Intel 16 PCI-E lanes, måste jag strypa grafikkortet för att ha M.2 diskar?

Permalänk
Medlem

Intel 16 PCI-E lanes, måste jag strypa grafikkortet för att ha M.2 diskar?

Tittar lite på processorer däribland i7-9700K som lik dom flesta andra Intel bara har 16st PCI-E lanes.

Alltså precis så det räcker till ett grafikkort.
Kan man ha några M.2 diskar då eller måste man strypa ner grafikkortet till 8x?
Eller sköter moderkortet om M.2 diskarna själv vid sidan om processorn?

Permalänk

Tror att det sköts per automatik, har en pciex + en nvme och lider inga problem eller har behövt pilla! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Z370/Z390 har ytterligare 24 st. PCIe 3.0-linor (se blockdiagram), som M.2-portarna oftast brukar anslutas till på moderkorten. Processorns PCIe-linor används normalt endast till grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Z370/Z390 har ytterligare 24 st. PCIe 3.0-linor (se blockdiagram), som M.2-portarna oftast brukar anslutas till på moderkorten. Processorns PCIe-linor används normalt endast till grafikkort.

Okay, det här förklarar saken.

jag hittade denna tråd efter att funderat på B360. Jag använder alltid wikipedia för att få en översikt över chipseten, och där står 12 lanes 3.0 på B360. Jag tänkte att det kan ju inte funka med grafikkort OCH m.2 Men det betyder alltså att CPU har 16 lanes reserverat för grafik och sedan har chipset lanes utöver dessa?

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0bad:

Men det betyder alltså att CPU har 16 lanes reserverat för grafik och sedan har chipset lanes utöver dessa?

Ja, se block diagram för B360 på sista sidan i denna PDF.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Z370/Z390 har ytterligare 24 st. PCIe 3.0-linor (se blockdiagram), som M.2-portarna oftast brukar anslutas till på moderkorten. Processorns PCIe-linor används normalt endast till grafikkort.

Tänk på att dessa 24 banor endast är internt i själva kretsen. Alltihop därifrån stryps sen ner till 4 banor när data skall genom processorn.

Skrivet av t0bad:

Okay, det här förklarar saken.

jag hittade denna tråd efter att funderat på B360. Jag använder alltid wikipedia för att få en översikt över chipseten, och där står 12 lanes 3.0 på B360. Jag tänkte att det kan ju inte funka med grafikkort OCH m.2 Men det betyder alltså att CPU har 16 lanes reserverat för grafik och sedan har chipset lanes utöver dessa?

De som du tänker på med PCI-E 16x för grafikkortet är processorns egna banor för direktkommunikation mellan dom. Sen har processorn och kretsen 4 banor som används mellan dom. Och slutligen så har kretsen internt ett x antal banor. Med andra ord så samsas ljudkort, SATA portarna, M.2 portarna, USB med mera på 4 banor totalt. Och de oavsett vilket moderkort du väljer. Dock så är de sällan alla dessa banor maxas fullt ut. De mest troliga scenariot är om du använder två M.2 4x NVMe diskar samtidigt.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.