Permalänk
Medlem

Kommer intel sänka priserna på gen 9?

i juni var det massa snack innan ryzen 3 att intel skulle sänka med upp tll 15%? Men vad hände med detta, kommer det bli av?

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer det inte hända. Förmodligen så överskattade Intel ryzen 3000 och dom har fortfarande 2 extra fps i 720p.
Tror inte Intel kan sänka sina priser så mycket mer, de erbjuder redan dubbelt så många kärnor som tidigare för samma pris. Och det är redan lite av en brist på deras cpu:er.
Så jag skulle tippa på att de satsar allt på 10/7nm istället.

Permalänk
Medlem

Dyr tillverkningsteknik gör att de inte kan sänka priset för mycket

Permalänk
Medlem

Klart att dom kan sänka priserna men dom vill inte börja konkurrera eftersom att dom har haft monopol under en ganska lång tid.

Permalänk
Medlem

Väntar på det själv men det blev som sagt knäpptyst. Tänkte sikta på en 9700K men har bestämt mig för en 9600K ist.
Även fast den är betydligt billigare, vore en liten sänkning välkommen. Presis beställt en Gigabyte 2070 Super Gaming OC, så det är på tiden att uppgradera i3-8100

Kommer nog beställa en nästa vecka, orkar inte vänta längre och dessa 10-15% kan jag leva utan, även fast det vore trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Väntar på det själv men det blev som sagt knäpptyst. Tänkte sikta på en 9700K men har bestämt mig för en 9600K ist.
Även fast den är betydligt billigare, vore en liten sänkning välkommen. Presis beställt en Gigabyte 2070 Super Gaming OC, så det är på tiden att uppgradera i3-8100

Kommer nog beställa en nästa vecka, orkar inte vänta längre och dessa 10-15% kan jag leva utan, även fast det vore trevligt!

Tänker sjäv på att uppgrader till en 9700k. Och då hadde lite lägre priser suttit fint. Det börjar bli dags att uppgradera min i5 7400 me;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intel har inte direkt någon större historik när det gäller att sänka priserna... Skulle inte hoppas för mycket på det.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv

Kollar man Prisjakt på 9700k eller 9900k verkar priserna på väg upp.
De kanske sa att priserna skulle sänkas men nya Ryzen vart inte så snabb som de trodde.

Köpte själv min 9700k för 3790kr på NoN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmen:

Tänker sjäv på att uppgrader till en 9700k. Och då hadde lite lägre priser suttit fint. Det börjar bli dags att uppgradera min i5 7400 me;)

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, de är ju inte billiga presis. Därför nöjer jag mig med en 9600K. Mer än tillräckligt för ett par år framöver, skulle jag tro. Sen blir det väl ändå på tiden för en ny plattform med DDR5 osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Kollar man Prisjakt på 9700k eller 9900k verkar priserna på väg upp.
De kanske sa att priserna skulle sänkas men nya Ryzen vart inte så snabb som de trodde.

Köpte själv min 9700k för 3790kr på NoN.

Precis, de verkar gå upp istället? En 15% sänkning på I3:an....vem vill byta ner till sånt?
Nää de blir att köra min 7700K och 2070 gaming Z tills jag får dra fram bilderna på skärmen
Fungerar klockrent idag men man vet aldrig imorgon...;)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Intel kommer garanterat inte att sänka några priser, dels har det med image att göra, viktigt för att imponera på aktieägare, men mer handfast har dom fortfarande snabbaste processorn i spel och privatpersoner köper mest speldatorer. För kontor har dom grafik inbyggd i "alla" processorer samt att IT-avdelningar är konservativa, för laptops har AMD oerhört svårt att leverera och ligger en generation bakom så där behöver dom inte ens anstränga sig. Och så är det fortfarande mer efterfrågan än tillgång. Finns inte en enda anledning att sänka priset.

För entusiaster och kreativa hemanvändare ger AMD ett stort mervärde, och ligger mycket nära i spel, men det är en så liten del av marknaden. Dom OEM som gått över till AMD för sina prebuilt maskiner har gjort det för att Intel inte har kunnat skeppa några processorer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Intel kommer bara sänka en aning om de ser behovet av det, inte annars.

För många år sen justera Intel priserna på sina CPU ca 2 gånger per år i samband med nya CPU släpp oftast innom samma familj men snabbare variant, men på den tiden kom det helt nya CPU mer sällan, idag byter de CPU plattform/serie så ofta att de släpp den policyn..Det kommer en ny serie och den gamla serien försvinner från marknaden som lös CPU att köpa.

Eventuellt gammalt överskott går till de stora PC tillverkarna för en billigare summa, som tillverkar nya Laptop och stationära till lägre priser men då med förra eller förföra generationen CPU. typ med 7700 / 7700HQ kan man nog hitta fortfarande färdigbyggt men inte köpa löst numera hos nån större försäljare.

EDIT: om de stora PC tillverkarna får ett överlager som börjar bli gammalt, så pass gammalt att det kan vara svårt att avyttra i nya PC så går det ut på den SK spotten och till rätt låga priser, Spotten är inte tillgängligt för privatpersoner, om du inte vill typ köpa ett större antal på en gång iallafall.
Spotten var vanligare och större förr i tiden..idag inte så stor då det förr cirkulera rätt mycket produkter med omärkta CPU osv, allt det där har flyttat till Kina och dess marknad kanske.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skynda Fynda
Gjorde presis ett klipp på en 9600K för endast 2300kr!

https://vpcb.se/datorutrustning/94-intel-core-i5-9600k-proces...