Permalänk
Medlem

Jag har en etagelägenhet och vardagsrummet med stora fönster ligger perfekt så att solen skiner in praktiskt taget hela dagarna, så det blir väldigt varmt väldigt fort. Införhandlade en AC från Electrolux som fungerar jättebra och håller temperaturen på en bra nivå istället för 35-40 grader som det lätt kan bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då hade han väl inte skrivit att han kanske är ren nordbo?

Jag tolkar följande som en gissning till en förklaring med glimten i ögat,
"Jag är väl en ren nordbo rakt genom i släkten i tusentals år kanske? hehehe"
Och då är det väl fullt rimligt att jag slänger in en annan möjlig förklaring?

Skrivet av Petterk:

Samer är inte besläktade med inuiter och aleuter för den delen.

Jag har aldrig sagt att samer är besläktade med inuiter och har aldrig nämnt aleuter - har sommarvärmen stigit dig åt huvudet?

Skrivet av Petterk:

Hade han haft släkt från utanför Europa under den tiden vi har haft kontakt med inuiter så är chansen stor att han skulle veta om det.

Kanske det, men inte säkert?

Men förlåt jag backar, han är 100% svensk viking. Det är väl det du vill ha sagt.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Det dröjer kanske inte så länge innan vi ser mer fönsterluckor på kåkar i sverige som är vanligt på sydligare breddgrader. Var i Frankrike förra veckan och i huset var det 22 grader medans det var 40+ ute, vädrade under natten och höll det stängt på dagen, fungerade förvånansvärt bra utan AC. Men det blir ju alltid svårare i lägenheter så klart.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Har två luft/luft-värmepumpar i huset som körs i kylningsläge och håller ned inomhustempen till max 24 grader, så utomhus får det vara hur varmt det vill.

Skrivet av aToria:

Det dröjer kanske inte så länge innan vi ser mer fönsterluckor på kåkar i sverige som är vanligt på sydligare breddgrader. Var i Frankrike förra veckan och i huset var det 22 grader medans det var 40+ ute, vädrade under natten och höll det stängt på dagen, fungerade förvånansvärt bra utan AC. Men det blir ju alltid svårare i lägenheter så klart.

Att hålla stängt har sina problem det också - om man inte ventilerar tillräckligt bra så kan koldioxidhalten inomhus stiga till otrevliga nivåer (förutsatt att någon är hemma och andas förstås). 1000 ppm eller högre vill man inte ha, då börjar man bland annat få problem att tänka klart. Jag har en koldioxidmätare hemma just för detta, och upptäckte att jag behövde öka på husets ventilation för att hålla ned under 1000 när två eller fler personer är hemma.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: Det är en bra varning som man inte tänker på alltid, är nog bäst om man har lite större luftigare rum om man ska hålla sig inneom det saknas vettig ventilation. Men det är ju såklart instänghet på sommaren såsom instängdhet på vintern (om man inte kör pumpar som dig).

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Jag tolkar följande som en gissning till en förklaring med glimten i ögat,
"Jag är väl en ren nordbo rakt genom i släkten i tusentals år kanske? hehehe"
Och då är det väl fullt rimligt att jag slänger in en annan möjlig förklaring?

Jag har aldrig sagt att samer är besläktade med inuiter och har aldrig nämnt aleuter - har sommarvärmen stigit dig åt huvudet?

Kanske det, men inte säkert?

Men förlåt jag backar, han är 100% svensk viking. Det är väl det du vill ha sagt.

Nej, han är såklart 100 % aboriginer och borde gå runt och spela didgeridoo hela dagarna och älska värme.

Samer är nordbon och har varit så längre än någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Men inte är det så farligt med 30+ eller?

Man vänjer sig ganska fort tycker jag

Tycker det börjar bli jobbigt först över 40, då måste man se upp lite mer med vätska mm

Det värsta är verkligen att man svettas som en gris när det är över 27-28. Jag kan helt ärligt säga att jag inte är byggd
för varmt klimat. Faktum är; Ju kallare desto nöjdare är jag. Får gärna vara arktisk kyla, men absolut inte sådant där
snö-slask. Det är farligt nära en delad första plats på "Väder jag avskyr listan".

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Ibland finns det fördelar med att bo i norra Norrland..
De riktigt varma dagarna (25+) kan nog räknas på ena handens fingrar och normal sommartemperatur varierar mellan ca 10-20 grader. Mellan varmaste och kallaste temperaturen kan det skilja runt 70 grader!

Funderat på AC, men kommit fram till att en fläkt räcker mer än väl för det mesta..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av aToria:

Nej jag är beredd att hålla med där 28-32 är perfekt temp på sommaren, 38-42 börjar det bli tungt och man får se upp på riktigt. Men det verkar ju onekligen så att 98% av alla här svimmar, svälter och får insomnia över 24 strecket, och det är ju minst sagt oroväckande med tanke på hur temperaturer går upp. Man vill ju inte sitta här och fälla en tår om 10 år över alla förlorade tappra bröder och systrar som strök med sommaren 2021 för vi hade en medeltemp på 26 grader i nån månad.

Håller faktisk med, under 30 ska väl inte vara problem om man inte är sjuk eller väldigt gammal. Fast problemet kan ju vara att lägenheter i Sverige är gjorda att hålla värmen inne och inte ute och har man alla fönster på solsidan kan det bli jobbigt.

Men upp till 30 utomhus är bara skönt faktiskt, dock Side år 2010 sista veckan i juli var nästan på gränsen, 45 grader hela veckan, min sambo drack för lite och blev okontaktbar en eller två gånger men då drog jag in henne i närmaste affär och vätskade upp henne, passade på att köpa några "Rolex" när vi ändå var där

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Var på Malmamarken (Malmköping, mitt i Södermanland) och titta lite på marknaden när det var 29°C och klart i lördags. Varken besökare eller säljarna tycktes njuta av vädret, folk flockades kring vattenstationen. Att vistas direkt i solen var lite för mycket och det var nog ganska universellt att tycka, för min egen del tycker jag inte att det är "bara skönt faktiskt" när svetten rinner i ansiktet. Att det rinner svett som en tok kan man spara till bastun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ja, Antarktisk är inte kallast längre?

Lake Vostok är det kallaste platsen. Som kallast -89°C. Enligt yr.no -63°C idag

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Skrivet av kaput:

Bilen är från 99, och ACn funkar fortfarande som den ska? Ingen upptoppning av soppa under åren?

Toyota <3

Jag köpte Avensis'en UTAN ac bilen har funkat bra i 19.5 år, inte ett endaste fel och enda anmärkningen någonsin på en besiktning var att regplåtslampan hade gått.

Fast de senaste 2 somrarna hade en ac suttit bra, inget roligt alls när det är över 30 ute, stark sol och säkert en bra bit över 40 inne i bilen.

Nästa bil kommer garanterat ha en ac

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Håller faktisk med, under 30 ska väl inte vara problem om man inte är sjuk eller väldigt gammal. Fast problemet kan ju vara att lägenheter i Sverige är gjorda att hålla värmen inne och inte ute och har man alla fönster på solsidan kan det bli jobbigt.

Men upp till 30 utomhus är bara skönt faktiskt, dock Side år 2010 sista veckan i juli var nästan på gränsen, 45 grader hela veckan, min sambo drack för lite och blev okontaktbar en eller två gånger men då drog jag in henne i närmaste affär och vätskade upp henne, passade på att köpa några "Rolex" när vi ändå var där

Ojoj! Hahah bra att du hade närvaro nog att både rädda liv och fynda ;-D

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Haha, fan va gött! En tretimmars cykeltur mitt i natten När man stöter på dig på väg hem från efterfesten.. men va f.n...

Starkt jobbat!

Tack Det blev 44 km enligt Caynax sportapp.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

låt mig gissa... du måste ha semester och inga ungar?

Singel, inga ungar ( vill inte ha några ), men "semester" vete fan om jag kan kalla det i och med att det är obetald ledighet. Låt mej förklara : jag har varit långtidsarbetslös, och är det fortfarande officiellt. Den obetalda ledigheten är för att jag har kommit in på en efterlängtad utbildning och då tyckte socialen att det är meningslöst att jag söker jobb. Det är nästan tre veckors ledighet kvar innan utbildningen börjar.
Vad Arbetsförmedlingen tycker struntar jag fullständigt i, dom har inte brytt sej inte om vad jag vill på åratal så varför ska jag ta hänsyn till dom?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Skrivet av aToria:

Ojoj! Hahah bra att du hade närvaro nog att både rädda liv och fynda ;-D

Det låter hemskt men jag gjorde inga fynd innan jag var säker att hon var utom fara och började kvickna till men det var en klockaffär och ägaren var jättetrevlig så jag passade på att fynda litegrann.

Var dit fler gånger under semestern eftersom affärsägaren var så trevlig.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Köpte en AC av en polare som flyttade nyss, vi har haft upp till 33 grader här inne förra sommaren så detta är rätt sweet

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Vilken värme? Här har det varit en vecka som varit varm, alla andra har varit halvdana. Idag har det typ varit 17C...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Vilken värme? Här har det varit en vecka som varit varm, alla andra har varit halvdana. Idag har det typ varit 17C...

Jag håller med helt. Vilken värme? I juli uppmättes de kallaste nätterna på 40 år enligt SMHI.
Hade jag inte vetat att det är juli hade det lika gärna kunnat vara oktober.
Visst, det har varit några dagar då det varit varmt men lika underbart som förra sommaren har det ju inte varit, och en sån sommar lär vi aldrig se igen heller. Jag har gått i shorts och t-shirt totalt fem dagar hittills i sommar. Jämfört med förra sommaren som var mycket mer shorts och t-shirt väder. Bada ska vi inte tala om, buurrrrrr.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

@Tenchi:
Ja det har helt klart varit en bergochdalbana i värmeskillnad denna sommar.
Perfekt för mig är 25c lagom vind och lite moln
Tänk om alla hade en termostat för vädret, vilket kaos det skulle bli då ingen gillar samma haha.

Permalänk
Medlem

Får gärna vara mildare väder för min del, igår när jag var ute var det 20-22°C och klart. Det är väl varm nog, inga problem att steka i solen. Idag är det redan 21°C, ska bli 26°C och är klart, morgonsolen har redan värmt upp sov/datorrummet till 27°C.

Permalänk
Medlem

Läste att vi i Västerbotten i juli hade 5 grader lägre i dygnsmedeltemperatur än 2018, och då var det ändå en tokvarm vecka inblandad i kylan, juni var väl ingen höjdare heller egentligen. Antar att det regnar väldigt lite, mycket sol, men vad hjälper det då man får snart ta på sig vinterjackan för att gå ut.

Permalänk
Medlem

Regnsägongen är över och jag har fått stå ut med 30-35c och hög luftfuktighet de senaste dagarna, ofta RealFeel mellan 45-50c. Cykla 10km till jobbet på det, som att glida igenom en ugn. Extra skönt när man hamnar bredvid en buss eller lastbil!

Får mig att fundera på att resa söderut någon gång snart och få lite vinter/vår som omväxling.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Får gärna vara mildare väder för min del, igår när jag var ute var det 20-22°C och klart. Det är väl varm nog, inga problem att steka i solen. Idag är det redan 21°C, ska bli 26°C och är klart, morgonsolen har redan värmt upp sov/datorrummet till 27°C.

Stänger du av datorn när du inte använder den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Stänger du av datorn när du inte använder den?

Nej, men det är en modern dator och jag kör inte Folding@Home på den. Flyttade till den här lägenheten i september förra året, den är mycket värre.

Morgonsol, dåligt isolerat (9 cm ungefär) och dålig ventilation som är orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, men det är en modern dator och jag kör inte Folding@Home på den. Flyttade till den här lägenheten i september förra året, den är mycket värre.

Morgonsol, dåligt isolerat (9 cm ungefär) och dålig ventilation som är orsaken.

Den alstrar nog dock en hel del värme. Det rummet jag har min dator i (cirka 8 kvadrat) går upp typ 5-8 grader när den är på. Och då har mitt hus endå mycket bra ventilation samt att jag brukar öppna fönstret om jag är där. Hade tipsat dig om att försöka stänga av den när du inte använder den om du har ont av värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Den alstrar nog dock en hel del värme. Det rummet jag har min dator i (cirka 8 kvadrat) går upp typ 5-8 grader när den är på. Hade tipsat dig om att försöka stänga av den när du inte använder den om du har ont av värme.

Nej, alltså jag hade samma dator i tidigare sovrum. Det handlar om ca 40 W i mitt fall.

Övriga lägenheten är lika varm (beroende på vilken sida som har sol då), i dag hade jag nog några tiondels grader svalare i sovrummet när jag gick upp än i köket som vetter mot samma håll.

Hade mitt sovrum gått upp 5-8°C så hade jag haft 35-38°C under värmeböljan och ~30-33°C just nu.

Min dator drar inte så mycket effekt att det påverkar rummet, och jag alstrar mer värme än datorn hur som helst. Att det kan vara så varmt på morgonen är för att det är ett flerfamiljshus utan ordentlig isolering, så värmestrålningen från solen går rakt igenom väggen plus att huskroppen håller kvar värme från dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, alltså jag hade samma dator i tidigare sovrum. Det handlar om ca 40 W i mitt fall.

Övriga lägenheten är lika varm (beroende på vilken sida som har sol då), i dag hade jag nog några tiondels grader svalare i sovrummet när jag gick upp än i köket som vetter mot samma håll.

Hade mitt sovrum gått upp 5-8°C så hade jag haft 35-38°C under värmeböljan och ~30-33°C just nu.

Min dator drar inte så mycket effekt att det påverkar rummet, och jag alstrar mer värme än datorn hur som helst. Att det kan vara så varmt på morgonen är för att det är ett flerfamiljshus utan ordentlig isolering, så värmestrålningen från solen går rakt igenom väggen plus att huskroppen håller kvar värme från dagen.

Finns säkert andra faktorer såklart, men om jag personligen hade haft problem med värme så hade jag ju självklart stängt av så mycket elektronik som möjligt. Men i ditt fall så verkar det vara en extremt låg effekt dator som endast drar 40w(?)så då kanske det inte hjälper så mycket. En vanlig dator därimot värmer bra mycket mer än vad många tror.

Bara av ren nyfikenhet. Vad är det för dator som endast drar 40w samtidigt som man foldar?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Finns säkert andra faktorer såklart, men om jag personligen hade haft problem med värme så hade jag ju självklart stängt av så mycket elektronik som möjligt. Men i ditt fall så verkar det vara en extremt låg effekt dator som endast drar 40w(?)så då kanske det inte hjälper så mycket. En vanlig dator därimot värmer bra mycket mer än vad många tror.

Bara av ren nyfikenhet. Vad är det för dator som endast drar 40w samtidigt som man foldar?

Skrivet av Petterk:

Nej, men det är en modern dator och jag kör inte Folding@Home på den.*

Idle.

Sen ligger jag och lökar oavsett om det är 26 eller 27°C på morgonen, vintern är 17-20°C med full värme så det jämnar ut sig.

När man är ute så rör man vanligtvis på sig, så då är det skönare med typ 10-20°C och sol än några 30°C och sol som folk storknar av när de inte rör på sig.

Permalänk
Medlem

Nu är helvete igång igen. Svettas när jag sitter still och skriver detta. Men 5 dagar står man ut

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]