Miljövänliga frakter - Inet

Permalänk
Medlem

fel tråd

Permalänk
Medlem

Det är väl i princip inget fel med klimatkompensation. Men moderkortet har ju redan fraktats typ 2000mil mellan produktionen i Taiwan/Kina/... och Inets lager innan det ska skickas de sista kilometerna till beställaren.

Hur varan tar sig från andra sidan jorden och hit tycker jag är en mer intressant fråga.

Permalänk
Medlem

Bara för att Sveriges utsläpp är en fis i vinden internationellt så tycker jag inte det innebär att man ska sluta försöka förbättra sitt levnadssätt för att mer resonera med den forskning som finns kring miljöförstöringen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Ja sveriges utsläpp är otroligt små jämfört med andra och att andra ska titta på vårt lilla land funkar uppenbarligen inte, lägg pengarna på att utbilda andra länder säger jag.

frågan är exakt vad klimat kompensering innebär? kör dom el lastbilar eller vad?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@henkiii: i 99% av fallen med fraktfartyg i en container. Vilket är hyfsat miljövänligt räknat i CO2/km, dock så brukar dessa fartyg gå på bunkerolja av låg kvalitet i internationella vatten vilket gör att de släpper ut oproportionerligt mycket svavel och andra dåliga saker. Och sedan inga katalysatorer för det mesta. Detta är dock typiskt för hela skeppsindustrin och väldigt svårt att ändra på, jag skulle nog säga att trots detta är ändå fraktfartyg det mest miljövänliga valet för långa transporter, bättre än flyg och lastbil. Så... fraktfartyg är överlag bra men bränslet kunde vara bättre och avgaserna kunde ha mindre utsläpp än vad de har idag.

Vill man förbättra sin miljöpåverkan så köp mindre skit, ät mindre kött, cykla till jobbet, laga och lappa kläder, plantera några träd, ha max en bil, skippa thailandssemestern, installera bergvämre och solpaneler, ha kanske ett barn mindre.. finns större växlar att dra på än att klicka i hur inet ska skicka sina varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja sveriges utsläpp är otroligt små jämfört med andra och att andra ska titta på vårt lilla land funkar uppenbarligen inte, lägg pengarna på att utbilda andra länder säger jag.

frågan är exakt vad klimat kompensering innebär? kör dom el lastbilar eller vad?

Det mest intuitiva är att man stödjer projekt som i sin tur ser till att kompensera för den mängd CO2 som din frakt släppte ut, t.ex plantera träd osv osv

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Vi har klimatskatter på drivmedel idag och sedan så har dieseln idag en hel del inblandning utav alternativa drivemedel som minskar utsläppen.
https://spbi.se/statistik/skatter/skatter-fossila-drivmedel-o...
https://spbi.se/statistik/skatter/skatter-fornybara-drivmedel...

Sveriges mål är att nå 10% i transportsektorn till 2020 ett mål som passerades redan 2013.
https://spbi.se/statistik/andel-fornybart-i-transportsektorn/

Permalänk
Medlem

Jag har inte lust att bekosta ditt godhetsknarkeri, tack så mycket

Permalänk
Medlem

@tBiorrith: Så bra att förslaget går ut på att det ska kunna finnas ett alternativ. Ibland kan det vara bra att sätta sig in i/läsa på vad det handlar om innan man skriver ett inlägg.

Permalänk
Medlem

Inet kan erbjuda det men absolut inte kräva att alla deras kunder skall tvingas betala denna meningslösa peng för att bli accepterad av vad politiker och media propagerar som att det skulle vara sant.

Vi betalar redan skatter för detta dravel. Betalar koldioxidskatt på all bränsle som köps och nu högre skatt på nytillverkade bilar. Lycka till med elnätet när kärnkraftsverk läggs ner och alla skall ha elbilar. Då importeras el från andra länder och skatten på elbilarna kommer öka.

Jag förstår att när statens skatt-kistor sinar måste nya intäkter inbringas så varför inte öka skatterna på det som befolkningen har blivit hjärntvättad att tro det är sant av Sanningsministeriet? Befolkningen protesterar inte då utan gladeligen ger bort sina pengar. Varför protestera mot förtrycket man lever under om man tror man är fri och lever i ett demokratiskt samhälle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

@Lodisen: Miljö är klurigt, det finns många olika källor. Och alla källor är inte opartiska.

Ser man till andra utsläpp som är mycket värre så har vi svaveldioxid. _EN_ fraktbåt släpper ut mer svaveldioxid än vad mellan 20-50 MILJONER bilar gör tillsammans, beroende på vilken effekt båten tuffar på med.
Källa?

Dvs, det är bara en massa trams att tro att Sverige kan ha någon som helst påverkan på hur det går för klimatet, speciellt på individnivå genom att "klimatkompensera".
Källa?

Om man ser på marknaden idag så går vi mot ett betydligt mer miljövänligt samhälle och handel. Miljökrav och mål görs ju på en internationell nivå? Jag resonerar på så sätt att detta problem är globalt. Och vill man titta på individnivå så ökar ju oftast kraven hos handlare ju större dem blir via ett så kallat CSR tänk. Jag säger inte att alla gör de, men de flesta globala och större svenska företag har någon form av CSR eller hållbarhetsmål. Utöver att påverka miljön kan man också få chansen att effektivisera sitt företag, kanske via produktion eller skapa mer nöjda medarbetare? Listan är lång.

Problemet med miljö är att det är globalt. Anledningen till diskussionen är att jag ser det hos fler och fler företag med tiden när jag personligen handlar på internet.

Jag skulle säga att vi var mer miljövänliga för ett par decennier sedan. Då fraktade vi inte runt dom enorma mängder reklam som görs idag. Vi fyllde inte våra städer, motorvägar med energislukande reklamskyltar som vi gör idag.
Jag vill också påstå att vi tidigare strävade efter kvalitetsprodukter. Företagen konkurrerade genom kvalitet, hållbarhet och livslängd. Idag är det totalt tvärtom. Idag gäller mestadels slit-och-släng-produkter. Det är kvantitet företagen tjänar enorma pengar på. Då är kvalitet, hållbarhet och livslängd boven, men miljöns bäste vän. Money talks - bullshit walks.

Finns det nån klimatforskare på forumet så får denne gärna förklara varför jag aldrig ramlat över eller hört livliga diskussioner/forskning kring reklamens påverkan på klimatet.

Om någon undrar om jag är skeptisk till "klimathotet" så stämmer det. Tycker det liknar den skrämselpropaganda kyrkan tidigare sysslade med - helvetet. Vad som komma skall om ni inte...Och om ni inte betalar mer skatt och miljö/klimatavgifter kommer era barn att dö, köp våra produkter så kanske era barn inte dör osv...

Slå mig på fingrarna om ni inte håller med, det har ni all rätt att göra.

Permalänk
Medlem

Nej tack vi skatts nog som de är med hittepå skatter för miljön och värre lär det bli i framtiden.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Jag har inte lust att bekosta ditt godhetsknarkeri, tack så mycket

De kanske kan bekosta sitt eget missbruk?

Slänger Inet på ett grönt klistermärke och påstår att det är klimatsmart och tar någon hundralapp extra så kanske alla blir nöjda.

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om miljöfrågor och dess relevans ur ett globalt perspektiv, men visst fan är det betydligt mer tröttsamt med folk som yrar om "godhetsknarkare" än folk som vill minska sitt avtryck på planeten.

Ser det knappast som att det vore något dåligt att man har alternativet att välja ett miljöalternativ (eller vi kanske kan kalla det resurseffektivisering om nu "miljö" triggar folk ), som då rimligtvis borde prioriterar effektivitet framför leveranstid, dvs väljer en transportväg som är energieffektiv och har högt kapacitetsutnyttjande.

Permalänk
Medlem

Bryr du dig på riktigt så borde du köpa begagnat och då kan inte inet hjälpa dig. Förutom några få fyndvaror.
Du kan även bli månadsgivare till någon passande organisation. Och se till att öka antalet gånger man går/cyklar istället för tar bilen till affären o jobbet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Det kanske personen redan gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@jOnÄTÄn: Det kanske personen redan gör?

Kanske det, men troligtvis inte. Och oavsett så skadar det inte att nämnas.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb