tips på chassi för stor NAS / server

Permalänk

tips på chassi för stor NAS / server

Hej!

Hade tänkt mig att bygga ny NAS/server nu till hösten och då är jag i behov av ett rymligt chassi.
Kraven är att det skall gå att montera minst 11st 3.5" HDD i det (fler än så är givetvis bättre) samt att formfaktorn behöver vara minst EATX (kanske större beroende på kommande komponenter).
Fractal Design Define XL R2 är väl det som jag har hittat som klarar mina krav ganska precis och finns det inget bättre får det bli ett sånt men jag mottager gärna tips om det är någon som vet bättre.

Det som skall monteras i den förutom diskar är en ny Ryzen, som det ser ut just nu måste det nästan bli nya generationen av Threadripper i och med att jag siktar på att ha 128GB minne (100TB NAS med ZFS kräver mycket minne).

En liten sidotanke är om det kanske är värt att försöka köpa minne redan nu i och med de låga priserna på RAM just nu, de skall ju gå upp i och med nån kris i asien... Så tips på sådant är också välkommet, lite svårt att sia om vilka minnen som passar bra med nya TR men man kanske kan kika på det som redan funkar till den befintliga plattformen...?

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på ett Supermicochassi då jag av erfarenhet även har testat "billigare" lagringschassi bl.a https://www.inet.se/produkt/5321870/lian-li-pc-343b-svart (apdåligt chassi med facit i hand)

Det jag kör idag (se signatur) har jag förvisso "bara" 10 3.5" i men det är inga problem att köra 13 disk med hotswap.

Supermicro har ju fina chassi där du kan peta i hur mkt som helst, från 4 till åtminstone 36 diskar.

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 1070, Acer XB271HU+Asus PB278Q. FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon 1230, 28TB HP MS G8 Xeon 1265L. Qnap TS453A 12TB, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch, Fortigate 60D

*Signatur inlagd in inlägg för att bibehålla läslighet i framtiden om signaturen raderas, ändras eller uppdateras.*
/Mod

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Skulle absolut slänga ett öga på Rosewills chassin när det skall tryckas i stora mängder diskar (även andra komponenter):

T.ex: https://www.rosewill.com/product/rosewill-rsv-l4500-4u-rackmo...

Ovan skall klara E-ATX/ATX, står dock bara "ATX" på sidan men det tror jag är bullshit när man kikar på skruvhålen och ytan för moderkortet på bilderna.

https://www.rosewill.com/product-category/server-systems-comp...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Kan bara kommentera ur ett personligt perpektiv som någon som har testa det mesta från Norco / XCase till Roswell och Chenbro "server" chassin.

Men om det handlar om att köra ZFS så hade jag aldrig ens kollat på mainstream hårdvara utan kört renodlad server med ECC minnen, LSI HBA och allt vad det innebär.

Man kan idag få bra Supermicro servrar för runt 5-7500 begagnat om man håller utkik, och de kommer i den långa ändan att skapa väldigt mindre huvudvärk för dig.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Skrivet av Nostradamus85:

Men om det handlar om att köra ZFS så hade jag aldrig ens kollat på mainstream hårdvara utan kört renodlad server med ECC minnen, LSI HBA och allt vad det innebär.

Vad det gäller ECC så har väl Ryzen stöd för det?
Det är i alla fall det antagande som jag har utgått i från.

Det handlar om en server i hemma-miljö som vi förvisso är några som skall dela på (vad det gäller filhanteringen), men att gå över helt och hållet till server-grade hårdvara vet jag inte...., är det ekonomiskt motiverbart så visst, men är det verkligen det om jag samtidigt är ute efter mycket processorkraft?

Servern kommer även att agera min arbetsmaskin samt användas för det lilla spelande jag gör.
Min tanke kring uppbyggnad av det hela är Unraid i botten, för att enkelt kunna använda Dockers, och via det driva några virtuella maskiner bl.a. en FreeNAS-maskin för fildelandet och en VM med ett grafikkort i passthrough-läge som workstation.

Kör liknande setup idag, förutom att jag inte kör någon VM för Freenas utan använder mig av Unraids lösning för stora lagringsytor.
Detta på en 4930K med 64GB minne, är dock i stort behov av flera kärnor och i och med Ryzen 3000 känns det som att det verkligen är värt/dags att uppgradera.

Tyvärr så är rackmonterat inte riktigt ett alternativ, utan det behöver vara något som får plats under ett ganska trångt skrivbord, har min "hörna" i en klädkammare på ca. 1x2m där ena kortsidan är upptagen av min verktygstavla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Hej!

Hade tänkt mig att bygga ny NAS/server nu till hösten och då är jag i behov av ett rymligt chassi.
Kraven är att det skall gå att montera minst 11st 3.5" HDD i det (fler än så är givetvis bättre) samt att formfaktorn behöver vara minst EATX (kanske större beroende på kommande komponenter).
Fractal Design Define XL R2 är väl det som jag har hittat som klarar mina krav ganska precis och finns det inget bättre får det bli ett sånt men jag mottager gärna tips om det är någon som vet bättre.

Det som skall monteras i den förutom diskar är en ny Ryzen, som det ser ut just nu måste det nästan bli nya generationen av Threadripper i och med att jag siktar på att ha 128GB minne (100TB NAS med ZFS kräver mycket minne).

En liten sidotanke är om det kanske är värt att försöka köpa minne redan nu i och med de låga priserna på RAM just nu, de skall ju gå upp i och med nån kris i asien... Så tips på sådant är också välkommet, lite svårt att sia om vilka minnen som passar bra med nya TR men man kanske kan kika på det som redan funkar till den befintliga plattformen...?

Hej

Jag kör själv med Define XL och den är full nu.
16 diskar fick jag in med 2st sata trays som rymmer 3 diskar var uppe i 5.25 platserna.
Blir dock aningen varmt under sommaren. Då kör jag öppet chassi med fläktarna på max. (Ligger i källaren)
CPU kör jag på Ryzen 2400G. Fruktansvärt bra prestanda för pengarna.

/S

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Hej

Jag kör själv med Define XL och den är full nu.
16 diskar fick jag in med 2st sata trays som rymmer 3 diskar var uppe i 5.25 platserna.
Blir dock aningen varmt under sommaren. Då kör jag öppet chassi med fläktarna på max. (Ligger i källaren)
CPU kör jag på Ryzen 2400G. Fruktansvärt bra prestanda för pengarna.

/S

Intressant, vad är det för trays?
Jag kör med "adaptrar" i mitt nuvarande chassi, men det är ju endast en 3.5" per 5.25-plats.

EDIT: Kom på en följdfråga - Vad kör du med för nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Intressant, vad är det för trays?
Jag kör med "adaptrar" i mitt nuvarande chassi, men det är ju endast en 3.5" per 5.25-plats.

EDIT: Kom på en följdfråga - Vad kör du med för nätagg?

Hej

Jag köpte 2st Icy Dock Flexcage
Då jag får in mest disk så med lite utrymme imellan.
Sett någonstans att man kan ha 5 diskar i en 3x5.25 men det blir trångt och sen blir det ju en
plats över för en ensam disk.

PSU jag har är en gammal Fractal Design Newton R3
Den har några år på nacken men jag köpte den många år sedan utan att använda den så den åkte in som ny.
Funkar prima. Inte missat ett hjärtslag.

Diskarna drivs av 2st LSI 9207 8i med mjukisraid 6. Funkar prima, dock köpte jag 2st 40x40 Noctua fläktar då dessa kort blir lite varma bara för att kunna sova gott.

Läshastigheten är strax under 2GB/s och skriv är densamma.

/S