Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

"There ain't no such thing as a free lunch"

Undrar om det är någon som reflekterat över att varken godiset eller frakten är gratis utan att alla kunder betalar för det i form av något högre priser på produkterna för att bekosta dels godiset och dels logistiken med att addera det till varje paket?

Sant, samma sak är när lunchrestaurangerna bjuder på gratis kaffe efter maten. Jag som inte dricker kaffe alls får ändå vara med och betalar så borde finnas ett val även där. Med tanke på att kaffe i vissa butiker kostar 30-40 kr så är det drygt 30% av lunchpriset eller mer. Nu kanske lunchkaffet som serveras inte är i den prisklassen men bara tanken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Varg:

Själv brukar jag alltid spara alla pingvinstänger för att kunna dela ut till okända barn senare.

/creepy candyman.

@Varg

Inte helt smart om något barn är allergisk för något som finns i godiset eller dyligt.

Men det är en fin gest 😊

Permalänk
Medlem

Samla ihop godisarna du får och ge till en tiggare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det vore bra med en liten box att klicka i på sitt konto att man inte vill ha godis medskickat.
Det är ju inte alltid ok när diverse husdjur eller småbarn får i sig godis som man kanske inte har koll på
De små liven lär sig ju snabbt att paket = godis, inte alltid vad man är ute efter.

Skrivet av filbunke:

_Alla_ andra?

Någon behöver skriva om lite av inets sida. Lägga till en, redan ikryssad, ruta för om man vill ha godis eller inte. Gissar (har inte kollat upp det) att inet redan har ett fält för meddelanden gällande ordern. Om rutan inte är ikryssad lägg då till en rad i fältet om att godis inte skall medfölja.

De som beställer behöver inte ändra något om man vill ha sitt godis.

Några på inet får några fler beställningar med meddelanden.

Helt klart så är det ytterligare ett steg mot jordens undergång.

----

Slänger/ger bort godiset från inet redan. Kan inte säga att jag bryr mig tillräckligt om det för att kontakta dem, bojkotta dem, eller något annat... Kan ju tycka att, med tanke på klagandet från inet gällande ehandel från utlandet, så kanske de borde lägga ner med pingvinstängerna helt och hållet, spara lite pengar...

Eller de kanske finns de som köper från dem pga pingvinstången? Jag väljer att handla från företag beroende på pris, snabbhet, bemötande, osv, inte pga att det följer med godis...

Nu var det ett tag sedan jag handlade från Inet, men har de inte en ruta för övriga upplysningar som man kan skriv att man inte vill ha godis.
När jag beställer från andra företag som levererar med Dhl/Shenker... så måste jag fylla i en sån rutan för att slippa hämta mina paket långt iväg. Så det borde fungera utmärkt för att slippa godiset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Metroid

Inte helt smart om något barn är allergisk för något som finns i godiset eller dyligt.

Men det är en fin gest 😊

Om någon är allergisk så är det dennes ansvar att meddela att man har en allergi, det kan ingen annan veta förutom familjen runt om. Och är man allergisk så får man avstå att äta det man inte tål.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Jag kan ställa upp och ta emot godiset ni inte vill ha, PM:a för address

Swishar du till frakten så ska du få mitt nästa gång...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Vilka stora problem vi har i Sverige

Förstår båda sidorna dock. Har inget bättre svar.

Permalänk
Medlem

Valmöjligheter är bra, en opt-out för pingvinstång är väl egentligen en ganska bra idé. Vill man inte ha den så finns det ingen anledning för Inet att skicka med den, det tillför inget mervärde och det blir snarare bara ett slöseri på resurser (om än jämförelsevis litet). Man skulle till och med, om man vill anstränga sig, kunna skänka motsvarande summa till lämplig välgörenhet.

Men snacket om att det skulle "trigga" missbruk är närmast absurt, det är ju bara en fråga om att utforma argument utifrån den valda ståndpunkten. Risken att någon skulle falla tillbaka i ett "sockermissbruk" (det handlar om ett överintag, inte ett missbruk i egentlig mening. Men det är en annan diskussion) av en pingvinstång som råkar följa med en elektronikprodukt är försvinnande liten och inget som kan tas hänsyn till. Det finns förmodligen inget som är mer lättillgängligt i vårt samhälle än raffinerat socker, det finns överallt och kan man inte hantera det så kommer man hamna i problem.

Det är bra med valmöjligheter, men att börja prata om att det skulle leda till/trigga ett missbruk är fånigt, det finns inget stöd för att det skulle vara en signifikant faktor överhuvudtaget.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Inet skickar med godis även om du inte beställer det

@Gamerouge Betalart du frakt

Jamen precis, de har gjort så i många år och med tanke på hur mycket jag har beställt där så har jag fått min beskärda del av godisstänger helt klart.

Frågan är då om Inets kunder är extra nöjda på grund av godiset eller om det helt enkelt är något som är totalt onödigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Nu var det ett tag sedan jag beställde från inet men om de har fritextruta i slutskedet på ordern, någon som provat skriva nej tack till godis där? Och fungerar det isf?

Nej. Men jag skrev att det var trassel med förra ordern så jag ville ha extra godis. Fick tre stänger

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Vad var det originalinlägget handlade om då?

"Det är ju inte alltid ok när diverse husdjur eller småbarn får i sig godis som man kanske inte har koll på"
Silica påsar?
Plastpåsar ungarna kan få över skallen.
frigolit dom kan tugga i sig.

Du kommer få höra av dig till alla affärer du köper saker från, att fixa deras hemsida så du kan klicka bort allting dina barn kan få i sig när du beställer nånting

Det du frågar efter är inte ett hållbart.

"De små liven lär sig ju snabbt att paket = godis, inte alltid vad man är ute efter."
Det är inte barnen som lär sig det, det är du som lär dom det.

^^ Nuf said!
Slog huvudet på spiken!!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dax:

Om någon är allergisk så är det dennes ansvar att meddela att man har en allergi, det kan ingen annan veta förutom familjen runt om. Och är man allergisk så får man avstå att äta det man inte tål.

@Dax

Kanske inte helt lätt för små barn att veta vad som är i godiset de får från en främling om inte föräldrarna är i närheten.

Är ju inte kul om de äter det och får en reaktion och kvävs eller något

Permalänk
Medlem

Jag brukar begära retur och bara skicka tillbaka stången. För den har jag inte beställt.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nanne:

Jag brukar begära retur och bara skicka tillbaka stången. För den har jag inte beställt.

Det va smart, ska jag ochså börja med.
Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

För några årsen gick jag ner 25kg och slutade med att äta godis, så varje gång man beställer från INET triggas godissuget.

Hade gärna sett att dom plockade bort pingvin stången (eller att man kan få välja?), jag slänger skiten direkt.

Att folk blir upprörda av detta är ju en annan femma...:)

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

I-lands problem deluxe, låt inte dina barn öppna paketen bara, problem solved. Om du inte vill ha godiset så kan du antingen slänga det eller ge bort det.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Valmöjligheter är bra, en opt-out för pingvinstång är väl egentligen en ganska bra idé. Vill man inte ha den så finns det ingen anledning för Inet att skicka med den, det tillför inget mervärde och det blir snarare bara ett slöseri på resurser (om än jämförelsevis litet). Man skulle till och med, om man vill anstränga sig, kunna skänka motsvarande summa till lämplig välgörenhet.

Men snacket om att det skulle "trigga" missbruk är närmast absurt, det är ju bara en fråga om att utforma argument utifrån den valda ståndpunkten. Risken att någon skulle falla tillbaka i ett "sockermissbruk" (det handlar om ett överintag, inte ett missbruk i egentlig mening. Men det är en annan diskussion) av en pingvinstång som råkar följa med en elektronikprodukt är försvinnande liten och inget som kan tas hänsyn till. Det finns förmodligen inget som är mer lättillgängligt i vårt samhälle än raffinerat socker, det finns överallt och kan man inte hantera det så kommer man hamna i problem.

Det är bra med valmöjligheter, men att börja prata om att det skulle leda till/trigga ett missbruk är fånigt, det finns inget stöd för att det skulle vara en signifikant faktor överhuvudtaget.

Det är drygt 100 kcal i en pingvinstång dessutom, så att ta upp överviktiga blir löjligt – en banan innehåller både mer kolhydrater och kalorier. "Frukt på köpet" i livsmedelsbutiken eller gratis frukt i skolan eller på arbetsplatsen hade varit värre där... Ska vi ta bort allt som kan leda till dåliga vanor får vi ta bort allt t.o.m. vatten eller inte komma med uppmaningar att dricka vatten åtminstone.

Hur som helst det går inte att göra Inets paket helt barnsäkrade eller husdjurssäkrade, och de riktar sig inte mot dessa eller säger att de är säkra när det gäller sväljrisken eller att det inte finns någon allergirisk. Sen vet jag inte vem som skulle vara allergisk eller intolerant mot en pingvinstång och ändå äta den, de innehåller gluten och de som har celiaki vet redan att de behöver undvika massor varor. Hunden dör inte av pingvinstången, varför du nu skulle låta hunden slita upp paketen och tugga i sig omslaget godis.

Fast sen är det nog mer slöseri med resurser att den som packar varan ska läsa om du vill ha godis eller inte.

Permalänk
Avstängd

Klipp ut och skicka:

"Var vänlig Lägg allt godis i ett stort paket, när lådan är full skicka det gratis till Mizzan!"

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Det va smart, ska jag ochså börja med.
Tack för tipset.

Nu när dom har gratis frakt kan man dela upp varje order. Ska du köpa 5 saker, gör du 5 ordrar. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Har inte fått något godis dom senaste 3 gångerna jag har beställt ifrån Inet så jag trodde att dom hade slutat med "mutan".

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Har inte fått något godis dom senaste 3 gångerna jag har beställt ifrån Inet så jag trodde att dom hade slutat med "mutan".

Jag fick en stång för bara en vecka sedan

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag skickade ett klagomål varje gång jag fick en jävla pingvinstång. Så nu vågar dom inte skicka med en längre.

Permalänk
Medlem

@anon298854:

Det är väl det man lär barnen att inte ta emot godis eller prara med främlingar på stan. Sen så låter man väl inte barnen packa upp paket.

Det är förälderns ansvar att se till att ens baen onte äter något dom inte ska

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Jag brukar begära retur och bara skicka tillbaka stången. För den har jag inte beställt.

Usch , din miljöbov
Fick en kola stång senast , tyvärr så visste min dotter vart paketet kom ifrån så den försvann snabbt
Jag som va så sugen

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dax:

@Ister:

Det är väl det man lär barnen att inte ta emot godis eller prara med främlingar på stan. Sen så låter man väl inte barnen packa upp paket.

Det är förälderns ansvar att se till att ens baen onte äter något dom inte ska

@Dax

Och det tror du funkar? Prata med främlingar kanske men barn och godis är en annan femma😊
Jag har själv 4 vuxna barn.

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid med hårt och klibbibigt godis till syskon och kusinbarn bara för att jäklas, men barnen har faktiskt aldrig klagat...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

SweKlagers 😂😂😂

Permalänk
Avstängd

Svensktiger fick nyss TVÅ pingvinstångar från Inet och här är hans reaktion

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

I trådar som denna förstår jag varför jag sökte mig till TechSweden när dem fanns. Nivån på människor här är så ovanligt tramsig att den kan liknas med existenz.

Vill man inte ha godis så ska man inte ha godis, får man ändå godis, så ta ditt ansvar som förälder och lös problemet. VARJE gång.

Permalänk
Medlem

Snart i expressen "Sten-åke fick karies efter att ha ätit pingvinstång ifrån inet - Det fanns ingen varningstext när jag beställde. Hade jag vetat att det skulle bli såhär hade jag aldrig beställt någon processor. Tandläkares Stina 36 ifrågasätter inets metoder "En ren samhällsfara""

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz