Permalänk
Medlem

Solnedgång över San Francisco.

Visa signatur

Kamera: Nikon D750 & D500
Objektiv: Nikkor 24-70mm f/2,8. Nikkor 70-200mm f/4. Nikkor 200-500mm f/5,6

Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Snubblade bara för någon dag sedan över en youtubevideo där fotografen stått på precis samma ställe och fotograferat.

Personligen föredrar jag din redigering men ändå kul att se hur stor skillnad det kan göra när man tar "samma" bild och sen går helt skilda vägar i redigeringen.

Tack så mycket!
Ja det är kul att se hur olika fotografer tolkar samma motiv

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Vacker bild på vacker fågel

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket!

Mvh

Daniel

Permalänk

Sommarbilder från ovan.

Skog vid solnedgången

Säldammen i Slottskogen

Slingrande å

Tågräls mitt i skogen

Båtar vid Rådasjön

90-talsfestivalen 2019 vid Slottskogsvallen

Nybyggd rondell

Fler bilder finns på min Instagram

Permalänk
Keeper of Traditions

En glad amatör på Safari

Några favoriter från Sydafrikaresan:

Lazy lion king watching out for tourists by David Bennehag, on Flickr

A tiny crocodile in the Sun City Crocodile Sanctuary, South Africa. by David Bennehag, on Flickr

Giraffes in the Thanda Private Game Reserve, South Africa. by David Bennehag, on Flickr

Har inte lärt mig efterbehandla bilderna än, så döm dem inte för hårt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Mysig by på ön Kolocep, Kroatien.

Vacker vy på ön Kolocep, Kroatien.

Permalänk
Medlem

Skäms ju nästan lite med mina mediokra bilder när det finns så många duktiga fotografer här men tänker att man kanske kan få lite tips

Ferris Wheel by Ludvig Eriksson, on Flickr

Bumpercars by Ludvig Eriksson, on Flickr

Red car by Ludvig Eriksson, on Flickr

Green car by Ludvig Eriksson, on Flickr

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Skäms ju nästan lite med mina mediokra bilder när det finns så många duktiga fotografer här men tänker att man kanske kan få lite tips

Om du vill ha "människofritt" föreslår jag att du skaffar dig ND32000 (15 steg). Mindre bländaröppning (F/13-16), ISO 100-200 och låter slutartiden ligga nånstans runt 5 minuter. Då försvinner alla rörliga motiv från stillbilden, och då kan du lätt säga att Prybiat var folktomt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Min vapendragare i alla väder.
Fotat med en ganska enkelt utrustad Sony A6000

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Tangentbordskonnässör

LG V10

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

@Big Lars: Dina bilder är otroligt snygga och mumsiga! Hur brukar du bearbetar dina bilder? Skulle vara intressant att se din process!

Kul att höra! Tack!
Jag redigerar genom Lightroom och Photoshop (Photoshop används nästan endast när jag vill göra större ändringar i bilden).
Har på senare tid fastnat mycket för skuggor, kontrast och lite "moody tones". Skapar LR presets med jämna mellanrum för att underlätta processen och hålla samma stil, men krävs alltid justering för att få det att passa olika bilder.
Finns mängder av riktigt schysta Lightroom-guider på youtube att gå igenom!

Har Instagram där jag slänger upp nya bilder ganska ofta: https://www.instagram.com/aandreaslarsson/

Här är en bild från Norge som jag tog för ett par dagar sedan:

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Kul att höra! Tack!
Jag redigerar genom Lightroom och Photoshop (Photoshop används nästan endast när jag vill göra större ändringar i bilden).
Har på senare tid fastnat mycket för skuggor, kontrast och lite "moody tones". Skapar LR presets med jämna mellanrum för att underlätta processen och hålla samma stil, men krävs alltid justering för att få det att passa olika bilder.
Finns mängder av riktigt schysta Lightroom-guider på youtube att gå igenom!

Har Instagram där jag slänger upp nya bilder ganska ofta: https://www.instagram.com/aandreaslarsson/

Här är en bild från Norge som jag tog för ett par dagar sedan:
https://i.imgur.com/E68qZ4f.jpg

Följde dirr! Älskar verkligen den moody stilen du har, riktigt snyggt!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Femöre, Oxelösund.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

En citronfjäril som är på väg att landa för att njuta av lite lavendel.

Visa signatur

Kamera: Nikon D750 & D500
Objektiv: Nikkor 24-70mm f/2,8. Nikkor 70-200mm f/4. Nikkor 200-500mm f/5,6

Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag får väl bidra lite från makrovärlden. De bleknar i kvalitet jämfört med mångas foton här, men man kan bara bli bättre!

Husfluga, fotad med ett bakvänt EL-NIKKOR 50mm F/2,8. Stackad i Zerene Stacker.

Blyertspenna i 2X, fotad med Laowa 25mm F/2,8 Ultramacro. Stackad i Zerene Stacker.

Sambons mascaraborste i 2X, fotad med Laowa 25mm F/2,8 Ultramacro. Stackad i Zerene Stacker.

Bränd tändsticka i 2X, fotad med Laowa 25mm F/2,8 Ultramacro. Stackad i Zerene Stacker.

En av sambons näspiercingar i 2X, fotad med Laowa 25mm F/2,8 Ultramacro. Stackad i Zerene Stacker.

Visa signatur

I7- 6700K, Asus Z170-A, 2x 8 GB PC4-17000 DDR4 SDRAM, MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio 8GB, Samsung 850 EVO 250GB, Samsung 860 EVO 1 TB, 2Tb mekanisk, RM750X V2 750W,

Permalänk
Medlem

Vernazza, Italien.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Skulle vara nice om folk skrev vilken slutartid och bländaröppning som användes osv, så man får lite tips med fotograferingen, annars känns allt bara redigerat.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk

Drönarbilder

Wow vilka bilder ni tar! Jag tänkte jag delar med mig av några av mina favoriter som tagits senaste året.
@itstheanton på instagram

Bilderna är tagna med DJI Mavic Air.
Redigerade i Lightroom och Photoshop.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

mer B&W och Nya Zeeland

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tyresta nationalpark, Stockholm.
f/8, 1/5sec, ISO 100.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Skulle vara nice om folk skrev vilken slutartid och bländaröppning som användes osv, så man får lite tips med fotograferingen, annars känns allt bara redigerat.

Det är ju inte så att folk är hemliga för att inte avslöja att man redigerat bilderna. Du kan nog räkna med att de allra flesta bilderna i denna tråden är redigerade i någon mån.
Sedan finns den infomationen ofta redan i bildfilerna. Om inte något program man använt mellan kameran och det ställe man länkar bilden från haf strippat bilden från EXIF så finns det kvar. Klickar man på en bild som är på flickr, exempelvis, kommer denna info att visas på bildens flickrsida (som bilden nedan, tex). I en del fall behöver man ha ett program för att visa EXIF-datan. Det finns extensions för både Firefox och Chrome som fixar det smidigt.

Men för sakens skull:
1/50, f/16, ISO100. (Är den redigerad eller inte?

_DSC0701 by Robert Petersson, on Flickr

Permalänk
Medlem

Lago d'Antorno, Dolomiterna, Italien.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Promenad ute i skogen

5 sekunder f5,6 iso 200

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Åkte till landet och provade lyckan om jag kan få Vintergatan på bild, vilket det gjorde också.
Tagen 5:e augusti, så det blev säsongens första. Ljusstarka pricken som speglar mot vattnet är Saturnus, ifall nån undrar.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Åkte till landet och provade lyckan om jag kan få Vintergatan på bild, vilket det gjorde också.
Tagen 5:e augusti, så det blev säsongens första. Ljusstarka pricken som speglar mot vattnet är Saturnus, ifall nån undrar.

https://www.saarikko.nu/grejer/DSC_1085.jpg

Ser ut som att du fått med lite av självaste sprialarmen också

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ser ut som att du fått med lite av självaste sprialarmen också

Jo jo, det får man alltid

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Stortinden, Lofoten, Norge.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Islandsberga, västkusten

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram