Hur bör FPS sorteras?! Medelvärde eller 99.e percentilen?

Permalänk
Medlem

Hur bör FPS sorteras?! Medelvärde eller 99.e percentilen?

Det här är en omröstning!

I ett tidigare inlägg föreslog jag att Sweclockers redaktion (@Kenneth, @loevet och @jacob) borde överväga att sortera artiklarnas stapeldiagram med bilder per sekund "fps" inte enligt medelvärdet, utan efter 99:e percentilen.

Det ger läsaren och tillverkare av såväl spel som hårdvara en tydlig vink om att "stutter" inte är bra. Man kan alltså se 99:e percentilen som hur bra en hårdvara är i ett visst spel, men med snäppet högre krav än medelvärdet. Medelvärdet tenderar att "gömma" dåliga värden, vilket 99:e percentilen inte gör. Det finns en stor mängd artiklar på nätet som beskriver skillnaden.

Jag har haft den här diskussionen tidigare med inlägg från flera andra, men jag hittar inte tråden. Då kom vi fram till att 99:e percentilen kräver något längre benchmarks för att mängden värden inte skulle bli för slumpartad. 99,9:e percentilen är än mer krävande, men kan ge för stor variation för att vara pålitlig. 99:e percentilen verkar vara en bra kompromiss.

Resultat
Här har jag återanvänt ett av massor av diagram från artikeln om AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi". Det diagram jag valde är The Division 2, 3840x2160, Ultra, TAA, DX12 och sorterat på medelvärde. Jag har redigerat diagrammet och sorterat om dem enligt 99:e percentilen.

Sorterat på medelvärde av FPS

Dold text

Sorterat på 99:e percentilen av FPS

Dold text

Det finns en handfull skillnader dem emellan. En är att Nvidia GTX 1080 Ti åker ner och hamnar strax ovanför GTX 1080. En annan skillnad är att AMD RX 580 och RX 590 åker uppåt i listan, då de har ganska höga värden bland sina sämre (eller hur man nu skall uttrycka det).

Diskussion
Notera att det inte är enbart AMD som vinner på det här. Bland alla diagram som finns i artikeln så finns det gott om vinnare bland Nvidias kort också. Men, det är för många för att jag skall hinna omarbeta alla i artikeln.

Omröstning
Vad säger ni? Hur skulle ni rösta? Tycker ni som jag att 99:e percentilen är ett bättre sätt att sortera stapeldiagrammen?

Jämför dessa två diagram noga. Jämför gärna även med de diagram som ingår i artikeln för att fundera djupare.

EDIT: Hela det här med 99:e percentilen föreslogs för åtta år sedan 2011 i en artikel i Tech Report; Swecklockers artikel nämner det här också. Här är en länk till Tech Reports ursprungliga artikel som förklarar det bra - "Inside the second: A new look at game benchmarking", by Scott Wasson, September 8, 2011.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror om 99:e percentilen samma sak som jag tror om CPU-tester i 720p: relevanta, för en väldigt liten del av läsarna. Jag vet inte hur många som ens vet vad stutter är eller bryr sig om det över huvud taget, jag gör det i alla fall inte så för min del känns medelvärde mycket mer relevant.

Vet inte om det skulle vara tekniskt möjligt att göra så att diagrammen går att sortera på det mätvärde man själv vill ha (@Klorixx)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag tror om 99:e percentilen samma sak som jag tror om CPU-tester i 720p: relevanta, för en väldigt liten del av läsarna. Jag vet inte hur många som ens vet vad stutter är eller bryr sig om det över huvud taget, jag gör det i alla fall inte så för min del känns medelvärde mycket mer relevant.

Vet inte om det skulle vara tekniskt möjligt att göra så att diagrammen går att sortera på det mätvärde man själv vill ha (@Klorixx)?

Man behöver väl inte veta vad just "stutter" är för att dels märka av det eller att störa sig på det? Bryr du dig inte om fps-drops som gör att ditt spel hackar då och då? I så fall, varför inte?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag anser att 99e percentilen bättre överenstämmer med spelupplevelsen så det vore kanon om detta var standardvalet. Ett till alternativ är ju att man själv kan välja sortering. Är förhoppningsvis inte svårt att generera bilder med bägge sorteringar. Ja tycker dock fortfarande att percentilen skall vara standardvalet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frong:

Bryr du dig inte om fps-drops som gör att ditt spel hackar då och då? I så fall, varför inte?

Nej, det kan jag inte säga att jag gör. Måste jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nej, det kan jag inte säga att jag gör. Måste jag det?

Ok.

Nej, det måste du inte. Men jag tycker en god spelupplevelse är när spelet flyter på bra (precis som med annan media så som filmer), men det kanske inte alla tycker då helt enkelt. Låter dock skönt att inte bry sig om det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hmmm... i cpu-tester skall det definitivt sorteras efter min fps eller 1 / 0.1% min fps.

I gpu-tester är nog average fps är mest rätt, då det är god chans att något annat än just gpu (cpu oftast) styr min fps.
Så jag tror på average fps, men tydligt visualisera/påpeka om min fps hade problem på något kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ok.

Nej, det måste du inte. Men jag tycker en god spelupplevelse är när spelet flyter på bra (precis som med annan media så som filmer), men det kanske inte alla tycker då helt enkelt. Låter dock skönt att inte bry sig om det.

@Andreaz1, både 99 percentilen och medelvärdet anger att det inte flyter bra! Skillnaden är att 99:e percentilen är effektivare på att hitta dåligt flyt!

Tänk dig Netflix eller HBO med en åtta sekunders frysning var tionde minut på en långfilm. Det kallar inte jag "flyt".

Medelvärdet klarar inte upptäcka det i de flesta fall. Men, 99:e percentilen gör det!

Skrivet av JBE:

Hmmm... i cpu-tester skall det definitivt sorteras efter min fps eller 1 / 0.1% min fps.

I gpu-tester är nog average fps är mest rätt, då det är god chans att något annat än just gpu (cpu oftast) styr min fps.
Så jag tror på average fps, men tydligt visualisera/påpeka om min fps hade problem på något kort.

Det finns ingen anledning att särskilja på CPU och GPU här.

Hela det här med 99:e percentilen föreslogs för åtta år sedan 2011 i en artikel i Tech Report; Swecklockers artikel nämner det här också. Här är en länk till Tech Reports ursprungliga artikel som förklarar det bra - "Inside the second: A new look at game benchmarking", by Scott Wasson, September 8, 2011.

Kanske Sweclockers kan skriva en på svenska, pretty please!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Röstar här för percentilen då som många nämner så är avg rätt så meh. Frametimes variation skulle också vara intressant.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Varför inte ha båda?
Att det ena eller det andra alltid är det som visas och att när man trycker på ">visa nästa bild" så visas den andra tabellen.

För när man tar fram 99:e percentilen så finns ju medelvärdena någonstans i mätningarna också och då kan man mata in dem "samtidigt" i tabellen för att sedan skapa två olika diagram.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

@Gustav-P: gick själv i dom tankarna

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Visst vill man inte ha stutter men låt säga att 2 kort får
Medel 100 low 59 mot ett som får medel 70 low 60.
Lite som vega 56 mot 1080ti i staplarna i trådstarten.

Tänker att vissa spel har en tendens att hacka till någon gång när de laddar, visst går det styra om benchmarks för att försöka undvika sådant. Men tänker att det inte alltid är grafikkortets fel utan ibland programmet/spelet i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intresant aspekt men kan inte säga att jag är helt övertygad om att det 99 percentilen har mer relvans egentligen. Jag förstår analogin med en film som pausar var 8:e sekund men i verkliga spel är det i ärlighetens namn inget jag på senare tid haft anledning att reflekterat över.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Rent perceptuellt så noterar vi två saker, höga frametimes (låg FPS) och hög variation av FPS (hög => lägre). Så om vi ska modulera grafer från vår upplevelse, så är 99% min bättre än AVG. Värt att notera att då vi har höga frametimes som mest signifikanta faktorn, så döljer 99% den absolut värsta 1% av frametimes! Vi ignorerar alltså de tillfällen som påverkar oss absolut mest! En frametime graf berättar hela händelseförloppet.

Ex: Sekvensen [50ms , 10ms , 5ms * 99] är mycket sämre än [10; 10; 5,5*99ms] trots att den ena har sämre AVG (178FPS mot 181), men samma 99:e percentil (100FPS). Visst, de absolut lägsta frametimes kan vara extrema, och inte nödvändigtvis kopplade till grafikkortet (t.ex, operativssystemet eller inspelningsprogrammet får för sig att göra någonting resurskrävande just då) och kanske en gång är det där, en annan gång är det inte där. Så det måste vara statistiskt klarlagt att det alltid sker, annars är det värdelöst. Dvs, vad jag beskrivit nu är endast en halv sekund. Om denna halva sekunden repeterar sig i 60 sekunder så blir man galen på den första sekvensen.

Kortfattat: Ranking bör vara efter hur vi uppfattar resultaten, och då stämmer 99:e percentilen bättre än AVG. Men 99:e percentilen för sig själv döljer de absolut värsta värdena. Därför bör man visa hela händelseförloppet, t.ex i form av en frametime graf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Rent perceptuellt så noterar vi två saker, höga frametimes (låg FPS) och hög variation av FPS (hög => lägre). Så om vi ska modulera grafer från vår upplevelse, så är 99% min bättre än AVG. Värt att notera att då vi har höga frametimes som mest signifikanta faktorn, så döljer 99% den absolut värsta 1% av frametimes! Vi ignorerar alltså de tillfällen som påverkar oss absolut mest! En frametime graf berättar hela händelseförloppet.

Ex: Sekvensen [50ms , 10ms , 5ms * 99] är mycket sämre än [10; 10; 5,5*99ms] trots att den ena har sämre AVG (178FPS mot 181), men samma 99:e percentil (100FPS). Visst, de absolut lägsta frametimes kan vara extrema, och inte nödvändigtvis kopplade till grafikkortet (t.ex, operativssystemet eller inspelningsprogrammet får för sig att göra någonting resurskrävande just då) och kanske en gång är det där, en annan gång är det inte där. Så det måste vara statistiskt klarlagt att det alltid sker, annars är det värdelöst. Dvs, vad jag beskrivit nu är endast en halv sekund. Om denna halva sekunden repeterar sig i 60 sekunder så blir man galen på den första sekvensen.

Kortfattat: Ranking bör vara efter hur vi uppfattar resultaten, och då stämmer 99:e percentilen bättre än AVG. Men 99:e percentilen för sig själv döljer de absolut värsta värdena. Därför bör man visa hela händelseförloppet, t.ex i form av en frametime graf.

Visst är en frametimegraf mer informativ, men har man som Sweclockers testat 25 grafikkort blir det oöverskådligt. Här två bilder från https://www.vortez.net/articles_pages/frame_time_analysis,2.h... som visar två sätt att representera frametime:

Dold text

Det skulle snabbt bli rörigt med flera kort i varje bild. Här en bild med endast två respektive tre kort.

Dold text

Jag tycker Sweclockers är en bra kompromiss, då man också kan rangordna dem, men, skulle helst se dem sorterade (dvs. rangordnade) på 99:e percentilen som default. Skulle man sedan som läsare kunna sortera dem på medelvärde så vore det ju än bättre.

Det här skulle säkert också påverka hur korten rankas i Sweclockers prestandaindex, till det bättre enligt mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb: Man behöver inte ha en frametime graf, utan jag tog det enbart som ett exempel. Man kan även ta de sista 1% av frames och ta genomsnittet av dessa (de är så pass få, och har svårt att dölja riktigt dåliga frames. Samtidigt så får man med information från alla frames). Det behöver dock inte sorteras enligt dessa, utan de behövs bara presenteras. Om de sista 1% är riktigt dåliga så kommer upplevelsen att vara dålig.

Permalänk
Medlem

Tja, det beror ju mycket på sammanhanget. 99:e percentligen kan ju tyda på tre saker: 1) Dålig optimering i spelet eller drivrutinerna, 2) Att t.ex. minnet på kortet inte räcker till, eller ibland 3) värmethrottling. Oberoende så påverkar ett hopp från t.ex. 80 fps till 40 fps betydligt mer än ett hopp från 75 fps till 50 fps. Om average fps överlag är okej och det är små variationer så fäster man ofta inte uppmärksamheten på det, medan ett stort hopp kan få en att cravea en ny maskin.

Sen så är det ju också möjligt att dålig optimering kan ge fel bild. Om man testar ett nytt kort med dålig optimering kan de lägsta värdena förbättras ordentligt efter att kortet varit ute på marknaden i några veckor, och då kan sorteringen ge fel bild av hur läget kommer att se ut framöver.

Men personligen föredrar jag 99:e percentilen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

@sAAb: Man behöver inte ha en frametime graf, utan jag tog det enbart som ett exempel. Man kan även ta de sista 1% av frames och ta genomsnittet av dessa (de är så pass få, och har svårt att dölja riktigt dåliga frames. Samtidigt så får man med information från alla frames). Det behöver dock inte sorteras enligt dessa, utan de behövs bara presenteras. Om de sista 1% är riktigt dåliga så kommer upplevelsen att vara dålig.

Den metoden, "ta de sista 1% av frames och ta genomsnittet av dessa (de är så pass få, och har svårt att dölja riktigt dåliga frames. Samtidigt så får man med information från alla frames)", låter bra vid en första anblick. Men, den skapar mer problem än man vinner.

Orsaken är att man skall ha reproducerbara resultat, och det blir inte bra när, som du faktiskt skriver gällande mätvärdena, "de är så pass få". Återigen heter problemet "medelvärde".

Medelvärdet är oerhört känsligt och noterar allt skit, men, både uppåt och nedåt. Det betyder att enstaka värden kan bero på att annat än den testade hårdvaran, dvs. om gpu eller cpu, är orsaken; @Radolov föreslog även variation pga operativsystemet. Det här är väl känt inom samtliga vetenskaper; ett exempel: om ett företag har fem anställda med månadslönerna 21 000, 22 000, 23 000, 24 000 och 110 000 Kr/mån. Medianen är 23 000 Kr/mån, men medelvärdet är 40 000 Kr/mån...

Medianen, och, 99:e percentilen tillhör robusta statistikvärden - https://en.wikipedia.org/wiki/Robust_statistics vilka inte förändras av enskilda och ibland orimliga värden.

Skrivet av Sando:

Tja, det beror ju mycket på sammanhanget. 99:e percentligen kan ju tyda på tre saker: 1) Dålig optimering i spelet eller drivrutinerna, 2) Att t.ex. minnet på kortet inte räcker till, eller ibland 3) värmethrottling. Oberoende så påverkar ett hopp från t.ex. 80 fps till 40 fps betydligt mer än ett hopp från 75 fps till 50 fps. Om average fps överlag är okej och det är små variationer så fäster man ofta inte uppmärksamheten på det, medan ett stort hopp kan få en att cravea en ny maskin.

Sen så är det ju också möjligt att dålig optimering kan ge fel bild. Om man testar ett nytt kort med dålig optimering kan de lägsta värdena förbättras ordentligt efter att kortet varit ute på marknaden i några veckor, och då kan sorteringen ge fel bild av hur läget kommer att se ut framöver.

Medianen motsvarar 50 % percentil, men här använder vi 99 % percentil. Dessa två är "robusta" mot slumpvariation.
Men personligen föredrar jag 99:e percentilen.

Nja, för presentationen spelar dessa förklaringar egentligen ingen större roll, initialt. Poängen är att måste vi få ett reproducerbart resultat, dvs. om och om igen, och sedan i bästa fall kan förklara varför det skiljer sig.

De tre förklaringar som du ger är tänkbara. Men, risken är stor att man inte upptäckt någon av dem om man endast fokuserat på medelvärdet av FPS.

Korrigering av median av lönerna
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Den metoden, "ta de sista 1% av frames och ta genomsnittet av dessa (de är så pass få, och har svårt att dölja riktigt dåliga frames. Samtidigt så får man med information från alla frames)", låter bra vid en första anblick. Men, den skapar mer problem än man vinner.

Orsaken är att man skall ha reproducerbara resultat, och det blir inte bra när, som du faktiskt skriver gällande mätvärdena, "de är så pass få". Återigen heter problemet "medelvärde".

Medelvärdet är oerhört känsligt och noterar allt skit, men, både uppåt och nedåt. Det betyder att enstaka värden kan bero på att annat än den testade hårdvaran, dvs. om gpu eller cpu, är orsaken; @Radolov föreslog även variation pga operativsystemet. Det här är väl känt inom samtliga vetenskaper; ett exempel: om ett företag har fem anställda med månadslönerna 21 000, 22 000, 23 000, 24 000 och 110 000 Kr/mån. Medianen är 23 000 Kr/mån, men medelvärdet är 40 000 Kr/mån...

Medianen, och, 99:e percentilen tillhör robusta statistikvärden - https://en.wikipedia.org/wiki/Robust_statistics vilka inte förändras av enskilda och ibland orimliga värden.

Tror du missförstår mina intentioner. Mitt mål är att presentera de värdena på ett sådant genomskinligt sätt som möjligt, och helst på ett sådant sätt att det enkelt går att räkna ut en upplevelse från dessa värden. Detta betyder att man behöver visualisera en modell som tar hänsyn till hur människor upplever det.

För att illustrera, techreport visar olika typer av frametime grafer, samt skriver ut avg och 99:e percentilen. Jag har tagit några exempel för att beskriva problematiken som jag vill undvika (lite äldre recension, inte säkert att den är representativ idag).

I detta exempel så ser vi att Radeon VII har högre AVG och ~samma 99:e percentil jämfört med RTX 2070. Men, om vi zoomar in så ser vi att Radeon VII har lägre lägsta värden, och det med en del. De övre två mätvärdena missar denna företeelse, som människor har störst sannolikhet att notera, då våra hjärnor och ögon fungerar på det viset. Om vi applicerar det mätvärdet jag föreslog så får vi ~ 27-28ms för Radeon VII och 26ms för RTX 2070. Vi noterar alltså denna skillnad i frametimes. Notera att de lägsta 1% representerar ~40 frames.

I detta exempel så ser vi att 1080ti och Radeon VII i princip matchar varandra i både AVG och 99:e percentil. Här har dock Radeon VII ~27ms och GTX 1080ti 28ms med det mätvärde som jag föreslog. Så upplevelsen bör trots allt bli bättre på Radeon VII (som sagt, det går att använda det mest som ett riktvärde).

Jag hoppas även nu att ni noterat ett mönster, i slutet av 99:e percentilen så sker en acceleration jämfört med t.ex 50:e till 92:a percentilen på samtliga kort. Alltid i de tester techreport gjort. Vilket betyder att medianen kommer oftast att underrepresentera värdet, medan medelvärdet fångar den accelererade biten. Jag valde medelvärdet då det representerar verkligheten bättre än ett statistiskt robust värde. Dåliga frametime värden är det som upptäcks lättast av oss.

Forza och Hitman

Egentligen så är 99,9:e percentilen bra också , men kan nog även de ge orimligt höga värden som förmodligen händer såpass sällan att de inte är direkt representativa för hela sessionen. Man vill vara representativ, men ändå inte basera det på fel som orsakas av annan mjukvara eller tillfälligheter. Tror däremot att det duger... i 99,9% av fallen

Level1tech har en bra video om hur de undersökte ett konstigt beteende som de märkte i GTA V, att 1800X kändes som den hade bättre flyt , men kunde inte identifieras m.h.a AVG, 1% Low eller 0,1% Low. Senare visade det sig att det faktiskt var GTA Vs motor som flippade ur vid höga FPS.

Iallafall, då med min metod så skulle de 215 frames, som ligger runt ~7.3-10ms , påverkas av de tre noterbara utstickarna på ~200ms av de tre topparna signifikant. Visserligen kan jag inte mäta exakt från graferna (om jag inte spenderar onödigt mycket tid på att peka ut exakt var de 218 punkterna befinner sig någonstans...), men då 1800X hade mångdubbelt lägre toppar (p.g.a dålig spelmotor) så skulle det mätvärde som jag ville använda även hitta att upplevelsen är sämre på 7700k, vilket det också var i det här särskilda fallet, som inte ens kunde plockas upp av 99,9:e percentilen. Då det även fungerar att kvantifiera upplevelsen på riktiga fall, samt utstickare, vilka riktiga fall går det att plocka fram som det inte duger för?

(OBS: Om någon tänker vrida det här till ett "AMD vs Intel"-argument så handlar det här inte om det, alls. Det handlar om att kvantifiera upplevelser som mätvärden. Detta exempel råkade bara vara ett som fastnade på minnet).

Så, nu var jag tvungen att utveckla resonemanget lite för att kontrollera om jag var helt ute och cyklade. Tyvärr kunde jag inte hitta några fel, möjligtvis p.g.a partiskhet (även om jag försöker till mitt yttersta att vara opartisk). Förhoppningsvis om det finns några fel så kan någon annan peka ut dem, tillsammans med bevis för det.