Resultat: 16 GB primärminne är överlägset vanligast bland SweClockers medlemmar

Permalänk

@Holic: komplett har rea just nu ifall du inte köpt ram 880kr för 16gb 3200mhz cl16 ifall du är sugen

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur många tabbar har du uppe för att äta upp 16gb med Chrome?

Haha jag vet inte, men rätt många. På jobbet här har jag 70.

Alltså jag har en hel del andra program på samtidigt, inte enbart chrome.

Men det är främst när jag spelar som jag märker av problemet. Inte specifikt vid webbläsning.

Använding av RAM låg alltid väldigt högt. Vill ha det lugnt och svalt vid idle så att när jag väl ska ha igång diverse program ska det gå utan att skapa några problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skonky:

Haha jag vet inte, men rätt många. På jobbet här har jag 70.

Alltså jag har en hel del andra program på samtidigt, inte enbart chrome.

Men det är främst när jag spelar som jag märker av problemet. Inte specifikt vid webbläsning.

Använding av RAM låg alltid väldigt högt. Vill ha det lugnt och svalt vid idle så att när jag väl ska ha igång diverse program ska det gå utan att skapa några problem.

hört talas om bokmärken och Ctrl+W?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Haha jag vet inte, men rätt många. På jobbet här har jag 70.

Alltså jag har en hel del andra program på samtidigt, inte enbart chrome.

Men det är främst när jag spelar som jag märker av problemet. Inte specifikt vid webbläsning.

Använding av RAM låg alltid väldigt högt. Vill ha det lugnt och svalt vid idle så att när jag väl ska ha igång diverse program ska det gå utan att skapa några problem.

70 flikar?!? Blir svettig bara jag tänker på det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Har 16GB Ram och har alltid igång 4-5 program i bakgrunden (bland annat 20 tabs i chrome) utan att ens komma i närheten av 16gb used.
Vad gör ni 25% som har 32GB i era datorer för att rättfärdiga det?

Jag köpte 32GB lite av en slump när det var som billigast, hittade ett extrapris med 32GB under våren/sommaren 2016.

Permalänk
Medlem

@trebrecks: Tack för tipset!

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

8GB räcker än så länge ganska långt.
Men ger inte mycket extra utrymme för lite tyngre multitasking eller någon enskild syssla som gillar mer minne.

GTA V (2015) på 8 GB RAM.

Anledningen till att det funkar på datorer med 8 GB RAM är paging/virtuellt minne. Ha tillräckligt med RAM eller tappa prestanda, kort sagt.

Permalänk
Medlem

Jag har som många andra 16GB. En polare hade 8GB och fick microstutters i spel, så jag tipsade om att det kan vara att den swappar till disk. Det trodde hon inte på så jag lånade ut mina 16GB-stickor så hon fick prova och microstutters försvann. Kan tänka mig att det beror på spel också men biffiga spel med typ open world är näst intill ett krav med 16GB för att det skall flyta fint.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

70 flikar?!? Blir svettig bara jag tänker på det.

Verkar finnas två olika läger när det gäller flikar i webbläsare, den ena vill ha minimalt med flikar där sådant som man vill ha kvar bokmärks effektivt och den andra är helt enkelt bekväm med att ha hundratals flikar aktiva istället för att utnyttja bokmärken mer effektivt. Jag råkar höra till den sistnämnda med nuvarande 92 st flikar på min stationära och ":D" på telefonen 😏

Grejen är den att jag personligen har bättre koll på webbplatser som jag checkar regelbundet när de är synliga i form av flikar med sina distinkta ikoner än att jag ska behöva rota runt i mappar utav mappar av bokmärken som jag troligen skulle råka glömma bort ens existerade tills slut. En annan skulle bli helt galen i min sits helt klart, men det är så jag har använt mina webbläsare sedan jag föddes i stort sett. Dock så sparar jag bokmärken emellanåt, men det är något sällsynt. Inte minst så använder jag plugin:et The Great Suspender där inaktiva flikar sätts i viloläge.

---

Kanske lite ur spår detta, så anledningen till varför jag har 32GB av systemminne är inte större än att jag lyckades roffa åt mig två 2x8GB-kits för 1100 kr totalt som i sin tur såldes som fyndvaror sent 2016, dvs när priserna på RAM höll på att stiga som ingen morgondag. Men jag har definitivt haft användning av storleken, även om det inte är varje dag, så är det ganska skönt att aldrig behöva känna sig begränsad på den fronten fram tills nästa steg uppåt.

Tycker bland annat om att mina överförningar från SSD till HDD cachas ganska rejält på RAM under processen, där SSD:n hinner göra sitt klart före HDD:n där RAM tar över överförningen i bakgrunden tills HDD:n är klar. Sedan så händer väl att man experimenterar med komprimeringar för arkivering av stora spelinstallationer, t.ex Alphas/Betas/Tech Tests osv, då jag har ett milt intresse att försöka bevara och undersöka spel som de var under sin utveckling innan release 🙂

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk

Jag har 18GB, men fyllde i 16. Då 18 inte fanns som alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Man kan i princip inte ha för mycket minne. Att min burk (AMD Ph II X6) hängt med så pass länge beror på att jag satsade på 16G redan från början (minne var billigt då) och sen uppgraderat till SSD. När minne är billigt så köper man så mycket man kan, det har man lärt sig med erfarenheten av att hållt på med byggen sen 97 då jag gick över till PC då priserna åkt upp och ner som en jojo, översvämmningar, bränder och gud vet vad har fått priserna att gå i taket mer än en gång. Samtidigt är det inget som begränsar en dators användande som att den swappar.

Undar om alla vi få med DD3 system på AMD har 16 eller mer?

Hehe, jag sitter på en Phenom II X4 955 med 8 GB minne...

Permalänk
Snusfri

Kör just en enkel rendering (1080x1920) med enbart några få objekt och ligger på över 16GB använding.

Har 32GB men det är för lite, vid lite högre upplösning och mer eller mer komplexa objekt samt texturer så rinner det iväg och ligger då på ~31GB.

Så är riktigt sugen på att uppgradera till 64GB som är det mesta jag kan ha på Z370-plattformen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

16 GB är ju än overkill för spel, men det gör också det hela framtidssäkert.

Overkill? Fick slut på mem på en gammal i5 2500 med 8gb ram när jag lirade pubg. Massa annat skit i bakgrunden men ändå..

Möjligen 8gb funkar på laptops som används lätt. Men för en desktop borde 16 vara absolut minimumkrav 2019.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Innan diskussioner om "Min dator använder bara X-Gb Ram när jag gör Y och jag har bara Z-Gb i min dator. Alltså är det onödigt att ha 16GB " så behöver vi reda ut en grej.

Moderna operativsystem kommer att använda mer RAM om det finns utrymme att göra så. Prova att starta en dator med 4GB installerat vs 16 och öppna/stäng lite flikar, program etc så kommer ni se att datorn med 16GB använder mer.

Det finns ingen anledning för datorn att ha mängder av outnyttjat minne.

Det finns ju två sätt att se på det här. Fundera på varför applikationerna drar mer när det finns. Applikationerna är ju uppenbarligen skrivna för att kunna släppa minne vid behov.

T.ex. Chrome håller ju så mycket som möjligt för att göra det snabbare att surfa. Den preprocessar så mycket som möjligt och räknar kallt med att du återvänder till samma sidor.

Många moderna programmeringsspråk återanvänder gamla objekt istället för att skapa nya. Tänk en applikation som använder kordinater (x och y). Den allokerar 100 00 stycken och gör sina beräkningar. När den är färdig så kan den antingen släppa minnet eller behålla det oanvända minnet. När den 3 sekunder senare ska allokera 100 000 nya kordinater så kan den antingen använda det gamla minnet (som passsar perfekt till dessa kordinater) eller be OS om nytt minne. Den ena strategin är avsevärt snabbare, speciellt om allokeringarna skulle ske många gånger per sekund.

Även windows drar mer minne om det finns. Stora delar av filsystemet finns mellanlagrat i RAM om det finns plats. Det är ju naturligtvis inte så att datorn skulle krasha om det inte finns all denna RAM. Men det är en avvägning mellan pris på RAM och prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

16 GB är ju än overkill för spel, men det gör också det hela framtidssäkert.

Overkill? Finns många scenarion där 8GB blir för lite, vist om man stänger ner allt annat än bara spelet kanske det funkar men vill man inte stänga ner allt varje gång man skall spela så är det lite klent.

Jag har i alla burkar hemma 16GB, förutom i frugans, där sitter det 12GB, men hon betalar bara räkningarna och fyller i ekonomin i Excel så där fungerar ju nog lika bra med 4GB men har man ligger så kör man

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Goddag:

Det finns ju två sätt att se på det här. Fundera på varför applikationerna drar mer när det finns. Applikationerna är ju uppenbarligen skrivna för att kunna släppa minne vid behov.

T.ex. Chrome håller ju så mycket som möjligt för att göra det snabbare att surfa. Den preprocessar så mycket som möjligt och räknar kallt med att du återvänder till samma sidor.

Många moderna programmeringsspråk återanvänder gamla objekt istället för att skapa nya. Tänk en applikation som använder kordinater (x och y). Den allokerar 100 00 stycken och gör sina beräkningar. När den är färdig så kan den antingen släppa minnet eller behålla det oanvända minnet. När den 3 sekunder senare ska allokera 100 000 nya kordinater så kan den antingen använda det gamla minnet (som passsar perfekt till dessa kordinater) eller be OS om nytt minne. Den ena strategin är avsevärt snabbare, speciellt om allokeringarna skulle ske många gånger per sekund.

Även windows drar mer minne om det finns. Stora delar av filsystemet finns mellanlagrat i RAM om det finns plats. Det är ju naturligtvis inte så att datorn skulle krasha om det inte finns all denna RAM. Men det är en avvägning mellan pris på RAM och prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte. Vilket är det andra sättet? Operativsystemet och applikationer använder mycket minne om det tillåts för att snabba upp, som jag syftade på. Vilket är det andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Jag förstår inte. Vilket är det andra sättet? Operativsystemet och applikationer använder mycket minne om det tillåts för att snabba upp, som jag syftade på. Vilket är det andra?

Sorry. Missförstod helt din slutsats "Det finns ingen anledning för datorn att ha mängder av outnyttjat minne.". Alltså köp inte mer för "Det finns ingen anledning för datorn att ha mängder av outnyttjat minne."

Nu förstår jag bättre vad du syftade på..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Goddag:

Sorry. Missförstod helt din slutsats "Det finns ingen anledning för datorn att ha mängder av outnyttjat minne.". Alltså köp inte mer för "Det finns ingen anledning för datorn att ha mängder av outnyttjat minne."

Nu förstår jag bättre vad du syftade på..

Skickades från m.sweclockers.com

Ahaaa! Då är jag med. Jag insåg inte att mitt inlägg kunde tolkas så. Jag jobbar på att bli tydligare i text!

Permalänk
Medlem

Chrome och spel kraschade ganska ofta när jag hade 8 GB. Uppgraderade för några månader sedan till 16 GB och har inte haft en enda krasch. Kan ha massa flikar och två spel samtidigt. Men känns ändå som att 32 GB inte är långt ifrån. Speciellt då jag vill ha program uppe hela tiden såsom Visual Studio.

Permalänk
Medlem

Allt beror ju så klart på vad man gör, men 16GB är lite för lite för mig personligen, det händer då och då att datorn blir extremt slö för att den enbart jobbar med att flytta saker in och ut ur swapen.
Nu har jag 24GB vilket jag har klarat mig på hittills, men det är mer för att lösa de problemområdena som 16GB gav och ger mig i praktiken inte så mycket mer användbart minne.

Att ha minne "över" är inte bara viktigt för att slippa swap, prestandakostnaden av att ha en GC (garbage collector) vilket finns i många av de språk som används för moderna applikationer idag skalar exponentiellt med hur mycket minne som finns över. Har du dubbelt så mycket minne ledigt som programmet utnyttjar finns det nästan igen mätbar prestandakostnad men om du bara har precis så mycket minne som programmet nyttjar har den en extremt hög prestandakostnad.

Permalänk
Medlem

Resultat: 16 GB primärminne är överlägset vanligast bland SweClockers medlemmar

Så sjukt att priset åker ned så mycket. RAM-minnen påminner mycket om olika valutor på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Har 16GB Ram och har alltid igång 4-5 program i bakgrunden (bland annat 20 tabs i chrome) utan att ens komma i närheten av 16gb used.
Vad gör ni 25% som har 32GB i era datorer för att rättfärdiga det?

Låter datorn stå på 24/7 med chrome med massvis med tabs öppna, alla spelklienter (steam, origin, epic games etc). 2 skärmar, ena streamar diverse (twitch, netflix HBO) eller stream själv. Diverse program öppna (discord VPN m.m)

Ju längre datorn är igång desto mer kan lagras i ram-minnnet. Och det fylls med tiden. Datorn nu har varit igång 20 dagar sedan senaste reboot och använder för tillfället 9gb ram och just nu tittar jag inte på netflix eller annnan streamingtjänst, eller har spel igång.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Jag kör 32gb för att jag har dubbla cpu 16 gb för varje cpu

Visa signatur

MB:Intel s2600co4 | 2x CPU:xeon E5 2650 | RAM-minne: 32GB ECC Hynix 1333| Grafikkort: EVGA 980 gtx SC 4gb | PSU: Crosair ax860i| Chassi:Thermaltake level 10 GT white | CPU-kylning: NOCTUA | HDD: intel 330 ssd 128gb | dubbla :Benq XL2720Z | OS: Windows 10 LTSC x64

Permalänk
Medlem

Mina 16 Gb är tyvärr lite för lite. Spel, streaming och voice kräver idag 32 till 64. Sen skadar inte 64 Gb hastigheten att omvandla allt till mp4 för youtube.
Glad över att standarden har höjts

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sysop:

Min primära dator är min telefon och den har 3GB (iPhone 8 Plus), vilket räcker än så länge.

Var det du som kryssade under 4 GB?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tempel:

Man kan i princip inte ha för mycket minne. Att min burk (AMD Ph II X6) hängt med så pass länge beror på att jag satsade på 16G redan från början (minne var billigt då) och sen uppgraderat till SSD. När minne är billigt så köper man så mycket man kan, det har man lärt sig med erfarenheten av att hållt på med byggen sen 97 då jag gick över till PC då priserna åkt upp och ner som en jojo, översvämmningar, bränder och gud vet vad har fått priserna att gå i taket mer än en gång. Samtidigt är det inget som begränsar en dators användande som att den swappar.

Undar om alla vi få med DD3 system på AMD har 16 eller mer?

Så resonerar jag också!
Min gamla AMD FX 8350 har 32 GB.
Mycket arbetsminne gör att datorn går mjukt, även om CPU:n är lite klen, för lite minne däremot ger en väldigt otrevlig hackande upplevelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

Såna här omröstningar visar ju egentligen bara fördelningen bland de som röstar, och de som är mer intresserade har generellt mer RAM och är klart mer benägna att rösta.

Visst är det så. Dom som svarar har ett intresse för frågan= ofta mer minne så det säger väldigt lite om hur mycket genomsnittlige användaren har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skonky:

Haha jag vet inte, men rätt många. På jobbet här har jag 70.

Alltså jag har en hel del andra program på samtidigt, inte enbart chrome.

Men det är främst när jag spelar som jag märker av problemet. Inte specifikt vid webbläsning.

Använding av RAM låg alltid väldigt högt. Vill ha det lugnt och svalt vid idle så att när jag väl ska ha igång diverse program ska det gå utan att skapa några problem.

Tja … man kan ha 70 flikar öppna.. och tillbringa tiden med att hitta rätt flik.... blir inte mycket vettigt gjort men det ser häftigt ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Tja … man kan ha 70 flikar öppna.. och tillbringa tiden med att hitta rätt flik.... blir inte mycket vettigt gjort men det ser häftigt ut..

Inte alls. Vet nästan alltid var fliken jag vill ha är. Går fortfarande snabbare för mig än att ha massa bokmärken etc. De använder jag till sidor som jag vill återkomma till längre fram i tiden som jag inte behöver just nu.

Har många sidor öppna för att nå informationen jag vill komma åt snabbt. De är laddade och klara och då behöver jag inte leta länge efter dem eller klicka mig vidare i meny för att komma till rätt plats.

Alla tycker olika. Smaken är som baken. Så länge det fungerar?

Folk verkar ha hakat upp sig på att ha många flikar öppna. Känner många som har det så. Men som jag även sa tidigare, det var inte huvudanledningen till att jag bytte. Det var en bisak. Quality of life uppgradering helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

@Skonky:
Pja ... smarta mobiler skulle göra oss smarta... så blev det nu inte.. vi blir dumma av dom.... med datorer skulle vi bli multikastande.. inte stämde det .. det är helt enkelt så att vad som känns rätt och effektivt.. många fönster öppna.. många flikar osv.. i praktiken drar ner vår prestation och vår produktivitet.. det känns rätt men det blir sämre och där är vi tyvärr INTE olika.. vi är tyvärr samma enfaldiga individer till 99% som för 5000 år sedan trots snabba datorer.. Krast.. i tjog år har vi sett samma sak.. kvinnan med liten skärm, en skärm, klen dator får jobbet gjort... grabben med muskelmaskinen, flera skärmar, många flikar.. det är en massa aktivitet och teknik men det blir inte mycket gjort.. inte som innebär nytta i alla fall ... har aldrig öket produktiviteten och kommer aldrig gör det med andra ord.