Rapport: Kemikalieskatten flyttar handel av elektronik utomlands

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: KPI är inget mått på hur mycket vi konsumerar och det är helt valfritt om du vill spendera 1000 kr på en telefon eller 12000 kr. KPI ska inte ta hänsyn till lågavlönade eller folk på ersättningar och bidrag. De följer prisutvecklingen av telefoner, de tar givetvis viss hänsyn till att telefoner gör så mycket mer idag än tidigare. Bärbara datorer räknas in i datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Riksbanken vill nog helst sänka räntan ännu mer för att rädda inflationen, men gör det inte för att det kan få andra problem. Räntan är ju så pass låg.

Med ljuger, menar du inflationssiffran? Har du några egna siffror som visar på att inflationen är någon annan än det som SCB säger? Du nämnde basvaror som mjölk osv tidigare, men de siffror jag hittade (och postade här i tråden) så har mjölk, säd, bröd, kött osv ökat med väldigt nära 2% per år de senaste 10 åren. Kom gärna med faktiska siffror istället för att bara säga att de ljuger.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja en höjning nu är alldeles för sent, det tåget har lämnat perrongen, detta vet ju även marknaden.
Olyckligtvis kan vi inte gå närmare på vad SCB väljer att rapportera, eftersom de inte presenterar vilka varor eller från vilka butiker de hämtat sina priser. Vi får inte heller veta hur de väljer att att substituera varukorgen, vi får inte heller veta hur de väljer att hedoniskt räkna på teknikförbättringar.

Det räckte för mig när jag jämförde norska SSB mot SCB, trots att norsk krona förvisso tappat värde, men inte i samma magnitud som den svenska, så valde Norge att presentera ökningar inom klädpriser medans Sverige valde deflation. Vad blir nästa lögn? Att vi importerar kläder från olika länder?

Livsmedel har stigit med 3.5-4% de senaste året, och har legat högt även 2017/2018. Smör, oljor och frukt/grönsaker ska vi inte ens tala om. Men det jämnar väl ut sig, eftersom stark deflation tydligen råder inom teknikområdet, vi får väl äta några extra megabyte längre fram om de blir bistert.

Sveriges riksbank borde ändra sitt motto från den gamla "härav styrka och säkerhet" till något mer modernt som "Vi tar från de fattiga och ger till de rika". Tycker du svensk krona representerar styrka och säkerhet?

Undra om riksbankschefen ligger tung i svenska importbolag i sin aktieportfölj? eller är det mest basexport/skogsbolag? Haha

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ja en höjning nu är alldeles för sent, det tåget har lämnat perrongen, detta vet ju även marknaden.
Olyckligtvis kan vi inte gå närmare på vad SCB väljer att rapportera, eftersom de inte presenterar vilka varor eller från vilka butiker de hämtat sina priser. Vi får inte heller veta hur de väljer att att substituera varukorgen, vi får inte heller veta hur de väljer att hedoniskt räkna på teknikförbättringar.

Det räckte för mig när jag jämförde norska SSB mot SCB, trots att norsk krona förvisso tappat värde, men inte i samma magnitud som den svenska, så valde Norge att presentera ökningar inom klädpriser medans Sverige valde deflation. Vad blir nästa lögn? Att vi importerar kläder från olika länder?

Livsmedel har stigit med 3.5-4% de senaste året, och har legat högt även 2017/2018. Smör, oljor och frukt/grönsaker ska vi inte ens tala om. Men det jämnar väl ut sig, eftersom stark deflation tydligen råder inom teknikområdet, vi får väl äta några extra megabyte längre fram om de blir bistert.

Sveriges riksbank borde ändra sitt motto från den gamla "härav styrka och säkerhet" till något mer modernt som "Vi tar från de fattiga och ger till de rika". Tycker du svensk krona representerar styrka och säkerhet?

Undra om riksbankschefen ligger tung i svenska importbolag i sin aktieportfölj? eller är det mest basexport/skogsbolag? Haha

Genrella trenden är väl ändå att norska kronan tappat i värde mot den svenska? Backar man fem år så ligger vi på ungefär samma nivå som nu, tio år bakåt så har norska kronan tappat i värde. Tittar man på denna graf så ser man hur utvecklingen har varit de senaste 10 åren. Man kan även justera tiden om man vill titta på en smalare tidsperiod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ja en höjning nu är alldeles för sent, det tåget har lämnat perrongen, detta vet ju även marknaden.
Olyckligtvis kan vi inte gå närmare på vad SCB väljer att rapportera, eftersom de inte presenterar vilka varor eller från vilka butiker de hämtat sina priser. Vi får inte heller veta hur de väljer att att substituera varukorgen, vi får inte heller veta hur de väljer att hedoniskt räkna på teknikförbättringar.

Det räckte för mig när jag jämförde norska SSB mot SCB, trots att norsk krona förvisso tappat värde, men inte i samma magnitud som den svenska, så valde Norge att presentera ökningar inom klädpriser medans Sverige valde deflation. Vad blir nästa lögn? Att vi importerar kläder från olika länder?

Livsmedel har stigit med 3.5-4% de senaste året, och har legat högt även 2017/2018. Smör, oljor och frukt/grönsaker ska vi inte ens tala om. Men det jämnar väl ut sig, eftersom stark deflation tydligen råder inom teknikområdet, vi får väl äta några extra megabyte längre fram om de blir bistert.

Sveriges riksbank borde ändra sitt motto från den gamla "härav styrka och säkerhet" till något mer modernt som "Vi tar från de fattiga och ger till de rika". Tycker du svensk krona representerar styrka och säkerhet?

Undra om riksbankschefen ligger tung i svenska importbolag i sin aktieportfölj? eller är det mest basexport/skogsbolag? Haha

Nu är du bara löjlig, livsmedel och alkoholdrycker är mycket större andel av korgen.

Post och teletjänster har minskat i Norge också... Kläder har inte hängt med inflationen i bägge länderna... Du får titta över en vettig tidsperiod bara.

KPI är konsumentpriser, inte importpriser så det kommer inte finnas någon direkt koppling till växelkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Genrella trenden är väl ändå att norska kronan tappat i värde mot den svenska? Backar man fem år så ligger vi på ungefär samma nivå som nu, tio år bakåt så har norska kronan tappat i värde. Tittar man på denna graf så ser man hur utvecklingen har varit de senaste 10 åren. Man kan även justera tiden om man vill titta på en smalare tidsperiod.

Båda valutorna har rört sig ganska identiskt mot eur/usd, så kostnadsökningarna på klädimport torde vara ganska lika. Men svensk krona vinner nog några % enheter i svaghet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu är du bara löjlig, livsmedel och alkoholdrycker är mycket större andel av korgen.

Post och teletjänster har minskat i Norge också... Kläder har inte hängt med inflationen i bägge länderna... Du får titta över en vettig tidsperiod bara.

KPI är konsumentpriser, inte importpriser så det kommer inte finnas någon direkt koppling till växelkurs.

Om så är fallet är det konstigt för det verkar inte visa sig i utfallen. Hade du haft endast bas livsmedel skulle räntan troligtvis behövt hissats för länge sedan. Då hade du befunnit dig långt över din magiska 2% gräns.

Konsumentpriser är även importprodukter, vi är inte riktigt självförsörjande än, på sikt har givetvis växelkursen koppling. Jag tror inte vi kan ha importörer som kan göra förluster i all evighet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Båda valutorna har rört sig ganska identiskt mot eur/usd, så kostnadsökningarna på klädimport torde vara ganska lika.

KPI har ingenting med klädimport att göra. Titta på importen eller PPI om det är intressant.

Klädkedjornas inköpspris är en bråkdel av varans försäljningspris, så de påverkas inte särskilt mycket av växelkursen.

Norge har en annan marknad, där har klädpriserna sjunkit kraftigt över tid medan de blivit dyrare här.

Är det din bild av verkligheten som ska diskuteras kan det göras någon annan stans. Kommer inte bidra till mer OT här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

KPI har ingenting med klädimport att göra. Titta på importen eller PPI om det är intressant.

Klädkedjornas inköpspris är en bråkdel av varans försäljningspris, så de påverkas inte särskilt mycket av växelkursen.

Jadå, har de importkostnader i Usd, kommer dessa öka i samma magnitud som växelkursen försvagats. Är de inte beredda att skicka denna kostnad vidare får de räkna med lägre marginal.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ja en höjning nu är alldeles för sent, det tåget har lämnat perrongen, detta vet ju även marknaden.
Olyckligtvis kan vi inte gå närmare på vad SCB väljer att rapportera, eftersom de inte presenterar vilka varor eller från vilka butiker de hämtat sina priser. Vi får inte heller veta hur de väljer att att substituera varukorgen, vi får inte heller veta hur de väljer att hedoniskt räkna på teknikförbättringar.

Det räckte för mig när jag jämförde norska SSB mot SCB, trots att norsk krona förvisso tappat värde, men inte i samma magnitud som den svenska, så valde Norge att presentera ökningar inom klädpriser medans Sverige valde deflation. Vad blir nästa lögn? Att vi importerar kläder från olika länder?

Livsmedel har stigit med 3.5-4% de senaste året, och har legat högt även 2017/2018. Smör, oljor och frukt/grönsaker ska vi inte ens tala om. Men det jämnar väl ut sig, eftersom stark deflation tydligen råder inom teknikområdet, vi får väl äta några extra megabyte längre fram om de blir bistert.

Sveriges riksbank borde ändra sitt motto från den gamla "härav styrka och säkerhet" till något mer modernt som "Vi tar från de fattiga och ger till de rika". Tycker du svensk krona representerar styrka och säkerhet?

Undra om riksbankschefen ligger tung i svenska importbolag i sin aktieportfölj? eller är det mest basexport/skogsbolag? Haha

Nu får du börja hänvisa till källor när du säger att priserna har stigit så pass mycket. Hur ser du att livsmedel har stigit 3,5-4% senaste året? Smör/olja/frukt/grönt ännu mer? Jag har själv försökt hitta bra siffror eller undersökningar men bara hittat den jag postade tidigare i tråden vilket jag har lite svårt att tyda.

Teknikprodukter har inte någon stor vikt i KPI, för att de stora utgifterna är inte där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Chrisism8: KPI är inget mått på hur mycket vi konsumerar och det är helt valfritt om du vill spendera 1000 kr på en telefon eller 12000 kr. KPI ska inte ta hänsyn till lågavlönade eller folk på ersättningar och bidrag. De följer prisutvecklingen av telefoner, de tar givetvis viss hänsyn till att telefoner gör så mycket mer idag än tidigare. Bärbara datorer räknas in i datorer.

Jag skrev om inflation inte KPI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag skrev om inflation inte KPI.

Skrivet av Chrisism8:

Problemet med inflation är att det är ett väldigt stort koncept som ska rama in väldigt många olika människor med olika inkomster. Här är ett par snabba problem.

1. Bostadspriserna har ökat med över 100% på många håll de senaste 5-6 åren. Hyreslägenheter har absolut inte ökat i kostnad i samma utsträckning.
2. Vad händer med KPI när vi introducerar ny konsumtion. Jämför vi med 2005 så har vi idag en betydligt större konsumtion av handhållen elektronik (telefoner/plattor/bärbara datorer)
3. Inkomstklyftorna fortsätter växa I Sverige. Jag hittar inte SCB rapporten just nu tyvärr. Skillnaden inkomst har vuxit något sjukt de senaste 50 åren. De fattigaste i Sverige har fått minskade inkomster omräknat för inflation medan medelinkomst/höginkomst har ökat kraftigt. Totalt sett har vi det bättre i Sverige idag än 1970, men det gäller långt ifrån alla invånare. Det är inget tvivel om att det också är de rikaste 10% som gynnas mest av dagens system. Källa

Alla sådana här problem och en oändligt antal till ska tas ställning till när man räknar ut KPI och inflation. Det är verkligen inget lätt koncept.

Det som verkligen halkat efter är ersättningar och bidrag, men de är sällan kopplade till inflation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Nu får du börja hänvisa till källor när du säger att priserna har stigit så pass mycket. Hur ser du att livsmedel har stigit 3,5-4% senaste året? Smör/olja/frukt/grönt ännu mer? Jag har själv försökt hitta bra siffror eller undersökningar men bara hittat den jag postade tidigare i tråden vilket jag har lite svårt att tyda.

Teknikprodukter har inte någon stor vikt i KPI, för att de stora utgifterna är inte där.

Skickades från m.sweclockers.com

Matpriser rusar, har delvis kollat SCB:s egna rapport inom livsmedel. Samt Ica och Axfoods egna siffror där vi ser matinflation mot 3-4% årligen. Inom frukt och grönt ser det riktigt illa ut, mycket pga den svaga valutan.

Alla makro siffror som kommer in pekar även solklart neråt, en rejäl konjunktur avmattning globalt, största svagheten inom Tysk industri sen 11. Våran riksbank kommer dock inte våga gå emot marknaden, kronan borde falla ytterligare, trots riksbankens snack om att den borde stärkas, så är det inget annat än tomma ord.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jag tror inte kemikalieskatten direkt flyttar handeln utomlands utan snarare det faktum att jag och säkert många med mig fått upp ögonen för att det är mycket billigare att handla från exempelvis amazon.de, även produkter som inte omfattas av skatten. Svenska butiker är skitdyra på sånt som annars är billigt. Billigaste SSD enheterna hos amazon ligger på typ 1kr/GB och här kostar de ofta minst en hundring mer. Ram, fläktar, för att inte tala om något så basalt som sata-kablar kan i vissa fall kosta många gånger mer här än i tyskland. Svenska butiker har helt enkelt för höga priser på sånt som inte omfattas av skatten. Däremot var snacket om en ny skatt som öppnade mina ögon för handel över gränserna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Matpriser rusar, har delvis kollat SCB:s egna rapport inom livsmedel. Samt Ica och Axfoods egna siffror där vi ser matinflation mot 3-4% årligen. Inom frukt och grönt ser det riktigt illa ut, mycket pga den svaga valutan.

Alla makro siffror som kommer in pekar även solklart neråt, en rejäl konjunktur avmattning globalt, största svagheten inom Tysk industri sen 11. Våran riksbank kommer dock inte våga gå emot marknaden, kronan borde falla ytterligare, trots riksbankens snack om att den borde stärkas, så är det inget annat än tomma ord.

https://www.scb.se/publikation/38149
Där står det att KPI-J (KPI för jordbruket) har stigit från index 100 till ca 107-108 från 2015 till idag. Det motsvarar strax under 2% per år.

Om frukt och grönt har rusat mycket högre än resten så borde det betyda att denna "resten" har stigit mindre.

Du får gärna länka till Icas och Axfoods rapporter som säger 3-4% årligen. Jag hittar dem tyvärr inte och det här intresserar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

https://www.scb.se/publikation/38149
Där står det att KPI-J (KPI för jordbruket) har stigit från index 100 till ca 107-108 från 2015 till idag. Det motsvarar strax under 2% per år.

Om frukt och grönt har rusat mycket högre än resten så borde det betyda att denna "resten" har stigit mindre.

Du får gärna länka till Icas och Axfoods rapporter som säger 3-4% årligen. Jag hittar dem tyvärr inte och det här intresserar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

"Konsumentprisindexför jordbruksreglerade livsmedel (KPI-J) steg med 2,6% mellan maj 2018 och maj 2019. Priserna för Vegetabilier steg med 5,7% medan priserna för Animalier steg med 1,1%"

Angående Ica
https://www.svd.se/icas-vd-matpriserna-kommer-stiga-framover

Du kan läsa deras kvartalsrapporter för att få en större inblick i inflationen. Jag har inte studerat siffrorna något djupare.

Angående scb, så presentera en full varukorgslista istället, jag vill veta var/när priset är hämtat och vad det kostade.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

"Konsumentprisindexför jordbruksreglerade livsmedel (KPI-J) steg med 2,6% mellan maj 2018 och maj 2019. Priserna för Vegetabilier steg med 5,7% medan priserna för Animalier steg med 1,1%"

Angående Ica
https://www.svd.se/icas-vd-matpriserna-kommer-stiga-framover

Du kan läsa deras kvartalsrapporter för att få en större inblick i inflationen. Jag har inte studerat siffrorna något djupare.

Angående scb, så presentera en full varukorgslista istället, jag vill veta var/när priset är hämtat och vad det kostade.

Ica-vdn säger att frukt och gröntpriserna till stor del också beror på torkan. Andra matområden har ju ökat betydligt mindre än 2%. En svag krona kommer givetvis slå hårdare mot vissa områden än andra, men genomsnittet verkar bara ha ökat aningen mer än 2% det senaste året.

Nåja. Jag håller med om att SCB borde redovisa mer exakt var de fått siffrorna ifrån. Jag har inte sett någon förklara varför det hålls hemligt. Kanske för att utomstående inte så lätt ska kunna manipulera KPI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Ica-vdn säger att frukt och gröntpriserna till stor del också beror på torkan. Andra matområden har ju ökat betydligt mindre än 2%. En svag krona kommer givetvis slå hårdare mot vissa områden än andra, men genomsnittet verkar bara ha ökat aningen mer än 2% det senaste året.

Nåja. Jag håller med om att SCB borde redovisa mer exakt var de fått siffrorna ifrån. Jag har inte sett någon förklara varför det hålls hemligt. Kanske för att utomstående inte så lätt ska kunna manipulera KPI.

"Urval av dagligvaruprodukter i butiker

Med dagligvarusortimentet avses livsmedel, drycker, tobak, varor för hushållsunderhåll, personliga hygienartiklar etc. Fr o m 2019 sker all prisinsamling för dagligvaror genom kassaregisterdata som levereras från dagligvarukedjorna. Användning av kassaregisterdata för dagligvaror startade 2013. Fram t o m 2018 skedde viss insamling genom butiksbesök i de fall SCB inte hade tillgång till kassaregisterdata för den aktuella kedjan.

Alla transaktioner som har en EAN-kod eller en PLU-kod kan identifieras i kassaregisterdata.

Urvalen av varuvarianter dras med metoder för sannolikhetsurval från data över butikskedjornas försäljningsvärde per produkt under de senaste 2-3 åren. Detta möjliggörs av att butikskedjorna vänligen har bistått SCB med register över varuvarianter, med data om senaste års försäljningsvärde. För viktvaror (färskvaror för frukt - och grönt, fisk och kött) görs inget sannolikhetsurval utan de mest sålda varianterna väljs. För en mer detaljerad beskrivning av urvalsramar och produkturval för dagligvaror, se avsnitt 2 i bilaga 1"

"Urvalsramarna från de stora butikskedjorna omfattar cirka 50 000 artiklar
vardera. Det finns möjligen undertäckning, men okänd."

"För dagligvaror är urvalet av produkter relativt stort; 700 produkter mäts i varje butik."

Har ni frågat om ni kan få alla EAN eller PLU-koder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Ica-vdn säger att frukt och gröntpriserna till stor del också beror på torkan. Andra matområden har ju ökat betydligt mindre än 2%. En svag krona kommer givetvis slå hårdare mot vissa områden än andra, men genomsnittet verkar bara ha ökat aningen mer än 2% det senaste året.

Nåja. Jag håller med om att SCB borde redovisa mer exakt var de fått siffrorna ifrån. Jag har inte sett någon förklara varför det hålls hemligt. Kanske för att utomstående inte så lätt ska kunna manipulera KPI.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll, de var priser de ville mäta, inte anledningarna bakom dessa. Vi har även haft fallande Kaffe pris på ovanligt goda skördar från Brasilien, det betyder inte att kaffe priset alltid kommer förbli lågt.

Oavsett vilket tycker jag det verkar tydligt, kpi-j som ligger klart över 2% på fasta livsmedel, livsmedelsbolag som själva uppger 3-4% i prishöjningar längre fram.

Samtidigt har dessa prishöjningar inte tillkommit på någon stark välmående ekonomi direkt, det mesta har nog skett på kronans egenskaper. Även Mario Draghi inom ECB verkar börjat tvivla, trots sina räntesänkningar och stora statsobligationsköp senaste åren så har inte tillväxt eller inflation tagit fart i europa. Nu vill han övergå till ett symmetriskt 2% mål.

https://www.di.se/debatt/vaxelkursens-problem-ar-kroniska/

För övrigt håller jag med ledaren ovan, antingen underskattar kpi penningvärdesförsämringen eller så har valutamarknaden helt missvärderat svensk krona.

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.ehandel.se/Saljer-sin-natbutik-efter-sju-ar-som-e-...

"Drabbades av kemikalieskatten
Dessutom påverkades R-pi.se av saker som PostNords ändrade hantering av paket från Kina och den, åtminstone bland e-handlare, ökända kemikalieskatten."

"- Det administrativa arbetet med punktskatten på elektronik på några få av våra varor som till exempel Raspberry Pi innebar att vi betalade mellan tre och 300 kronor i kemikalieskatt. Det innebar i sin tur en arbetskostnad för bara mig på mellan en och två timmar. Dessutom måste man komma ihåg att skicka in den, samt hur man skulle lyckas bokföra den på korrekt sätt, minns Karin Andersson.
- Till slut var inget roligt längre och vi hade inga pengar eller någon ork kvar. Vi hamnade i ett läge där shopen gick för bra för att drivas på fritiden men för dåligt för att man ska kunna leva på den."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag tror det inte har förklarats i den här tråden ännu, men här finns en bra förklaring:
https://kundo.se/org/riksbank/d/bostadspriser-i-kpi/

KPI är ett prisindex för hushållens konsumtion d.v.s det är bara priserna på transaktioner mellan företagssektorn och hushållssektorn som mäts över tid. Att prisutvecklingen på till exempel tv-apparater ska ingå i KPI är därför naturligt. Däremot ska inte transaktioner mellan hushållen ingå eftersom det inte är konsumtion (i strikt mening) - då hushållen köper och säljer hus till varandra blir det i stort ett nollsummespel inom sektorn. I Sveriges KPI mäts boendekostnader istället med en kostnadsansats där prisutvecklingen på en rad olika boendetjänster följs såsom te.x sophämtning, elkostnader, fastighetsskatt och räntekostnader för att nämna några.

Hur boendekostnader ska mätas i ett KPI är annars en fråga som är svår att svara enkelt på. Olika metoder används internationellt och många länder har valt att helt utelämna stora delar av boendekostnaderna.
Att de allt högre bostadspriserna inte på något sätt påverkar KPI är dock lite av en missuppfattning. Det sker dock indirekt och endast gradvis i den metod som SCB använder för att beräkna räntekostnadsdelen av hushållens boendekostnad. Långt ifrån alla hushåll köper ny bostad varje år, så för de flesta är finansieringsbehovet oförändrat sedan föregående år och räntekostnaden förändras därmed bara i de fall räntan har stigit eller sjunkit.

Dold text

Nu är det här ett gammalt inlägg, men jag funderade mer på det här med att KPI inte medräknar prisökningen på bostäder. Jag anser att det är ett feltänk eftersom det för de allra flesta inte är en transaktion mellan två hushåll. Det är i de flesta fall även ett lånekontrakt med ett kreditinstitut inblandat. Vartefter priserna stiger ökar de totala kreditavgifterna. Nog är väl bolånekunden en konsument som köper produkten bostadslån av kreditgivaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

http://www.ehandel.se/Saljer-sin-natbutik-efter-sju-ar-som-e-...

"Drabbades av kemikalieskatten
Dessutom påverkades R-pi.se av saker som PostNords ändrade hantering av paket från Kina och den, åtminstone bland e-handlare, ökända kemikalieskatten."

"- Det administrativa arbetet med punktskatten på elektronik på några få av våra varor som till exempel Raspberry Pi innebar att vi betalade mellan tre och 300 kronor i kemikalieskatt. Det innebar i sin tur en arbetskostnad för bara mig på mellan en och två timmar. Dessutom måste man komma ihåg att skicka in den, samt hur man skulle lyckas bokföra den på korrekt sätt, minns Karin Andersson.
- Till slut var inget roligt längre och vi hade inga pengar eller någon ork kvar. Vi hamnade i ett läge där shopen gick för bra för att drivas på fritiden men för dåligt för att man ska kunna leva på den."

Sverige i ett nötskal.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Nu är det här ett gammalt inlägg, men jag funderade mer på det här med att KPI inte medräknar prisökningen på bostäder. Jag anser att det är ett feltänk eftersom det för de allra flesta inte är en transaktion mellan två hushåll. Det är i de flesta fall även ett lånekontrakt med ett kreditinstitut inblandat. Vartefter priserna stiger ökar de totala kreditavgifterna. Nog är väl bolånekunden en konsument som köper produkten bostadslån av kreditgivaren?

Så sant så sant. Men boendekostnader, med räntekostnader, är medräknade i KPI. För att köpa en bostad så behöver många först "köpa" pengar från en bank. Priset för de pengar är räntan, och räntan är (på något sätt) inräknat i KPI.

Permalänk
Hedersmedlem

Passar väl på att tipsa om detta för er som missat: https://www.ehandel.se/vill-ha-kemikalieskatt-pa-e-handel-fra...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Passar väl på att tipsa om detta för er som missat: https://www.ehandel.se/vill-ha-kemikalieskatt-pa-e-handel-fra...

Passar väl på att tipsa om artikeln som postades här för 5 dagar sedan för den som missat ;):
https://www.sweclockers.com/nyhet/28202-regeringen-kan-andra-kemikalieskatten-till-att-omfatta-e-handel-fran-utlandet