Permalänk
Medlem

SEr väldigt mkt fram emot Picard men är skeptisk då jag läst om så mkt problem man haft med serien, delvis samma problem som genomsyrat Star Trek Discovery.

Över budget, skådisar som funderat på att hoppa, stulna storys etc.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

SEr väldigt mkt fram emot Picard men är skeptisk då jag läst om så mkt problem man haft med serien, delvis samma problem som genomsyrat Star Trek Discovery.

Över budget, skådisar som funderat på att hoppa, stulna storys etc.

Det är ju faktiskt ett bra tecken. Discovery blev faktiskt väldigt bra trots allt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Ser riktigt bra ut!

Hoppas bara att kvinnan är Sarah Connor som flytt in i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta. DS9 är favoriten men samtliga TNG, Voyager och Enterprise är ljusår bättre än Discovery enligt mig. Men man blir ju skeptisk på grund av den nya stilen från STD, som det har sagts i tråden också vad gäller t.ex effekter, ljussättning, karaktärer, språket och storyn.. ja, det mesta egentligen. Det känns som att det helt saknas själ jämfört med de äldre serierna. Hoppas att det blir mer likt de gamla nu när de gamla rävar som Patrick Stewart och Jonathan Frakes(Riker) ska vara med och förhoppningsvis har sina synpunkter. Frakes regisserade för övrigt några utav de gamla avsnitt och filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det är ju faktiskt ett bra tecken. Discovery blev faktiskt väldigt bra trots allt.

Ja och nej, de har legat över budget sedan dag ett och det sägs ju att Alex Kurtzman inofficiellt fått sparken och nu mera har en mkt liten del i Discovery när man blickar framåt + hela den där grejen med att istortsett hela ideen som Discovery är byggd på är stulen. Samt att Anson Mount verkar hoppat av som Pike för att han inte trivts.

Och när det gäller Picard hade tydligen den rejectats helt pga. av dålig kvalitet så man fick filma om halva säsongen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

Det finns mycket okunskap i denna tråd. Alla vet att James T. Kirk var den bästa kaptenen Starfleet någonsin haft.

Blir dock roligt med en serie som fokuserar på en riktig ikon som faktiskt har erfarenhet av gedigen Trek. Som många andra trekkies så fann jag reboot filmerna en skymf och den nya Discovery har bara fått en enda detalj korrekt; en massiv budget. Allt annat är riktigt dåligt. The Orville är närmare men har sina egna problem.

https://giantbomb1.cbsistatic.com/uploads/scale_small/3/34651/1199513-kirk.jpg

Gud vad du är tråkig, så innihelvetes tråkig, var kommer Ni alla ifrån? Finns det en speciell plats på internet där alla gamla sura Star Trek fanatiker samlas och som dyker upp som gubben i lådan varje gång ett nytt projekt är på gång och skallar sin klagosång?

Jag som extremt gammal Star Trek-fan är bara nöjd och glad när nya saker händer. Men enligt Dig och alla andra "Star Trek Talibaner" så är allt nytt av ondo. "Talibaner" är inte bara en liknelse utan ett faktum...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ja och nej, de har legat över budget sedan dag ett och det sägs ju att Alex Kurtzman inofficiellt fått sparken och nu mera har en mkt liten del i Discovery när man blickar framåt + hela den där grejen med att istortsett hela ideen som Discovery är byggd på är stulen. Samt att Anson Mounty verkar hoppat av som Pike för att han inte trivts.

Och när det gäller Picard hade tydligen den rejectats helt pga. av dålig kvalitet så man fick filma om halva säsongen.

Sanning eller rykten?

Man kan skriva mycket på nätet men utan konkreta bevis är det bara rykten.

Discovery är bra enligt mig och det är det enda som betyder något för just mig....

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

"Data, Seven of Nine, Troi, Riker and Hugh will be returning"

Det vore grymt ! Så taggad 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulan75:

Det vore grymt ! Så taggad 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Fattas bara Robert Picardo på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fattas bara Robert Picardo på detta

Han får gärna också vara med 😅
Hans roll växte verkligen under seriens gång och var underhållande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulan75:

Han får gärna också vara med 😅
Hans roll växte verkligen under seriens gång och var underhållande

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker han var den absolut intressantaste och mest drivande karaktären för Voyager, bra samspel med Seven of Nine och nu när hon är med här så hade det varit fint om Picardo fick vara med på ett hörn åtminstone. Fast det kanske stjäl för mycket av fokus från kaptenen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Gud vad du är tråkig, så innihelvetes tråkig, var kommer Ni alla ifrån? Finns det en speciell plats på internet där alla gamla sura Star Trek fanatiker samlas och som dyker upp som gubben i lådan varje gång ett nytt projekt är på gång och skallar sin klagosång?

Jag som extremt gammal Star Trek-fan är bara nöjd och glad när nya saker händer. Men enligt Dig och alla andra "Star Trek Talibaner" så är allt nytt av ondo. "Talibaner" är inte bara en liknelse utan ett faktum...

Jag tror att jag kan förklara detta för dig ganska enkelt. Du må vara extremt gammal, där har jag ingen kommentar, men du är inte ett Star Trek fan. Att vara ett fan innebär att man uppskattar något. Om du är glad över reboot filmerna så har du ingen uppskattning för vad Star Trek är, då dessa filmer var Mission Impossible i rymden. Det fanns inget "Star Trek" över dem förutom namnet. Om du är nöjd med dessa så är problemet uppenbart. Om din grej är att du tycker om att se många olika saker med titeln "Star Trek" på kan jag köpa det. I sådana fall rekommenderar jag att du skaffar en massa klistermärken med denna titel så att du kan markera allt i din lägenhet. Det är dessutom ett plus att "talibanerna" inte kommer åt dig där med sina läskiga åsikter.

För de utav oss som faktiskt gillar Star Trek, inte bara namnet, och har följt de olika serierna/filmerna genom tiderna så är konsensus ganska klart.

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: Aj då. Budgeten är hela grejen med Discovery, om den ryker så finns det inget bra kvar med serien

Permalänk
Medlem

Mitt hjärta vill allra helst se en ny serie i sann 90tals anda men det här ser helt klart spännande ut, ska ses!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

För de utav oss som faktiskt gillar Star Trek, inte bara namnet, och har följt de olika serierna/filmerna genom tiderna så är konsensus ganska klart.

Jag brukar dra parallelen till Star Wars prologen i trageding som kom att kallas Episod 1,2,3.

När jag var liten så älskade jag filmerna, när jag blev äldre så insåg ja snabbt att dessa var det sämsta som skett. TLJ är även det något som Rian johnson lyckats rasera även om jag förstår tankesättet bakom olika val.

Jag själv är VOY Fantast och älskar denna serien till den grad att jag sett om den 4 ggr.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fey:

Jag tror att jag kan förklara detta för dig ganska enkelt. Du må vara extremt gammal, där har jag ingen kommentar, men du är inte ett Star Trek fan. Att vara ett fan innebär att man uppskattar något. Om du är glad över reboot filmerna så har du ingen uppskattning för vad Star Trek är, då dessa filmer var Mission Impossible i rymden. Det fanns inget "Star Trek" över dem förutom namnet. Om du är nöjd med dessa så är problemet uppenbart. Om din grej är att du tycker om att se många olika saker med titeln "Star Trek" på kan jag köpa det. I sådana fall rekommenderar jag att du skaffar en massa klistermärken med denna titel så att du kan markera allt i din lägenhet. Det är dessutom ett plus att "talibanerna" inte kommer åt dig där med sina läskiga åsikter.

För de utav oss som faktiskt gillar Star Trek, inte bara namnet, och har följt de olika serierna/filmerna genom tiderna så är konsensus ganska klart.

Vilka saker får man gilla för dig, då?
Är det bara TOS? Är TNG acceptabelt? Voyager? DS9? Enterprise?
Vilka filmer är OK att gilla?

Tycker det är enbart löjligt att dra in "äkta fans" här. Jag är 32 och har kollat på Star Trek i åtminstone 20 år. Antar att jag inte är ett äkta fan eftersom jag började med Voyager, och har gillat alla serierna jag sett.
Reboot-filmerna gillade jag inte särskilt dock; första var helt okej, andra inget vidare, tredje rent trist.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@Thomas: Man får gilla allting om man så vill, och mer därtill. Jag har en uppskattning av alla serierna (och filmerna så länge Picard in har ihjäl Kirk med sin inkompetens), och jag skulle räkna alla som Star Trek. Därutöver räknar jag även The Orville som Star Trek. Det finns ingenting som skriker Star Trek entusiast lika mycket som att bråka om vilken kapten och/eller vilken serie som var bäst.

Jag gillar dessutom The Usual Suspects, Family Guy, och Game of Thrones. Men om någon skulle tvinga på alla skådisarna i Game of Thrones röd spandex och kalla det för Star Trek så skulle jag inte tycka om det. För Game of Thrones är inte Star Trek, följer inte Star Trek känslan, erbjuder inte Star Trek konversationen (som framförallt filmerna gör så bra), och innehåller allt för många problem centrerade kring en icke-evolverad nation och ekonomi. Det betyder inte att Game of Thrones är en dålig serie, det betyder bara att Game of Thrones är en dålig Star Trek. Därmed bör inte Game of Thrones göras i Star Trek format.

Och däri ligger mitt problem med reboot filmerna. De hade inget med Star Trek att göra. De var generiska action rullar, vilket är helt okej i sig, men de tog upp en "slot" i Star Trek utvecklingen utan att erbjuda någon Star Trek. De var ett försök att göra Star Trek till något helt annat i syfte att attrahera en allmän publik. Precis som att ta något mycket populärt, t.ex Game of Thrones, tvinga in det ytligt i Star Trek format (aka röd spandex till alla), och sedan göra en story baserat på vad som är trendigt bland helt orelaterade filmer just nu.

Så jag tycker "äkta fan" passar in utmärkt när det kom till den tidigare kritiken, även fast jag föredrar ordet entusiast. Man kan gilla precis allt. Men om man gillar Star Trek för att det är Star Trek, då går det inte att gilla reboot filmerna. Om man gillar generisk action, absolut, men då kan man se nästan vad som helst. Det är det som är skönheten med den generiska kategorin. Men att säga "var glad för att det kommer ny Star Trek", oavsett om det nya är böldpest eller helt och hållet orelaterat till namnet, så som faktiskt hände med reboot filmerna, finner jag mycket outbildat. Och att klaga på att jag föredrar Kirk eller inte är positiv nog till nya, och markant instabila, installationer i Star Trek världen är synnerligen udda.

Permalänk
Medlem

Det hade uppskattats om vi kan hålla diskussionen till den nya intressanta Picard serien istället för att det, som vanligt, spårar ur till vilken Star Trek som är bäst. Det är så jävla tröttsamt ...

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

Jag tror att jag kan förklara detta för dig ganska enkelt. Du må vara extremt gammal, där har jag ingen kommentar, men du är inte ett Star Trek fan. Att vara ett fan innebär att man uppskattar något. Om du är glad över reboot filmerna så har du ingen uppskattning för vad Star Trek är, då dessa filmer var Mission Impossible i rymden. Det fanns inget "Star Trek" över dem förutom namnet. Om du är nöjd med dessa så är problemet uppenbart. Om din grej är att du tycker om att se många olika saker med titeln "Star Trek" på kan jag köpa det. I sådana fall rekommenderar jag att du skaffar en massa klistermärken med denna titel så att du kan markera allt i din lägenhet. Det är dessutom ett plus att "talibanerna" inte kommer åt dig där med sina läskiga åsikter.

För de utav oss som faktiskt gillar Star Trek, inte bara namnet, och har följt de olika serierna/filmerna genom tiderna så är konsensus ganska klart.

Jag uppskattar Star Trek så ditt argument är luft, jag uppskattar även de flesta nya försök efter TOS. Jag har alltså ingen uppfattning om vad Star Trek är, snälla du, uppfostra mig om vad Star Trek är om inte en franchise på TV skapad av Gene Roddenberry som en vilda västern i rymden med en hel den nya liberala tankar som var ovanliga på amerikansk TV på sextiotalet. Star Trek är ingen filosofi utan ett kommersiellt projekt från början, alltså underhållning med en ovanligt suverän storytelling (Sci-Fi), duktiga författare och ett sällan skådat samspel mellan skådisarna.

Skrivet av Fey:

@Thomas: Man får gilla allting om man så vill, och mer därtill. Jag har en uppskattning av alla serierna (och filmerna så länge Picard in har ihjäl Kirk med sin inkompetens), och jag skulle räkna alla som Star Trek. Därutöver räknar jag även The Orville som Star Trek. Det finns ingenting som skriker Star Trek entusiast lika mycket som att bråka om vilken kapten och/eller vilken serie som var bäst.

Jag gillar dessutom The Usual Suspects, Family Guy, och Game of Thrones. Men om någon skulle tvinga på alla skådisarna i Game of Thrones röd spandex och kalla det för Star Trek så skulle jag inte tycka om det. För Game of Thrones är inte Star Trek, följer inte Star Trek känslan, erbjuder inte Star Trek konversationen (som framförallt filmerna gör så bra), och innehåller allt för många problem centrerade kring en icke-evolverad nation och ekonomi. Det betyder inte att Game of Thrones är en dålig serie, det betyder bara att Game of Thrones är en dålig Star Trek. Därmed bör inte Game of Thrones göras i Star Trek format.

Och däri ligger mitt problem med reboot filmerna. De hade inget med Star Trek att göra. De var generiska action rullar, vilket är helt okej i sig, men de tog upp en "slot" i Star Trek utvecklingen utan att erbjuda någon Star Trek. De var ett försök att göra Star Trek till något helt annat i syfte att attrahera en allmän publik. Precis som att ta något mycket populärt, t.ex Game of Thrones, tvinga in det ytligt i Star Trek format (aka röd spandex till alla), och sedan göra en story baserat på vad som är trendigt bland helt orelaterade filmer just nu.

Så jag tycker "äkta fan" passar in utmärkt när det kom till den tidigare kritiken, även fast jag föredrar ordet entusiast. Man kan gilla precis allt. Men om man gillar Star Trek för att det är Star Trek, då går det inte att gilla reboot filmerna. Om man gillar generisk action, absolut, men då kan man se nästan vad som helst. Det är det som är skönheten med den generiska kategorin. Men att säga "var glad för att det kommer ny Star Trek", oavsett om det nya är böldpest eller helt och hållet orelaterat till namnet, så som faktiskt hände med reboot filmerna, finner jag mycket outbildat. Och att klaga på att jag föredrar Kirk eller inte är positiv nog till nya, och markant instabila, installationer i Star Trek världen är synnerligen udda.

"Men om man gillar Star Trek för att det är Star Trek, då går det inte att gilla reboot filmerna. Men att säga "var glad för att det kommer ny Star Trek", oavsett om det nya är böldpest eller helt och hållet orelaterat till namnet, så som faktiskt hände med reboot filmerna, finner jag mycket outbildat."

Oj, oj, vilket pladder du kommer med, tänker inte ens kommentera det.

Skrivet av Iceglow:

Det hade uppskattats om vi kan hålla diskussionen till den nya intressanta Picard serien istället för att det, som vanligt, spårar ur till vilken Star Trek som är bäst. Det är så jävla tröttsamt ...

Ja, du kommer knappast att gilla den nya Picard-serien vad som än presenteras då du är någon form av fundamentalist så plocka du fram dina VHS:er (DVD eller Blu-ray vore inte bra, då bilden är för bra vilket inte är autentiskt) med TOS så kollar vi andra vidare på Star Treks äventyr.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Ja, du kommer knappast att gilla den nya Picard-serien vad som än presenteras då du är någon form av fundamentalist så plocka du fram dina VHS:er (DVD eller Blu-ray vore inte bra, då bilden är för bra vilket inte är autentiskt) med TOS så kollar vi andra vidare på Star Treks äventyr.

Lite väl hårda ord gentemot @Iceglow tycker jag. Jag håller fullständigt med om att hålla tråden till serien om Picard. Jag som aldrig följt Star Trek eller ens varit nämnvärt intresserad av de olika Star Trek-serierna känner mig optimistisk inför denna serie. Kommer helt klart titta på den och vem vet, kanske kommer den få mig att att känna ett intresse av att se de äldre serierna?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Lite väl hårda ord gentemot @Iceglow tycker jag. Jag håller fullständigt med om att hålla tråden till serien om Picard. Jag som aldrig följt Star Trek eller ens varit nämnvärt intresserad av de olika Star Trek-serierna känner mig optimistisk inför denna serie. Kommer helt klart titta på den och vem vet, kanske kommer den få mig att att känna ett intresse av att se de äldre serierna?

Han har i allra högsta grad gjort sig förtjänad av ganska hårda ord. Det finns uppenbarligen en rejäl drös fanatiskt bakåtsträvande Star Trek fans som har som agenda att dissa allt nytt som en fundamentalistisk doktrin.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Lite väl hårda ord gentemot @Iceglow tycker jag. Jag håller fullständigt med om att hålla tråden till serien om Picard. Jag som aldrig följt Star Trek eller ens varit nämnvärt intresserad av de olika Star Trek-serierna känner mig optimistisk inför denna serie. Kommer helt klart titta på den och vem vet, kanske kommer den få mig att att känna ett intresse av att se de äldre serierna?

Uppskattar försöket men mata inte trollen:)

Individen tror tydligen att han/hon vet min smak eller känner mig på nåt sätt, patetiskt:)

Hittade ny information ang Picard, de håller tydligen redan på att undersöka hur vissa skådisar (aka Robert Picardo's "The Doctor") ställer sig till att dyka upp i en Säsong 2. Låter lovande

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är fel med en del inlägg i trådar som denna är folks inställning till nya serier.

Även jag har ett par år på nacken och har sett de gamla grejerna och älskar dom. Det misstaget som jag dock anser folk gör med star trek och även med de nya star wars filmerna är att de jämförs för mycket med de gamla.

I exemplet med SW har det gått 42 år sedan den första släpptes. SJÄLVKLART kommer det inte vara i samma stil som originalen. Filmbranschen har förändrats under den tiden, och därmed även nya filmer. Filmbranschens förfaranden och möjligheter ser inte likadana ut.

Detsamma gäller med dessa nya star trek-serierna. Om 20 år kommer de som är 15 år idag sitta och säga att de nya serierna suger för att de som släpptes på 10-talet var så mycket bättre.

Detta är min åsikt i alla fall.

Jag ser på samtliga nya sci-fi serier för jag älskar sci-fi men jag anser att jag gör mig själv en otjänst om jag jämför med föregångarna. Jag försöker bedöma serien som sig själv och vad jag tycker om den.

Jag giller Discovery och jag gillar de nya SW-filmerna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Videon fungerar inte, men älskar Jean-Luc Picard, så ser fram mot detta

@Iceglow: Vore ju grymt med en crossover, karaktärer från TNG, Voyager och DS9
Sitter just nu hemma och kollar igenom alla 3 serierna för fyrtiotittonde gången

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag uppskattar Star Trek så ditt argument är luft, jag uppskattar även de flesta nya försök efter TOS.

Om ord ej behövde vara konsekventa skulle jag tro dig.

Citat:

Jag har alltså ingen uppfattning om vad Star Trek är, snälla du, uppfostra mig om vad Star Trek är om inte en franchise på TV skapad av Gene Roddenberry som en vilda västern i rymden med en hel den nya liberala tankar som var ovanliga på amerikansk TV på sextiotalet.

Om wikipedia räknades skulle livet vara enklare, jag håller med dig.

Citat:

Star Trek är ingen filosofi utan ett kommersiellt projekt från början, alltså underhållning med en ovanligt suverän storytelling (Sci-Fi), duktiga författare och ett sällan skådat samspel mellan skådisarna.

Hoppsan, det blev lite fel. Star Trek är, från Gene Roddenberrys sida, ideologi och filosofi.
Men, eftersom du tror Star Trek är någon form av wikipedia inlägg så är det nog inte så relevant.
Star Trek, för de entusiaster som gillar Star Trek, är en stil. Om du har sett både TOS och TNG så har du kanske märkt att de på många sätt är lika. Tekniken är mer avancerad in TNG, som i alla eftersföljande serier, men stilen är densamma. Tempot är ganska lågt, det är mycket spekulation och fundering i konversationen, perspektivet hoppar från det personliga (kaptenen) till objektivt och tillbaka för filosofiska funderingar, det finns oändligt med tid att prata mellan varje handling både i direkt strid och på skeppets brygga, lösningar är oftast baserade på intelligens över direkt styrka (vilket kan kännas lite fel i vissa avsnitt då intelligensen som krävdes för att hitta lösningen var mycket låg), och naturligtvis en kamratlig och byggande relation mellan alla på bryggan som kommer i direkt konflikt med kaptenens behov av distans och objektivitet. Avsnitten fokuserar ofta på det okända där första intrycken sällan stämmer eller där hotet (men inte faran) är dunkelt och odefinerat till en början, något som vi idag skulle associera med genren psykologisk thriller. STD hade faktiskt ett riktigt Star Trek avsnitt i säsong 2 med detta tema när de stötte på det stora döende klotet, ett av få avsnitt som verkligen lyckades fånga den klassiska känslan i ett nytt och fräscht format. Om jag inte misstar mig så inkluderar det första avsnittet av TNG båda dessa element. Ideologin och filosofin ändras med de nya serierna, men det är inte unikt för Star Trek, och det vore konstigt att ligga på 1960-talets nyliberalism hela tiden för en progressiv serie. Det finns säkert några tusen andra grejer att lista med.

Detta är vad du verkar ha svårt att förstå. "Star Trek" är inte en logga. Att "uppskatta" Star Trek är inte att kunna wikipedia sidan. Det handlar om upplägget och den cinematografiska stilen. Vilken film som helst kan göras till "Star Trek" om man spelar in den med de ovanstående principerna (som The Orville har gjort ganska bra, även fast den serien dras med andra problem). Likväl blir inte en film med "Star Trek" loggan en Star Trek film om man inte följer de ovanstående principerna. Detta är varken unikt eller kontroversiellt. Mission Impossible utan Tom Cruise och galna stunter skulle inte vara Mission Impossible, även fast namnet på filmen var oförändrat. Sagan om Ringen utan själva resan skulle inte vara sagan om ringen. Star Wars kan inte vara Star Wars utan hjältar som är överdrivet överlägsna på alla sätt gentemot Storm troopers. Game of Thrones där alla kommer överens och gillar varandra skulle inte vara Game of Thrones.

Det håller därmed ganska väl att vad du uppskattar är loggan som säger "Star Trek". Vilket är helt okej. Det är en fin logga. Tyvärr måste man dock ibland ta på sig vuxenbyxorna och acceptera att inte alla håller med en på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

Om ord ej behövde vara konsekventa skulle jag tro dig.

Om wikipedia räknades skulle livet vara enklare, jag håller med dig.

Hoppsan, det blev lite fel. Star Trek är, från Gene Roddenberrys sida, ideologi och filosofi.
Men, eftersom du tror Star Trek är någon form av wikipedia inlägg så är det nog inte så relevant.
Star Trek, för de entusiaster som gillar Star Trek, är en stil. Om du har sett både TOS och TNG så har du kanske märkt att de på många sätt är lika. Tekniken är mer avancerad in TNG, som i alla eftersföljande serier, men stilen är densamma. Tempot är ganska lågt, det är mycket spekulation och fundering i konversationen, perspektivet hoppar från det personliga (kaptenen) till objektivt och tillbaka för filosofiska funderingar, det finns oändligt med tid att prata mellan varje handling både i direkt strid och på skeppets brygga, lösningar är oftast baserade på intelligens över direkt styrka (vilket kan kännas lite fel i vissa avsnitt då intelligensen som krävdes för att hitta lösningen var mycket låg), och naturligtvis en kamratlig och byggande relation mellan alla på bryggan som kommer i direkt konflikt med kaptenens behov av distans och objektivitet. Avsnitten fokuserar ofta på det okända där första intrycken sällan stämmer eller där hotet (men inte faran) är dunkelt och odefinerat till en början, något som vi idag skulle associera med genren psykologisk thriller. STD hade faktiskt ett riktigt Star Trek avsnitt i säsong 2 med detta tema när de stötte på det stora döende klotet, ett av få avsnitt som verkligen lyckades fånga den klassiska känslan i ett nytt och fräscht format. Om jag inte misstar mig så inkluderar det första avsnittet av TNG båda dessa element. Ideologin och filosofin ändras med de nya serierna, men det är inte unikt för Star Trek, och det vore konstigt att ligga på 1960-talets nyliberalism hela tiden för en progressiv serie. Det finns säkert några tusen andra grejer att lista med.

Detta är vad du verkar ha svårt att förstå. "Star Trek" är inte en logga. Att "uppskatta" Star Trek är inte att kunna wikipedia sidan. Det handlar om upplägget och den cinematografiska stilen. Vilken film som helst kan göras till "Star Trek" om man spelar in den med de ovanstående principerna (som The Orville har gjort ganska bra, även fast den serien dras med andra problem). Likväl blir inte en film med "Star Trek" loggan en Star Trek film om man inte följer de ovanstående principerna. Detta är varken unikt eller kontroversiellt. Mission Impossible utan Tom Cruise och galna stunter skulle inte vara Mission Impossible, även fast namnet på filmen var oförändrat. Sagan om Ringen utan själva resan skulle inte vara sagan om ringen. Star Wars kan inte vara Star Wars utan hjältar som är överdrivet överlägsna på alla sätt gentemot Storm troopers. Game of Thrones där alla kommer överens och gillar varandra skulle inte vara Game of Thrones.

Det håller därmed ganska väl att vad du uppskattar är loggan som säger "Star Trek". Vilket är helt okej. Det är en fin logga. Tyvärr måste man dock ibland ta på sig vuxenbyxorna och acceptera att inte alla håller med en på internet.
https://www.picclickimg.com/00/s/NzUwWDExMzE=/z/mcQAAOSwn-tZHJUI/$/Star-Trek-Logo-Sticker-Decal-Choose-_1.jpg

Oj,oj, du måste lagt ner bra mycket tid på detta inlägg. Jag tänker faktiskt inte lägga någon större tid på mitt inlägg dock.

Wikipedia? Bullshit, jag var Star Trek Fan redan på sjuttiotalet, mycket internet då...

Gene Roddeenberry filosof? Bullshit, han hade i sina alkoholstinna drömmar en vision om ett fantastiskt jämligt samhälle där inga konflikter fanns som han ivrigt försökte påtvinga producenter och regissörer (vilket ibland innebar att vissa avsnitt TNG blev helt jäkla värdelösa).

Vuxenbyxor? Bullshit, är född 1966 så då kan du själv räkna...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Dakkie: Fast det behöver inte vara så. X-COM var en nyskapelse av gamla UFO. Det nya spelet följde den gamla stilen, men återskapade allt på ett fräscht och riktigt jävla bra sätt. Allt som var förlegat piffades upp och polerades, allt som var bra och stabilt behölls i liknande format. Det går att följa samma spår utan att varken förstöra det gamla eller förstelna det nya.
Det finns ett fåtal avsnitt i STD som faktiskt är riktigt bra Star Trek, där kombinationen av den nya stilen inte kolliderar med den gamla. Det går att göra. Patrick Stewart är också en tokigt bra kille som har erfarenhet av Star Trek stilen, inte någon fjortis som bara vill vara med i tv. Så det finns hopp att kombinera det nya med det gamla. Alternativt att hålla sig utanför Star Trek områdena (så som SW gjorde med Rogue One) och därmed få en mycket större artistisk frihet att skapa något annorlunda, vilket skulle vara roligt det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Oj,oj, du måste lagt ner bra mycket tid på detta inlägg. Jag tänker faktiskt inte lägga någon större tid på mitt inlägg dock.

Det är helt okej. Var och en efter förmåga.

Citat:

Wikipedia? Bullshit, jag var Star Trek Fan redan på sjuttiotalet, mycket internet då...

Du verkar inte riktigt förstå. Din tidigare text påpekar endast ytlig information, inte någon kunskap. Precis så som det blir när allt man gör är att referera wikipedia inlägg.

Citat:

Gene Roddeenberry filosof? Bullshit, han hade i sina alkoholstinna drömmar en vision om ett fantastiskt jämligt samhälle där inga konflikter fanns som han ivrigt försökte påtvinga producenter och regissörer (vilket ibland innebar att vissa avsnitt TNG blev helt jäkla värdelösa).

Man behöver inte vara filosof för att ha filosofiska tankar, funderingar, eller riktlinjer. De facto så skriver du i meningen direkt efter att Roddenberry hade en tydlig filosofisk och ideologisk inriktning som han försökte påtvinga andra. Hur skall du ha det? Hade han en vision om ett samhälle helt och hållet baserat på vissa värderingar och tankar eller hade han inte det?

Citat:

Vuxenbyxor? Bullshit, är född 1966 så då kan du själv räkna...

Tyvärr så är ålder inte det som krävs för att vara vuxen, det är endast en indikator. Tecken på att vara vuxen är t.ex. att man inte får spel för att människor på internet har andra åsikter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Han har i allra högsta grad gjort sig förtjänad av ganska hårda ord. Det finns uppenbarligen en rejäl drös fanatiskt bakåtsträvande Star Trek fans som har som agenda att dissa allt nytt som en fundamentalistisk doktrin.

På vilket sätt har han förtjänat dessa hård? Personen har skrivit ETT inlägg i denna tråd, ett inlägg där det önskades - liksom även jag gör - att tråden handlar mer om serien Picard och mindre om det klassiska och uttjatade Trekkies-bråket.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

På vilket sätt har han förtjänat dessa hård? Personen har skrivit ETT inlägg i denna tråd, ett inlägg där det önskades - liksom även jag gör - att tråden handlar mer om serien Picard och mindre om det klassiska och uttjatade Trekkies-bråket.

Ett inlägg?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO