Spåra och datera en äldre tryckplåt?

Permalänk

Spåra och datera en äldre tryckplåt?

Detta är kanske en konstig fråga på ett datorforum men jag vet inte vart jag ska vända mig. Jag har en gammal tryckplåt och vill se hur den ser ut i tryck. Det lokala biblioteket har många lokala tidningar arkiverade på microfilm och jag försöker nu att hitta trycket någonstans i detta arkiv.

Jag letar efter någon som kan datera plåten eller komma med annan information så jag vet vart jag ska börja leta. Det ända jag vet är att den är från någon gång mellan 1920-1980 och bör ha publicerats på sommaren.

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få. Målet är att ge en kopia på trycket till farsan i 60års present

Förtydligade rubrik från "Sökes: Expert på tidningar och tryckerier"/Thomas Y
Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul

Permalänk
Medlem

Nu är jag långt från en expert (inte alls faktiskt) men ett första steg borde ju kunna vara att faktiskt trycka med plåten. Det är ju inte särskilt komplicerat om man bara behöver få ett hum hur den ser ut. Bläck på, tryck på papper. Det blir ju inte snyggt eller tidningsnivå på det men det bör kunna visa hur trycket ser ut och kanske kan vara lättare att hitta.

Annars är mitt tips att ta kontakt med något litet lokalt tryckeri som säkert kan hjälpa dig göra en hyfsad tryckning för en billig peng.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingu_HwO:

Detta är kanske en konstig fråga på ett datorforum men jag vet inte vart jag ska vända mig. Jag har en gammal tryckplåt och vill se hur den ser ut i tryck. Det lokala biblioteket har många lokala tidningar arkiverade på microfilm och jag försöker nu att hitta trycket någonstans i detta arkiv.

Jag letar efter någon som kan datera plåten eller komma med annan information så jag vet vart jag ska börja leta. Det ända jag vet är att den är från någon gång mellan 1920-1980 och bör ha publicerats på sommaren.

https://i.imgur.com/dNklyDn.jpg
https://i.imgur.com/MTw8iVG.jpg

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få. Målet är att ge en kopia på trycket till farsan i 60års present

Tag kontakt med detta museum , dom kan säkert hjälpa dig http://www.rosenlofsvanner.se/

Permalänk
Skrivet av anton studs:

Tag kontakt med detta museum , dom kan säkert hjälpa dig http://www.rosenlofsvanner.se/

Perfekt! Ska kontakta dem

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul

Permalänk
Skrivet av MH25:

Nu är jag långt från en expert (inte alls faktiskt) men ett första steg borde ju kunna vara att faktiskt trycka med plåten. Det är ju inte särskilt komplicerat om man bara behöver få ett hum hur den ser ut. Bläck på, tryck på papper. Det blir ju inte snyggt eller tidningsnivå på det men det bör kunna visa hur trycket ser ut och kanske kan vara lättare att hitta.

Annars är mitt tips att ta kontakt med något litet lokalt tryckeri som säkert kan hjälpa dig göra en hyfsad tryckning för en billig peng.

Jag har faktiskt redan gjort det. Blev helt ok men man saknar sammanhanget och jag vill därför hitta den tryckt i en tidning.

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul

Permalänk
Medlem

Om du söker på Brunnströms Lövade Loge i Stigsjö får du upp lite info om IOGT-NTO i Stigsjö. Kanske kan prata med någon medlem där om datum för evenemang? Eller om det kanske finns trycksaker om lokalen fortfarande används.

Stigsjö - kontaktperson IOGT-NTO Lars-Åke Granföf 070-296 71 91

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Pingu_HwO: ”Stigsjö” och ”brunnströms lövade loge” står det.
Kanske kontakta någon via http://www.stigsjo.se/ och kolla om de vet vem som kan sitta på info?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

En variant är att köra den i en flatbäddscannner och sedan bildbehandla till svart/vit.

Permalänk
Medlem

Taget från "Festligt i Stigsjö när IOGT-NTO fyller100 år"
_________________________________________________________

Det har funnits många höjdpunkter under åren. Sommarfesterna, först på Sjöströms loge i Ultrå, sedan på Brunnströms loge i Smöråker var populära arrangemang som drog stor publik.

Gnesta-Kalles dansorkester spelade under många år på Brunnströms loge och han blev själv så förtjust i stämning och miljö att han tillägnade den en egen låt. Brunnströms polkett fick den heta.
__________________________________________________________

Låten verkar ha kommit ut 1963 så 50/60-tal kanske du kan begränsa din sökning till?

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Skrivet av wuaaa:

Om du söker på Brunnströms Lövade Loge i Stigsjö får du upp lite info om IOGT-NTO i Stigsjö. Kanske kan prata med någon medlem där om datum för evenemang? Eller om det kanske finns trycksaker om lokalen fortfarande används.

Stigsjö - kontaktperson IOGT-NTO Lars-Åke Granföf 070-296 71 91

Skrivet av NordhNet:

@Pingu_HwO: ”Stigsjö” och ”brunnströms lövade loge” står det.
Kanske kontakta någon via http://www.stigsjo.se/ och kolla om de vet vem som kan sitta på info?

Skrivet av wuaaa:

Taget från "Festligt i Stigsjö när IOGT-NTO fyller100 år"
_________________________________________________________

Det har funnits många höjdpunkter under åren. Sommarfesterna, först på Sjöströms loge i Ultrå, sedan på Brunnströms loge i Smöråker var populära arrangemang som drog stor publik.

Gnesta-Kalles dansorkester spelade under många år på Brunnströms loge och han blev själv så förtjust i stämning och miljö att han tillägnade den en egen låt. Brunnströms polkett fick den heta.
__________________________________________________________

Låten verkar ha kommit ut 1963 så 50/60-tal kanske du kan begränsa din sökning till?

Tack för alla svar. Jag vet att det har varit dans på logen och att NTO har varit inblandad. Problemet är att detta höll på i många år, fram till typ 1980 då farsan tog över gården och inte längre ville hyra ut logen. Farsan kan en del av historien själv och känner personer som kan mer men då detta ska vara en present kan jag inte gå via honom.

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul