Permalänk

Subaru Legacy högmilare

Hej!

Har lite funderingar om att köpa en Subaru Legacy årsmodell ca 06-07. Grejen är ju den att de allra flesta man hittar har passerat 30 tusen. Är det fortfarande värt att försöka hålla ett sådant exemplar vid liv?

Det lutar mot en i fantastiskt fint skick så tvivlar inte på att den har några år kvar men rätt vad det är så börjar ju dyra komponenter lägga av.

Har hört lite om att automatlådorna har sina problem. Detta behöver vi inte ta med i beräkningen då den kommer vara manuell.

Dela med er av era erfarenheter om du ägt/äger en! Tack på förhand!

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk

Äger en 07 Legacy Spec.B kombi som nyss passerade 18000 mil, långt ifrån miltalen du tittar på men den har varit ganska pålitlig dom 4000 milen jag har kört. Har hittills behövt byta hjullager och drivaxel vänster fram utöver slitagedelar som bromsar. Även avgasröret från katalysatorn och bak ska bytas till hösten pga hål i klykan framför bakaxeln.

Just min modell med 3.0 boxer 6a och 6 växlad låda är lite dyr i drift med en förbrukning på ca: 0.9L/mil och skatt på 4300kr men sägs ha en skottsäker drivlina som stämmer bra än. 07-09 Legacy är i enligt mig dom snyggaste bilarna Subaru har tillverkat framför allt med Spec.B fronten.

Permalänk
Skrivet av kuulkatta:

Äger en 07 Legacy Spec.B kombi som nyss passerade 18000 mil, långt ifrån miltalen du tittar på men den har varit ganska pålitlig dom 4000 milen jag har kört. Har hittills behövt byta hjullager och drivaxel vänster fram utöver slitagedelar som bromsar. Även avgasröret från katalysatorn och bak ska bytas till hösten pga hål i klykan framför bakaxeln.

Just min modell med 3.0 boxer 6a och 6 växlad låda är lite dyr i drift med en förbrukning på ca: 0.9L/mil och skatt på 4300kr men sägs ha en skottsäker drivlina som stämmer bra än. 07-09 Legacy är i enligt mig dom snyggaste bilarna Subaru har tillverkat framför allt med Spec.B fronten.

Det låter ju som att du inte stött på några stora problem alls då. De flesta säger ju att det är pålitliga bilar. Inga problem med rost? Då drar den ju inte fruktansvärt mycket för vad man får! Den jag tittar på är ju också bara 2.0 (har jag för mig) och den lär ju vara betydligt snålare. De är riktigt läckra faktiskt, kanske moddar dit en spec b front om jag kan hitta en Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk

@propellerhatt:

Rosten har börjat krypa fram lite under men inget allvarligt än det är mest nått stag till avgasröret som ändå ska bytas så. Den enda tidigare ägaren körde kring Västerås och tyvärr troligtvis så saltas dom vägarna precis lika mycket som vägen jag pendlar från Umeå med. Sen är jag ganska dålig på att tvätta bilen vintertid också...

2.0 ska vad jag vet inte ha samma problem som 2.5 hade med topplockspackningar men samtidigt om nu bilen redan har gått kring 30k mil och dom har läckt så bör dom ju vara bytt. Undrar om inte dom mindre motorerna kom med lågväxel som jag saknar på min.

Permalänk

Okej, ja lite får man ju räkna med men det lär verkligen som ytterst lite. Härligt! Jo samma här, känns så meninglöst att tvätta bilen på vintern men kan då och då köra in den och låta den tina och sedan spola bort det värsta iaf. Mycket mer än så blir det inte.

Ja särskilt om det är en med bra servicehistorik så bör det nog vara gjort nån gång åtminstone. Hmm, det har jag faktiskt inte koll på men mycket möjligt. Kan det vara så att lågväxel är begränsat till outback? Har inte jättestor koll på Subaru.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Om det är en Diesel du tittar på, spring för livet!

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=legacy&cg=1020&w=3&st=s...

(kanske fel "årsmodell"), ignore me

Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Okej, ja lite får man ju räkna med men det lär verkligen som ytterst lite. Härligt! Jo samma här, känns så meninglöst att tvätta bilen på vintern men kan då och då köra in den och låta den tina och sedan spola bort det värsta iaf. Mycket mer än så blir det inte.

Ja särskilt om det är en med bra servicehistorik så bör det nog vara gjort nån gång åtminstone. Hmm, det har jag faktiskt inte koll på men mycket möjligt. Kan det vara så att lågväxel är begränsat till outback? Har inte jättestor koll på Subaru.

Skickades från m.sweclockers.com

Outback och Forester skall ha lågväxel, resten vet jag inte då jag inte varit i kontakt med t.ex Legacy och Impreza.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Hej!

Har lite funderingar om att köpa en Subaru Legacy årsmodell ca 06-07. Grejen är ju den att de allra flesta man hittar har passerat 30 tusen. Är det fortfarande värt att försöka hålla ett sådant exemplar vid liv?

Det lutar mot en i fantastiskt fint skick så tvivlar inte på att den har några år kvar men rätt vad det är så börjar ju dyra komponenter lägga av.

Har hört lite om att automatlådorna har sina problem. Detta behöver vi inte ta med i beräkningen då den kommer vara manuell.

Dela med er av era erfarenheter om du ägt/äger en! Tack på förhand!

Subaru rostar rätt mycket så det är en grej du bör hålla koll på. Kolla även om kamrem är bytt då detta är en någurluns dyr historia. Annars är det som alltid med gamla högmilare, man får chansa lite å ha lite tur. Ibland ärdom ett kap å ibland är det skrot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Expertgissare

Milen ska man inte stirra sig helt blind på, personligen anser jag att en långmilare som den du kollar på är ett bättre alternativ en en som gått mindre (särskilt om den är äldre). Långkörning sliter mindre på en bil som kör många korta sträckor med mycket start och stopp.
kolla att den är ordentligt servad och se till att få den kontrollerad av rost, särskilt i bakvagnen. Om du inte har möjlighet att kolla själv då gör en besiktning på bilen för att få en genomgång, var med hela tiden och ställ frågor, särskilt rörande rosten, bättre att det knackas en gång för mycket än att du köper något som behöver repareras dyrt ett år senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av CIA_SWE:

Om det är en Diesel du tittar på, spring för livet!

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=legacy&cg=1020&w=3&st=s...

(kanske fel "årsmodell"), ignore me

Nemas problem, lutar mot en bensinare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Outback och Forester skall ha lågväxel, resten vet jag inte då jag inte varit i kontakt med t.ex Legacy och Impreza.

/Lifooz

Alright, hade ju varit roligt att ha men absolut ingen nödvändighet eller prio för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av Hablam:

Subaru rostar rätt mycket så det är en grej du bör hålla koll på. Kolla även om kamrem är bytt då detta är en någurluns dyr historia. Annars är det som alltid med gamla högmilare, man får chansa lite å ha lite tur. Ibland ärdom ett kap å ibland är det skrot.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, tycker mig ha hört att dom har bristande rostskydd. Bra förslag, ska kolla upp det. Tack! Ja absolut, spelar nog större roll hur hårda milen har varit än hur många det är. Och skötsel såklart.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Milen ska man inte stirra sig helt blind på, personligen anser jag att en långmilare som den du kollar på är ett bättre alternativ en en som gått mindre (särskilt om den är äldre). Långkörning sliter mindre på en bil som kör många korta sträckor med mycket start och stopp.
kolla att den är ordentligt servad och se till att få den kontrollerad av rost, särskilt i bakvagnen. Om du inte har möjlighet att kolla själv då gör en besiktning på bilen för att få en genomgång, var med hela tiden och ställ frågor, särskilt rörande rosten, bättre att det knackas en gång för mycket än att du köper något som behöver repareras dyrt ett år senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut är det så, bilar tycker ju om att användas. Värre om dom står och blir bortglömd då allt degraderas i vilket fall. Har den använts konstant så har den nog servats konstant också. Ja största orosmomentet med att gå in på japanskt är ju att man inte hört jättemycket bra om rostskyddet så det kommer definitivt kollas noga!

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Kolla bakskärmarna efter rost, dom har nån gummi list som ska skydda mot stenskott men som istället samlar smuts och gör så de rostar. Även bakdörrarna rostar lätt i nedkant.

2.0 motorn vet jag har de sketna avgas-återcirkuleringsventilerna som brukar paja. Dessa kostar runt 6000 kr i material men är lätta o byta. Pajar snabbare om man kör mycket korta sträckor då kondens får dom att rosta ihop.

Permalänk
Skrivet av Infinity_90:

Kolla bakskärmarna efter rost, dom har nån gummi list som ska skydda mot stenskott men som istället samlar smuts och gör så de rostar. Även bakdörrarna rostar lätt i nedkant.

2.0 motorn vet jag har de sketna avgas-återcirkuleringsventilerna som brukar paja. Dessa kostar runt 6000 kr i material men är lätta o byta. Pajar snabbare om man kör mycket korta sträckor då kondens får dom att rosta ihop.

Ja det där med gummilisten låter bekant nu när du säger det! Kanske går att köra utan den i fortsättningen i förbyggande syfte, om det inte redan är för sent dvs.

Det är nyttig information! Tror du att det är någon större fara när det gäller långkörningar? Kommer aldrig gå korta svängar då man bor avsides.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Absolut är det så, bilar tycker ju om att användas. Värre om dom står och blir bortglömd då allt degraderas i vilket fall. Har den använts konstant så har den nog servats konstant också. Ja största orosmomentet med att gå in på japanskt är ju att man inte hört jättemycket bra om rostskyddet så det kommer definitivt kollas noga!

Det där med rostskyddet är väl en en sanning från typ 80-talet? Dagens bilar har ett betydligt bättre skydd, jmf med Volvo vet jag dock inte.

Oavsett var bilen kommer ifrån så kan man nog förvänta sig rost efter 12 år, om man inte gjort extra rostskyddsbehandling under tiden bilen körts.

Permalänk
Medlem

12-13 år och 30000 mil är otroligt mycket oavsett vilket bilmärke/modell du köper, vad som helst kan rasa när som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Ja precis, tycker mig ha hört att dom har bristande rostskydd. Bra förslag, ska kolla upp det. Tack! Ja absolut, spelar nog större roll hur hårda milen har varit än hur många det är. Och skötsel såklart.

Främst jänkare och asiatiska bilar har ju inte alltid anpassat rostskydd för vårt klimat.
Beroende på vad du hittar och hur den ser ut undertill så kan det ju vara värt att köra en omgång på Ditec (gjorde jag på min) för att veta att det håller ett gäng år.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Sitter också och letar begagnad bil och det mycket som säljs på blocket iaf är skrot och det gäller inte bara subaru, bra bilar brukar de flesta behålla. Många ägarbyten och kort ägande brukar vara en varningssignal. Kan tipsa om serviceintervallerna är 1500mil och storservice sker var 6000mil och kamrem på 10500mil (eller år, minns inte hur många år) så du slipper börja med en dyr service inom kort om inte annat så ger det en prutmån.

Jag har inte ägt en Legacy men däremot en Forester 2006, otroligt driftsäker bil. Skötte servicarna på verkstad och enda som pajade under 4års ägande och ca 9000mil var en backspegelsblinkers annars har det bara varit slitdelar. Lätt den bästa bilen jag haft.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Ja det där med gummilisten låter bekant nu när du säger det! Kanske går att köra utan den i fortsättningen i förbyggande syfte, om det inte redan är för sent dvs.

Det är nyttig information! Tror du att det är någon större fara när det gäller långkörningar? Kommer aldrig gå korta svängar då man bor avsides.

Skickades från m.sweclockers.com

Nackdelen då är stenskott men ta bort den, gör rent ordentligt under och kolla om de finns början till rost. Sätt sedan tillbaka den.

Åker du bara långkörningar så bör du slippa tänka så mycket på ventilerna. Även om risken fortfarande finns så är de betydligt mindre än för en bil som rullar i stan o används till korta turer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Subaru rostar rätt mycket så det är en grej du bör hålla koll på. Kolla även om kamrem är bytt då detta är en någurluns dyr historia. Annars är det som alltid med gamla högmilare, man får chansa lite å ha lite tur. Ibland ärdom ett kap å ibland är det skrot.

Skickades från m.sweclockers.com

Kamrem dyrt?
Inte dyrare än de flesta andra bilar.

En kamremssats med vattenpump, spännare och allt som kan tänkas behövas kostar ca. 1500 kr och jobbet gör vilken verkstad som helst för ca. 3500 kr.

Det som brukar rasa på de flesta Subaru är väl oftast växellådan.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Kamrem dyrt?
Inte dyrare än de flesta andra bilar.

En kamremssats med vattenpump, spännare och allt som kan tänkas behövas kostar ca. 1500 kr och jobbet gör vilken verkstad som helst för ca. 3500 kr.

Det som brukar rasa på de flesta Subaru är väl oftast växellådan.

Kamremmen är inte så farligt dyr rätt normal kostnad kanske rent av bland de billigare att byta. På de manuella bilarna så byts det otroligt mkt kopplingar så det är också en svag punkt. Tycker att Subaru är högt växlade speciellt på backen även på lågväxeln.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Begagnad bil är alltid en risk, men som noterats tidigare så är kamrem och EGR-ventil "normal"-problem. Rost - bra att kolla var den gått samt om den fått rostskyddsbehandling redan när den var ny. Hjullager är också något som ibland går. PCV-ventilen är ett vanligt problem på denna ålder, men den är inte särskilt dyr eller komplicerad. Problem med denna är tomgång eller att man får för högt tryck i vevhus med onödiga oljeläckage, bl.a. vid tätningarna vid tändstiftsbrunnarna.

Ett annat problem är tätningar mellan insugningsgrenrör och TGV-ventiler, det är O-ringar som kan läcka och visar sig genom dålig tomgång vid kall motor. Pilljobb att byta, men inget man skall behöva springa från bilen för.

Något som är värt att kolla är ventilspel, det är något som kan ge misständningar, men om man fixar det tidigt så är det betydligt bättre än att behöva renovera toppen. Men detta är inget unikt just för Subaru.

På den årsmodellen (Legacy generation 4) så är det även problem med kopplingsstycket för bromsrören bak där nipplarna i bromsstycket rostar, vilket innebär ett jobb med att byta bromsrör och kopplingsstycke. Har bilen rostskyddats när den var ny kanske detta problemet är ett icke-problem, men detta kopplingsstycke sitter innanför en plastkåpa.

Kopplingen är något känslig, så kolla när den var bytt - om den är bytt. Är det originalkoppling så bör du ha med det i planen. Inget gigantiskt problem.

Kolla även drivaxeldamasker. Även den närmast växellåda på högersida då den ligger nära avgassystem.

Motorkuddar och växellådskuddar är också "slitmaterial", men inget stort problem.

Tätningar vid tändstiftsbrunnar vid ventilkåporna är ett känt ställe för oljeläckage vid den åldern, men det är närmast ett arbetskostnadsproblem.

Växellådan brukar inte vara ett problem på bilar utan turbo om den inte misshandlats. I "värsta" fall så går det kanske att peta in en 6-växlad, men tänk då på att diff bak måste matcha växellådans diff. En STi-låda (DCCD) med STi-diff är möjligt. Allt beroende på hur villig man är att skruva!

Bortsett från topplocken är det en relativt mekvänlig bil då det mesta sitter antingen ovanpå motorn eller under den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Det där med rostskyddet är väl en en sanning från typ 80-talet? Dagens bilar har ett betydligt bättre skydd, jmf med Volvo vet jag dock inte.

Oavsett var bilen kommer ifrån så kan man nog förvänta sig rost efter 12 år, om man inte gjort extra rostskyddsbehandling under tiden bilen körts.

Rostskydd skiljer sig åt väldigt mycket mellan bilmärken och modeller, sen är den svenska marknaden med ett kvartal saltbad per år för bilarna ganska mycket mer krävande än t.ex. bilar som går på sydligare breddgrader. Mitsubishi är ett av märkena som haft problem på 2000-talet på svenska marknaden, med bilar som rostat upp så grundligt på några år att man fått skrota dem, så det är inget 80-talsfenomen alls även om bilar generellt blivit mycket bättre på att stå emot rost.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Det där med rostskyddet är väl en en sanning från typ 80-talet? Dagens bilar har ett betydligt bättre skydd, jmf med Volvo vet jag dock inte.

Oavsett var bilen kommer ifrån så kan man nog förvänta sig rost efter 12 år, om man inte gjort extra rostskyddsbehandling under tiden bilen körts.

Jo jag kan tänka mig att det blivit mycket bättre med åren men relativt sett så verkar ju japanarna ha ett sämre rykte än andra på den fronten.

Absolut är det ju nåt man får räkna med men min nuvarande bil är 22 år gammal och i stort sett rostfri förutom nån liten prick. Huvudsaken för mig är att det inte är allvarlig rost.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

12-13 år och 30000 mil är otroligt mycket oavsett vilket bilmärke/modell du köper, vad som helst kan rasa när som helst.

Gillar inte riktigt moderna bilar så lever gärna med en äldre bil. 30k kan jag absolut hålla med om att det är lite väl mycket för en bensinare men priset är ju också därefter, dessutom kommer det inte vara en föralltidbil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Främst jänkare och asiatiska bilar har ju inte alltid anpassat rostskydd för vårt klimat.
Beroende på vad du hittar och hur den ser ut undertill så kan det ju vara värt att köra en omgång på Ditec (gjorde jag på min) för att veta att det håller ett gäng år.

Ja det kan jag gott kosta på den om jag bestämmer mig för att behålla den ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av john_doe:

Sitter också och letar begagnad bil och det mycket som säljs på blocket iaf är skrot och det gäller inte bara subaru, bra bilar brukar de flesta behålla. Många ägarbyten och kort ägande brukar vara en varningssignal. Kan tipsa om serviceintervallerna är 1500mil och storservice sker var 6000mil och kamrem på 10500mil (eller år, minns inte hur många år) så du slipper börja med en dyr service inom kort om inte annat så ger det en prutmån.

Jag har inte ägt en Legacy men däremot en Forester 2006, otroligt driftsäker bil. Skötte servicarna på verkstad och enda som pajade under 4års ägande och ca 9000mil var en backspegelsblinkers annars har det bara varit slitdelar. Lätt den bästa bilen jag haft.

Känner ungefär samma, mycket bilar säljs nog för att de är på sista refrängen.

Härligt att höra! Tror de flesta är nöjd med dom i slutändan. Alla bilar kommer ju ha problem av nåt slag. Frågan är ju bara om det är värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av Infinity_90:

Nackdelen då är stenskott men ta bort den, gör rent ordentligt under och kolla om de finns början till rost. Sätt sedan tillbaka den.

Åker du bara långkörningar så bör du slippa tänka så mycket på ventilerna. Även om risken fortfarande finns så är de betydligt mindre än för en bil som rullar i stan o används till korta turer.

Ja det kan man ju faktiskt ha som rutin, bör inte vara allt för stökigt.

Okej, låter bra nog för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Hade en legacy innan jag köpte min outback. I princip samma bil. Båda är årsmodell 07.
Outbacken har gått 18k nu och det enda jag bytt är ett hjullager. Grymt nöjd med båda bilarna. Aldrig haft nån tillstymmelse till rost på nån av dom.

Visa signatur

Citera för svar!