Permalänk

Datorn nära element?

Jag tänker flytta mitt skrivbord och min dator och all skit framför ett element, fungerar det eller kan datorn komma till skada av värmen? Datorn har inga ”luftventiler” där bak utan all luft genomströmning sker där fram på chassit
Om det är så att datorn inte kan va nära kan man möjligtvis sätta upp ett sånt element skydd?

Permalänk
Medlem

det är ingen fara.. blir det varmt kan du ju alltid ställa ner temperaturen på elementet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Vad säger brandrisken att sälla en dator vid ett element?

Kanske inte de optimala stället att ställa en dator på men så länge du har fri luft mellan element och dator så är de väl bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Vad säger brandrisken att sälla en dator vid ett element?

Kanske inte de optimala stället att ställa en dator på men så länge du har fri luft mellan element och dtor så är de väl bra.

Brandrisken säger bara Ei saa peittää men då e de en elradiator, e de vatten så skall de vara mer chill

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

koppla ur vattnet till elementet, och kör en loop från datorn till elementet! win win

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Rekordmedlem

Det bör inte påverka särskilt mycket och det bör definitivt inte påverka så mycket att datorn inte fungerar eftersom plåtlådan kommer att reflektera bort den mesta strålningen och lufttempen nära golvet är låg, elementet ska ju värma upp den kalla luften som finns vid golvet så att den stiger.
Ett element ska inte heller ha högre temp på ytan än de temperaturer som finns i en dator för det är inte lämpligt att elementet är så varmt att du riskerar brännskador om du rör det och runt 65 C så börjar det bli farligt varmt.
Placera ventilationsöppningarna så datorn drar in luft som är på väg mot elementet så bör det inte vara några problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Anchors12:

Rumstempraturen är några grader varmare intill elementet så kylningen måste jobba lite mer i datorn.
Väldigt osannolikt att det är ett problem. Kolla tempgivarna på moderkortet före och efter flytten så ser du om det blir skillnad.
Du hittar tempgivarna i ditt BIOS.