Teknikstund: Bättre bildkvalitet via Displayport, HDMI, USB Type-C eller DVI?

Permalänk
Melding Plague

Teknikstund: Bättre bildkvalitet via Displayport, HDMI, USB Type-C eller DVI?

Digital bildsignal ger samma kvalitet på bilden oavsett anslutning, men det betyder inte att det alltid fungerar likadant. Vi guidar till skillnaden mellan Displayport, HDMI, DVI och USB Type-C.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

VGA till visningsskärmar i industrin och föreningslivet.
Går fasiken inte att koppla på för långa/många förlängningar.

HDMI skyr jag som pesten mellan dator och skärm.

DP och DVI är det som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Man ska alltså köra RGB Full (Nvidia Control Panel) + Black Levels High (Inställning för TV) för att få bästa resultat med Nvidia + TV?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

En polare blir riktigt arg när man säger att hans dyra guldpläterade HDMI kablar inte gör skillnad i bildkvalitet. Det är kul!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Man ska alltså köra RGB Full + Black Levels High för att få bästa resultat med Nvidia + TV?

Vart hittar jag inställningar för black levels med nvidia?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Hade "default color settings" inne på Nvidia, hmm. Ändrade till Nvidia color settings med "Full" Dynamic output, tackar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

En polare blir riktigt arg när man säger att hans dyra guldpläterade HDMI kablar inte gör skillnad i bildkvalitet. Det är kul!

I knoow! Känner flera som har gått på myten att det skulle ge någon sorts bättre kvalité och har lagt ner mer pengar än någon vettig hade gjort.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vart hittar jag inställningar för black levels med nvidia?

Black Levels ställer man in på TVn.
Full Dynamic Range ställer man in i Nvidia Control Panel.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av enbom:

Man ska alltså köra RGB Full + Black Levels High för att få bästa resultat med Nvidia + TV?

"Bäst" finns egentligen inte. Du ska välja rätt.

Och vad som är rätt varierar med vad situationen och vad du försöker uppnå. Datornivåer för datorbruk och videonivåer för videouppspelning, främst då situationen där PC:n går som enkel HTPC. Om du inte har en annan lösning på detta som förespråkar andra format vill säga.

Som det ser ut idag mot en TV är det ofta vilket som så länge som man matchar grafikkortets inställning mot TV:ns inställningen. Problemet kommer med datorskärm som förväntar sig full/datornivåer medan Nvidia skickar videonivåer.

Permalänk
Medlem

Ibland efter sömnläge/energispar eller va tusan de kan heta så får ja ett sånt fel som på sida 1, alltså att varannan vertikal pixelrad har olika höjd. Detta med ett Zotac amp extreme 1080ti via DP till en acer xb270hu.

Varför blir det på detta viset å finns de nån fix? Så träligt å reboota =/...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HoboCop:

I knoow! Känner flera som har gått på myten att det skulle ge någon sorts bättre kvalité och har lagt ner mer pengar än någon vettig hade gjort.

Det roliga eller "roliga" är att det är så många faktorer en kabel måste lyckas forcera för att kunna ändra bilden. Kabeln måste kunna...

...hantera att bildinformationen bokstavligen är HDCP-krypterad och lyckas avkoda och sedan återkoda hela bildsignalen igen med intakta nycklar
...skilja på vilken bit som är vad med en flödeskodning på 8b/10b
...veta skillnad mellan 8, 10 och 12 bitars färgdjup
...förstå skillnaden mellan RGB- och YCbCr-format samt olika subsamplingsnivåer, 4:4:4, 4:2:2 eller 4:2:0 på det senare
...förstå vilken bit som gör vad oavsett upplösning, 4K, 1080p etc. och bildfrekvens som 23,967, 24, 25, 50, 59,97 och 60 Hz etc.
...skilja vilka bitar som hör till bilden och skilja dessa från själva datastrukturen för överföringen
...skilja bitarna som hör till bilden från bitarna som hör till ljudet

...samt med allt detta lyckas besluta om vad som gör en bild "bättre". Är det att Cr-information vid 8 bitars YCbCr-signal ska ändras från nivå 137 till 135? Eller är det bättre att ändra från nivå 137 till 128 istället?

Grymma kablar krävs!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Klyrre:

Ibland efter sömnläge/energispar eller va tusan de kan heta så får ja ett sånt fel som på sida 1, alltså att varannan vertikal pixelrad har olika höjd. Detta med ett Zotac amp extreme 1080ti via DP till en acer xb270hu.

Varför blir det på detta viset å finns de nån fix? Så träligt å reboota =/...

Jag tror/nördgissar att det beror på att GPU och skärmens kretsuppsättning efter vila inte handskakar fram rätt information med varandra. Det kan vara sådant som skärmen använder en MST-lösning. Omstart eller ryckt kabel är det som gäller. Där är nog omstart det bättre. Det kom en UEFI-uppdatering som hjälpte en del för mig i alla fall: https://www.nvidia.com/object/nv-uefi-update-x64.html

Bilden är dock tagen med en GPU som är modernare än så, på en skärmar från 2015-ish. Så problemet ligger antagligen i skärmens firmware. Har också sett det med skärmar som kör DVI-DL men matas via DVI-singlelink kabel så att halva bildsignalen saknas och skärmen skalar resten.

Permalänk
Medlem

Det här är en sådan djungel så att en normalbegåvad person inte kan hänga med. Jag försöker hitta vilken version av HDMI min förstärkare kan ha. Det står inte i bruksanvisning eller i andra specifikationer. Jag har inte ens lyckats googla fram det, så hur ska jag veta vad jag ska ha. Sedan har jag digitalbox och Xbox och dessa har säkert en egen sort de ska ha. Jag har gett upp att välja rätt kabel. Jag köper en som ser fin ut och nöjer mig med om jag får en bild och ljud. Det är bara synd att mina fina enheter inte presterar allt de kan. Världen har tappat greppet om standard. "I am to old for this shit"

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Eazy:

Det här är en sådan djungel så att en normalbegåvad person inte kan hänga med. Jag försöker hitta vilken version av HDMI min förstärkare kan ha. Det står inte i bruksanvisning eller i andra specifikationer. Jag har inte ens lyckats googla fram det, så hur ska jag veta vad jag ska ha. Sedan har jag digitalbox och Xbox och dessa har säkert en egen sort de ska ha. Jag har gett upp att välja rätt kabel. Jag köper en som ser fin ut och nöjer mig med om jag får en bild och ljud. Det är bara synd att mina fina enheter inte presterar allt de kan. Världen har tappat greppet om standard. "I am to old for this shit"

Det fina är att kablarna inte har några versionsnummer! Är det en certifierad, Premium High Speed-variant, ska du inte behöva bry dig mer än så. Bara köpa och se glad ut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Eazy:

Det här är en sådan djungel så att en normalbegåvad person inte kan hänga med. Jag försöker hitta vilken version av HDMI min förstärkare kan ha.

Förstärkaren har inga HDMI-versioner. Förstärkaren har funktioner. Så du måste kolla vilka funktioner den har, exempelvis ARC eller Dolby Atmos för att veta om exempelvis ARC eller Dolby Atmos fungerar. Vilken kan kräva lusläsning av handboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Black Levels ställer man in på TVn.
Full Dynamic Range ställer man in i Nvidia Control Panel.

Tack. Det var lite svårt att förstå med din kommentar där så jag började undra. Säkert fler som började rota runt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Kan förövrigt rekommendera Biltemas 4K kabel om man skall ha en sådan till ok pris.
Jag har tre stycken och alla funkar prima. Anänder de från PC och Nvidia Shield till Sony 1080 receiver och som eARC till LG Oled. 4K och HDR osv funkar fina fisken.

https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/hdmi-k...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

Det här är en sådan djungel så att en normalbegåvad person inte kan hänga med. Jag försöker hitta vilken version av HDMI min förstärkare kan ha. Det står inte i bruksanvisning eller i andra specifikationer. Jag har inte ens lyckats googla fram det, så hur ska jag veta vad jag ska ha. Sedan har jag digitalbox och Xbox och dessa har säkert en egen sort de ska ha. Jag har gett upp att välja rätt kabel. Jag köper en som ser fin ut och nöjer mig med om jag får en bild och ljud. Det är bara synd att mina fina enheter inte presterar allt de kan. Världen har tappat greppet om standard. "I am to old for this shit"

Köp bara HDMI 2.0-kablar till samtliga enheter så kommer allting flyta på fint
Möjligen lite overkill, men det är väl inte någon superstor prisskillnad mellan HDMI-kablar från olika generationer?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon200117:

Köp bara HDMI 2.0-kablar till samtliga enheter så kommer allting flyta på fint
Möjligen lite overkill, men det är väl inte någon superstor prisskillnad mellan HDMI-kablar från olika generationer?

Jag tror jag kommer få upprepa detta mantra för resten av mitt liv.

Det finns inga HDMI 2.0-kablar. Det finns inga versionsnummer på HDMI-kablar. Eller Displayport-kablar för den delen. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Det är enorm variation på kablar från förr och nu. Idag klarar i stort sett alla 2- och 3-meterskablar 18 Gbps och 4K/60 4:4:4, utan problem. Värre med långa kablar. För tio år sedan var det problem med att få 1080p/60 (4,5 Gbps) att fungera i största allmänhet. Idag fungerar även enkla, billiga, 10 och 20-meterskablar med 1080p/60. Värre med högre bandbredder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det fina är att kablarna inte har några versionsnummer! Är det en certifierad, Premium High Speed-variant, ska du inte behöva bry dig mer än så. Bara köpa och se glad ut.

Skrivet av Laxpudding:

Förstärkaren har inga HDMI-versioner. Förstärkaren har funktioner. Så du måste kolla vilka funktioner den har, exempelvis ARC eller Dolby Atmos för att veta om exempelvis ARC eller Dolby Atmos fungerar. Vilken kan kräva lusläsning av handboken.

Jo det var så jag menade. Jag uttryckte mig nog lite luddigt med hdmi-versioner. jag menade vilka funktioner jag kan använda. (Har en dålig dag med att skriva så att jag blir förstådd )

Skrivet av anon200117:

Köp bara HDMI 2.0-kablar till samtliga enheter så kommer allting flyta på fint
Möjligen lite overkill, men det är väl inte någon superstor prisskillnad mellan HDMI-kablar från olika generationer?

Mjo, det är lite prisskillnad, men det är nog så de flesta gör när de ska köpa en hdmi-kabel. Man köper nog en overkill kabel. Å andra sidan kanske alla funktioner kabeln kan kommer till användning när man köper en ny enhet som utnyttjar funktionen. Mina kablar är sedan hedenhös och behöver 5 stycken.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Eazy:

Å andra sidan kanske alla funktioner kabeln kan kommer till användning när man köper en ny enhet som utnyttjar funktionen.

Kabeln har alltså inga funktioner. Vilket är det jag tar upp i artikeln jag länkar till i ett annat svar. Kabeln för över signalen och alla funktioner handlar om vad som sitter i vardera änden av kabeln. Premium High Speed är det certifiering som garanterar att alla aspekter av kabeln fungerar som den ska.

Ironiskt nog finns det en funktion som ställer ett direkt krav på HDMI-kablar och det är 100 mbit Ethernet då det kräver att kabeln är konstruerad på ett sätt som inte fanns beskrivet från första början. Ironin är då att ingen apparat någonsin använder Ethernet över HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

En polare blir riktigt arg när man säger att hans dyra guldpläterade HDMI kablar inte gör skillnad i bildkvalitet. Det är kul!

I sådana lägen är det bara att rekommendera att han även skaffar guldpläterade nätverkskablar så att han får så bra bild som möjligt när han kollar på streamade tjänster som netflix eller youtube mfl

Permalänk
Medlem

Gällande guldpläterad kablar för ett antal år sen köpte jag 4 st hdmi 2 st Displayport som var guldpläterad för en spottstyver på biltema kompisarna trodde de var lyxkablar 🤣🤣🤣🤣 för ett par tusen kr tror jag betala ca 400kr för dom..
Roligt hade man åt dom.
Kablarna fungerade bra har dom än i dag kör 144 hz På skärmen med Displayport kabeln.

En sak är säker jag älskar alla genomgångar gällande kablar och skärmar plus testerna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

I sådana lägen är det bara att rekommendera att han även skaffar guldpläterade nätverkskablar så att han får så bra bild som möjligt när han kollar på streamade tjänster som netflix eller youtube mfl

Glöm inte de guldpläterade optiska kablarna.

Permalänk
Skrivet av Cebor:

I sådana lägen är det bara att rekommendera att han även skaffar guldpläterade nätverkskablar så att han får så bra bild som möjligt när han kollar på streamade tjänster som netflix eller youtube mfl

Vänta lite nu... Han kör väl inte med strömkabel utan guldplätering eller?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

VGA till visningsskärmar i industrin och föreningslivet.
Går fasiken inte att koppla på för långa/många förlängningar.

HDMI skyr jag som pesten mellan dator och skärm.

DP och DVI är det som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att DVI och HDMI delar protokoll (också varför du kan köra DVI(single-link) <-> HDMI passiv adapter i nästan vilken skärm eller dator som helst, är det rätt roligt att du skyr ena och älskar andra.

Enda jag skyr är långa kablar. Ska du ha långa kablar, behöver du se över sin setup eller titta på aktiva lösningar, oavsett standard.

Skrivet av anon200117:

Köp bara HDMI 2.0-kablar till samtliga enheter så kommer allting flyta på fint
Möjligen lite overkill, men det är väl inte någon superstor prisskillnad mellan HDMI-kablar från olika generationer?

:facepalm:
Vissa lär sig bara inte.
Det är koppar... en bit tråd. Kabeln skiter i vad någon stämplat på den. Siffrorna spelar NADA roll! Antingen är den certifierad, eller inte. Resten kan du bara glömma, ignorera och radera ur skallen

Det är enheterna du ansluter dem TILL som bestämmer vad de kan och inte kan, och det är en sabla djungel. Det är finstilta i manualen som gäller där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med tanke på att DVI och HDMI delar protokoll (också varför du kan köra DVI(single-link) <-> HDMI passiv adapter i nästan vilken skärm eller dator som helst, är det rätt roligt att du skyr ena och älskar andra.

De må dela samma protokoll men historiskt har deras egenskaper inte alltid varit i fas med varandra. Min erfarenhet är att jag flera gånger råkat ut för att HDMI inte klarar ens HD-upplösning med given utrustning där resultatet är en sorgkant eller uppskalad bild. Något som löstes genom att använda DP eller DVI. Om det är vad SirMacke syftar på så är jag benägen att instämma i hans aversion gentemot HDMI.

Nu spekulerar jag bara men jag TROR att den bakomliggande orsaken till att tillverkare av grafikkort och skärmar - i all fall tidigare - håller kvar vi äldre HDMI-versioner var den licenskostnaden som protokollet associeras med samt eventuell utvecklingskostnad som varje implementation kräver.

Är det ett problem idag? Kanske inte. Min TV klarar 4K och troligen mitt grafikkort också. Men du vet, trauman kan sätta sina spår

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Riktigt så enkelt som bild eller inte är det inte. Jag har varit med on blinkande bild, men också tearing, som fixats med bättre (aktiv) kabel. Båda över 15m hdmi för ett antal år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Riktigt så enkelt som bild eller inte är det inte. Jag har varit med on blinkande bild, men också tearing, som fixats med bättre (aktiv) kabel. Båda över 15m hdmi för ett antal år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Blinkade bild är ju bild varvat med inte bild. Men ja, bitfel kan man förstås få vilket kan ge div olika visuella effekter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nME:

Riktigt så enkelt som bild eller inte är det inte. Jag har varit med on blinkande bild, men också tearing, som fixats med bättre (aktiv) kabel. Båda över 15m hdmi för ett antal år sedan.

Är faktiskt så enkelt, beroende på hur du definierar gränsen.

Jag brukar beroende på tiden och avgränsningen för artiklarna beskriva skeendet lite olika. Antingen kommer bilden över 100% intakt eller så är det inte 100% intakt. Och är signalen endast 99,9% eller 99,99% intakt så har man vid gigabit-bandbredder fortfarande hundratusentals bitfel i sekunden. Detta kan fortfarande ge bild men bilden har då uppenbara fel i form av artefakter, att det blinkar eller ger snöeffekter i bilden.

Är det större signalbortfall närmare 1% förlust eller mer brukar bilden helt enkelt inte komma fram alls.