Synology Diskstation DS718+ – en smidig och kraftfull NAS som imponerar

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med ”videoutgång” på en NAS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Varför gå på restaurang med en begränsad meny när du kan laga vilken mat du vill själv?

Jag har inte gått på restaurang på flera år just för att jag hellre lagar maten själv
Med det det sagt, ibland vill man ha snabbmat och det är okej, men jag köper inte åker inte och köper en hamburgare när jag kan göra en hemma snabbare och bättre, i viss fall också billigare. Givet, att få igång unraid med plugins och dockers tar ju såklart mycket mer tid än en plug'n'play produkt, men är samtidigt inte nämnvärt begränsad i vad jag kan ha den tiłl.

Edit: Och jo, begränsad är den i termer av prestanda, utgångar, hårddiskplatser och mjukvara för samma pris som vissa alternativ. Givet med en del tid investerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

Förstår inte poängen med en sån här produkt.
Vad gör den här som DS218+ inte klarar för mycket mindre pengar?
Alternativt:
Vad motiverar att den här ska kosta nästan lika mycket som DS918+ som har fyra hårddiskplatser?

@lefty44: Det är väl inte dumt i sig, men man får många fördelar med 4 slots. T.ex. möjligheten till raid 5/10, enklare uppgradering (köp med två diskar, slotta i en till..) m.m.
Men ja, absolut inga fel på att köra en tvådiskars för normala husbehov.

BTRFS, så att du kan skryta med att använda en dålig kopia av ZFS som kommer kosta dig all din data förr eller senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Varför lägga ut så mycket pengar på något så begränsat? Köp en HP Microserver istället och få 4st 3.5" platser och friheten att köra vilket operativsystem du vill istället.

Du är igång på ~15min med en Synology och det passar rätt bra för den breda massan som har mer pengar än fritid.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad är meningen med ”videoutgång” på en NAS?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan du läsa om på Qnaps sajt.
Ex.vis kan du köra den som "htpc" eller som en Linux desktop.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Det kan du läsa om på Qnaps sajt.
Ex.vis kan du köra den som "htpc" eller som en Linux desktop.

Det känns som den kvalificerat sig till ett annat produktsegment då, exempelvis server/desktop/htpc/mediaplayer och är inte längre en NAS, imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det känns som den kvalificerat sig till ett annat produktsegment då, exempelvis server/desktop/htpc/mediaplayer och är inte längre en NAS, imho.

Med tanke på att dom flesta cpuer från Intel har igpu och speciellt dom som säljs som en "soc" kan det lika gärna nyttjas.
Att få mer funktionalitet borde ju rimligtvis enbart vara ett plus.
Om du ändå lagrar all media på en Nas så är det väl exceptionellt smidigt om den kan stå i närheten av TV/förstärkare och jackas in direkt ist för att köpa ytterligare en pryl (om man inte vill) för att kunna nyttja det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Med tanke på att dom flesta cpuer från Intel har igpu och speciellt dom som säljs som en "soc" kan det lika gärna nyttjas.
Att få mer funktionalitet borde ju rimligtvis enbart vara ett plus.
Om du ändå lagrar all media på en Nas så är det väl exceptionellt smidigt om den kan stå i närheten av TV/förstärkare och jackas in direkt ist för att köpa ytterligare en pryl (om man inte vill) för att kunna nyttja det.

Självklart är ökad funktionalitet bra, jag säger enbart att det inte längre känns som en NAS, utan mer som en riktig server. Sen skulle jag personligen inte välja att koppla en NAS på det sättet du säger, moderna tv-apparater är ju kompatibla med externa diskar, men framförallt interna appar såsom Plex, vilket känns betydligt smidigare att spela upp från nätverket, fortfarande imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helevete:

Jag har några frågor om Plex media server på nasen
I artikeln skrevs "Värt att nämna är att testet använde sig av Plex gratisversion som inte stödjer hårdvaruaccelererad videokodning"
1- Funkar hårdvaruaccelererad videokodning på nasen om man har Plex pass?
2- Testade du att streama någon 1080p film (ex Blu Ray) med hög bitrate till säg en Chromecast utanför hemnätverket? Vore kul att veta hur produkten hanterar transcoding.
Skickades från m.sweclockers.com

Kan svara på fråga 1:
- Ja, med NAS-modell i artikeln. För andra NAS-modeller behöver du kontrollera så att processorn har stöd för hw-accelererad omkodning. Jag har en DS918+ som har en likadan processor och där funkar H264 transcoding bra med PLEX pass.

Ladda ner Plex Media Server spk från Plex site och installera den på nasen. För att kunna installera paket från Plex behöver man ändra en inställning och importera certifikat from Plex. Guide och nedladdningslänkar finns på https://www.plex.tv/media-server-downloads/

Kan dock säga att jag tycker det fungerar bättre att använda någon annan dator än NASen att sköta transkodning med Plex. Har en gammal Surface Pro 2-dator som jag använder som primär PLEX-server, men det är trevligt att ha en backup-server ifall något skulle gå snett. Har en Emby-server på Surface-datorn också så man kan strömma sitt eget media med transkodningsstöd enkelt även om internet skulle vara nere. Lite synd att Plex kräver att man är uppkopplad mot internet för att fungera ens lokalt även om man har varit inloggad innan.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Varför lägga ut så mycket pengar på något så begränsat? Köp en HP Microserver istället och få 4st 3.5" platser och friheten att köra vilket operativsystem du vill istället.

HPE Microserver Gen 10 är numera rätt begränsade den också. Den inte kan uppgraderas med ny/bättre CPU, saknar "bra" RAID, ingen fjärrkonsol (iLO), ingen medföljande OS och - vad jag känner till - inte kompatibel med VMware ESXi. Lägg därtill "rutten" support (endast HW) som kräver support pack efter garantitiden och hög andel RMA jämfört med föregående generation. Ur det perspektivet är det rätt mycket pengar det också - för ett skal!

En Synology kan alltså ändå vara ett alternativ för den som inte behärskar tekniken och/eller är ute efter en lösning som fungerar out-of-the-box med minimal handpåläggning från dag 1. Bra och fri support är också något jag tycker man ska väga in. Köpte min Synology 2011 och får fortfarande hjälp. Klara man sig utan 4K transcoding (rätt ord?) kan man välja en billigare modell.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Är lite fundersams över vilka slutsatser ni kommer fram till

Fördelar, USB 3.0-stöd
Det är väl en nackdel? Att den bara har USB3. usb 3,1 och Thunderbolt 3 är modernt i dag.

Nackdelar, Inga medföljande diskar
Det väl en fördel. Varför skulle man vilja ha med diskar som någon tillverkare skarpat ihop? Det är bättre att köpa de diskar man vill, annars måste du betala för de diskarna som följer med oxh sen slänga ur de och köpa nya. Så det skulle jag sätta på en fördel.

Ingen videoutgång
Det är väl ingen större förlust för en NAS, fjärrstyr man över web eller terminalen. Men visst om det blir något dels å hade en hdmi varit bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frans82:

Har haft synology sedan 2014 då köpte jag 1815+ . Man betalar för mjukvaran det tycker jag är värt. köpte en ny 2019 i år och är fortfarande lika nöjd och sålde den gamla. För mig är det viktigt att kunna komma åt mina filer överallt där jag är på ett smidigt vis. Då gör synology med sin mjukvara en fantastiskt jobb.

Men på vilkdt sätt skiljer det mot tex XigmaNAS eller OpenMediaVault. Framförallt den sistnämnda är ju väldigt enkel att använda. XigmaNAS krävdr lite mer med ZFS filsystemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Helevete:

Jag har några frågor om Plex media server på nasen
I artikeln skrevs "Värt att nämna är att testet använde sig av Plex gratisversion som inte stödjer hårdvaruaccelererad videokodning"
1- Funkar hårdvaruaccelererad videokodning på nasen om man har Plex pass?
2- Testade du att streama någon 1080p film (ex Blu Ray) med hög bitrate till säg en Chromecast utanför hemnätverket? Vore kul att veta hur produkten hanterar transcoding.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör DS918+ (den har samma CPU som DS718+ vill jag minnas) och kör betalversionen av Plex.
Hårdvarutranskodning funkar fint. Både h.264 och h.265. Kollar oftast på film hemma men händer att jag sitter på bussen (transkodar till typ 4megabit/720p) eller på andra platser via 4G, funkar klockrent. Mitt material är oftast 1080p men även 4K.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Fast den har väl inte 10GbE och SSD-cache?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Fast den har väl inte 10GbE och SSD-cache?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte 10GbE, men den har cachestöd i form av NVMe-minnen. Den har två sådana slots och jag använder dem.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Inte 10GbE, men den har cachestöd i form av NVMe-minnen. Den har två sådana slots och jag använder dem.

Du har en DS918+ och inte en DS718+, eller hur? Det finns inte stöd för NVMe på DS718+.