Efterlyser folk som är religiösa för att informera mig om hur det "känns".

Permalänk
Medlem

Efterlyser folk som är religiösa för att informera mig om hur det "känns".

Flummig frågeställning, jag vet!

Var på begravning i fredags, kyrkobegravning.

Prästen stod och pratade på med "kind-mick" så det ekade i lilla kyrkan. Hörde knappt vad han sa. Men det var det där vanliga om "Fader vår" och det som präster brukar predika om. Folk sjöng psalmer om guds (Guds, om någon retar sig på mitt sätt att skriva. Det är inte meningen) härlighet och så vidare.

Jag kom på mig själv där jag satt i bänkraden och tittade på och störde mig på att altaret hade två små hyllor för statyer och de satt på olika höjd med att "utmana" Gud med "att nu har du kanonläge att frälsa mig när jag sitter här!" men det "hände ingenting".

Så därav min fråga. Hur upplever ni som är religiösa i någon form att ni har religionen med er, eller Guds "röst". Spelar ingen roll vilken religion ni har!

Om jag har fattat det rätt så är "slutmålet" av merparten av världens största religioner samma Gud men det är vägen dit som skiljer!?

Morsan hade en mamma som var djupt religiös och en far som var kommunist, skön blandning iofs. Hon blev religiöst "sökande". Hon läste genom Bibeln, Koranen, Torahn. Hon blev till och med Mormon men det var för att hon blev kär i en amerikansk Mormon som var här för att frälsa folk. Hon hittade någon passus om att be i sin kammare och/eller i det fördolda (jag med hjärnsläpp nu) så hon kom fram till att bästa sättet att tillbedja en Gud är att åtnjuta hen´s (morsan hade älskat det ordet!) skapelse med att vara ute i naturen och att vara en så bra människa det går så visar det sig sen om det finns en högre makt eller ej och det är lite det jag går efter.

Vill inte ha en tråd, om nu någon skriver i den, som flippar ur utan den är uppriktig med att jag vill ha förståelse för hur man som en religiös person upplever sin kontakt med en högre makt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hjälpa dig med huvudfrågeställningen, men angående att de stora religionerna delar samma gud så kan jag klargöra: judendomen, kristendomen och islam tillber alla den abrahamitiske guden. Så det är ”samma” gud, dock lite olika direktiv. Mormonerna är med på ett hörn där med, om nu de ska räknas ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag kan inte hjälpa dig med huvudfrågeställningen, men angående att de stora religionerna delar samma gud så kan jag klargöra: judendomen, kristendomen och islam tillber alla den abrahamitiske guden. Så det är ”samma” gud, dock lite olika direktiv. Mormonerna är med på ett hörn där med, om nu de ska räknas ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, då är det ännu mer konstigt att Islam har så extremt mycket fientligt emot Judarna.

Känns som Kristendomen och Islam inte kunde vara längre ifrån varandra också.

Känns som om dessa 3 ändå tillber samma gud i slutänden de hade varit mer fred mellan religionerna

Men jag antar det beror mycket hur man tolkar och följer sin "heliga" skrift som Koranen, Bibeln osv.

Kan väl tillägga att jag aldrig trott på någon gud eller "högre" makter så att säga så för mig har jag alltid haft svårt att förstå varför folk följer religion så slaviskt och i många fall med döden som utgång.

Där är jag dock mer fascinerad över ex Japanerna, som i många fall följer fler religioner, de tar de bättre delarna ifrån fler religioner och följer de. Tänk om alla hade kunnat göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Intressant, då är det ännu mer konstigt att Islam har så extremt mycket fientligt emot Judarna.

Känns som Kristendomen och Islam inte kunde vara längre ifrån varandra också.

Känns som om dessa 3 ändå tillber samma gud i slutänden de hade varit mer fred mellan religionerna

Men jag antar det beror mycket hur man tolkar och följer sin "heliga" skrift som Koranen, Bibeln osv.

Kan tänka mig att de olika lägren ser det lite som att de andra "skändar" deras fina gud genom att tolka det så fel eller något i den stilen, och att det borde vara på grund av det som det är sporadisk fientlighet.

Sedan vill jag poängtera att jag har svårt att tro att snitt-prästen och snitt-imamen har agg gentemot varandra, utan att det är samtliga lägers mer extrema medlemmar som hyser agg. En stor del av samtliga religioner är ju att älska sin granne, kärlek och att vara en god människa osv. Extrema tolkningar säger annat men inte grundpelaren vill jag påstå utan att vara professor.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Flummig frågeställning, jag vet!

Var på begravning i fredags, kyrkobegravning.

Prästen stod och pratade på med "kind-mick" så det ekade i lilla kyrkan. Hörde knappt vad han sa. Men det var det där vanliga om "Fader vår" och det som präster brukar predika om. Folk sjöng psalmer om guds (Guds, om någon retar sig på mitt sätt att skriva. Det är inte meningen) härlighet och så vidare.

Jag kom på mig själv där jag satt i bänkraden och tittade på och störde mig på att altaret hade två små hyllor för statyer och de satt på olika höjd med att "utmana" Gud med "att nu har du kanonläge att frälsa mig när jag sitter här!" men det "hände ingenting".

Så därav min fråga. Hur upplever ni som är religiösa i någon form att ni har religionen med er, eller Guds "röst". Spelar ingen roll vilken religion ni har!

Om jag har fattat det rätt så är "slutmålet" av merparten av världens största religioner samma Gud men det är vägen dit som skiljer!?

Morsan hade en mamma som var djupt religiös och en far som var kommunist, skön blandning iofs. Hon blev religiöst "sökande". Hon läste genom Bibeln, Koranen, Torahn. Hon blev till och med Mormon men det var för att hon blev kär i en amerikansk Mormon som var här för att frälsa folk. Hon hittade någon passus om att be i sin kammare och/eller i det fördolda (jag med hjärnsläpp nu) så hon kom fram till att bästa sättet att tillbedja en Gud är att åtnjuta hen´s (morsan hade älskat det ordet!) skapelse med att vara ute i naturen och att vara en så bra människa det går så visar det sig sen om det finns en högre makt eller ej och det är lite det jag går efter.

Vill inte ha en tråd, om nu någon skriver i den, som flippar ur utan den är uppriktig med att jag vill ha förståelse för hur man som en religiös person upplever sin kontakt med en högre makt.

Flummig frågeställning på en flummig historia skulle man väl kunna säga.

Jag är av typen som går i kyrkan för att man måste de gånger det är bröllop, begravningar och dop. Har resten av tiden i mitt liv aldrig förstått tanken med kristendomen men det är klart att vissa personer känner annorlunda. Jag har även gått ur kyrkan men det är mest pga det ekonomiska.

Samtidigt borde vi i denna tidsålder ha kommit längre och kunna förstå att dessa heliga skrifter egentligen endast är berättelser som någon skrivit ihop. Klart att kanske fanns det en person som hette Jesus och som gjorde dessa handlingar men allt tror jag tyvärr hände pga yttre omständigheter. Att vakna upp efter att ha varit avsvimmad eller i koma är inte omöjligt, att få lite mat att räcka till många är inte omöjligt om varje person äter lite. Det kanske inte var tre fiskar utan tre tunnor med fisk. Allt i denna bok känns som en överdrift av saker som faktiskt kan hända.

När vi sen har fler olika religioner som alla tror på olika heliga skrifter som egentligen känns som liknande böcker så förstår man att detta är en uppdiktad historia och sen att folk då kan vara av den typen att de tror benhårt på allt som står för var och en bestämma själva.

Jag tror tyvärr inte på någon gud och jorden skapades inte av honom heller men har vi personer som fortfarande tror på detta så är jag inte den som ogillar dessa för det, utan alla får ha sin egen tro helt enkelt.

Tyvärr får man väl också säga att religioner av olika slag tycks vara ett stort problem då många av krigen och terrordåden som sker nu beror många gånger på att folk med en tro inte tycker om folk med en annan tro. Det är ju som fotbollshuliganer som för vissa kanske också är en viss tro.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Dakkie, @Nivity: Det är nog mer komplicerat än vad vi kommer kunna täcka som off-topic i den här tråden. Men några nyckelpunkter att ha i åtanke när det kommer till religionernas ansträngda relation:
- Det finns inget uttalande från en legitim, centraliserad auktoritet inom någon av religionerna som uppmanar till strid sinsemellan. Bortsett från påven så finns det få legitima och erkända auktoriteter inom religioner, med rätt att föra religionens talan. De konflikter som uppstår är initiativ av mindre grupper (sett utifrån storleken av hela religionens anhängare).

- De flesta religioner är ömsesidigt exkluderande: om Islams läror är korrekta så innebär det att ingen annan religions läror är korrekta. Det kan bara finnas en "korrekt" religion - åtminstone om vi ser till de stora världsreligionerna. Därmed finns stort incitament att leta bevis för, eller se till så att, ens egenvalda religion är den korrekta.

- Såväl Islam som Kristendomen förespråkar och sätter missionerande centralt. Du ska försöka rekrytera nya anhängare till din tro.

- Men logiska och rationella anledningar till konflikt åsidosatta: trossystem skapar in- och utgrupper, precis som fotbollslag, Mac VS PC, Backstreet Boys VS N-Sync, eller whatever. Folk hyser irrationell kärlek mot sina trosbröder och -systrar, och misstänksamhet mot "utomstående". Det är bara så vi människor fungerar 🤷‍♂️Kan rekommendera Jonathan Haidts bok "The Righteous Mind" för den som vill utforska detta vidare.

#offtopicFTW

EDIT: @Stefflo: Terrordåd, ja. Krig, nej. Det finns många studier inom detta område, och praktiskt taget alla kommer fram till andra bakomliggande faktorer än religion till varför krig uppstår. Sen skulle vi kunna gå in på varför det kan vara vettigt att anamma ett pragmatiskt synsätt när man funderar kring varför folk fortsätter att vara religiösa i vår moderna tidsepok, snarare än att bara säga att "berättelserna är historiskt fel!", men det blir - än en gång - alldeles för off-topic.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Intressant, då är det ännu mer konstigt att Islam har så extremt mycket fientligt emot Judarna.

Det där handlar betydligt mer om en gemensam historia som sträcker sig tillbaka tusentals år snarare än oenighet om religiösa spörsmål. Religionen har fått vara ett slagträ och en delande faktor men grundanledningarna går betydligt djupare än så. Det handlar om inkräktande, folkmord, krig, oenigheter om mark (både religiös och sekulär sådan) och så vidare.

Man kan jämföra med Nordirland där den delande faktorn främst är lojalism vs republikanism men där sidorna oftare beskrivs som protestanter vs katoliker. Det är egentligen inte religiösa skillnader som leder till konflikt (även om det förekommit) utan en politisk fråga.

Religion är dock ett bra sätt att få folk att bli engagerade i krig. Vill man vara cynisk så är det förstås lättare att få någon att spränga sig själv/kriga om de tror att de kommer till en bättre plats/att det är i enlighet med gudens plan än att ledaren vill ha mer utrymme/inte gillar den andra ledaren.

Men det är en annan fråga. Din ursprungliga fråga är intressant och jag kommer följa tråden för att få lite svar. Själv är jag ateist och har varit det hela livet, jag tror knappast att det kommer att ändra sig.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Intressant, då är det ännu mer konstigt att Islam har så extremt mycket fientligt emot Judarna.

Känns som Kristendomen och Islam inte kunde vara längre ifrån varandra också.

Känns som om dessa 3 ändå tillber samma gud i slutänden de hade varit mer fred mellan religionerna

Men jag antar det beror mycket hur man tolkar och följer sin "heliga" skrift som Koranen, Bibeln osv.

Kan väl tillägga att jag aldrig trott på någon gud eller "högre" makter så att säga så för mig har jag alltid haft svårt att förstå varför folk följer religion så slaviskt och i många fall med döden som utgång.

Där är jag dock mer fascinerad över ex Japanerna, som i många fall följer fler religioner, de tar de bättre delarna ifrån fler religioner och följer de. Tänk om alla hade kunnat göra det

Var tyskarna på 40-talet också fanatiska muslimer?
Själv tror jag det mer beror på krig och konflikter samt kultur mer än religion.

Har även varit i Israel och sett kristna,judar och muslimer leva tillsammans så de är längre fram än Sverige på den fronten. Dock mördar de varandra i andra delar av landet

Permalänk

Islam och Kristendom är ganska lika, det finns dock en stor skillnad. Inom Islam ser man inte Jesus som guds son utan man ser honom mer som en budbärare. Några andra personer som man känner igen är Noah, Adam, Abraham. Enligt Koranen så är de också guds budbärare.

Muhammed är den sista budbäraren enligt Islam. Min farfar var den högsta prästen inom Islam som man kunde vara och han besökte ofta kyrkor och debatterade/diskuterade med präster om religioner. Man kan säga att han hade öppet sinne och hade respekt för alla religioner. Tolkning av Koranen och hur man agerar beror mycket på vilket land man kommer ifrån.

I vissa länder har man blandat in i religionen sina seder som man har i landet och vill framstå de som att de har något med religion att göra vilket inte stämmer.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Var tyskarna på 40-talet också fanatiska muslimer?
Själv tror jag det mer beror på krig och konflikter samt kultur mer än religion.

Har även varit i Israel och sett kristna,judar och muslimer leva tillsammans så de är längre fram än Sverige på den fronten. Dock mördar de varandra i andra delar av landet

Mjo.
Men Nazi Tyskland och "Muslimerna" delade ju samma värderingar (om Judarna) och samarbetade också en del vad jag minns.

"Another key foundation of this collaboration was the anti-semitism of the Nazis, which was admired by some Arab and Muslim leaders, most notably Hajj Amin al-Husayni"

Men visst, Nazisterna såg ju även Muslimer och Svarta som lägre stående även om de talade gott om Muslimerna i övrigt.

Personligen har jag aldrig förstått varför Judarna varit förföljda (vet varför rent "tekniskt"), men Judarna känns som de alltid skött sig, inte stått för massa våldsamma värderingar och allmänt inte till "besvär" så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Personligen har jag aldrig förstått varför Judarna varit förföljda (vet varför rent "tekniskt"), men Judarna känns som de alltid skött sig, inte stått för massa våldsamma värderingar och allmänt inte till "besvär" så att säga.

Judarna har historiskt sett aldrig haft ett eget land. De har ofta varit omkringresande eller bestått av små grupper över halva världen. Människan har alltdi haft lätt att skylla än det ena och än det andra på lite okända saker/grupper, sådana som är utanför. Det har ju inte hjälpt att judar ofta har hållit sig för sig själva och inte varit så öppna. Man skulle kunna beskriva judendom som en "introvert" religion om man generaliserar en massa, så ta det påståendet med en nypa salt.

I korthet så har majoriteten i länder ofta inte vetat så mycket om judar, så judar har varit något okänt, och man är ofta rädd för okända saker.

Det här med att judarna har saknat ett eget land försökte man ju åtgärda genom att ge dom Israel efter andra världskriget. Problemet med detta var ju att där redan fanns ett land (Palestina) fullt med araber vars åsikter man inte brydde sig om. Detta gjorde ju inte situationen i mellanöstern bättre precis.

Edit: Romerna är i en lite liknande situation idag. Dom hatas ofta för att man egentligen inte känner till dom och deras kultur etc. Tillika så håller dom sig ganska långt för sig själva också. De ses som annorlunda etc och då blir det lätt att skylla allt möjligt på dom.

Permalänk
Medlem

Som flera tidigare har nämnt är religion kontroversiell i vissa kretsar. Många blandar ihop seder och religion. Vissa kan ha skriften som ansvar för deras handlingar och andra vet inte, å andra sidan, var en sed kommer ifrån. Min egen tro, eller snarare mer bevisat. är på vetenskapen. Vår hjärna är ju uppbyggd av atomer i olika konstellationer som bestämmer våra tankar men är också beroende av vår livsmiljö. Hjärnan reagerar på olika stimuli tillsammans med våra gener. Våra gener fungerar ju enbart av naturlagarna. Ja vad är "synd" i detta sammanhang? En bra förklaring blir då: våra synder är ju ett resultat av naturlagarna och dessa har inget annat styrmedel än naturlagarna. Nu betyder inte detta att alla beteenden är acceptabla.

Permalänk
Medlem

kristna gillade väl inte judar så mycket innan andra världskriget heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Om jag har fattat det rätt så är "slutmålet" av merparten av världens största religioner samma Gud men det är vägen dit som skiljer!?

De som tror på den Abrahamitiske guden (judendomen, kristendomen och islam) är ca 57% av värdens befolkning.
Så visserligen i majoritet men du har fortfarande ca 43% som är icke troende eller tror på helt andra gudar.

Permalänk
Avstängd

Jag är inte heller själv religiös (egentligen mest för att jag inte kan se odefinierade "högre makter" som en existerande realitet, men en imaginär högre makt samt systemet och strukturen kan jag köpa och jag kan se varför det existerar i så många olika delar av världen oavsett vad vi väljer att kalla det för. ), men jag gillar att besöka föreläsningar och annat just för att höra olika infallsvinklar och lyssna på personer som verkligen är insatta i historien, så jag tror att jag förstår din frågeställning.

När jag talat med representanter för Jehovas och liknande så verkar det som att man har ett slags fadersgestalt som man sas delar allt med, inklusive hemligheter och annat så att man känner att man alltid har någon med sig vid sin sida man kan tala fritt med och som kanske hjälper en ibland (åtminstone de personer jag talat med och deras personliga tro).

(Vad beträffar ursprungliga sydostasiatiska religioner så handlar det oftast mer om vad vi kanske skulle kalla för en form av spiritualism men som styrs av olika naturkrafter man ofta personifierar som olika väsen när man söker illustrera dem. I Japan har man ju tex "Kami" vilket ursprungligen representerar -vad skall man säga, rena "krafter" som påverkar liv och vardag, naturfenomen, etc. Dvs det som driver kugghjulen i naturens och händelsernas mekanik om man så vill. Jag är ganska säker på att det vi idag kalla förkristen nordisk och Europeisk religion också gjorde det och att "Asagudarna" inte representerar vad vi idag betecknar som gudar, utan egentligen representerar olika naturkrafter och cirkeln av live, födsel, skeenden, död, resa, ny cirkel av (ditt) liv osv Dvs det går egentligen ut på förståelse för vad som sker, hur våra handlingar idag påverkar framtiden, mm.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Trots att oerhört många saker omöjligen kan bevisas säkert ännu med hjälp av vetenskap idag så tror inte jag på några "högre makter".

Jag förnekar dem inte heller, så jag är såklart inte någon ateist... utan agnostiker.

Finner det oerhört intressant hur vissa kan ha en så pass stark tro på det övernaturliga.

Permalänk
Avstängd

Än så länge efter 18 svar tycks TS inte ha hittat någon här på Sweclockers som faktiskt är religiös men kanske var det på fel forum att ställa frågan då alla här har tillgång till internet och vetenskapen.
Men antal svar i tråden (som jag också gjort tidigare) är det inget fel på

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Trots att oerhört många saker omöjligen kan bevisas säkert ännu med hjälp av vetenskap idag så tror inte jag på några "högre makter".

Jag förnekar dem inte heller, så jag är såklart inte någon ateist... utan agnostiker.

Finner det oerhört intressant hur vissa kan ha en så pass stark tro på det övernaturliga.

Den definitionen av agnostiker är tekniskt felaktig och bygger förmodligen på gamla missförstånd (den är också väldigt prevalent i Sverige och Skandinavien).

Huxleys agnosticism handlar om huruvida en personlig Gud (oftast) kan bevisas eller inte. Inte huruvida denne existerar eller inte. Agnostiker är inte ett mellanting mellan teist och ateist. Den handlar om "know" snarare än "believe". Man kan både säga sig tro på en gud men inte kunna veta och det motsatta. I båda fallen är man agnostisk dock med tillägget ateist eller teist.

Det står förstås folk fritt att kalla sig agnostiker och med det mena att man är "varken eller", men då måste man också vara medveten om att den ursprungliga betydelsen skiljer sig från detta. Som kuriosa kan nämnas att vår vän Charles Darwin använde det i den betydelsen vid minst ett par tillfällen. Men han var å andra sidan en bättre biolog än filosof också.

Ateism handlar inte nödvändigtvis om att förneka en personlig gud ("Gud finns inte"), det kan vara en icke-tro på en personlig gud ("jag tror inte att Gud finns"). Vill man utvidga begreppet så kan man inkludera alla former av gudar.

Men nu hamnar vi nog ganska off-topic.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Flummig frågeställning, jag vet!

Var på begravning i fredags, kyrkobegravning.

Prästen stod och pratade på med "kind-mick" så det ekade i lilla kyrkan. Hörde knappt vad han sa. Men det var det där vanliga om "Fader vår" och det som präster brukar predika om. Folk sjöng psalmer om guds (Guds, om någon retar sig på mitt sätt att skriva. Det är inte meningen) härlighet och så vidare.

Jag kom på mig själv där jag satt i bänkraden och tittade på och störde mig på att altaret hade två små hyllor för statyer och de satt på olika höjd med att "utmana" Gud med "att nu har du kanonläge att frälsa mig när jag sitter här!" men det "hände ingenting".

Så därav min fråga. Hur upplever ni som är religiösa i någon form att ni har religionen med er, eller Guds "röst". Spelar ingen roll vilken religion ni har!

Om jag har fattat det rätt så är "slutmålet" av merparten av världens största religioner samma Gud men det är vägen dit som skiljer!?

Morsan hade en mamma som var djupt religiös och en far som var kommunist, skön blandning iofs. Hon blev religiöst "sökande". Hon läste genom Bibeln, Koranen, Torahn. Hon blev till och med Mormon men det var för att hon blev kär i en amerikansk Mormon som var här för att frälsa folk. Hon hittade någon passus om att be i sin kammare och/eller i det fördolda (jag med hjärnsläpp nu) så hon kom fram till att bästa sättet att tillbedja en Gud är att åtnjuta hen´s (morsan hade älskat det ordet!) skapelse med att vara ute i naturen och att vara en så bra människa det går så visar det sig sen om det finns en högre makt eller ej och det är lite det jag går efter.

Vill inte ha en tråd, om nu någon skriver i den, som flippar ur utan den är uppriktig med att jag vill ha förståelse för hur man som en religiös person upplever sin kontakt med en högre makt.

Jag är fd. troende som blivit ateist med åldern. För min del handlade allting i syvende och sist om att hitta något som kan få bort min rädsla över döden och att inte behöva tänka att döden är slutet.

Min "kontakt" med Gud var att jag bad några gånger i veckan och talade ut till honom. Det blev som en självterapi-grej. Man vågar vara ärlig med sig själv när man talar till någon som kommer att slänga dig i helvetet om du ljuger

Gud har dock aldrig svarat, aldrig fick jag höra hans röst, han lös med sin frånvaro från den dagen jag föddes till den dagen jag insåg att jag inte tror längre. Kanske inte bästa personen att svara på frågan haha, men men.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Intressant, då är det ännu mer konstigt att Islam har så extremt mycket fientligt emot Judarna.

Känns som Kristendomen och Islam inte kunde vara längre ifrån varandra också.

Känns som om dessa 3 ändå tillber samma gud i slutänden de hade varit mer fred mellan religionerna

Men jag antar det beror mycket hur man tolkar och följer sin "heliga" skrift som Koranen, Bibeln osv.

Kan väl tillägga att jag aldrig trott på någon gud eller "högre" makter så att säga så för mig har jag alltid haft svårt att förstå varför folk följer religion så slaviskt och i många fall med döden som utgång.

Där är jag dock mer fascinerad över ex Japanerna, som i många fall följer fler religioner, de tar de bättre delarna ifrån fler religioner och följer de. Tänk om alla hade kunnat göra det

Islam som religion har inte mer emot Judendom än vad den har mot kristendom, och inte heller mer än vad Judendom har mot Islam.

Islam och Judendom är väldigt nära varandra i sin ideologi. En del av denna är att du ska inte umgås med människor som inte tillhör din religion, inte heller gifta dig med dem eller knappt prata med dem. Detta tillhör både Judendom och Islam, så att låtsas som att det är "islam som är fientligt mot judendom" och inte att båda två är fientliga mot varandra är inte bara löjligt utan också ett bevis på okunskap. Det är dessutom löjligt skrattretande när man faktiskt har läst alla böckerna och vet att judendom är mer fientlig mot ickejudar än vad islam är mot ickemuslimer.

Anledningen till varför muslimer har emot judar mer än mot kristna har mycket med Israel - Palestinakonflikten att göra.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vet att Richard Dawkins och Neil Tyson brukar jämföra att dom får "Känslan" av andra saker, som när du tittar på en vacker solnedgång, eller beskådar himlavalvet på natten och fylls av olika sensationer.

Det är ju väldigt individuellt och luddigt det här

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Tråden är låst då den inte är konstruktiv samt påhopp. Har tagit bort inlägg med.