Permalänk

Dator för CSGO - budget 3000:-

Tjena,
Ska bygga ihop en enkel dator för CSGO och skulle behöva lite tips och råd.
Budget på cirka 3000:- jag har redan gått över budget när jag insåg att processorn inte kom med kylare, så budget är väl 3-3500:-

Följande komponenter har jag idag:
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 1050 2gb
Hårddisk: 256 GB SSD Samsung 850-series
Chassi: Cooler Master Elite 430 (äldre version)

Följande komponenter har jag tänkt att införskaffa
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12699022

Blir detta ett bra budgetbygge? Vad tycker ni?

Tack på förhand
/Anton

Permalänk
Medlem

Ja det ser ok ut, men kan inte se att det finns support för de minnena på moderkortets sida, så kanske säkrare att sträcka sig till.
https://www.inet.se/produkt/5310149/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-2...

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

CPUn kommer med kylare, dock ingen vidare. Detta paket kan uppgraderas i framtiden till skillnad från paketet du länkat.

Permalänk

Tack för er feedback!
@Muumin: Ser mycket intressant ut och tror jag går på det alternativet.
Har du någon erfarenhet av kylaren som kommer med processorn? Ska man slänga på en ny kylare eller den som följer med duger? Verkar finnans väldigt många synpunkter gällande orginalkylaren.
Sedan gällande PSU, är 450W tillräckligt med kräm?

//Anton

Permalänk

@GreedyTaco: om du inte ska ha nått grafikkort i så räcker det. Kylaren funkar bra med lite lätt oc med har jag för mig. Vet dock inte hur den låter🤔

Permalänk

@trebrecks: Okej, då behöver jag inte lägga pengar på kylare i dagsläget, grafikkort ska jag ha i men det har jag redan "på plats".
Följande komponenter har jag idag till bygget.
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 1050 2gb
Hårddisk: 256 GB SSD Samsung 850-series
Chassi: Cooler Master Elite 430 (äldre version)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

CPUn kommer med kylare, dock ingen vidare. Detta paket kan uppgraderas i framtiden till skillnad från paketet du länkat.
https://komponentkoll.se/bild/lCOrr.png

Med den processorn så kommer grafikkortet bottlenecka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC TWIN FROZR II, XFX Core Edition 650W 80+ Bronze, Asus P8P67-M PRO REV B3,
Intel Core i5 2500K 4,0GHz, Antec Kuhlner h20 620, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP,
Cooler Master Silencio 550 Svart || Dell XPS 14z ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreedyTaco:

Tack för er feedback!
@Muumin: Ser mycket intressant ut och tror jag går på det alternativet.
Har du någon erfarenhet av kylaren som kommer med processorn? Ska man slänga på en ny kylare eller den som följer med duger? Verkar finnans väldigt många synpunkter gällande orginalkylaren.
Sedan gällande PSU, är 450W tillräckligt med kräm?

//Anton

Har inte upplevt den personligen men vet att den funkar okej sålänge du inte ska överklocka och inte är jättekänslig mot en del ljud under spel.
450W är mer än du behöver i nuläget men planerar du på att uppgradera grafikkortet så tycker jag du ska dra till med ett ännu lite kraftigare. Ett bra nätagg är en investering, det klarar sig genom flera datorer.

Om vi säger att du funderar på att punga ut några hundra till för mer framtidssäkert nätagg, var ligger då smärtgränsen?

Permalänk
Medlem

@Muumin: Meh, det krävs flera hundra för att komma upp i Guld-klass på nätagget.
För 3000 :- tycker jag att du kan satsa på en komponent och erkänna att vissa saker kan uppgraderas (GPU'n är ju redan där)

Här är ett OK nätagg för 369:- på 600(låtsas)watt https://www.webhallen.com/se/product/281746-Kolink-Core-PSU-6...
Man kan också köpa 1x8Gb och spara en hundralapp till.
Ett par hårda sågningar så har du 300:- till en kylare eller kanske byte till 2600x som har en lite bättre kylare inkluderat om man lägger till en hundralapp.
Visst kommer RAM ta prestanda, men om GPU redan är maxad kommer det sannolikt inte att märkas.

(letade efter tester på PSU, men hittade bara https://www.tweakpc.de/hardware/tests/netzteile/kolink_kl_c50...
alltså lär fläkten köra från start på det nätagget medan jag inte har någon aning om vilken fläktkurva Corsair VS bronse skulle ha Det är ju dock ganska enkelt att lägga till en CPU-kylare något senare om du kör med ditt egna förslag rakt av och byter senare.)

Permalänk
Medlem

varför inte spara lite till och köpa nåt ordentligt? 3k är ju typ ingenting i spelvärlden i dag!
Bortkastade pengar i mitt tycke! men alla är vi olika!

Permalänk

@120hz: & @muumin: Smärtgräns och smärtgräns, idag har jag en dator som är ca 10 år gammal (se nedan) och lirar på, dock har den tackat för sig. Vid start av datorn snurrar fläkten på nätagget, processorn och chassit 2 sec och två dioder på moderkortet lyser upp och sedan dör den. Jag har läst diverse trådar om lösningar men fick inte den att starta.
Eftersom jag inte riktigt har tid eller ork att gräva i det och burken är gammal så tänkte jag köpa nytt i stället.
Som sagt så använder jag endast datorn till att spela CSGO (kör mac till vardags) och var "nöjd" med min gamla skrotburk, därav så vill jag hålla det så "budget" som möjligt.

@pacc: Om nätagget länkat i AMD setupen klarar att dra runt datorn dag 1 tror jag att jag kör på det.
Om vi inte pratar budget nätagg vad hade du rekommenderat till AMD setupen om jag ska bygga vidare med nytt bättre grafikkort och mer ram inom snar framtid?

Är det värt att lägga på 300 kr för processorkylar i dagsläget?

Tänkte beställa AMD setupen i morgon förmiddag då den känns mer "framåt" än Intel setupen!

Gamla datorn som lagt av
Processor: AMD Athlon II X4 640 Quad Core 3.0 GHz
Moderkort: MSI 870A-G54 Socket-AM3
Minne: 2x 2GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 1050 2gb
Hårddisk: 256 GB SSD Samsung 850-series
Nätaggregat: Corsair CX 500W PSU