Gigabyte lanserar Geforce RTX 2080 Super-kort med vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte lanserar Geforce RTX 2080 Super-kort med vattenkylning

Välrenommerade Gigabyte släpper nu två egna varianter av Nvidias Geforce RTX 2080 Super. Vattenkylning och RGB-belysning är ledorden, funktioner som sällskapas av sju bildanslutningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yay! RGB - still not dead...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Kul.

Rätt sugen på en färdig AIO-lösning till mitt nästa kort. Men det känns som att om något failar så får man skicka in hela kortet etc, och det känns inte lika lockande.

Kanske helt enkelt får slänga upp plånkan och köpa en riktigt vattenkylning.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

En nackdel är kortet kostar mycket mer än RTX 2080 Ti.

Permalänk
Medlem

Något är ju egentligen inte helt rätt när det är helt normalt att släppa en produkt med namnet Gigabyte Aorus Geforce RTX 2080 Super Waterforce 8G... Det är alltså åtta namn/nummer i det namnet haha

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Yay! RGB - still not dead...

Skickades från m.sweclockers.com

RGB kommer nog aldrig att dö, snarare så kommer det vidareutvecklas och implementeras på smartare sätt.

Klagomål om RGB är fan mycket mer tröttsamt än RGB. Det finns RGB för att folk vill ha det, i synnerhet när du behöver ut 10000kr+ för hårdvara. Kostnaden för att implementera RGB är med största sannolikhet under 5% av priset du betalar. För att inte nämna att du kan STÄNGA AV SKITEN om du hatar det så mycket.

Permalänk
Medlem

Har kört vatten sen dag 1 på mitt 1080Ti, men jag beställde ett färdigt AIO-kit gjort av Arctic Cooling från Tyskland för 700Kr. Lite billigare än dessa "waterforce". Har fungerat klockrent!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

En nackdel är kortet kostar mycket mer än RTX 2080 Ti.

Ja då får man ju vara rätt puckad om man köper ett sådant istället för ett 2080ti "tycker jag".

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Gigabytes gtx1080 i waterforce utförande, det var inget bra.
Fläkten var inget rolig, oväsen och inget luftflöde att tala om. Jaha, varför bytte du inte den bara tänker ni? Det gick fan inte! Kabeln från fläkten går ihop med kabeln till pumpen. Så det fick bli att köra den som utsug för lådan och montera 2x noctua som jag styrde via mobo.
Nu vet jag inte om Gigabyte ändrat på detta vansinniga upplägg, men jag hoppas verkligen det. Är inte rimligt att hela kortet ska skickas tillbaka till butiken för reparation om fläkten dör eller är skit.
...men det kan vara något att ha i åtanke för er som överväger ett köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kul.

Rätt sugen på en färdig AIO-lösning till mitt nästa kort. Men det känns som att om något failar så får man skicka in hela kortet etc, och det känns inte lika lockande.

Om något går sönder inom garantitiden oavsett grafikkort så skickar man väl in hela kortet?
Jag skulle inte vara särskilt orolig för haveri heller. Haft AIO kylare i snart 10 år i lite olika datorer utan problem varav två är tidiga modeller som fortfarande går dagligen hos släktingar. (Antec kuler 620 och Corsair H50.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Yay! RGB - still not dead...

Skickades från m.sweclockers.com

Sköna nyheter och en fantastisk utveckling.
Förhoppningsvis blir det på allt som har med datorkomponenter och göra så kan man se er gnälla ännu mer.

Permalänk
Medlem

@Ryssfemma: Äh det där är bara ett populistiskt svar. För bara några år sedan, på detta specifika forum, sågs allt av ljussättning ned på. Det kallades för "julgran" och P12 fasoner. Å andra sidan är det kanske just P12orna som nu vuxit till sig som det attraherar. Personligen tycker jag det är larv med RGB på produkterna men så länge man kan stänga av det och slipper betala extra för det så stör det inte mig.

Permalänk
Medlem

Grejen är, jag betalar ju inte extra för att grejorna är helsvarta, och jag störs inte heller av lite RGB. Oftast går det att stänga av. Bara det är bra pris/prestanda så får det tummen upp!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har 2080ti modellen med WB, riktigt fint kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

En nackdel är kortet kostar mycket mer än RTX 2080 Ti.

Ett TI kostar 15,000
EVGA:s 2080 Super Hybrid kostar 9000
Så Gigabytes kommer antagligen kosta något liknande

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Å andra sidan är det kanske just P12orna som nu vuxit till sig som det attraherar.

Om det attraherar så har de iofs inte "vuxit till sig".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boredbynoobs:

RGB kommer nog aldrig att dö, snarare så kommer det vidareutvecklas och implementeras på smartare sätt.

Klagomål om RGB är fan mycket mer tröttsamt än RGB. Det finns RGB för att folk vill ha det, i synnerhet när du behöver ut 10000kr+ för hårdvara. Kostnaden för att implementera RGB är med största sannolikhet under 5% av priset du betalar. För att inte nämna att du kan STÄNGA AV SKITEN om du hatar det så mycket.

500 spänn för att löda fast några led dioder?? Haha möjligen 10-20kr om man räknar till utvecklingskostkaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

500 spänn för att löda fast några led dioder?? Haha möjligen 10-20kr om man räknar till utvecklingskostkaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skrev under 5%, inte 5%. Men visst det kanske t.o.m är under 1-2%? Den exakta kostnaden har jag inte superkoll på, men jag tror definitivt att det kostar mer än 10kr att implementera RGB som du påstår. Handlar inte om att en tomte "löder fast lite RGB". Utan kostnaden för design, utveckling, mjukvara, marknadsföring etc. Beror såklart på omfattningen av RGB också.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Alphacool Eiswolf 240 GPX Pro Nvidia Geforce RTX 2080/2080Ti - mest för det coola namnet - och installerade på mitt gigabyte 2080 ti. De verkar inte vara bra på fläktar på gigabyte. Eller drivrutiner. Eller nånting. Nu hörs bara coilwhinet (värsta jag varit med om) i alla fall. Och temperaturen sjönk med 20 grader. Dock känner jag att jag ska hålla mig borta från gigabyte i framtiden.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boredbynoobs:

Jag skrev under 5%, inte 5%. Men visst det kanske t.o.m är under 1-2%? Den exakta kostnaden har jag inte superkoll på, men jag tror definitivt att det kostar mer än 10kr att implementera RGB som du påstår. Handlar inte om att en tomte "löder fast lite RGB". Utan kostnaden för design, utveckling, mjukvara, marknadsföring etc. Beror såklart på omfattningen av RGB också.

Det tror inte jag. Hade det kostat betydligt mer än en tia eller åå sin höjd två hade man skippat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det tror inte jag. Hade det kostat betydligt mer än en tia eller åå sin höjd två hade man skippat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte lyckas hitta någon källa för detta är din gissning lika kvalificerad som min

Påstående: Påkostad RGB kostar mer än 10-20kr

CHALLENGE ME med källor så lär jag mig nått nytt

EDIT:

Det lilla jag pallade hittade om ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=Ih6Z1O5qnCw

Där verkar det som att ca 100kr är nog mer i linje för ett moderkort. Kollar vi på ett moderkort för ca 2500kr så motsvarar det 4% vilket är under 5%. För dyrare grafikkort som i denna artikel med superhäftig RGB kostar det med största sannolikhet mer än 100kr att implementera RGB, hade gissat närmare 200kr utifrån det jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Om du inte lyckas hitta någon källa för detta är din gissning lika kvalificerad som min

Påstående: Påkostad RGB kostar mer än 10-20kr

CHALLENGE ME med källor så lär jag mig nått nytt

EDIT:

Det lilla jag pallade hittade om ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=Ih6Z1O5qnCw

Där verkar det som att ca 100kr är nog mer i linje för ett moderkort. Kollar vi på ett moderkort för ca 2500kr så motsvarar det 4% vilket är under 5%. För dyrare grafikkort som i denna artikel med superhäftig RGB kostar det med största sannolikhet mer än 100kr att implementera RGB, hade gissat närmare 200kr utifrån det jag läst.

Mjae, det handlar snarare om ören och eventuella kronor att implementera. Den här har några år på nacken och visar inte RGB men en ljudkrets, licens från Realtek osv kostar $2 så kostar nog inte RGB mer.

Edit: Frågan i det länkade Youtube klippet handlar om hur priset bygger på för konsument. Där är svaret $5-$10, vilket säkerligen stämmer. Men jag tolkade frågade som att vad tillverkningskostnaden för detsamma är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boredbynoobs:

Om du inte lyckas hitta någon källa för detta är din gissning lika kvalificerad som min

Påstående: Påkostad RGB kostar mer än 10-20kr

CHALLENGE ME med källor så lär jag mig nått nytt

EDIT:

Det lilla jag pallade hittade om ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=Ih6Z1O5qnCw

Där verkar det som att ca 100kr är nog mer i linje för ett moderkort. Kollar vi på ett moderkort för ca 2500kr så motsvarar det 4% vilket är under 5%. För dyrare grafikkort som i denna artikel med superhäftig RGB kostar det med största sannolikhet mer än 100kr att implementera RGB, hade gissat närmare 200kr utifrån det jag läst.

Du som gillar källor, hur skulle du fördela kostnaden på dessa 200kr i såfall? Hur mycket går till vad?

Själv har jag inga källor utan baserar min gissning helt på magkänsla efter att ha varit på XX antal LED fabriker och massor andra fabriker i kina. Har även vänner som både har LED fabriker och sysslar med certifiering av LED lampor osv. Nu säger jag inte att jag frågat experterna vad de tror vad kalaset kostar utan tar det som sagt på magkänslan utifrån vad jag själv skulle skulle räknat med att betala för att lägga till LED belysning på ett grafikkort. En exakt siffra är nog ganska svår att få fram då t.ex mjukvara knappast lär behövas skrivas om i någon högre grad för varje enstaka grafikkort. Dessutom varrierar ju kostnaden beroende på hur effektiv designen och fabriken är.