ställbart. Vana enduro/cross åkare justerar med verktyg och därigenom kan låg/hög samt retur manuellt ställas in.

Allt är möjligt för den händige, men att handla 701an eller 690n för att modifiera i efterhand blir kostsamt och tidsödande. Samt så ligger dessa hojar långt efter i vägkomfort, dessa är bara cyklar med crosschassin och större motor, komforten för långresor lämnar stort att önska. För att inte tala om t.ex. bromsar och ljus. Tenere'n behöver du inte modifiera, långfärdskomfort är god, du kan ha medpassagerare. Tillbehör samt eftermarknadstillgång till detaljer är god vilket borgar för den inbitne och entusiasten.

Att Teneren är 30 kg lättare än 850GS och runt 50kg lättare än fullblods flodhästen GS1200r gör stor skillnad om man vill ägna sig åt aktiv körning.

https://i.imgur.com/E6WnA7X.png

Njea, framgafflarna är normalt sett väldigt dyrt och ibland helt omöjligt att få ihop det med bromsar och ABS. Men OK inget är omöjligt. Dessutom behöver man byta bakdämpare. Det är inte alls säkert att all fjädring på vissa "offroad" hojjar är fullt ställbar. Finns en övergripande trend med att att dumma ner off-road hojjar till rena on-road maskiner med tuffare plast.

Fjädring + styrgeometri är A och O i vid offroadkörning. En hoj med dålig fjädring/billiga komponenter är svår att utvecklas med och är svårkörd i tuffare underlag UTAN att man är något superproffs på bana. Tycker det är synd att man snåla in detta på Tenern, 200mm 2019 är inte mycket alltså, i synnerhet med tanke Tenere 700 som marknadsförs som en vass offroad hoj, det blev ett snålbygge som ska funka på asfalt... T7 konceptet var ju helt grymt. De kunde ju åtminstone släppt en mer påkostad seriemodell. Nu blev det en XSR700 "scrambler". Den är jäkligt snygg och väldigt attraktivt pris och säkert en bra motorcykel.

Ägt 3st 690 och skulle bli en fjärde om det inte vore för 790 Adventure så dessa kan jag innan och utantill. Det är inte cyklar med cross-chassin...

Permalänk
Medlem

What?? MC-tråd på Swec

Är på min tredje hoj nu
Först: Z750 2010, köptes ny
Andra: Street Triple RS 2017, köptes som demo
Tredje: Speed Triple RS 2019, köptes ny
Helt underbar maskin!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk

Går i tankar att köpa en billigare motorcykel nu under hösten för att kunna ta körkort i vår, min tanke är att det är billigare att köpa en nu (uppemot 20k, max 30k) för att sedan kunna övningsköra i vår. Detta då jag har har tänkt skaffa mc och körkort som min examenspresent till mig själv när jag är klar på universitetet i juni.

Frågor som jag funderar på:

Är det rimligt att köpa mc nu enligt min plan som ovan? (detta för att kunna lägga så lite som möjligt på mc-körlektioner som äter upp CSN så jäkla mkt)

Finns det något rimligt sätt att leta upp en person som kan tänka sig vara handledare? (känner tyvärr ingen som kan övningsköra med mig här, bor i Linköping)

Andra tips på hur man billigast kan ta körkortet eller andra tips för mig i min situation?

Tacksam för alla funderingar.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Går i tankar att köpa en billigare motorcykel nu under hösten för att kunna ta körkort i vår, min tanke är att det är billigare att köpa en nu (uppemot 20k, max 30k) för att sedan kunna övningsköra i vår. Detta då jag har har tänkt skaffa mc och körkort som min examenspresent till mig själv när jag är klar på universitetet i juni.

Frågor som jag funderar på:

Är det rimligt att köpa mc nu enligt min plan som ovan? (detta för att kunna lägga så lite som möjligt på mc-körlektioner som äter upp CSN så jäkla mkt)

Finns det något rimligt sätt att leta upp en person som kan tänka sig vara handledare? (känner tyvärr ingen som kan övningsköra med mig här, bor i Linköping)

Andra tips på hur man billigast kan ta körkortet eller andra tips för mig i min situation?

Tacksam för alla funderingar.

Hojarna är ju generellt billigare på hösten, så har du en plats för vinterförvaring så är det väl bara att slå till och fynda. Dvs om du vet att du kommer vara 100% inställd på att ta kortet nästa år.

Handledare hittas enklast via MC-grupper på Facebook, men även MC-forum som t.ex SVMC och Sporthoj. Detta är ju nästan ett krav om du vill komma undan så billigt som möjligt. Sen spelar det ju roll hur mycket hojvana du har sen innan, och även om du har B-körkort underlättar enormt.

Permalänk
Skrivet av naikon:

Hojarna är ju generellt billigare på hösten, så har du en plats för vinterförvaring så är det väl bara att slå till och fynda. Dvs om du vet att du kommer vara 100% inställd på att ta kortet nästa år.

Handledare hittas enklast via MC-grupper på Facebook, men även MC-forum som t.ex SVMC och Sporthoj. Detta är ju nästan ett krav om du vill komma undan så billigt som möjligt. Sen spelar det ju roll hur mycket hojvana du har sen innan, och även om du har B-körkort underlättar enormt.

Tack för svar, ska kolla de siterna! Har B-körkort sedan en massa år, kört crossmoppe i 3 år så har någorlunda körvana, även kört en körlektion på MC vilket gick väldigt bra tycker jag.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem

Låt bli att landa på framhjulet så räcker nog 200mm slag på gaffeln

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX