MSI:s Max-familj är 400-seriens moderkort med stöd för AMD Ryzen 3000 ur kartong

Permalänk
Medlem

Vad är det för problem och buggar ni pratar om ? Jag gör själv b450 gaming pro carbon AC och Ryzen 5 3400G och har inte märkt några problem.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Just ditt moderkort samt B450M Bazooka verkar sakna den funktionen av någon anledning. Hade fått för mig att alla MSI-kort ur 400-serien bestyckats med det. Konstigt nog får Bazooka ingen MAX modell men Mortar får det. Antar att Mortar ersatt Bazooka då det är bättre på alla sätt.

Så det låg till så, det förklarar. Det var synd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bosse78:

Vad är det för problem och buggar ni pratar om ? Jag gör själv b450 gaming pro carbon AC och Ryzen 5 3400G och har inte märkt några problem.

Ryzen 5 3400G är namnet till trots inte Zen2 utan bygger på den äldre Zen+ arkitekturen, d.v.s. Ryzen 2000-serien. Därför är du ej berörd av dessa buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Dom kör kampanj med corsair minnen om man köper en Ryzen 3000, så det blev billigast. När jag la beställningen så var det 25 juli, inte 2a aug. Men har inte bråttom och nu verkar det ha lönat sig då jag fick nys om MAX versionerna av moderkorten, så avvaktar dom nu.

Ah ok. Vilka RAM hade du tänkt o köpa då? Tänker mest på om det verkligen blir värt med 20% off på det hela om man jämför med andra ställen

Jag passade på o köpa dessa https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4818771 då de var 1090 på webhallen (och andra ställen med) då, men jag gillar att köpa saker så länge det finns gott med öppet köp på det. Enkelt o lämna tillbaka utan problem så länge det finns butik i närheten ^^

ASUS 20% på x570 lät ju lite lockande, men känns ändå så onödigt höga priser på x570 tyvärr. Känns ovärt att ens överväga något mer än en b450 :/

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Kommer butikernas artikelnamn uppdateras? Eller är det random om man får ett gammalt eller ett max när man beställer? Vill beställa, kan inte hitta MAX hos någon svenska återförsäljare och vill inte få den gamla versionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trikomannen:

Kommer butikernas artikelnamn uppdateras? Eller är det random om man får ett gammalt eller ett max när man beställer? Vill beställa, kan inte hitta MAX hos någon svenska återförsäljare och vill inte få den gamla versionen.

MAX-brädorna är separatata produkter. Anledningen till att du inte hittar några hos svenska återförsäljare är att de inte fått in några ännu.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

MAX-brädorna är separatata produkter. Anledningen till att du inte hittar några hos svenska återförsäljare är att de inte fått in några ännu.

Tack för klargörandet 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Vad är det för problem och buggar ni pratar om ? Jag gör själv b450 gaming pro carbon AC och Ryzen 5 3400G och har inte märkt några problem.

Det där är inte ens en gen3 ryzen (åtminstone inte en zen2a). Främst folk med MSI Tomahawk som inte ens får POST med en 3600/3600x/3700x

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Det där är inte ens en gen3 ryzen (åtminstone inte en zen2a). Främst folk med MSI Tomahawk som inte ens får POST med en 3600/3600x/3700x

Min POSTa inte heller första 3 försöken sen stängde jag av strömmen helt och prova igen då POSTa den. Trodde det hade nått att göra med att jag flasha den via USB.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Äger en MSI B450 Tomahawk med R7 3700x och fungerar fint
Lite besviken på att BIOS är så nedbantad bara, men annars så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv

Första "MAX" moderkortet hos återförsäljare nu. Tråkigt nog så är det med ett rejält prispåslag.

https://www.computersalg.se/i/5713624/msi-b450-tomahawk-max-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Första "MAX" moderkortet hos återförsäljare nu. Tråkigt nog så är det med ett rejält prispåslag.

https://www.computersalg.se/i/5713624/msi-b450-tomahawk-max-b...

Verkar ligga på 103 euro hos tyska återförsäljare så hoppas att svenska priserna sjunker när fler av våra får in brädan. Compuersalg tar troligen ut extra premium i nuläget då de är själva på hela nordiska marknaden med brädan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Första "MAX" moderkortet hos återförsäljare nu. Tråkigt nog så är det med ett rejält prispåslag.

https://www.computersalg.se/i/5713624/msi-b450-tomahawk-max-b...

Slutsålt med 😁 eller det kanske bara blev listat förebyggande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Proshop har nu B450 Tomahawk MAX för 1290kr vilket låter enligt mig som ett vettigt pris ändå för svenska priser, eller vad tycker ni andra?

https://www.proshop.se/Moderkort/MSI-B450-TOMAHAWK-MAX-Moderk...

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Skrivet av Sugu:

Proshop har nu B450 Tomahawk MAX för 1290kr vilket låter enligt mig som ett vettigt pris ändå för svenska priser, eller vad tycker ni andra?

https://www.proshop.se/Moderkort/MSI-B450-TOMAHAWK-MAX-Moderk...

Beställde ett direkt. Håller tummarna för att det skickas imorrn så jag får det innan helgen.

Ligger som beställningsvara nu. Hoppas de var seriösa med att den fanns inne. 😣

Permalänk
Medlem

Bör man satsa på att köpa Tomhawk Max över vanliga Tomhawk om man går i tankarna att köpa? Är det några uppgraderingar på Max moderkortet utöver att det bara är flashat med senaste bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Som jag skrev i mitt förra inlägg och som du verkar ha missat syftade jag på den tidpunkt då dessa kort kommer att finnas i handeln och någon nämnde Q4 2019 dvs. Okt-dec. Eftersom det bara verkar vara de mer populära modellerna såsom Mortar som får en uppdaterad variant blir det genast ett icke-problem då dessa närmast flyger av hyllorna och säljs i så pass snabn takt att ett gammalt bios aldrig kommer att bli aktuellt.

Köper du t.ex. ett Mortar i november lär du få anstränga dig rejält om du ska hitta ett restlager från sommaren och de kort som säljs då kommer så klart redan att ha ett mer aktuellt bios om MSI nu inte gör en fuling och struntar i att uppdatera korten till förmån för försäljningen av max-serien men det gör man nog inte med tanke på att andra tillverkare skickar med nyare bios på befintliga kort.

Under den övergångsperiod som vi är inne i idag så finns det inget annat alternativ än att försäkra sig om att förpackningen har rätt klistermärke och när maxkorten väl finns i handeln framåt vintern fyller de inget större syfte i och med att alla aktuella moderkort ändå lär levereras med tillräckligt uppdaterat bios för att stödja 3000-serien ur kartong, därav min kommentar om en onödig produktlansering.

Jag kan personligen tycka att framförhållningen varit usel från AMDs sida och ett rimligare alternativ vore om man hjälptes åt att knacka kod istället för att ge ut det samma dag som release och låta moderkortstillverkarna panikkoda nya biosversioner så hade vi sluppit alla dessa problem.

Edit: Jag har givetvis ingenting emot att man uppdaterar produkterna och tydligt skyltar med det men det känns lite fånigt att lansera helt nya produkter bara för att de har en något uppdaterad mjukvaruversion som lika gärna kan läggas in på de befintliga modellerna. Problemet har lika gärna kunnat lösas med att man t.ex. från och med nu enbart leverar moderkort med stöd (om än buggigt och begränsat) för 3000-serien ur kartong utan att göra en massa väsen för det.

Jag har dock ingen koll på vad 16MB minne ger för fördelar i praktiken men det kan säkert andra informera om. Det känns spontant som att skillnaderna bör vara små? Det är ju bara ett bios vi talar om och om 16MB har fungerat fram tills nu förstår jag inte riktigt vilka större fördelar 32MB minne skulle erbjuda.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu börjar de poppa upp i butik. Finns i lager hos Proshop. Ser fortfarande inte att någon återförsäljare skyltar med vilka äldre B450/X470-kort som har uppdaterat BIOS och Ryzen 3000-stöd ur kartong. Att göra en ny revision av sina gamla kort fast med nytt suffix är en enkel lösning. Bara kasta in ett suffix så kan du samtidigt uppdatera de officiella specsen med t.ex. USB 3.2.
Det du kallar att lansera helt nya produkter är ju just inget annat än en mjukvaru-uppdatering som man tydliggör med ett suffix och rent kosmetiska förrändringar. Enkelt, tydligt, effektivt och billigt. En revision med lite annorlunda färger är inte en helt ny produktserie.
Ser inte vad nackdelen är.

Permalänk

Mitt B450 Tomahawk MAX skickades ikväll från Proshop

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@trikomannen: mitt också 😁

Permalänk
Avstängd

@trikomannen: Inte mitt Beställde i torsdag står fortfarande som "Behandlas".
Men skönt för er som slipper vänta längre

Permalänk
Medlem

@Jackss: den är tuff, jag beställde idag.. vid lunch.

Permalänk
Avstängd

@Alrik: Uff aj! ja den kändes. Första gången jag beställde från proshop.. Inget bra första intryck :/

Permalänk
Skrivet av Jackss:

@Alrik: Uff aj! ja den kändes. Första gången jag beställde från proshop.. Inget bra första intryck :/

Jag beställde natten till torsdag förra veckan. Då skulle det komma in på torsdagen. Sedan har datumet bara skjutits fram hela tiden tills det skickades idag... Men nu känns det bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trikomannen:

Jag beställde natten till torsdag förra veckan. Då skulle det komma in på torsdagen. Sedan har datumet bara skjutits fram hela tiden tills det skickades idag... Men nu känns det bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår det Ingen gillar att vänta. Skickade ett mejl till dom och frågade om dom skickar beställningarna bara huxflux och inte i turordning vilket verkar vara fallet eftersom han som beställde idag fick sitt skickat.

Har dom inget vettigt svar så var det första och sista gången jag beställde från dom. Lite sur/besviken atm jag vet, men det får man vara ibland haha

Permalänk
Medlem

Var tvungen att kolla nu, men ja.. jag beställde igår vid lunch. Nu är den på väg med posten. Verkar få den imorgon.

Permalänk
Skrivet av Jackss:

Förstår det Ingen gillar att vänta. Skickade ett mejl till dom och frågade om dom skickar beställningarna bara huxflux och inte i turordning vilket verkar vara fallet eftersom han som beställde idag fick sitt skickat.

Har dom inget vettigt svar så var det första och sista gången jag beställde från dom. Lite sur/besviken atm jag vet, men det får man vara ibland haha

Jag har mailat två gånger utan svar. Ringde även två gånger och då skulle kortet komma in innan helgen, vilket inte stämde. De skulle skicka till mig "från första batchen".

@Alrik får med mitt imorrn enligt PostNord-appen.

Permalänk
Medlem

Har fått bra hjälp hos proshop det lilla jag handlat där.. Hade ett vega 56 med ett konstigt ljud, Fick pengarna tillbaka utan konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

@Alrik: Uff aj! ja den kändes. Första gången jag beställde från proshop.. Inget bra första intryck :/

Desperationen när man köper från Proshop, och ett MSI-kort dessutom.
Köper jag MSI så ser jag till att köpa från butiker där jag vet att jag frekvent kan få bra support och snabb garantihantering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trikomannen:

Jag har mailat två gånger utan svar. Ringde även två gånger och då skulle kortet komma in innan helgen, vilket inte stämde. De skulle skicka till mig "från första batchen".

Fick svar av danska supporten och om jag fatta rätt så skyllde dom på leverantören men att mitt håller på packas nu och skickas snart så det var ju skönt 🙂.

@Aleshi Haha ja men hade ju inte mycket till val då dom är dom ända som säljer dessa moderkort atm 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt inget dåligt att säga om proshop. Och har haft problem med grejer jag köpt där och då har det funkat.