Permalänk
Medlem

1000kr speldator

Jag har kikat lite på Scrapyards war på youtube för jag finner det underhållande när priset är pressat till max.
Jag funderar lite över en svensk motsvarighet. Då med satt budget till 1000kr vilket kan låta extremt. Men vad hade ni letat för delar om ni fick i utmaning att sätta ihop den bästa stationära speldatorn för 1000kr, givitvis med begagnade delar och ghettolösningar. Utmaningen gäller då endast datorburken och inga tillbehör behöver således inkluderas i budgeten.

Permalänk
Medlem

Blir nog svårt att bygga något som kan klassas som "speldator" för 1000:- om inte folk ställer upp och skänker delar av ren goodwill. Men för 2000:- så kan väl man iallafall få något i7-2600k bygge med halvdecent GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Blir nog svårt att bygga något som kan klassas som "speldator" för 1000:- om inte folk ställer upp och skänker delar av ren goodwill. Men för 2000:- så kan väl man iallafall få något i7-2600k bygge med halvdecent GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

"ingenting är omöjligt" som Gunde Svan brukade säga
Men det ligger en poäng i det som du säger.

Jag tänker mig som ett poängsystem som då får grundas på ett benchmarksprogram förslagsvis ett som är gratis och som bra motsvarar spelprestanda

Poäng = A - NB
Där A är benchmarkspoängen
N är antalet hundralappar spenderat över 1000kr
och B blir då en koefficient anpassad till det hela

På så sätt kan man sträcka sig en aning över budget.
Det är inte tänkt att nyttja välgörenhet utan mer som en utmaning om man är intresserad utav att delta.
Vars syfte är att se vad man får för prestanda och samtidigt visa upp vad som är möjligt med små medel.

Sen om man vill nyttja befintliga delar som man har på lager så får man på något sätt skatta deras värde.

Permalänk
Medlem

hur ska du ens få ett chassi och en PSU för de pengarna? Vissa saker blir inte betydligt billigare för att de är äldre. Folk håller på fungerande PSUs och du ska inte använda en skrotad. Chassis tar för mycket plats för att lagras i sånna mängder att du kommer hitta deals.

Permalänk
Medlem

Gäller begagnade delar så hade jag tagit lite gamla delar som bara är liggandes; min gamla i7 3770K, 32GB DDR3 1600MHz, en gammal 240GB SSD + 3TB HDD, ett premium Asus mobo (kmr inte ihåg exakt modell), Fractal Design R4 chassi, Corsair AX750w PSU, Noctua U12S, några av alla chassifläktar i förrådet och ett Nvidia GTX 690 alt. ATI 5970. Skippar optisk enhet.

Det blir en build på 0 riksdaler och spel klarar den nog allt av! ;D

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Om du går till sockel 775 så kan du kanske få en mobo+cpu+ram combo för 5-600 sämre nätagg + chassie combo 200 och en gpu från 2010-2012 för resten. Då kan du spela csgo, lol etc med godtagbar fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

För 1000kr hade det nog fått bli en gammal kontorsdator med en i5:a och 8GB minne.
Dessa går ibland att hitta rätt billigt, säg 6-700 kr.
Nackdelen är att de vanligtvis är slimmade och bara rymmer LP-grafikkort, så antingen får man köra på ett LP-kort (typ 750 Ti eller 1030) eller så får man såga i chassit för att få in ett fullstort kort och hoppas på att nätaggregatet orkar med.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Hade väl försökt att sälja till sig vinst hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

I soprummet kan du hitta intressanta saker ibland, om du kollar ofta. Oftast bara chassin men ibland även andra gamla saker som ram, mobo och typ core2quad/nehalem cpu osv. En GPU måste man definitivt köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

I soprummet kan du hitta intressanta saker ibland, om du kollar ofta. Oftast bara chassin men ibland även andra gamla saker som ram, mobo och typ core2quad/nehalem cpu osv. En GPU måste man definitivt köpa.

Jag vet inte ifall du var seriös men jag har hört om bekantas bekanta som slängt datorer, och så fick de frågan vad som var fel på datorn. Svaret var "jag fick virus och dator blev seg så jag köpte en ny".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

hur ska du ens få ett chassi och en PSU för de pengarna? Vissa saker blir inte betydligt billigare för att de är äldre. Folk håller på fungerande PSUs och du ska inte använda en skrotad. Chassis tar för mycket plats för att lagras i sånna mängder att du kommer hitta deals.

Det är väl lite av det roliga, att det man köper är skit, och man får det ändå att fungera. Finns självklart gamla chassin att få tag på, alla slänger inte datorn på tippen bara för att den blir för gammal.

Skrivet av Nightwing:

Hade väl försökt att sälja till sig vinst hela tiden.

Du får ju försöka se det roliga i det hela istället för att bara försöka gå med vinst, och med dessa småpengar blir det nog ingen större vinst ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är väl lite av det roliga, att det man köper är skit, och man får det ändå att fungera. Finns självklart gamla chassin att få tag på, alla slänger inte datorn på tippen bara för att den blir för gammal.

Du får ju försöka se det roliga i det hela istället för att bara försöka gå med vinst, och med dessa småpengar blir det nog ingen större vinst ändå.

Snälla snälla snälla, försök inte få ett skrotat nätagg att fungera för att det är roligt. Om du ens misstänker att ett nätagg är skadat så bör du byta ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Snälla snälla snälla, försök inte få ett skrotat nätagg att fungera för att det är roligt. Om du ens misstänker att ett nätagg är skadat så bör du byta ut det.

Inte för att jag sa något om skrotade nätaggregat, men visst.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en x58 rigg med 12gb ram, i7 920, 240gb ssd, 500gb hdd , 650w psu, chassi och ett halv dött HD5870 för 800kr.

Så det är helt klart möjligt.
Men ska man byta ut gpu för resterade 200kr, har man tur ett gtx 750 eller liknande.
Blir ju i slutändan inte mycket "gaming" om man inte vill lira 720p low på allt

Permalänk
Medlem

Första delarna införskaffade idag från en annons på sweclockers
CPU Intel i5 750
moderkort Asus P7P55D
8 GB minne (1600 DDR3)
PSU 500 W
Radeon 5750 + äldre chassi.
Totalt spenderat 600kr.
Hårddisk är väl det enda som saknas för att den skall vara komplett men även att hitta någon uppgradering, tänker på främst gpu.

Borde väl gå få tag på något 760 eller 270x eller något i den kalibern

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har försökt mig på typ exakt samma grej tidigare, lyckades skrapa ihop lite olika delar, landade på ett mini itx chassi med i5 750, och ett passande mini itx mobo, 8gb ram, gtx 960, en vattenkylare, cx600w psu och en ssd 120gb. Blev kanske 2000kr dock för det, var ett par år sedan. Funkade kanon som surfburk eller htpc, men processorn var lite av en flaskhals, så var inget vidare till gaming direkt. Men det var ett roligt projekt.

Visa signatur

Hemmarigg:
Ryzen 7 1700 @3,2Ghz - MSI B450 - GTX 1070 FE - Corsair RAM 2x8GB @3000Mhz - Intel SSD 240 GB - HDD 1 TB - Cryorig H7 - Fractal PSU 550W - Phanteks Enthoo EVOLV TG

Lanburk:
i7 2600K @4,45Ghz - 2x4GB RAM - MSI GTX 970 100ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av pettshop:

Jag har försökt mig på typ exakt samma grej tidigare, lyckades skrapa ihop lite olika delar, landade på ett mini itx chassi med i5 750, och ett passande mini itx mobo, 8gb ram, gtx 960, en vattenkylare, cx600w psu och en ssd 120gb. Blev kanske 2000kr dock för det, var ett par år sedan. Funkade kanon som surfburk eller htpc, men processorn var lite av en flaskhals, så var inget vidare till gaming direkt. Men det var ett roligt projekt.

Testade du att överklocka? Jag har för mig att de äldre processorena gick att överklocka rätt bra. Hur presterar annars systemet i lite lättare titlar typ lol, rocket leauge och fortnite?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kunde endast klocka upp den 0,2 stabilt sen pallade tyvärr inte moderkortet mer. Rocket league var väl spelbart, cs knappt. Fortnite testade jag aldrig, men lol borde den ha klarat galant. Testade aldrig dock.

Visa signatur

Hemmarigg:
Ryzen 7 1700 @3,2Ghz - MSI B450 - GTX 1070 FE - Corsair RAM 2x8GB @3000Mhz - Intel SSD 240 GB - HDD 1 TB - Cryorig H7 - Fractal PSU 550W - Phanteks Enthoo EVOLV TG

Lanburk:
i7 2600K @4,45Ghz - 2x4GB RAM - MSI GTX 970 100ME

Permalänk
Medlem

Gav upp eftersom jag hade räknat med högre frekvens. Nu har jag bytt ut processorn till en 2600k i den burken, den är dock inte klar ännu, har precis börjat med den på nytt nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmarigg:
Ryzen 7 1700 @3,2Ghz - MSI B450 - GTX 1070 FE - Corsair RAM 2x8GB @3000Mhz - Intel SSD 240 GB - HDD 1 TB - Cryorig H7 - Fractal PSU 550W - Phanteks Enthoo EVOLV TG

Lanburk:
i7 2600K @4,45Ghz - 2x4GB RAM - MSI GTX 970 100ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Testade du att överklocka? Jag har för mig att de äldre processorena gick att överklocka rätt bra. Hur presterar annars systemet i lite lättare titlar typ lol, rocket leauge och fortnite?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för delar du letar efter?
Vart bor du ?
Har en hel del skit ståendes, typ 8+ gamla chassin samt en jäkla massa moderkort och processorer och några gamla grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut att det kan finnas möjlighet till att lyckas, men du behöver nog ett par saker.

1. Du behöver bo i någon av Sveriges tre största städer för att ha bra med utbud.
2. Du kommer behöva lite tur.

Igår såg jag en 8 år gammal core i3 hp kontorsdator till salu för 600kr. Hade nog gått att pruta ner till 400kr. Sen ska man ha lite tur och hitta ett dugligt grafikkort för 400kr. Tänker typ ett GTX660 eller någon liknande. Så har du 200kr till en PSU ifall den behöver bytas i kontorsdatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag tror absolut att det kan finnas möjlighet till att lyckas, men du behöver nog ett par saker.

1. Du behöver bo i någon av Sveriges tre största städer för att ha bra med utbud.
2. Du kommer behöva lite tur.

Igår såg jag en 8 år gammal core i3 hp kontorsdator till salu för 600kr. Hade nog gått att pruta ner till 400kr. Sen ska man ha lite tur och hitta ett dugligt grafikkort för 400kr. Tänker typ ett GTX660 eller någon liknande. Så har du 200kr till en PSU ifall den behöver bytas i kontorsdatorn.

"Kontorsdator", innebär mest troligt att du kan få i ett grafikkort som inte har extra strömkontakter, samt att kanske inte porten ger nog mycket ström eftersom de snålat och inte följt atx standard...lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Första delarna införskaffade idag från en annons på sweclockers
CPU Intel i5 750
moderkort Asus P7P55D
8 GB minne (1600 DDR3)
PSU 500 W
Radeon 5750 + äldre chassi.
Totalt spenderat 600kr.
Hårddisk är väl det enda som saknas för att den skall vara komplett men även att hitta någon uppgradering, tänker på främst gpu.

Borde väl gå få tag på något 760 eller 270x eller något i den kalibern

Skickades från m.sweclockers.com

En liten uppdatering om bygget
Tog en gammal ssd Kingston a400 120GB som jag hade hemma. Beräknat marknadsvärde ca 200kr. Installerade win10 oaktiverat, noterar att processorn går upp till 90grader så tog bort kylaren och köpte kylpasta från Noctua på elgiganten för 100kr och nu går den desto svalare. Ska installera några barnspel och köra lite test med fraps med nuvarande konfigurationen.
Tot 900kr spenderat hitills vilket inte lämnar mycket till grafikkort men jag håller ögonen öppna på marknaden/tradera och blocket. Mitt mål är att få datorn hyfsat likvärdig presterande som 2200g.

Nuvarande problem, i5 750 verkar inte gå upp i turboläge och stockfläkten verkar inte gå ner så mycket i varv utan låter en hel del.

Testar Lego Hobbit 1080p low
https://youtu.be/YBIFBUUhUcg

Mer problem som har dykt upp, grafikkort (passivt kylt) överhetter. Går upp till 90 grader vid belastning och skärmen blir svart efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Bytte kylpasta på gpu och ghettomoddade dit en liten fläkt och nu verkar det rulla på fint. Datorn som är drygt 10år gammal presterar bättre i spel än min nya laptop med Ryzen 2200u vilket jag finner komiskt.
Iaf har jag spelat en hel del Awesomenauts i 1080p low och det rullar på riktigt fint, blir lite microhack när någon dör i spelet (händer samma på laptopen).

Det jag har upptäckt är att det går spela på 5750, jag hade förväntningarna att det skulle vara stenkört. Har dock inte testat nya tripple A titlar men jag är väldigt skeptiskt till att dessa titlar skulle rulla på bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att uppgradera datorn med denna gpun?
https://www.tradera.com/item/341372/361851714/msi-nvidia-gtx-...
Kommer processorn att orka med och går det att köra den gpun på ett 500W nätagg, har även ett äldre 550W agg liggande. Har annars letat som en tok efter bra deals på grafikkort även lagt ut en köpes annons på blocket men det är rätt skralt med vettiga deals.

Permalänk
Medlem

@Elektron: Processorn kommer att bli litegrann av en flaskhals med den GPUn, men nätagget borde inte vara något problem egentligen.
Edit: enligt en bottleneck calculator så går gränsen ungefär vid 5970/750ti eller liknande presterande kort. det är såklart ingen exakt vetenskap men bör ge ett ungefärligt finger.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Projektet avslutat nu och delarna sålda. Kom över lite roligare men dyrare delar begagnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag har kikat lite på Scrapyards war på youtube för jag finner det underhållande när priset är pressat till max.
Jag funderar lite över en svensk motsvarighet. Då med satt budget till 1000kr vilket kan låta extremt. Men vad hade ni letat för delar om ni fick i utmaning att sätta ihop den bästa stationära speldatorn för 1000kr, givitvis med begagnade delar och ghettolösningar. Utmaningen gäller då endast datorburken och inga tillbehör behöver således inkluderas i budgeten.

Hade gått på en skrotad kontorsdator samt ett beg GTX1060 3GB som man bör kunna hitta för under 1000:-. Räknar med att patcha in strömkontakt till 1060:n då det inte brukar finnas på kraggen till kontorsdatorerna... och en 1060 är nog max som kragget kan klara... alternativt får man ställa ned maxeffekt på kortet lite ifall det drar för mycket.

Kontorsdatorn räknar jag med att få gratis mot att man hämtar, skulle tro det blir en i5-3570 eller liknande, alternativt en core-2 duo/quad, men de flesta såna är nog utskrotade redan.

Kan bli lite svårt hitta en där 1060:n passar direkt då de vanliga dell-optiplex har spegelvänt moderkort så grafiken krockar med cpu-kylaren - så då får det bli en ghettomod is så fall då.

Får jag flera datorer så kan jag alltid se om det går att maxa minnet genom att ta från flera burkar alternativt om jag hittar några billiga beg på tradera och det finns budget kvar.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar tråden med ett nytt ultrabudgetbygge som jag håller på med.
Köpta saker hittills,
i5 4670k 8GB ram, moderkort och evo 212 - 800kr (sweclockers)
ca430 psu - 100kr (sweclockers)
rx 570 4GB 841kr (tradera)
totalt 1741kr spenderat hitills.

Chassit så har jag tagit ett gammal märkeschassi som jag hade liggande som säkerligen är ca 10år gammalt, tyvärr så går inte sidan/"locket" på eftersom evo kylaren är för hög. Så det kan eventuellt spenderas lite extra på ett nyare chassi.

Grafikkortet beställde jag idag så det har inte kommit än och förhoppningsvis så skall det fungera som det skall. Det skall bli riktigt spännande och testa något fps typ battlefield sedan och se hur datorn presterar.

SSD så har jag en 120 liggandes som jag har valt att använda. Eventuella planer är att införskaffa en billig 480GB ssd från Kingston.

Får testköra datorn sedan och se ifall det räcker med nuvarande 8GB ram eller om det behöver utökas.