Frågor om NAS, backup och BTFRS från Synology

Permalänk
Medlem

Frågor om NAS, backup och BTFRS från Synology

Hej på er alla!

Jag behöver köpa 2 st NAS:ar. Jag vill köra igång ett backup system (RAID is not a backup system). För detta tänkte jag göra minst 3 olika backup för att kunna gardera mig till saker som kan hända. Det kommer att göras med NASar och lösa HDD!

Huvud-NASn ska det vara en Synology DS918+. Jag har inte bestämd mig för sekundär-NASen. Kanske det blir en till Synology eller från Zyxel.

NAS:arna ska köras i RAID1, för att gardera mig mot hårddiskfel, i fall en HDD går sönder. Jag vill definitivt inte köra RAID5 eller RAID6. Dessa ställer HDD:arna under hård belastning vid återskapning av den disk som går sönder (algoritmen som används gör att den måste läsa av ALL data flera gånger om för att komma underfund vad det fanns på disken som fallerade). Risken för att en disk till går sönder under denna tid är jätte stor. Har man RAID 1, återskapningen är ett enkelt kopieringsjobb som stressar inte alls nån av diskarna (det finns t.o.m. dockningsstation som kan kopiera diskar utan att nån dator eller NAS är inblandat). Därefter om man har flera backup är man på den säkra sidan.

För att gardera mig mot inläsningsfel (så som från HDD:en eller styrningskortet för RAID kan generera, med tanke på att om det händer får man felet på båda hdd:arna som finns i RAID:en) tänkte jag köra med Synologys BTFRS format. Vad tycker in om detta format i samband med RAID 1?

I samma veva tittade jag på Zyxel NAS542 med tvåkärnig 1,5 GHz CPU (kanske på 32-bit), 1 GB RAM, dubbel 1GB ethernet, 3 x USB 3,0, SD-kort, men bara UnPN. Den kostar bara 2 200 kr!!! Vad tycker ni om den? Ska man gå på en DS418j, som dessutom har något bättre CPU och VPN-server?

När det gäller HDD funderar jag på WD. Vilken serie är mest ekonomisk att ha i en sekundär NAS som kommer att användas några timmar i veckan: Red eller nåt annat?

Tack för hjälpen!

MVH,
Dan

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Synology DS918+

Åsikter om Synology DS918+? Nackdelar?

Synology säger att den kan ta max 4GB RAM-sticka på varje slot. Men det finns folk som har stoppat i 8 GB stickor (2 st, alltså 16 GB totalt) och det funkat bra. Dem nya modulerna är på 1 600 MHz i stället för 1 866 MHz men att man har 16 GB RAM i stället för 8 GB gör NASen mycket mer användbar. Det var en inställning som inte funkade som det ska, men man plockar ut en modul, gör inställningen för att därefter stoppar tbx modulen.

Skriv alla åsikter ni har!

Vad tycker ni om BTFRS? Passar det ihop med RAID 1?

Tack på förhand!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Zyxel NAS542, åsikter?

Jag tittar på Zyxel NAS542 med tvåkärnig 1,5 GHz CPU (på 32-bit), 1 GB RAM, dubbel 1GB ethernet, 3 x USB 3,0, SD-kort, men bara UnPN. Den kostar bara 2 200 kr!!! Vad tycker ni om den? Den ska vara min sekundära NAS!

Om man ska jämföra den med Synology DS418j, som har något bättre CPU men på 64-Bit och VPN-server, vilken skulle man föredra? DS418j kostar ca 3 700 kr alltså 70% dyrare!!!

Kom med alla åsikter ni har!!!

Tack på förhand!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Avstängd

Lite intressant har själv suttit och kollat på en nas från zyxel dock en Zyxel NAS326 2-bay för 799kr elgiganten.....
Detta beror ju på hur du ska använda din nas om det är för media server. Eller lagringsenhet. Ska du använda den för dagligt bruk så är det ju bra med mer platser osv.... Jag själv ska bara ha det för att göra digitala kopior på mina dvd filmer för eget bruk t.ex.

Permalänk
Medlem

Synologys BTFRS

Vad vet ni om denna filsystem? Den har möjlighet till data korrektion. För vanliga NASar hur bra funkar det?

Tack på förhand!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

Vad vet ni om denna formateringssystem? Den har möjlighet till data korrektion. För vanliga NASar hur bra funkar det?

Tack på förhand!

Du skriver RTFRS, men är det btrfs som avses?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polisen22:

Lite intressant har själv suttit och kollat på en nas från zyxel dock en Zyxel NAS326 2-bay för 799kr elgiganten.....
Detta beror ju på hur du ska använda din nas om det är för media server. Eller lagringsenhet. Ska du använda den för dagligt bruk så är det ju bra med mer platser osv.... Jag själv ska bara ha det för att göra digitala kopior på mina dvd filmer för eget bruk t.ex.

Jag tänkte ha den mest för att rymma mina mobilers backup, kloningskopiorna av hdd i mina hårdiskar, etc. Alltså det ska inte innehålla saker som behövs ha tillgängliga hela tiden. Den ska vara avstängd för det mesta. Med tanke på att jag ville tänka långsiktig ville jag ha en NAS för 4 HDD, fast i början ska jag ha bara 2 HDD i den.

Jag ska ha en huvud NAS men den ska inte innehålla filmer och sånt. Bara dokument av olika slag, bilder och musik. NASen ska vara en Synology DS918+, men det är en annan fråga!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du skriver RTFRS, men är det btrfs som avses?

Korrekt! Jag var trött, ah ha!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Det funkar väl ungefär såhär: https://www.synology.com/sv-se/dsm/Btrfs

Ersätter naturligtvis inte backup.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd

@CDan: Jo när man har pengar till att tänka långsiktigt ska man ju klart göra det! Men jag tror inte det borde vara några större problem med Zyxels NAS! Hittintills allt jag köper av zyxel har fungerat klockrent för mig! Men det är helt klart en smak sak!

Permalänk
Medlem

@Polisen22: Jag valde DS918+ för att den har Intel CPU, 64 Bit, 16 GB RAM som max (Snology rekommenderar 2 x 4 GB), VPN, eSATA, WM, etc. Den är dessutom väldigt robust och hållbar. Dessutom tycker jag om deras operativa system, DSM.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Avstängd

@CDan: Okej det märks verkligen att du kan 10x mer än mig för jag förstog knappt hälften av allt detdär det beror på min okunskap

Permalänk
Medlem

@Micke O: Tack! Jag läste detta.

Jag efterlyser mest direkta erfarenheter, åsikter och sånt, allteftersom systemet har varit behäftat med diverse fel. Dessutom dess utveckling är inte avslutat, även om Synology har en färdig produkt!

Jag tyckte att BTFRS var intressant för att den innehåller möjlighet till dataförlusten som kan inträffas vid läsning eller skrivning.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

De problem som btrfs har gäller när man använder btrfs för att skapa en RAID-volym, vilket Synology INTE gör. Synology använder gamla hederliga mdadm för att skapa sina RAID-volymer, och väljer sedan att lägga btrfs ovanpå detta, dvs som ett rent filsystem. På så sätt undviker de samtliga tillkortakommanden i btrfs och vinner alla fördelar. Säger de iaf. Men ja, det fungerar utmärkt i praktiken. Jag har 2 Syno-burkar med btrfs som är felfria sedan ~2 år tillbaka.

Huruvida det är stabilt eller inte beror mest på om man har förtroende för mdadm eller inte, och det kan betraktas som "rock solid" såvitt jag vet.

Är man helt paranoid är det ZFS som gäller, vilket kräver nån form av egen lösning i regel. FreeNAS är populärt (men rätt bökigt och stelt) och numera är ZFS-on-Linux (förkortas oftast "ZoL") ikapp vad gäller features och stabilitet vad jag förstått. Läs på ordentligt om detta är av intresse dock, jag är inte särskilt uppdaterad om ZFS.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

De problem som btrfs har gäller när man använder btrfs för att skapa en RAID-volym, vilket Synology INTE gör. Synology använder gamla hederliga mdadm för att skapa sina RAID-volymer, och väljer sedan att lägga btrfs ovanpå detta, dvs som ett rent filsystem. På så sätt undviker de samtliga tillkortakommanden i btrfs och vinner alla fördelar. Säger de iaf. Men ja, det fungerar utmärkt i praktiken. Jag har 2 Syno-burkar med btrfs som är felfria sedan ~2 år tillbaka.

Huruvida det är stabilt eller inte beror mest på om man har förtroende för mdadm eller inte, och det kan betraktas som "rock solid" såvitt jag vet.

Är man helt paranoid är det ZFS som gäller, vilket kräver nån form av egen lösning i regel. FreeNAS är populärt (men rätt bökigt och stelt) och numera är ZFS-on-Linux (förkortas oftast "ZoL") ikapp vad gäller features och stabilitet vad jag förstått. Läs på ordentligt om detta är av intresse dock, jag är inte särskilt uppdaterad om ZFS.

Zol är kul, trots att linux deprecerat visst stöd för zfs så är Zol den primära utvecklingen idag där även Freebsd skulle börja synca mot istället för Ilummos. Finns information att enkelt hitta och ett gäng podcasts om det ute sen något halvår tillbaka.

https://forums.freebsd.org/threads/freebsd-moving-to-zfs-on-l...

Till ts: om Suse linux kan skeppa btrfs som standard kan man nog säga redo för produktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Frågan var ställd för att jag håller på att göra om mitt backupsystem. Ett problem var just att motverka dataförlusten som inträffar gaska ofta. Jag hittar ibland foto som inte kan öppnas t.ex.

Hittar jag en lösning för att klara av detta blir jag glad!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

Tack för svaren!

Frågan var ställd för att jag håller på att göra om mitt backupsystem. Ett problem var just att motverka dataförlusten som inträffar gaska ofta. Jag hittar ibland foto som inte kan öppnas t.ex.

Hittar jag en lösning för att klara av detta blir jag glad!

Det här är egentligen två separata frågeställningar som oftast missförstås som en och samma.

För det första har vi den enkla biten: backups. Den klassiska backupstrategin berättar att vi ska följa 3-2-1-regeln, vilket innebär att du har 3 separata kopior på din data, på minst 2 olika medium, och minst 1 kopia är off-site. En enkel lösning kan vara att du har originaldatat på din PC, backuppar detta till en NAS, och du har en extern hårddisk på jobbet eller hos föräldrar eller dylikt som är en kopia av din NAS. Enkelt att fixa, i de flesta fall.

Det löser ju dessvärre bara ett av problemen.

Det betydligt större problemet i många fall är som du kommer in på: integriteten av datat. Är de filer du backar upp faktiskt korrekta, eller har de blivit korrupta av nån anledning? Det är här filsystem som ZFS och btrfs kommer in, som har inbyggd mekanik för att fånga upp "tyst" datakorruption på dina enheter. Kortfattat har de (filsystemen) checksums på din data och kollar hela tiden i bakgrunden att allt är okej, och om det av nån anledning inte är det så korrigeras det automatiskt. Typ. Men ja, det fungerar riktigt bra, och det finns många som har väldigt många drifttimmar med i synnerhet ZFS som kan vittna om att det fungerar.

Vanliga, dumma, filssystem som NTFS, ext3/4 osv har inga möjligheter att reparera data, och kan i många fall inte ens detektera att något har gått snett. En fil kan bli korrupt och den propagerar du sedan vidare i backupkedjan och tror att allt är frid och fröjd..

Sen kan man absolut debattera hur vanligt detta faktiskt är, om man nu vill det. Frågan är hur intressant en sån diskussion är. För egen del räcker det med vetskapen att det kan gå snett utan att jag vet om det, för att jag skall ta till hårdhandskarna.

Till sist: man bör inte heller underskatta kvaliteten på de verktyg och metoder man använder. Hur kopierar/backar man sin data till sina externa enheter, t.ex.? Det är kanske inte det smartaste att köra drag'n'drop via Windows Explorer till sin NAS och förutsätta att det blir korrekt. Nä, använd verktyg som verifierar data efteråt, så du är helt säker på att överföringen gick korrekt.
Det är inte heller så smart att köra med autoreplikering av data, även om det är väldigt bekvämt.. Jag menar, om du gör nåt galet på din PC som t.ex. får ett virus som mosar all din data, råkar radera en fil eller så - vill du verkligen att det sker automatiskt på din NAS då också? Jag vågar säga NEJ här.
Det är inte bara en gång jag har sett en sån backupstrategi på företag. Vissa har t.o.m. sett det som en fördel att allt sker automatiskt och omgående! Ingen downtime här inte, allt speglas direkt till söörvern! Ja..

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det här är egentligen två separata frågeställningar som oftast missförstås som en och samma.

För det första har vi den enkla biten: backups. Den klassiska backupstrategin berättar att vi ska följa 3-2-1-regeln, vilket innebär att du har 3 separata kopior på din data, på minst 2 olika medium, och minst 1 kopia är off-site. En enkel lösning kan vara att du har originaldatat på din PC, backuppar detta till en NAS, och du har en extern hårddisk på jobbet eller hos föräldrar eller dylikt som är en kopia av din NAS. Enkelt att fixa, i de flesta fall.

Det löser ju dessvärre bara ett av problemen.

Det betydligt större problemet i många fall är som du kommer in på: integriteten av datat. Är de filer du backar upp faktiskt korrekta, eller har de blivit korrupta av nån anledning? Det är här filsystem som ZFS och btrfs kommer in, som har inbyggd mekanik för att fånga upp "tyst" datakorruption på dina enheter. Kortfattat har de (filsystemen) checksums på din data och kollar hela tiden i bakgrunden att allt är okej, och om det av nån anledning inte är det så korrigeras det automatiskt. Typ. Men ja, det fungerar riktigt bra, och det finns många som har väldigt många drifttimmar med i synnerhet ZFS som kan vittna om att det fungerar.

Vanliga, dumma, filssystem som NTFS, ext3/4 osv har inga möjligheter att reparera data, och kan i många fall inte ens detektera att något har gått snett. En fil kan bli korrupt och den propagerar du sedan vidare i backupkedjan och tror att allt är frid och fröjd..

Sen kan man absolut debattera hur vanligt detta faktiskt är, om man nu vill det. Frågan är hur intressant en sån diskussion är. För egen del räcker det med vetskapen att det kan gå snett utan att jag vet om det, för att jag skall ta till hårdhandskarna.

Till sist: man bör inte heller underskatta kvaliteten på de verktyg och metoder man använder. Hur kopierar/backar man sin data till sina externa enheter, t.ex.? Det är kanske inte det smartaste att köra drag'n'drop via Windows Explorer till sin NAS och förutsätta att det blir korrekt. Nä, använd verktyg som verifierar data efteråt, så du är helt säker på att överföringen gick korrekt.
Det är inte heller så smart att köra med autoreplikering av data, även om det är väldigt bekvämt.. Jag menar, om du gör nåt galet på din PC som t.ex. får ett virus som mosar all din data, råkar radera en fil eller så - vill du verkligen att det sker automatiskt på din NAS då också? Jag vågar säga NEJ här.
Det är inte bara en gång jag har sett en sån backupstrategi på företag. Vissa har t.o.m. sett det som en fördel att allt sker automatiskt och omgående! Ingen downtime här inte, allt speglas direkt till söörvern! Ja..

Tack!

Jag grubblar över alla andra frågorna själv eller har jag har ställt lite frågor i andra trådar. Just här vill jag få veta om hur bra BTRFS är. Som jag skrev: jag vill motverka dataförlusten vid läsning/skrivning!!! Alltså som du skriver, dataintegriteten!!!

Jag har och jag kommer att ha olika kopior/backups på olika medium (och i olika antal), och en kopia off-site.

Jag kommer att göra hela det systemet i baby step, och då kommer jag ställa flera frågor. Men just nu frågan är om BTRFS är bra och pålitlig!!!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

Tack!

Jag grubblar över alla andra frågorna själv eller har jag har ställt lite frågor i andra trådar. Just här vill jag få veta om hur bra BTRFS är. Som jag skrev: jag vill motverka dataförlusten vid läsning/skrivning!!! Alltså som du skriver, dataintegriteten!!!

Jag har och jag kommer att ha olika kopior/backups på olika medium (och i olika antal), och en kopia off-site.

Jag kommer att göra hela det systemet i baby step, och då kommer jag ställa flera frågor. Men just nu frågan är om BTRFS är bra och pålitlig!!!

I mitt eget fall har det varit felfritt i snart två år nu.

Jag har två Synology-burkar (DS3018xs) som förutom ren filserver kör en del enklare VMs: databaser, web server och lite sånt. Ena maskinen står här hemma och den andra är på jobbet, och jag synkar dem vid behov. Tycker de fungerar utmärkt. Bra prestanda, nästan inget oljud alls efter att ha bytt till Noctua-fläktar (standard-fläktarna är något högljudda - jag är kräsen). Och som med det mesta från Synology är det plug'n'play. Man installerar sin enhet, trycker på Power och sen kör man bara. Väldigt simpelt att komma igång med.

Men ja, btrfs kan nog anses som säkert när man använder det som Synology gör. Som någon nämnde också är det officiellt standard för OpenSUSE som är en av de större Linux-distributionerna. De skulle knappast göra det om det inte ansågs stabilt, och för all del inte Synology heller.

Så: go for it. Så länge du lever efter 3-2-1-principen vill jag nog lova att du kommer ha det fint.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@CDan: Trådar sammanfogade.

Vänligen ta en titt på §3.3 - Korspostning i forumreglerna.

Reglen finns till för att alla medlemmar skall ha samma chans att synas i forumet, för att information relevant för samma ärende skall vara samlade på ett och samma ställe samt för att underlätta för dig att få bästa möjliga hjälp på ett ställe.

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det jag kommer ihåg på rakarm att inte Raid 5-6 fungerar så bra i längden med BTRFS.
annars torde Raid1 fungera, men jag har inte hållit koll på BTRFS på senare tid.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CDan:

@Polisen22: Jag valde DS918+ för att den har Intel CPU, 64 Bit, 16 GB RAM som max (Snology rekommenderar 2 x 4 GB), VPN, eSATA, WM, etc. Den är dessutom väldigt robust och hållbar. Dessutom tycker jag om deras operativa system, DSM.

Verkar vara riktigt kassa strömenheter på DS918+.
https://www.youtube.com/watch?v=K7ly8zde3dE

Gamers Nexus har nys om två enheter som har fallerat inom 5 månader på exakt samma sätt. Känns, kasst.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@CDan: Kör inte själv Btrfs så där kan jag inte svara men jag använder min Qnap som backup för min filserver och det fungerar utmärkt.
Hade jag kört 2 Nasar hade jag absolut valt samma tillverkare (behöver inte alls vara samma modell) pga att dom ofta har programvaror för enkel backup/replikering mellan enheter.
Köper du en med lite mer kräm i kommer dom oftast supporteras ganska länge vilket innebär att du kan få nya features "gratis" med tiden.
Btrfs utvecklas ganska mycket vilket gör att du gärna vill ha en Nas som underhålls ett tag framöver då nya versioner av Linux får med sig nya features.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kör personligen inte med NAS:ar då jag tycker de är aningens varierande i kvalitet, men kanske ännu mer för att nörden i mig gör att jag vill ha mer kontroll än så.

Istället har jag backupservrar (x86) low-power som jag kör Ubuntu server på med ZFS (ZoL) då jag inte riktigt lyckats övertyga mig själv om att BtrFS är ikapp eller lika väl underhållen som ZoL.
Till saken hör även att jag kör RAIDZ-2 (RAID6) eller Striped mirrored VDEV's (RAID1+0) så därav föredrar jag ZFS. BtrFS har haft problem eller dumma begränsningar med de konfigurationerna tidigare så därav föll valet på ZFS.

För dina ändamål bör BtrFS kunna räcka om du bara skall köra med RAID1 eller separata diskar.
Såvitt jag känner till så brukar Synology mfl. göra kompetenta konsumentlösningar, kör du någon form av operativsystem istället har du fler val, men också fler utmaningar.
-Ett enkelt sätt, som man kan sköta replikeringen via, är med ett skript som nyttjar programvaran "rsync", då kan man ha 2st. individuella BtrFS diskar som synkar med varandra vid återkommande tidpunkter. Om alla filer redan existerar finns och är omodifierade sedan senaste rsyncen gjordes kommer ingen ytterligare kopiering att göras.

Då du verkar vara seriös i strategin kring att behålla din data vill jag flika in med ett par råd: NAS nr2 bör du placera på annan geografisk plats, om möjligt, då den i så fall även skyddar din data i händelse av en 'katastrof' (t.ex. brand, mm.).
Du bör även läsa på om hur man räddar/ersätter en enhet(disk) så att du är lite förberedd i fallet när olyckan väl är framme, kanske bör du även ha en extra disk liggandes så att du kan stoppa i den så fort någon annan disk skiter sig?
Jag har alltid diskar på lager samt minst en enhet på annan ort som det synkas mot regelbundet.

*Både ZFS och BtrFS kan läsas och skrivas av Linux-OS, så det går att koppla in en disk direkt i ett Linux system, om den skall läsas av om t.ex. en Synology enhet har gett upp men diskarna i sig är hela.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Det jag kommer ihåg på rakarm att inte Raid 5-6 fungerar så bra i längden med BTRFS.
annars torde Raid1 fungera, men jag har inte hållit koll på BTRFS på senare tid.

Tack!

Jag kommer att köra RAID 1. RAID 6 på 4 HDD, som jag fundera på i början, i fall att en HDD fallerar sätter under press resterande HDD vid återställningsprocessen av RAID. Det är ganska vanligt att en till HDD fallerar i samma veva.

Kör man RAID1 och en HDD rasar, vid fel på en HDD kopieringsprocessen till en ny, tom, HDD är snällare mot den HDD som är kvar i RAID:en. Det finns t.o.m. självständiga dockningsstation som kan kopiera diskar utan att nån dator eller NAS är inblandat.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Kör personligen inte med NAS:ar då jag tycker de är aningens varierande i kvalitet, men kanske ännu mer för att nörden i mig gör att jag vill ha mer kontroll än så.

Istället har jag backupservrar (x86) low-power som jag kör Ubuntu server på med ZFS (ZoL) då jag inte riktigt lyckats övertyga mig själv om att BtrFS är ikapp eller lika väl underhållen som ZoL.
Till saken hör även att jag kör RAIDZ-2 (RAID6) eller Striped mirrored VDEV's (RAID1+0) så därav föredrar jag ZFS. BtrFS har haft problem eller dumma begränsningar med de konfigurationerna tidigare så därav föll valet på ZFS.

För dina ändamål bör BtrFS kunna räcka om du bara skall köra med RAID1 eller separata diskar.
Såvitt jag känner till så brukar Synology mfl. göra kompetenta konsumentlösningar, kör du någon form av operativsystem istället har du fler val, men också fler utmaningar.
-Ett enkelt sätt, som man kan sköta replikeringen via, är med ett skript som nyttjar programvaran "rsync", då kan man ha 2st. individuella BtrFS diskar som synkar med varandra vid återkommande tidpunkter. Om alla filer redan existerar finns och är omodifierade sedan senaste rsyncen gjordes kommer ingen ytterligare kopiering att göras.

Då du verkar vara seriös i strategin kring att behålla din data vill jag flika in med ett par råd: NAS nr2 bör du placera på annan geografisk plats, om möjligt, då den i så fall även skyddar din data i händelse av en 'katastrof' (t.ex. brand, mm.).
Du bör även läsa på om hur man räddar/ersätter en enhet(disk) så att du är lite förberedd i fallet när olyckan väl är framme, kanske bör du även ha en extra disk liggandes så att du kan stoppa i den så fort någon annan disk skiter sig?
Jag har alltid diskar på lager samt minst en enhet på annan ort som det synkas mot regelbundet.

*Både ZFS och BtrFS kan läsas och skrivas av Linux-OS, så det går att koppla in en disk direkt i ett Linux system, om den skall läsas av om t.ex. en Synology enhet har gett upp men diskarna i sig är hela.

Att bygga själv en server blir det för mycket för mig. Jag är i stånd att göra det men det blir liksom för mycket att hålla reda på och riden och energin räcker inte till sånt. Därav letar jag efter en färdig lösning.

Det med Rsync låter intressant. Jag får sätta mig i när jag väl har på plats backupsystemet.

Det med att placera på en annan geografisk plats en av backupen är lite svårt för mig. Min kompromiss är att stoppa den i källaren (vi bor i flerfamiljshus) i ett skåp.

Jag kan tänka mig köpa helt identiska diskar och att ha minst en i reserv. Kanske t.o.m. 2 st.

Att BtrFS är läsbar av Linux är bra. Men jag tänkte att om NAS:en går sönder att flytta diskarna till en NAS från samma tillverkare. Jag liksom orkar inte bygga en Linux-burk eller installera Linux på en dator. Jag vill t.o.m. köra RAID1 för att info som finns på diskarna skulle vara läsbar utan att blanda in andra HDD.

Nästa steg är att komma på ett backupschema för att kunna ha flera kopior som går att återställa systemet vid en tidigare punkt utan stor ansträngning. Jag vet att BtrFS har snapshots som funkar som ett versionshanteringsprogram, och då kan man gå tbx lättare. Men flera backuper vid olika tidpunkter känns det lättare och mer säker. Får se hur jag gör.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

@CDan: Dock så använder inte Synology BTRFS inbyggda raid funktion och använder BTRFS mera som ett vanligt filsystem.
...som sagts tidigare i tråden

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

Att BtrFS är läsbar av Linux är bra. Men jag tänkte att om NAS:en går sönder att flytta diskarna till en NAS från samma tillverkare. Jag liksom orkar inte bygga en Linux-burk eller installera Linux på en dator. Jag vill t.o.m. köra RAID1 för att info som finns på diskarna skulle vara läsbar utan att blanda in andra HDD.

Räcker gott att boota linux på en live-usbsticka i valfri dator man kan ansluta diskarna till.
Antingen stationär eller bärbar med nån form av docka för att koppla in diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Verkar vara riktigt kassa strömenheter på DS918+.
https://www.youtube.com/watch?v=K7ly8zde3dE

Gamers Nexus har nys om två enheter som har fallerat inom 5 månader på exakt samma sätt. Känns, kasst.

Jag har inte kollat närmare detta men det låter lite överdrivet att dra slutsatsen att Synology är dåligt märka grundat på att 2 enheter har gått sönder.

Det är jätte många som kör Synology och dem är nöjda.

Jag kommer ihåg tiden när det var miljoner moderkort från många tillverkare som gick sönder för att fabriken som tillverkade kondensatorerna som användes på dessa gjorde ett fel i produktionen. Alltså det var underleverantören som strulade till.

Jag får kolla lite mer det med märket jag kommer att välja.

Vad kan du berätta om Qnap? Hur länge har du kört med det? Modeller?

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Räcker gott att boota linux på en live-usbsticka i valfri dator man kan ansluta diskarna till.
Antingen stationär eller bärbar med nån form av docka för att koppla in diskarna.

Juste. Jag glömde det. Tack!

Visa signatur

CDan