Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Förstod nästan att detta skulle urarta i någon slags moralpanik.
På vilket sätt känner ni er kränkta av en funktion där de som vill kan avsäga sig godis i paketen ?
Och varför är det fel att känna ett ansvar för vad barn och husdjur kan stoppa i sig?
Vad händer om något småbarn som är hyperallergiskt mot "allt" får tag på lite godis som paketmottagaren kanske inte ens visste låg med (förstagångsköpare)?

Snälla tänk lite längre innan ni skriver panik inlägg och andra moralkakor.
Det är ju inte så att jag försöker rycka godis ur munnen på er, tvärtom kanske det blir lite mer över till er.
Inlägget var dessutom tänkt till Inet, inte för att skapa en "facebook panik" bland lättkränkta.
SWC's forum är bättre än så.

+1 på den!
Förstår inte hur folk kan bli så sura över en enkel valmöjlighet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ur perspektivet att det är en vuxen person som beställer eller ett barn med vårdnadshavares tillstånd så är det nog inget för butikerna att ändra rutinerna för, för packning o.s.v. Inet kan ändå inte garanter att det trådskaparen beställer är barnsäkert och säkert för husdjur. Packmaterial borde vara värre än godiset för den delen.

Det vore ett extra steg att kolla om de vill ha en pingvinstång eller inte med beställningen. Notis på hemsidan om att det kan följa med godis borde räcka mer än väl för oron trådskaparen uttryckt, men även det vore att ta i onödigt med tanke på vad det är de säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Förstod nästan att detta skulle urarta i någon slags moralpanik.
På vilket sätt känner ni er kränkta av en funktion där de som vill kan avsäga sig godis i paketen ?
Och varför är det fel att känna ett ansvar för vad barn och husdjur kan stoppa i sig?
Vad händer om något småbarn som är hyperallergiskt mot "allt" får tag på lite godis som paketmottagaren kanske inte ens visste låg med (förstagångsköpare)?

Snälla tänk lite längre innan ni skriver panik inlägg och andra moralkakor.
Det är ju inte så att jag försöker rycka godis ur munnen på er, tvärtom kanske det blir lite mer över till er.
Inlägget var dessutom tänkt till Inet, inte för att skapa en "facebook panik" bland lättkränkta.
SWC's forum är bättre än så.

Då kan butikerna sluta sälja godis med för barnen och djuren kanske inte tål det heller

Permalänk
Medlem

En valmöjlighet implicerar att om man väljer bort godis så kommer man få godis om man inte gör det.

Nu vet jag inte hur många procent av alla paket som Inet skickar ut har godis, men som det är nu så är det "no strings attached". Skickar de iväg paket nu, utan att uttryckligen implicera att de kommer göra det, så är risken mindre att kunder gnäller för att de inte fick det där gratisgodiset. För kunder gnäller alltid.. 🙄

Permalänk
Medlem

Å ena sidan, ja, en knapp vore bra, för om jag t.ex. hade extremt godisberoende och försökte bli av med det vore det väldigt jobbigt att öppna ett paket som hade godis i sig.

Å andra sidan, äh va f*n.

Ett intressant experiment vore om de gjorde att godiset kostade 1:-, se hur många som vill spara en krona. Kanske pengen kan gå till någon välgörenhet annars.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Förstod nästan att detta skulle urarta i någon slags moralpanik.
På vilket sätt känner ni er kränkta av en funktion där de som vill kan avsäga sig godis i paketen ?
Och varför är det fel att känna ett ansvar för vad barn och husdjur kan stoppa i sig?
Vad händer om något småbarn som är hyperallergiskt mot "allt" får tag på lite godis som paketmottagaren kanske inte ens visste låg med (förstagångsköpare)?

Snälla tänk lite längre innan ni skriver panik inlägg och andra moralkakor.
Det är ju inte så att jag försöker rycka godis ur munnen på er, tvärtom kanske det blir lite mer över till er.
Inlägget var dessutom tänkt till Inet, inte för att skapa en "facebook panik" bland lättkränkta.
SWC's forum är bättre än så.

Å ena sidan håller jag med om att en simpel knapp inte vore någon större deal även om det kmr innebära ett irriterande extra arbetssteg vid förpackning av varje grej eftersom de då alltid måste kika om det ska med godis eller inte.

Å andra sidan kan man ställa frågan i vilken utsträckning företag skall ta ansvar för vad dina barn & husdjur kan stoppa i sig? Är det inte lite ditt ansvar som förälder att träna ditt husdjur att INTE käka upp din post, och träna dina barn tidigt att GE FAN i andras ägodelar?

Personligen upplever jag att du själv gör ett hönshus av en fjäder. Du kan lika gärna slänga godiset, lägga undan det på oåtkomlig plats eller dylikt. Klarar du inte ens av detta så borde du ifrågasätta dig själv som husdjursägare och förälder!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Manuell hantering av beställningar tar tid för personalen=inte kostnadseffektivt (antar jag).

Jag reagerar främst över anledningen till att TS inte klarar av att ta emot en pingvinstång i sitt paket. Jag har en drös med både barn och djur, men inte fasiken får de öppna paket. Dessutom handlar det säkert om max ett paket eller två per år, knappast så de får en Pavlovian reaktion så de börjar dregla och slita sönder alla bruna kartonger man får levererat.

Man har ju ingen aning om vad som ligger i paketet, varför låter man barn och djur slita upp sina paket? De kan ju ha skickat fel produkt tex knappbatterier som ungen tuggar i sig istället för en mjuk sockrig godisbit.

Länge leve pingvinstången!

Permalänk
Medlem

Den dära rutan kanske skulle finnas får vi föda barn: ja eller Nej och låta dom närmast i området där dom bo svara:)

Då kanske det skulle fungera bättre i samhället

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan jag beställde från inet men om de har fritextruta i slutskedet på ordern, någon som provat skriva nej tack till godis där? Och fungerar det isf?

Permalänk
Medlem

Frågan i sig är väl inte helt fel, men argumentet med barn och husdjur blev nog lite fel. Sedan vet vi inte om de har 3:e partslogistik eller kör lager i egen regi, det påverkar säkerligen leveranser och vad de innehåller.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

jag tycker om idén med pingvinstången, det blir lite spännande men tyvärr har den bara varit ätbar för mig 1 av senaste 10 gångerna tror jag.

De andra 9 gångerna fick jag en stång med lakrits i och som alla vet är lakrits mer eller mindre restprodukter från däcktillverkning som inte riktigt passerade kvalitetskraven :/ /s

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Håller med. Tänker att personer som bygger sin egna dator är (helt utan statistik, ren gissning), mer överviktiga än personer som inte beställer delar från Inet och borde inte bli uppmana att äta mer godis. HälsoOmedvetenhet! Tänk om man precis slutat äta socker och så får man den där stången som man inte kan låta bli och är nere i träsket igen? Om vi drar en parallell, tänk att du beställer hem varor från random matkedja och du får en öl gratis, är detta ok? En person som är nykter alkoholist kanske börjar supa igen pga. detta.. Låt folket välja och inte bli överaskade!

#HälsoOmedvetenhet

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är väl enklare för dig att packa upp paketet när du är ensam än att Inet gör om hos sig.
Maken till lathet.

Så som inet paketerar behöver du inte öppna paketet för att mindre saker ska ramla ur. Men ser inget större problem eftersom man personligen oftast behöver hämta ut paketet, och då enkelt kan kontrollera så att inte barn o skit är med när man öppnar det.
Vill man undvika godis pga fetma är det ju bara att slänga det.

@lasseTM jo det var länge sedan jag fick rätt smak.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Skulle nog stötta syftet mer om det handlade om slöseri, bättre för den som vill ha godis, och bolaget som slipper skicka till kunder som inte vill ha. När det gäller barnen och husdjur så tycker jag som många andra, ha det inte så lätttillgängligt.

Permalänk
Medlem

Ta inte bort godiset men ge oss möjligheten att välja smak.
Tänk hur många gånger jag behövt köpa både 3 och 4st RTX 2080TI bara för att det är fel smak på pingvinstången.
Min förmögenhet minskar i rasande fart när jag är sugen på Pingvinstång Sur Smultron och får 3st Pingvinstång Kokosdröm i rad :/

Visa signatur

Blank

Permalänk

Är oxå kluven. Kan inte vara svårt att lägga till en ruta som man kryssar i om man nu vill slippa det även fast jag inte ser själva problemet, om dom nu lägger till funktionen kan dom lika gärna lägga till funktionen att man kan önska smak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det vore bra med en liten box att klicka i på sitt konto att man inte vill ha godis medskickat.
Det är ju inte alltid ok när diverse husdjur eller småbarn får i sig godis som man kanske inte har koll på
De små liven lär sig ju snabbt att paket = godis, inte alltid vad man är ute efter.

Veckans i-landsproblem?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Ta inte bort godiset men ge oss möjligheten att välja smak.
Tänk hur många gånger jag behövt köpa både 3 och 4st RTX 2080TI bara för att det är fel smak på pingvinstången.
Min förmögenhet minskar i rasande fart när jag är sugen på Pingvinstång Sur Smultron och får 3st Pingvinstång Kokosdröm i rad :/

va i hel****, jag har fått sura jävla smultronstänger mina senaste 3 beställningar, kokos är min favorit!

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

jag tycker om idén med pingvinstången, det blir lite spännande men tyvärr har den bara varit ätbar för mig 1 av senaste 10 gångerna tror jag.

De andra 9 gångerna fick jag en stång med lakrits i och som alla vet är lakrits mer eller mindre restprodukter från däcktillverkning som inte riktigt passerade kvalitetskraven :/

"Lakrits är en naturprodukt som framställs ur rötterna på växten Glycyrrhiza glabra, lakritsrot, som i sin tur är en ärtväxt som växer vilt i Medelhavsområdet, Ryssland, Kina och Iran."

http://recept.se/artiklar/vad-ar-egentligen-lakrits

Kanske stämmer att det görs av samma ämnen i grunden men att det ska vara "restprodukter från däcktillverkning som inte riktigt passerade kvalitetskraven" är ju inte riktigt rätt.

Visa signatur

NZXT 340S Elite == 8700k (Synced all cores)
MSI GTX 1070 Ti (Non-OC i nuläget)
16gb DDR4, 2666mhz (Non-OC i nuläget)

(Väntar inköp av ny skärm (1440p) därefter klockas CPU / GPU /Minnen)

Permalänk
Medlem

Jag har fyra barn, hund samt hustru och har handlat av Inet i 13 år. Ingen av de övriga familjemedlemmarna har sett röken av någon pingvinstång
Så det går att lösa om du försöker.

Permalänk
Medlem

ELLER!, kan man beställa från en annan butik som inte levererar pingvinstång, finns fler butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

På vilket sätt känner ni er kränkta av en funktion där de som vill kan avsäga sig godis i paketen ?
Och varför är det fel att känna ett ansvar för vad barn och husdjur kan stoppa i sig?

För att sättet som du författar inlägget på antyder att det inte är ditt ansvar att se över vem som öppnar DINA paket och vad som kan finnas där i. Jag förstår inte vad det är med svenska föräldrar nu för tiden, det är ALLTID andra som ska rätta sig efter hur just DU väljer att leva ditt liv.

Tanken är god med att avsäga sig det lilla extra, men du formulerar det totalt fel för att få fram den poängen.

Sedan sa du det dessutom själv, det är DITT ansvar över vad dina barn och djur stoppar i sig.
Du får väl börja handla hos andra återförsäljare om du inte vill ha godis med i paketen, så kanske barnen förstår till slut, eftersom du uppenbarligen inte klarar av att ta det ansvaret själv

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Det vore inte heller helt fel med en liten box att klicka i på sitt konto så att man fick mer godis!

Permalänk
Medlem

@Mattiiss: I det fallet hade det nog rört sig om en alkoholfri öl... Vore inte praktiskt annars. Kolhydrater är ingen drog, så liknelsen hade väl passat bättre att matkassebolaget gav dig en gratis frukt i påsen och du flippar ut p.g.a. fruktsockret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIA_SWE:

ELLER!, kan man beställa från en annan butik som inte levererar pingvinstång, finns fler butiker.

Visst men Inet har en snabb frakt få kan mäta sig med

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte det är fel om man kunde välja.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Visst men Inet har en snabb frakt få kan mäta sig med

i min erfarenhet samma 2-3 dagar som de flesta andra stora butiker.

Skrivet av Defender:

Personligen tycker jag inte det är fel om man kunde välja.

Du kan, annan butik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CIA_SWE:

i min erfarenhet samma 2-3 dagar som de flesta andra stora butiker.
Du kan, annan butik

Beställde en ny CPU vid kl 15 på en fredag, hade den levererad med hemleverans kl 20

Väljer man gratisalternativet har jag alltid fått sakerna på 1 dag, många andra som anger 2-3dagars frakt tar i verkligheten en vecka

OT: TS, om dina barn eller husdjur stjäl ditt ID kort, klär ut sig för att likna dig, går och hämtar ut paket på leveransstället för att sedan öppna pakletet för att äta upp pingvinstången så har du antingen allvarliga problem med barnuppfostran eller extremt intelligenta husdjur

Permalänk
Medlem

En liten ruta där man kan välja bort lakrits hade inte varit fel det heller...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Det är rentav för jävligt att butiken skickar med något utan extra kostnad, som man ändå inte bad om att få!

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.