Det här med Bank-ID

Permalänk
Medlem

Det blir aldrig säkrare än den svagaste länken... och det kommer alltid att vara människan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Hmmm, hur menar du? Om man nu går med på att logga in med sitt BankID åt en okänd person varför skulle 4 siffror till hjälpa? Känns dock som att jag inte förstår hur du menar. (Plus det @defender skrev nedan)

Exakt.

Att även legitima banker gör det för att identifiera sina kunder kan jag förstå. Vill man inte identifiera sig med BankID över telefon får man helt enkelt ta sig till banken i fysisk person. Ingen tvingar väl dig att göra något?

Om en bedragare ringer upp dig och ber dig logga in på din bank med bankID för att kolla en överföring som enligt bedragaren blivit fel
så kommer han då ha förberett på sin dator en inloggning med ditt personnummer, när du sen slår in personnumret på din egen dator och sen koden på ditt bankID så kommer han loggas in, men då krävs det en inloggning till på fyra siffror och eftersom du då inte loggats in på banken så kommer du ana oråd.
Förstår du bättre nu hur jag tänker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om en bedragare ringer upp dig och ber dig logga in på din bank med bankID för att kolla en överföring som enligt bedragaren blivit fel
så kommer han då ha förberett på sin dator en inloggning med ditt personnummer, när du sen slår in personnumret på din egen dator och sen koden på ditt bankID så kommer han loggas in, men då krävs det en inloggning till på fyra siffror och eftersom du då inte loggats in på banken så kommer du ana oråd.
Förstår du bättre nu hur jag tänker.

Nej inte riktigt, då det som sagts tidigare redan idag krävs X antal godkännanden genom BankID't för att skicka pengar till någon och det står vad som sker efter varje gång i BankID-appen trots det går folk vidare.

Se nedan.

Skrivet av TiasE:

Inte nog med detta, i varje fall när du måste ange din kod i BankID så står det exakt varför du behöver legitimera dig, det som då sker när någon "kapar ditt BankID" så kommer du få upp i ditt BankID att ange din kod i följande ordning: Verifiering mot bank, godkänn nytt konto för överföring och slutligen godkänn överföring av xxxxx kr till konto xxxxx.

Att folk faktiskt fortfarande faller för detta är för mig ett mysterium. Även om man är helt tekniskt obegåvad så måste det ju slå varningsklockor när man får upp att man måste signera för att godkänna ett konto man inte känner igen och återigen när man godkänner en överföring till detta konto.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om en bedragare ringer upp dig och ber dig logga in på din bank med bankID för att kolla en överföring som enligt bedragaren blivit fel
så kommer han då ha förberett på sin dator en inloggning med ditt personnummer, när du sen slår in personnumret på din egen dator och sen koden på ditt bankID så kommer han loggas in, men då krävs det en inloggning till på fyra siffror och eftersom du då inte loggats in på banken så kommer du ana oråd.
Förstår du bättre nu hur jag tänker.

Båda försöken avbryts om detta händer.

Permalänk
Medlem

Bedrägeriet går väl ut på att skapa ett nytt Mobilt BankID (kapa). Sedan kan man tömma offrets alla konton överallt. Här är bandat samtal på hur det kan låta.

Ungdomar måltavlor för bedragare – hör bedrägerisamtalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Bedrägeriet går väl ut på att skapa ett nytt Mobilt BankID (kapa). Sedan kan man tömma offrets alla konton överallt. Här är bandat samtal på hur det kan låta.

Ungdomar måltavlor för bedragare – hör bedrägerisamtalet

Det står i bankID rutan att du gör ett nytt bankID.
Så då ska du fortfarande Legitimera dig 2 gånger. En gång för inloggning och en gång för att göra ett nytt BankId.
"Härmed bekräftar jag "mitt namn" att jag beställer ett nytt BankID". Om man inte tycker det är nått märkligt med detta så är det nått annat fel. Är man 70+ kan jag förstå men om man är 20år gammal och kan läsa not so much.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det står i bankID rutan att du gör ett nytt bankID.
Så då ska du fortfarande Legitimera dig 2 gånger. En gång för inloggning och en gång för att göra ett nytt BankId.
"Härmed bekräftar jag "mitt namn" att jag beställer ett nytt BankID". Om man inte tycker det är nått märkligt med detta så är det nått annat fel. Är man 70+ kan jag förstå men om man är 20år gammal och kan läsa not so much.

Där ser man, fungerar lite olika då. I min bank ska man använda säkerhetsdosan, och i det bandade samtalet hör man att bedragaren fiskar efter säkerhetsdosan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Där ser man, fungerar lite olika då. I min bank ska man använda säkerhetsdosan, och i det bandade samtalet hör man att bedragaren fiskar efter säkerhetsdosan.

Det är lite olika ja, Swedbank (om de inte ändrat något sedan jag gjorde nytt BankID sist) kräver att man använder ett kodkort som man får beställa hem, samma sak om du vill ge ditt BankID utökade rättigheter, räcker inte med dosa eller redan aktiverat bankid.

När jag hjälpte morsan med att lägga in BankID från Nordea på en ny telefon så räckte det med legitimering via BankID på den gamla telefonen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Själv har jag skaffat anonymt telefonnummer. Men banken har det naturligtvis ifall det är något. T ex att de spärrat kontokortet och skickar ett nytt eller att någon försöker låna pengar i mitt namn el likn.
Har slutat använd Bank-ID. Dels mobilt, dels med dosa med sladd för bank- och finansiella inloggningar och signeringar. Bank ID är däremot ok för för att legitimera mig i andra sammanhang.
Använder numera bara dosa med koder för att logga in och signera i bank.

Men om någon ringer och vill ha koderna i säkerhetsdosan och man uppger dem då tycker jag att man däremot gjort fel och inte skyddat sina koder och därmed får stå sitt kast. Ungefär som att ha kontokort och kod tillsammans eller inte hålla handen för när man slår in koden i butiken eller bankomaten.

Många banker utomlands skickar ett sms till telefonen med en engångskod för signering och Eurocard gör det för inloggning och verifiera"osäkra" internetbetalningar t ex. Loggar man in på Eurocard med Bank-ID ska man uppge om man gör det från samma dator eller en annan dator. Bara en sådan enkel uppgift när man loggar in och signerar på banken med Bank-ID vore väl enkelt och kräva eller helt enkelt göra det omöjligt att legitimera sig och logga in och signera med Bank-ID från två olika datorer/telefoner.
Men det är klart att då erkänner man bristen i systemet och förmodligen blir skadestånden dyrt omfattande för bankerna.

Permalänk
Medlem

Numera så har ju Bank ID även implementerat stöd för QR kod, så jag kan t.ex. inte logga in på min bank på datorn utan att även scanna en QR kod på skärmen och även ange kod.

https://feber.se/samhalle/bankid-bedragerierna-har-minskat-dr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det står i bankID rutan att du gör ett nytt bankID.
Så då ska du fortfarande Legitimera dig 2 gånger. En gång för inloggning och en gång för att göra ett nytt BankId.
"Härmed bekräftar jag "mitt namn" att jag beställer ett nytt BankID". Om man inte tycker det är nått märkligt med detta så är det nått annat fel. Är man 70+ kan jag förstå men om man är 20år gammal och kan läsa not so much.

Skrivet av torbjorn_75:

Där ser man, fungerar lite olika då. I min bank ska man använda säkerhetsdosan, och i det bandade samtalet hör man att bedragaren fiskar efter säkerhetsdosan.

Skrivet av TiasE:

Det är lite olika ja, Swedbank (om de inte ändrat något sedan jag gjorde nytt BankID sist) kräver att man använder ett kodkort som man får beställa hem, samma sak om du vill ge ditt BankID utökade rättigheter, räcker inte med dosa eller redan aktiverat bankid.

När jag hjälpte morsan med att lägga in BankID från Nordea på en ny telefon så räckte det med legitimering via BankID på den gamla telefonen.

Hur man skapar bankid skiljer sig lite mellan bank till bank som ni säger. Värt att tänka på är att flera banker också kräver att man bekräftar bankid på något sätt, som Swedbank och sparbankernas utökad användning, någon annan kräver att man aktiverar bankid:t med t.ex. koddosan första gången.

Där det är möjligt att med ett nyskapat bankid tömma konton så är det lite mer bankens egna säkerhetsproblem, från bankens sida är ju bara bankid ett av flera verktyg de använder. Även om du själv inte skapat det nya bankid:t så dyker det upp en notis i bankid-appen för övrigt, så om någon kapat ditt ID och öppnat konto hos en annan bank bör du åtminstone bli meddelad när de också skaffat bankid.

Sista går det inte riktigt att skydda emot, kommer någon med en giltig ID-handling till banken så skulle de för den delen kunna hämta ut en ny dosa t.o.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

*
Men det är klart att då erkänner man bristen i systemet och förmodligen blir skadestånden dyrt omfattande för bankerna.

Va? Vad är detta för nonsens? Du tror inte folk redan försökt? Något de godkänner på sin sladdlösa koddosa eller i bankid-appen är kundens ansvar ingen annans! Bara för att bankerna håller på och säkrar upp sig för att hindra att kunden gör något dumt betyder det inte att det är samma sak som att de erkänner att de är ansvariga för bedrägerierna.

Banker har använt QR-koder sedan förra året, bara att välja en av dem om man är orolig och samtidigt vill använda bankid. Förutom QR-koder är det redan möjligt att göra det omöjligt att logga in på en annan enhet, för de som vill använda sig av detta. Inget av detta är något som skyddar mot mer avancerade attacker där din dator eller telefon är kompromissad. Det skyddar inte heller mot att du får din identitet kapad/stulen.

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå hur detta brott går till.

Hur kan tjuven skapa mobilt bank id i mitt namn? och sedan ringa mig och när jag loggar in, så loggar jag in tjuven istället?

Eller är det så att tjuven lurar folk att skapa ett nytt b-ide?, har svårt att få grepp om detta.

Kör med bank-id på fil istället, och så klart inte sitta rapa koder eller logga in på uppmaning av någon tjomme på telefon som jag inte känner.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Hade Bank-ID-systemet använts av banker i USA el UK så hade de inte haft en chans i domstol utan blivit dömda för miljardskadestånd vid varje tillfälle.
Om det beror på stulen eller kapad identitet så är det ett brott som inte kontoinnehavaren kan lastas för om denne inte medverkat. T ex falsk id-handling.

Om intällningen från bankerna går ut på att hindra att kunden gör något dumt så är det lättförståeligt att man i sitt upphöjda elfenbenstorn anser att man är ofelbara och inte behöver konstruera säkra system för kunderna utan istället skylla sina egna tillkortakommanden på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Hade Bank-ID-systemet använts av banker i USA el UK så hade de inte haft en chans i domstol utan blivit dömda för miljardskadestånd vid varje tillfälle.
Om det beror på stulen eller kapad identitet så är det ett brott som inte kontoinnehavaren kan lastas för om denne inte medverkat. T ex falsk id-handling.

Det är nog ganska sällan pga kapad identitet. Det handlar om kapade BankID och det ger kontohavarna själva ut till bedragarna. Knappast nått bankerna kan lastas för i min fantasivärld.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Har svårt att förstå hur detta brott går till.

Hur kan tjuven skapa mobilt bank id i mitt namn? och sedan ringa mig och när jag loggar in, så loggar jag in tjuven istället?

Eller är det så att tjuven lurar folk att skapa ett nytt b-ide?, har svårt att få grepp om detta.

Kör med bank-id på fil istället, och så klart inte sitta rapa koder eller logga in på uppmaning av någon tjomme på telefon som jag inte känner.

De ringer upp dig, säger sig ringa från banken, ber dig identifiera dig med ditt BankID, varpå de loggas in på ditt konto.
Exakt det som bankerna säger att de aldrig gör och varnar alla för att gå med på. Men ändå gör folk det och tydligen är allt Bank-IDs fel, av någon anledning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

De ringer upp dig, säger sig ringa från banken, ber dig identifiera dig med ditt BankID, varpå de loggas in på ditt konto.
Exakt det som bankerna säger att de aldrig gör och varnar alla för att gå med på. Men ändå gör folk det och tydligen är allt Bank-IDs fel, av någon anledning...

Men när jag skapar mitt b-id på fil, så krävs det ju att jag loggar in på min bank med dosa, kort och kod.

Hur kan tjuven skapa ett b-id på fil i mitt namn, när han inte har tillgång till dessa?

Vet inte vad som gäller för mobilt b-id för det har jag inte.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Men när jag skapar mitt b-id på fil, så krävs det ju att jag loggar in på min bank med dosa, kort och kod.

Hur kan tjuven skapa ett b-id på fil i mitt namn, när han inte har tillgång till dessa?

Vet inte vad som gäller för mobilt b-id för det har jag inte.

Scammen jag beskrev använder mobilt Bank ID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Hade Bank-ID-systemet använts av banker i USA el UK så hade de inte haft en chans i domstol utan blivit dömda för miljardskadestånd vid varje tillfälle.
Om det beror på stulen eller kapad identitet så är det ett brott som inte kontoinnehavaren kan lastas för om denne inte medverkat. T ex falsk id-handling.

Om intällningen från bankerna går ut på att hindra att kunden gör något dumt så är det lättförståeligt att man i sitt upphöjda elfenbenstorn anser att man är ofelbara och inte behöver konstruera säkra system för kunderna utan istället skylla sina egna tillkortakommanden på dem.

Banker i USA kör ofta sämre system...

Bankid är inte värre än att köra med bankens koddosa, utan är säkrare än att köra en sladdlösa dosa i de flesta fallen.

Du får ingen ersättning av banken för att någon kapat din identitet, du får ställa krav på bedragaren i samband med målet mot denne. Lån och liknande kan du bestrida, men du kan inte begära att få tillbaka pengar som tömts från konton av banken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Nej inte riktigt, då det som sagts tidigare redan idag krävs X antal godkännanden genom BankID't för att skicka pengar till någon och det står vad som sker efter varje gång i BankID-appen trots det går folk vidare.

Se nedan.

Sant, men du slår inte in din nya fyrsiffriga kod så länge du inte kommer vidare på din skärm. Att nu folk tycks kunna säga vad som helst till folk som ringer kan tyvärr inte banken ta hand om. Om du uppger din kod för någon i en telefon så är det upp till dig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Bank ID är nog den absolut bästa saken i Sverige lol.
Sen kan ingen föra över pengar även om de kommer in på en bank ändå om man inte har utökat bank id(iaf inte på sparbanken/swedbank).

Går inte lägga till nya konto med bank id utan måste använda säkerhetsdosan.
Samma gäller saker som utöka Swish gräns osv.

Har själv inte utökat bank id och har min säkerhetsdosa i kassaskåpet hemma.

Sen har Bank-ID gjort det säkrare också med QR kod att scanna.

Och i slutändan är det faktiskt upp till individen, varje jävla gång i min Sparbanken app så ser jag en stor jävla ruta om information med att inte bli lurad, en ruta jag inte ens kan ta bort vilket stör mig lol.

Det finns 500 varning och information om detta alltid i media osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sant, men du slår inte in din nya fyrsiffriga kod så länge du inte kommer vidare på din skärm. Att nu folk tycks kunna säga vad som helst till folk som ringer kan tyvärr inte banken ta hand om. Om du uppger din kod för någon i en telefon så är det upp till dig.

?

Alltså. Nu kommer ju inte folk "vidare på sin skärm" heller, utan man slår in sin >4-siffriga kod iaf TRE gånger när det samtidigt står information ang. vad man godkänner (t.ex. överföring på X:- kr till Y's konto...). Då lär knappast det hjälpa med en 4-siffrig kod till? Varför skulle det göra det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

På tal om kontosäkerhet, är det någon som testat FIDO U2F? Funderar på att köpa två nycklar, använder vanligtvis authenticator.

Nu går du väldigt OFF-TOPIC, kanske starta en ny tråd om du undrar över FIDO2?

Men, jag har två stycken från SoloKeys, en USB-C Tap, och en USB-A Tap. Funkar väldigt bra, kan rekommendera. både mjukvara och hårdvara är open source. https://solokeys.com/ behöver du inte NFC så rekommenderar jag starkt att beställa från 3:de part dock, eftersom de skickas från USA om man köper direkt från siten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej @frong du har inte missat något. @Pjb har verkligen inte en aning om hur bankid fungerar, för guds skull du kan inte ens logga in om du inte är på samma plats längre pga gps kravet och det är bara en inloggning per gång som tillåts, avbryts det eller om något går fel får du gott vänta en stund.

Senast igår loggade jag in med mobilt bankId, GPS avstängd på telefonen, vpn på datorn som visar att jag befinner mig i en annan stad med datorn.
Så ser inte att BankId:et skall kunna se att min mobil(med bankId) och dator befinner sig på samma ställe.

Är du säker på att GPS krävs, eller det kanske inte behövs om man scannar en QR-kod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

?

Alltså. Nu kommer ju inte folk "vidare på sin skärm" heller, utan man slår in sin >4-siffriga kod iaf TRE gånger när det samtidigt står information ang. vad man godkänner (t.ex. överföring på X:- kr till Y's konto...). Då lär knappast det hjälpa med en 4-siffrig kod till? Varför skulle det göra det?

Som jag skrev, att försäkra sig mot dumhet går inte så länge folk kan tänka sig att uppge sin kod för en person i telefonen så är man rökt iallafall. Något ställe jag handlade på var man tvungen att scanna en QR-kod på skärmen för att komma vidare.

Överallt på bankens hemsida står det och även sagt på nyheter och i alla tidningar men ändå kommer bedragarna förbi detta genom att folk helt enkelt uppger sin kod för vem som helst bara de säger att de ringer från banken. Min bank har nog aldrig ringt mig om jag inte bett dem göra det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Som jag skrev, att försäkra sig mot dumhet går inte så länge folk kan tänka sig att uppge sin kod för en person i telefonen så är man rökt iallafall. Något ställe jag handlade på var man tvungen att scanna en QR-kod på skärmen för att komma vidare.

Överallt på bankens hemsida står det och även sagt på nyheter och i alla tidningar men ändå kommer bedragarna förbi detta genom att folk helt enkelt uppger sin kod för vem som helst bara de säger att de ringer från banken. Min bank har nog aldrig ringt mig om jag inte bett dem göra det.

Vanliga banker har ingen kod, det räcker att logga in med (mobilt) bankID.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Senast igår loggade jag in med mobilt bankId, GPS avstängd på telefonen, vpn på datorn som visar att jag befinner mig i en annan stad med datorn.
Så ser inte att BankId:et skall kunna se att min mobil(med bankId) och dator befinner sig på samma ställe.

Är du säker på att GPS krävs, eller det kanske inte behövs om man scannar en QR-kod.

Jag har gjort samma sak flera gånger, mobil i USA med 4G och GPS-avstängd, loggat in på bank-id när släkting hjälpte mig hämta utdrag från Skatteverket. Datorn befann sig i Sverige och mitt BankID var garanterat på andra sidan jordklotet. Gick hur fint som helst.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Jag har gjort samma sak flera gånger, mobil i USA med 4G och GPS-avstängd, loggat in på bank-id när släkting hjälpte mig hämta utdrag från Skatteverket. Datorn befann sig i Sverige och mitt BankID var garanterat på andra sidan jordklotet. Gick hur fint som helst.

Tänk på att ni begår brott när ni gör detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Som jag skrev, att försäkra sig mot dumhet går inte så länge folk kan tänka sig att uppge sin kod för en person i telefonen så är man rökt iallafall. Något ställe jag handlade på var man tvungen att scanna en QR-kod på skärmen för att komma vidare.

Överallt på bankens hemsida står det och även sagt på nyheter och i alla tidningar men ändå kommer bedragarna förbi detta genom att folk helt enkelt uppger sin kod för vem som helst bara de säger att de ringer från banken. Min bank har nog aldrig ringt mig om jag inte bett dem göra det.

Exakt

Skrivet av Petterk:

Tänk på att ni begår brott när ni gör detta.

Vad för brott?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad för brott?

Missbruk av urkund bör det väl bli.