Permalänk
Medlem

Bor ensam och använder Melitta CaffeO Solo, gärna med Arvid Nordquist bönor.

Permalänk
Medlem

Trots att det var Löfbergs Lila EKO Mellanrost, trots att man befinner sig i saharas utkanter, trots att det är 45 grader i skuggan, så var det jäkligt mumsigt med en kopp rykande färskt presskaffe ute i bushen efter en dags inhämtande under en fältperiod. Omständigheterna kan göra vilket skitkaffe som helst att bli fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Har ni något tips på något ljusrost kaffe? Brukar vara trevligt på sommaren, och som variation mot vanliga mörkrosten.

Skrivet av Dockland:

Jag har jobbat på ett av sveriges största kaffemärke flera år och jag känner inte skillnaden på mörkrost och mörkrost, inte i blindtest heller, om kaffet ligger i snarlik prisklass förstås.

Jag håller bitvis med dig. Vissa sticker ut för mig, men många smakar väldigt lika när det gäller mörkrost. I princip enda för mig som sticker ut för mig är skånerost och mollbergs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Har ni något tips på något ljusrost kaffe? Brukar vara trevligt på sommaren, och som variation mot vanliga mörkrosten.

Picnic från Johan & Nyström?

Just nu njuter jag av Guji Gigesa från Per Nordby. Tror att detta söta, bäriga kaffe med blåbärstoner hör till det bästa jag druckit i år.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har jobbat på ett av sveriges största kaffemärke flera år och jag känner inte skillnaden på mörkrost och mörkrost, inte i blindtest heller, om kaffet ligger i snarlik prisklass förstås.

Du jobbade knappast med deras marknadsföring misstänker jag. Gaffeltruck eller ekonomi är de två första roller jag får vibbar av här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Picnic från Johan & Nyström?

Just nu njuter jag av Guji Gigesa från Per Nordby. Tror att detta söta, bäriga kaffe med blåbärstoner hör till det bästa jag druckit i år.

Oh den hade jag glömt. Johan och Nyströms ljusrost är löjligt bra (bättre än deras mörkrost)!

Permalänk
Medlem

Har uteslutande köpt Esoressohouse Signature espresso till min Melitta Barista T maskin.

Detta efter att ha testat en uppsjö av olika paket. Kommer alltid tillbaka till detta ljuvliga kaffe.

Närmast kommer Lavazza Rosso, dock lite för klen för Cappucino. Kan även prata gott om Arvid Nordquist Gusto.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Personligen anser jag faktiskt att biltemas kaffe är riktigt gott. De beställer in det från Löfbergs vet jag, och priset är inte alls dumt heller!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

Införskaffat en Philips Senseo bryggare och har blivit ett stort fan av Senseo extra strong padsen. Kan dock inte påstå att jag är någon finsmakare.

Permalänk
Medlem

@[SH]: Per Nordbys Jigesa har tappat med åren. Det brukade vara en en fullständigt dominant blåbärsmak med ton av salt choklad. Nuförtiden återstår endast en ton. Samma med Johan & Nyströms Gedeo (som ersattes av den mediokra Gujin), den hade en stark smak av torr jordgubbsmarmelad, nog för att en vuxen man skulle gråta av glädje.

Hoppas verkligen denna säsongen blir mer spännande.

Permalänk
Medlem

Håller som bäst på att avsluta en påse med Borås Kafferosteris Honduras-kaffe och har just beställt en påse Colombia Huila från Kafferosteriet Koppar. Har ingen aning om det är bättre eller sämre än något annat, skall bara bli kul att prova.

Till vardags blir det Arvid Nordquist Gran Dia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Du jobbade knappast med deras marknadsföring misstänker jag. Gaffeltruck eller ekonomi är de två första roller jag får vibbar av här.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inte ett dugg. Jag var chef inom IT.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Nej, inte ett dugg. Jag var chef inom IT.

Den tillhör ju inte högoddsare, med tanke på var den här tråden förekommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

testade faktiskt gevallias lätt mörkrost, faller bra i smaken tanke på att ja kört forza mfl som är mörkrostade.
sen kan de vara att man gillar och rotera runt bland sorterna, så smaklökarna får lite nyheter ibland =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeneBent:

Införskaffat en Philips Senseo bryggare och har blivit ett stort fan av Senseo extra strong padsen. Kan dock inte påstå att jag är någon finsmakare.

Då har vi definitivt inte samma smak. Testade Senseo utomlands och det smakade utspätt kaffe.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag drack Gevalia Mellanrost ganska länge men testade nyligen Zoegas Skånerost. Först tyckte jag att Gevalia smakade bättre men efter att ha avverkat ett paket och därefter köpt Gevalia igen så insåg jag vid första Gevalia koppen att Zoegas Skånerost var godare.

Vilket kaffe anser ni godast?

Zoegas Mollbergs blandning blir det oftast för mig. Men kul att variera ibland

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Garant (Willys) Bistro hela bönor passar bäst hemma hos mig.

Det kan var kul att klämma på påsarna och använda sniffhålet i butiken, men det kaffet har tillräckligt med fruktighet för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Zoegas Mollbergs blandning blir det oftast för mig. Men kul att variera ibland

Samma här. Varierar gärna med Zoega's selected Maria Zoéga Skånerost i det grönsvarta paketet. Tror dock att det är någon limited edition så kanske den har begränsad tillgång.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Införskaffade en delonghi magnifica s för några veckor sen efter att ha kört kapselkaffe i några år, mollbergsbladning blev betydligt bättre med hela bönor men Arvid Nordquist Molto är de godaste bönorna vi kört änsålänge och just nu kör vi på Da matteos Klassisk Espresso

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Införskaffade en delonghi magnifica s för några veckor sen efter att ha kört kapselkaffe i några år, mollbergsbladning blev betydligt bättre med hela bönor men Arvid Nordquist Molto är de godaste bönorna vi kört änsålänge och just nu kör vi på Da matteos Klassisk Espresso

Se till att kaffet ni köper inte är äldre än en vecka eller två så får man bättre resultat i koppen. Vet inte hur Da Matteo gör eller hur lagerhållningen fungerar i Sverige, men se till att det är nyrostat när ni får det. Köpa ett några månader gammalt kaffe och göra espresso på är ingen höjdare.

Kan tipsa om Gringo Nordics Outsider om man gillar en klassisk med en släng av grym Robusta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag brukar variera mellan olika kaffesorter och tillverkare då jag tröttnar ganska snabbt på samma sorts kaffe dag ut och dag in.

Förutom denna skapelse, kan jag dricka dag ut och dag in https://www.amazon.com/Folgers-Coffee-Classic-Medium-Roast/dp...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Biltema kaffet är faktiskt riktigt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Zoegas Mollbergs blandning blir det oftast för mig. Men kul att variera ibland

Skrivet av Näbbdjuret:

Samma här. Varierar gärna med Zoega's selected Maria Zoéga Skånerost i det grönsvarta paketet. Tror dock att det är någon limited edition så kanske den har begränsad tillgång.

Vill ni testa något annat liknande så rekommenderar jag Arvid Nordquist Wanyama. Köpte det när Mollbergs m.fl. var slut då det såg ut att vara likt på smakcriklarna på förpackningen och blev positivt överraskad. När jag bytte tillbaka märkte jag hur mycket mer koffein Mollbergs hade, började typ svettas efter normalmängden på morgonen när jag hade vant mig vid Wanyama.

Skrivet av roxkz:

Se till att kaffet ni köper inte är äldre än en vecka eller två så får man bättre resultat i koppen. Vet inte hur Da Matteo gör eller hur lagerhållningen fungerar i Sverige, men se till att det är nyrostat när ni får det. Köpa ett några månader gammalt kaffe och göra espresso på är ingen höjdare.

Kan tipsa om Gringo Nordics Outsider om man gillar en klassisk med en släng av grym Robusta.

Da Matteo har ett eget stort rosteri i ett av sina caféer, så det är ganska lätt för dem att ha det färskrostat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vill ni testa något annat liknande så rekommenderar jag Arvid Nordquist Wanyama. Köpte det när Mollbergs m.fl. var slut då det såg ut att vara likt på smakcriklarna på förpackningen och blev positivt överraskad. När jag bytte tillbaka märkte jag hur mycket mer koffein Mollbergs hade, började typ svettas efter normalmängden på morgonen när jag hade vant mig vid Wanyama.
Da Matteo har ett eget stort rosteri i ett av sina caféer, så det är ganska lätt för dem att ha det färskrostat.

Bra att veta att det finns med liknande smakprofil Något som jag uppskattar med Mollbergs förutom smaken är just hur mycket koffein det är i det. Jag är inte så känslig för det heller så risken är väl att det inte "händer tillräckligt" med svagare grejer, men skulle dock föredra något som smakar liknande framför något med mycket koffein som smakar sämre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Da Matteo har ett eget stort rosteri i ett av sina caféer, så det är ganska lätt för dem att ha det färskrostat.

Jo, det förenklar självklart. Men jag såg aldrig någon form av märkning av rost-datum eller information på deras sida om detta. Tänker ju inte köpa kaffe utan att veta när det är faktiskt rostat. Lagom tråkigt att köpa en påse och få något som är 3-4 veckor gammalt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Bra att veta att det finns med liknande smakprofil Något som jag uppskattar med Mollbergs förutom smaken är just hur mycket koffein det är i det. Jag är inte så känslig för det heller så risken är väl att det inte "händer tillräckligt" med svagare grejer, men skulle dock föredra något som smakar liknande framför något med mycket koffein som smakar sämre.

Jo,jag var inte heller ute efter något med mindre koffein på något sätt men jag märkte att det räckte gott.

Skrivet av roxkz:

Jo, det förenklar självklart. Men jag såg aldrig någon form av märkning av rost-datum eller information på deras sida om detta. Tänker ju inte köpa kaffe utan att veta när det är faktiskt rostat. Lagom tråkigt att köpa en påse och få något som är 3-4 veckor gammalt.

De säljer Rescued Coffee som är kaffe som har stått mer än tre veckor efter rostning, så allt annat kaffe är ju max tre veckor i alla fall. Sen står det rostningsdatum på påsarna, men det hjälper ju inte om man köper online.ä

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo,jag var inte heller ute efter något med mindre koffein på något sätt men jag märkte att det räckte gott.
De säljer Rescued Coffee som är kaffe som har stått mer än tre veckor efter rostning, så allt annat kaffe är ju max tre veckor i alla fall. Sen står det rostningsdatum på påsarna, men det hjälper ju inte om man köper online.ä

Näe, när man handlar online blir det ju svårare... Vilket de flesta gör.
Ska prova dem en vända sen tror jag, då lär ju kaffet inte vara så gammalt när man får det. Just nu håller vi på att nöta genom ytterligare en påse Outsider från Gringo Nordic, får se när den är slut hur det blir.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av roxkz:

Jo, det förenklar självklart. Men jag såg aldrig någon form av märkning av rost-datum eller information på deras sida om detta. Tänker ju inte köpa kaffe utan att veta när det är faktiskt rostat. Lagom tråkigt att köpa en påse och få något som är 3-4 veckor gammalt.

Köpte bönor hos dem för en månad sen och då var de ca 20 dagar efter rostningen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

Detta läste jag nyss och trodde mörkrostat va starkare 😂.
Man lär så länge man lever.

Mörkrostat är starkare än ljusrostat?
Nej, det är snarare det motsatta som gäller. Vid en mörkare rostning bryts syror ner vilket gör att kaffet får en mindre sur smak. Tvärtemot vad man kan tro så är alltså ett mörkrostat kaffe snällare mot magen än ett kaffe som är ljusrostat eller mellanrostat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Köpte bönor hos dem för en månad sen och då var de ca 20 dagar efter rostningen.

Det är lite väl gammalt, det är åldern på mitt kaffe i slutet av månadens förbrukning... Min senaste leverans från Nordic var 4 dagar 'gammal' när den legat på terminalen över helgen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.