Nvidia: "År 2023 släpps det första storspelet som kräver ray tracing-hårdvara"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "År 2023 släpps det första storspelet som kräver ray tracing-hårdvara"

På Siggraph 2019 håller Nvidia föredrag och bolagets Morgan McGuire siar om framtiden. Om fyra år uppges samtliga spelplattformar stödja ray tracing, något som då kan krävas av storspelen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket spel kan detta vara nu då?

Permalänk
Medlem

Hur vi än gör så kommer vi aldrig får 60 fps minimum på konsol.

Permalänk
Medlem

Antagligen det första och det enda såvida inte det kommer till konsol också.
Lär ju inte sälja så värst annars om ingen med sämre grafikkort kan spela det.

Permalänk
Medlem

nVidia: Du vet det där RTX-kortet som du spenderade extra pengar på för just RT-funktionen, nej den kommer du inte kunna utnyttja på fullt allvar förrän vid kanske 2023.

Men var inte orolig, vi kommer att lansera flera RT-kapabel kort innan det så du kan köpa och betala extra varje gång du uppgraderar så att du kan vara redo när 2023 är framme.

Gamers: Shut up and take my money!

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Nya South Park spelet?

När vi ändå håller på att skämta så.. kräva ray tracing? Låter väldigt långsökt.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

nVidia: Du vet det där RTX-kortet som du spenderade extra pengar på för just RT-funktionen, nej den kommer du inte kunna utnyttja på fullt allvar förrän vid kanske 2023.

Men var inte orolig, vi kommer att lansera flera RT-kapabel kort innan det så du kan köpa och betala extra varje gång du uppgraderar så att du kan vara redo när 2023 är framme.

Gamers: Shut up and take my money!

Glöm inte "kortet du precis köpt (2080ti) bara kommer klara mata ut 30fps i 1080p med allt på medium och rt på lägsta ;)"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt inte förvåna mig alls. På fyra år bör intel, nvidia och amd alla ha släppt åtminstone 2 generationer grafikkort med RT, och det bör också ha letat sig ner till lägre mid-range.

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Kanske jobbar dem på Elder scrolls VI? Elder scrolls spelen brukar ju höja ribban för grafikkort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Extremt tveksamt dock. Med tanke på hur många idag som sitter på hårdvara som är 4 år gammal så kommer nog nästan INGEN att lansera ett spel som kräver rt! Skulle begränsa antalet eventuella kunder som köper spelet att det inte är värt det. Med undantag från indie spel då dvs.

Sen ska vi inte ta upp om hur alla liknande funktioner som nvidia har lanserat som har floppat (alla?) physX som dom köpte som dog ut, hairworks (försök att återuppliva physX) som typ finns i typ 4 spel?

Sure dom lyckades med g-sync typ, tills amd kom och gjorde en öppen standard som inte kostar flera tusen kr extra för att få. Sure tog ett tag för freesync att mogna och är än idag inte lika moget som g-sync men nu när vi snart kommer få se freesync på konsoler i kombination med tv med stödet så jaa, undrar vilken standard som används mest ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ja för att folk ska köpa detta raytracing exklusiva spel måste det nog bli Half life 3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ja ja vi får se som det är nu suger ray tracing man tappar fps hårt
jag tror det kommer att ta längre tid att fix alla barn sjukdomar
Sen om fyra år är några grafikkorts generationer de

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Acthung Die Kurve?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

När vi ändå håller på att skämta så.. kräva ray tracing? Låter väldigt långsökt.

När vi ändå håller på att skämta så.. kräva 3D-accelerator? Låter väldigt långsökt.

Jag är gammal nog att minnas diskussionerna kring kostnaden och svårigheten att 3D-accelerera allt med OpenGL och kommande DirectX, och att det alltid kommer vara enklare och bättre med grafiskt enklare spel. Och se idag, t.om det enklaste skräpspelet på Steams 1-öres-hylla kräver 3D... Minns när Voodoo och Geforce var på intåg och folk som var bakåtsträvare knorrade likt förbannat då som nu. Raytracing kommer tids nog göra rastergrafik vad DOS-spel gör för 3D-accelerat idag. Och folk kommer en dag tycka det var konstigt med statisk ljussättning...

Kallas för utveckling. Och vi har kommit till den punkt där statisk ljussättning tar upp så mycket tid av utvecklarna att det blir billigare och enklare med att införa raytracing som fixar väldigt mycket på en gång. Och i och med att RT-kapabel hårdvara blir billigare så kommer det bli vanligare, och därmed enklare också att införa som standardkrav. Eller hur många spel idag kan du spela med mjukvaru-rendering? Hur många spel idag kan du köra med t.ex DirectX 5? Visst, RT kostar idag men vi är i den brytpunkten nu där det blir billigare och utvecklarna tittar mer och mer på RT för att vara främst i ledet över grafiskt vackra spel. Och man ser ju redan folk som moddar spel med shaders som aktiverar raytracing (eller snarare path-tracing) och det är en ENORM skillnad, trots buggigheten och det begränsade stödet.

Framtiden kan inte komma snabbt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

nVidia: Du vet det där RTX-kortet som du spenderade extra pengar på för just RT-funktionen, nej den kommer du inte kunna utnyttja på fullt allvar förrän vid kanske 2023.

Men var inte orolig, vi kommer att lansera flera RT-kapabel kort innan det så du kan köpa och betala extra varje gång du uppgraderar så att du kan vara redo när 2023 är framme.

Gamers: Shut up and take my money!

Det han säger är ju inte att man inte kommer kunna utnyttja det eftersom hans uttalande logiskt sett innebär att spel kommer stödja att köra både med och utan ray tracing innan dess. Han säger inte alls att 2023 är när ray tracing först kommer implementeras utan att han tror att 2023 är första gången ett AAA-spel kommer sakna möjlighet att köra utan ray tracing-hårdvara (huruvida han har rätt kan diskuteras).

Frågan om när ray tracing blir vanligt i spel, även med möjlighet att köra utan, är en annan sak men problemet är väl att det är så pass krävande att den första generationen kort kommer bli ifrånsprungen rätt snabbt på den fronten och därmed ändå inte vara något starkt köp i längden.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se att ray-tracing skulle vara en så fundamentalt viktig del i ett spel att spelet blir ospelbart om det stängs av. Ray-tracing är en fantastiskt stämningshöjande funktion men knappast centralt. Vem skulle släppa en ny spelmotor, eller ny version av en existerande, som kräver ray-tracing inom 4 år? Jag antar att han skulle få rätt om ett spel släpps exklusivt till nästa generations konsoller som alla verkar få stöd för ray-tracing, och sen inte portas till PC pga ray-tracing inte då ännu inte är tillräckligt utbrett?

Permalänk
Inaktiv

Bilspel där backspeglarna är perfekt, gärna! En stortitel i Formula 1 som kräver RT, den verkligheten kan jag blicka på 2023! Gran Turismo?

Permalänk
Medlem

Snacka om att salta såren på stackarna som uppgraderat från 1xxx till RTX kort, om det nu finns sådana.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

@mrpijey: Tack för lite nyansering utöver lol Ray tracing kommentarer.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

2023

2023 kommer vi nog att sitta med 3 nano på både CPU och GPU och kraften kommer säkert att räcka till både RT och högre upplösta skärmar, om priserna blir för vanliga dödliga får vi se?
Med vänlig hälsning Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

nVidia: Du vet det där RTX-kortet som du spenderade extra pengar på för just RT-funktionen, nej den kommer du inte kunna utnyttja på fullt allvar förrän vid kanske 2023.

Men var inte orolig, vi kommer att lansera flera RT-kapabel kort innan det så du kan köpa och betala extra varje gång du uppgraderar så att du kan vara redo när 2023 är framme.

Gamers: Shut up and take my money!

Skrivet av firstofmay:

Snacka om att salta såren på stackarna som uppgraderat från 1xxx till RTX kort, om det nu finns sådana.

Hur menar ni nu?

Han säger att om 4 år kommer det första AAA-spelet som kräver stöd för ray tracing för att kunna spelas, inte att det inte kommer komma spel innan dess som använder RT.

Permalänk
Avstängd

Jag undrar när vi får se riktig ray tracing. Det halvdana som nvidia gör just nu är bara en liten del av vad som behövs. Vi får nog vänta tills AMD släpper sin version som kommer vara betydligt bättre än nvidias. För alla funktioner hitills har amd gjort bättre förutom streaming codec.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Låter inte orimligt tycker jag. Gott om tid för hårdvaran att mogna och bli tillgänglig på bred front tills dess, även duglig prestanda i lägre prisklasser osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Och där lyckades Nvidia skjuta sig själv i foten.

Skrivet av Soir:

Hur menar ni nu?

Han säger att om 4 år kommer det första AAA-spelet som kräver stöd för ray tracing för att kunna spelas, inte att det inte kommer komma spel innan dess som använder RT.

Det kan även tolkas att man inte behöver ett RTX kort förrän om tidigast 4 år samt att Nvidia inte kan garantera något förrän då? :>

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Raytracing i all ära men jag hade hoppats på att VR eventuellt skulle slå igenom. Verkar inte hända mycket där... supertråkigt. Halflife i VR såg supergrymt ut även om grafiken inte var topp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att ett spel kräver raytracing, inte för att göra det snyggare utan för att det helt enkelt inte går att göra med traditionell rasterisering. T.ex stealth gameplay där man ser bad guys genom blanka speglar i taket. Finns säkert massa gameplay man kan göra med RT som är snudd på omöjligt med rasterisering.

Och kanske att ett sådant storspel kommer 2023, inte omöjligt, även om jag kanske tror att det tar ett par år till.

Det är dags för nya tekniker, rasterisering verkar ha gått så långt det går, det blir inte mycket snyggare för varje år nu... Far Cry har sett likadant ut sen trean, och det skall vara ett AAA spel...

Permalänk
Medlem

HL3 confirmed!

Permalänk
Inaktiv

Att ett AAA-spel skulle kräva raytracing 2023 tycker jag låter lite märkligt. Visst kan Nvidia betala något företag att skapa ett spel som hindrar alla icke-raytracing kompatibla kort från att starta spelet. Men att spelet tekniskt sett inte skulle kunna köras utan raytracing låter mer extremt.

Om vi tar pixel shaders som introducerades kring millennieskiftet och var världens grej då så dröjde det flera år till innan grafikkort som saknade pixel shaders (t.ex. GeForce MX460) inte alls kunde starta de nya spelen. Kanske fanns det något samtida AAA-spel som ej gick att starta med det men det är åtminstone ingenting jag hört talas om.

Permalänk
Medlem

För 4 år sedan så visste nog 99% inte ens vad ray tracing är, så det är inte omöjligt att ett AAA-spel kommer kräva det om 4 år. Mest troligt så vet Nvidia redan vilket spel det är, så det är nog inte så mycket gissning. Nvidia har nära samarbeten med spelutvecklare och har därför insyn i vad de sysslar med. Och om jag ska spekulera lite så är det mest troligt ett Star Wars-spel från EA, vars licens för Star Wars löper ut just 2023.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Hur menar ni nu?

Han säger att om 4 år kommer det första AAA-spelet som kräver stöd för ray tracing för att kunna spelas, inte att det inte kommer komma spel innan dess som använder RT.

Visst jag missade det fetmarkerade... Min poäng är dock fortfarande att istället för en större performance gain (2080 TI är pinsamt dålig med tanke på prisökningen om man jmfr med 1080 TI)så slösade man kretsyta på vad som i min mening är meningslösa RT cores som egentligen inte tillför något nämnvärt i dagsläget och som artikeln säger inte kommer vara aktuella på riktigt förrän 2023 när 2080 TI redan är bortglömt.

Visa signatur

7800X3D//4090