Permalänk

Laptoppen slår gnistor vid laddning

Hej Sweclockers.

För någon månad sedan tappade jag datorn med laddaren i så att laddaren bröts. Jag köpte en billig ny laddare som verkade ha glapp i sig och därför fick man böja o bända mycket för att få strömöverföring. Ganska snabbt slutade den att fungera och jag köpte in en ny bara för att se om det var laddaren eller datorn som va boven. Med den nya laddaren går det att få ström om man vrider och vänder mycket, men då kommer det ofta små blixtrar och allt blir väldigt varmt.

Jag tror att jag kan ha böjt till eller förstört laptopens laddningsuttag. Finns det något bra sätt att byta detta på? Datorn (en ASUS) fungerar fint i övrigt och är bara 3 år gammal så lite synd att slänga den enbart pga dåligt fungerande laddningsjack.

Allt gott

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

Hej Sweclockers.

För någon månad sedan tappade jag datorn med laddaren i så att laddaren bröts. Jag köpte en billig ny laddare som verkade ha glapp i sig och därför fick man böja o bända mycket för att få strömöverföring. Ganska snabbt slutade den att fungera och jag köpte in en ny bara för att se om det var laddaren eller datorn som va boven. Med den nya laddaren går det att få ström om man vrider och vänder mycket, men då kommer det ofta små blixtrar och allt blir väldigt varmt.

Jag tror att jag kan ha böjt till eller förstört laptopens laddningsuttag. Finns det något bra sätt att byta detta på? Datorn (en ASUS) fungerar fint i övrigt och är bara 3 år gammal så lite synd att slänga den enbart pga dåligt fungerande laddningsjack.

Allt gott

Vad är det för modellnummer på laptopen? Om du har tur sitter laddporten på en löstagbar kabel, om du har otur sitter den fastlödd på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@TwentyØnePenguins:
Är på jobbet så kan inte titta på den förens jag kommer hem, men det är denna datorn om det säger något överhuvudtaget:
https://www.inet.se/produkt/1960502/asus-f556ua-dm805t-i5-8gb...

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

@ghandpivot: Har en gammal laptop men helt OK prestandamässigt för att bli en linux dator med 4710hq m.m i den så blev laddkabelens kontakt rätt sliten så skaffa en ny kontakt och lödde dit på kabeln, tyvärr så de billiga laddare samt kontakter man tex hittar på tex kjell & så dåliga att de knappt går att använda, originalet har i kontakten internt fjäderbleck som ser till att kontakten emellan blir bra, det har inte dessa kopior, har funderat på att löda kabeln direkt i laptopen, om man inte kan hitta kontakter i bra kvalité.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

@ghandpivot: Har en gammal laptop men helt OK prestandamässigt för att bli en linux dator med 4710hq m.m i den så blev laddkabelens kontakt rätt sliten så skaffa en ny kontakt och lödde dit på kabeln, tyvärr så de billiga laddare samt kontakter man tex hittar på tex kjell & så dåliga att de knappt går att använda, originalet har i kontakten internt fjäderbleck som ser till att kontakten emellan blir bra, det har inte dessa kopior, har funderat på att löda kabeln direkt i laptopen, om man inte kan hitta kontakter i bra kvalité.

Interessant men icke så portabel lösning. Skulle med andra ord kanske kunna vara den nyköpta laddaren som är ännu sämre en den förra nyköpta laddaren, och att datorn egentligen är fine.
Oklart hur man skulle gå till väga för att pröva tesen, trist o köpa en asus-laddare orginal för 500:- och märka att det är datorn det är fel på.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett jag som sitter fastlött på moderkortet.
Inga större problem att byta ett sådant.
https://www.ebay.co.uk/itm/Asus-F556UA-DC-Jack-Power-Port-Soc...

Permalänk
Skrivet av fredix:

Ser ut att vara ett jag som sitter fastlött på moderkortet.
Inga större problem att byta ett sådant.
https://www.ebay.co.uk/itm/Asus-F556UA-DC-Jack-Power-Port-Soc...

Knipsar av skiten med en avbitar tång och bränner fast den nya med en lödare typ?
Gäller ju bara att ta reda på orsaken till glappandet. I slutändan kommer man väl behöva köpa både nytt uttag och en orginalladdare, då blir det kanske bättre att bara inverstera i en ny burk trots allt.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

@ghandpivot: Jo laddportarna i datorn slits ju också så kan vara den eller kombination,, på gamla datorn med nya kontakten fick jag klippa av en liten bit tunn koppartråd, och försiktigt lägga in denna i laddporten ena änden fick man böja ner en aning för att den inte skulle tryckas in av kontakten, och sen trycka dit laddkontakten och hoppas på att inte allt kortsluts bara
Detta för att få fullgod kontakt, till man råkar dra ut kontakten, väldigt pilligt och tröttsamt..nåja har en ny laptop, den har dock samma system och typer av laddkontakter, så om 1-2 år är det väl dax igen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ghandpivot:
Precis.
Vanligaste felet är att mittenpinnen spricker/går av, detta ger glapp symptom och i vissa fall gnistor vid användning.
Öppna upp datorn och gör en visuell inspektion av kontakten, inte alltid man ser att pinnen är av dock.